Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
2
GENEL BİLGİLER BAŞKENT: Stockholm PARA BİRİMİ: İsveç kronu (SEK) YÖNETİM ŞEKLİ: Üniter Parlamenter ve Monarşi BAĞIMSIZLIĞI: 13 Ağustos 1905 NÜFUS: 9.784.445 GSYİH: 492 milyar $ (2015)
3
İSVEÇ İsveç Avrupa’nın kuzeyinde bulunan ve yaklaşık 450.000 km² lik yüzölçümü ile alan bakımından Avrupa’nın en büyük ülkelerinden biri olan bir ülkedir. İsveç 9,7 milyon toplam nüfusu ve nüfus yoğunluğu bakımından küçük ülkeler arasında yer almaktadır. Yüksek oranda dışa açıklık, oldukça gelişmiş bir iş dünyası ile özellikle hizmet sektörlerinde kamu kesiminin payının güçlü varlığı, günümüzde İsveç ekonomisinin öne çıkan niteliklerini oluşturmaktadır.
4
TARIM SEKTÖRÜ 19. yy. ortalarına kadar tamamen bir tarım ülkesi konumunda olan İsveç’te günümüzde tarım, ormancılık ve balıkçılık sektörü, gerek GSYİH gerekse toplam istihdam içerisinde yaklaşık % 2 civarında bir paya sahiptir. Ülke topraklarının sadece % 10'u tarıma elverişli olmasına rağmen İsveç, tarım ihtiyacının % 80'ini kendi kendine karşılayabilmektedir.
5
SANAYİ SEKTÖRÜ 2016 yılı itibariyle GSYİH içerisinde sanayinin payı % 34 olarak gerçekleşmiştir. Sanayi sektöründe çalışan işçi sayısı ise toplam işgücünün % 12'sini oluşturmaktadır. İmalat sanayiinde toplam üretimin büyük bölümünü kimyasal ürünler, metal ve metal mamulleri, orman ve kağıt ürünleri, makine ekipmanları, motorlu taşıtlar ve bilgisayar, elektronik ve optik cihazlar sanayi oluşturmaktadır.
6
HİZMETLER SEKTÖRÜ İsveç oldukça gelişmiş ve yüksek standartlarda bir ulaştırma ve iletişim altyapısına sahiptir. Telekomünikasyon altyapısı bakımından İsveç dünyanın en gelişmiş ülkeleri arasında yer almaktadır. Sabit telefon hattı, mobil telefon, kişisel bilgisayar, internet ve geniş bant kullanımı son derece yaygındır. Yaklaşık 9,7 milyon nüfuslu ülkede kişisel ve iş amaçlı internet erişimi 7 milyona yaklaşmış olup, evlerin % 90’ından fazlasında bilgisayar bulunmaktadır.
7
Hizmet sektöründe istihdam edilen işçi sayısı, toplam istihdamım % 86'sı gibi büyük bir oranı oluşturmaktadır. (Türkiye’de bu oran %55 seviyesindedir.) GSYİH’nın yarısından fazlasına sahip olan hizmet sektörü ihracatının % 10'dan fazlasını oluşturan bilgi ve iletişim teknolojisi son on yılda en güçlü sektörlerden biri haline gelmiştir. İsveç kablosuz iletişim, yazılım geliştirme, mikro elektronik alanlarında dünya lider ülkelerinden birisidir.
8
İSVEÇ’İN ÜNLÜ MARKALARI H&M IKEA ACNE STUDİOS (Giyim ve ayakkabı) DANİEL WELLİNGTON (saat) HASTENS (yatak) ELECTROLUX (beyaz eşya ve ev aletleri) HASSELBLAD (fotoğraf makinası) SKYPE SPORTİFY
12
İSVEÇ VE TÜRKİYE ARASINDAKİ EKONOMİK TİCARİ İLİŞKİ
13
İsveç’in 1995 yılından beri AB üyesi olmasından dolayı, ikili ekonomik ilişkilerimizde Gümrük Birliği Düzenlemesi ve ilgili AB Mevzuatı belirleyicidir. Bunun yanında, Türkiye ile İsveç arasındaki ekonomik ve ticari işbirliğinin desteklenmesine yönelik olarak akdedilmiş olan önemli anlaşma ve protokoller imzalamışlardır. İsveç’in ülkemizdeki doğrudan yatırımları stoku yüksek bir seviyede değildir. İsveç İstatistik Kurumu verilerine göre, İsveç’in 2013 yılı itibariyle Türkiye’deki doğrudan sermaye yatırımı stoku 2011 yılında 12 milyar SEK, 2012 yılında 15 milyar SEK ve 2013 yılında 3 milyar SEK civarında iken, ülkemizin söz konusu yıllar itibariyle İsveç’te önemli miktarda bir doğrudan sermaye yatırımının bulunmadığı gözlenmektedir.
14
İsveç’in, 2014 yılında 4’lü bazda Türkiye’den ithalatındaki ilk 20 ürünün, ülkemizden yaptığı toplam ithalatının %60’ına karşılık gelmektedir. Bu kapsamdaki ürünler ülkemizin genel ihracat yapısı ile de benzerlik arz etmekte olup, başlıca binek otomobilleri, hazır giyim, bakır ve krom cevherleri, renkli televizyonlar, buzdolapları gibi ürünleri içermektedir. Bahse konu 20 ürün itibariyle Türkiye’den ithalat, bu ürünlerde İsveç’in toplam ithalatı içerisinde %3,8 paya sahip bulunmaktadır. Türkiye’nin mevcut İsveç’teki pazar payının halen potansiyelinin altında olduğu söylenebilir. Sağlık hizmetleri ve turizm potansiyeli ile İsveç ile daha sıkı ekonomik ilişkiler kurulabilir.
20
SONUÇ İsveç gelişmiş bir ülke olması ve ekonomisi, KBDMG bakımdan dünya sıralamasının üst tarafından en önde bulunmaktadır. Zengin doğasıyla ve tarihi yapılarıyla turistik ve yaşanabilir ülkelerin başında gelmektedir. Türkiye’nin ve İsveç’in gerek ekonomik ilişkiler ve turist sayısı bakımından oldukça düşük olduğunu görmekteyiz bu durumun değişmesi ve 2 ülkenin arasındaki ilişkilerinin daha da geliştirilmesi gerekmektedir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.