Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanÖzlem Öztürk Değiştirilmiş 8 yıl önce
2
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ
3
İletişim Nedir? Önce gruba soralım, herkes kendi iletişim tarifini yapsın… Bizim başkalarını anlamamızı, başkalarının da bizi anlamasını sağlayan süreç iletişimdir.
4
Söz düşündüğümüzü anlatır ve kendimizi sözlü veya sözsüz her türlü anlatışımız ve karşıdakini anlayışımız bir alışveriş ve iletişimdir. Duygu, düşünce, fikir, iddia, savunma, yönlendirme.... Bütün bunların aktarabilme becerisidir. Doğru veya yanlış...
5
İletişim bir yoldur ve karşıdakini etkileme, kendini ifade etme, bir beynin diğer beyne mesaj gönderme biçimidir. Konuşma ve kelime dışında müzik, resim, sinema, tiyatro da iletişim ve etkileyim davranışlarıdır.
6
Doğru İletişim Ne söyleyeceğiz Ne zaman söyleyeceğiz, uygun zaman nedir Nerede söyleyeceğiz? En iyi nasıl söyleyebiliriz? Doğru iletişimde bütün bunların çoğu doğru yapılır. Ancak çoğu zaman olaylar kendiliğinden gelişir.
7
Karşıdakinin anlayabileceği biçimde basitçe anlatabilmek Dili akıcı bir biçimde ve doğru göz ilişkisi ile kurarak ifade edebilmek. İfade edilen mesajların karşıdaki tarafından doğru biçimde alınıp alınmadığını fark edebilmek
8
İletişim için cesaretli olmak Önce dinlemek ve olayları değerlendirmek – Aktif dinlemek karşıdakini saygıyla ve anlama isteğiyle sonuna kadar dinlemek demektir. Israrcı olmadan doğruyu basitçe ifade etmek Sözler kadar jest ve mimikleri de kullanmak Doğru iletişim, doğru hayat demektir.
9
Ancak doğru iletişimle düşüncelerimiz ilgili herkes tarafından doğru olarak algılanabilir.
10
İletişimin Temel İlkeleri Sağlıklı ve doğru bir iletişimde; Karşıdaki kişiyi olduğu gibi kabul etmek, Doğal ve şeffaf olmak, Sorunları çözebilmek için iletişimin gücüne inanmak, Düşüncelerin ifadesinde tutarlı olmak, Empati yapabilmek.
11
3A Formülü A: Aktarabilme A: Anlama A: Anlaşma İlk 2A ile iletişim tamamlanır ve 3A ile doğru iletişim yapılmış olur.
12
İLETİŞİM SÜRECİ İletişim 5 aşamaya ayrılabilen olaylar zinciridir. 1-Kaynak bir fikre sahiptir 2-Fikir bir mesaja dönüşür 3-Mesaj iletilir 4-Alıcı mesajı alır 5-Alıcı, kaynağa tepkide bulunur ve geribildirim yollar.. Bu durumda süreç, her iki tarafın birbirlerine kendilerini açıklayıncaya kadar tekrarlanır. Ancak bu süreç kapsamındaki her bir adım başarıya ulaşırsa iletişimin etkili olduğu söylenebilir İster konuşun, ister yazın, ister dinleyin, ister okuyun, iletişim tek bir davranıştan daha fazla şeyi içerir.
13
İLETİŞİM SÜRECİ ÇEVRE KOŞULLARI KAYNAKMESAJKANALALICI GERİBİLDİRİM
14
Doğru iletişim yoluyla Birbirimizi anlarız. İlişkileri başlatır ve doğru biçimde sonlandırabiliriz. Saygı duymayı öğreniriz. Başkalarını anladığımız gibi başkalarının da bizi anlamasını sağlarız. Sorunları çözeriz.
15
İletişim doğru ise Yanlış anlaşılmanın önüne geçersiniz. Hakkınızı korursunuz. Doğru eleştirip işleri düzeltirken, hakkınızdaki eleştirileri doğru cevaplayabileceksiniz. Doğru yolu gösterecek bir karaktere sahip olacaksınız.
16
Karşınızdaki kişi ile onu kırmadan ve incitmeden tartışabileceksiniz. Fikir ve önerilerinize daha kolay destek bulabileceksiniz. Çevrenizdeki insanları daha etkin olmaya esinlendirebileceksiniz. Sizinle birlikte çalışan insanları yönetme ve yönlendirmede çok daha az zaman, enerji ve çaba harcamak zorunda kalacaksınız. Katıldığınız toplantıları çok daha verimli kılabileceksiniz.
17
ETKİN İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER Korkularımız Önyargılarımız Duyarsızlığımız İsim takma merakımız (etiketleme) Kendimize güvensizliğimiz Alınganlığımız Sürekli kendimizi öne çıkarma merakımız (Ben-merkezciliğimiz)
18
Sağlıklı ve etkin bir iletişimin iyi dinleyiciler ile kendi duygularını samimi ve dürüst ifade eden kişilere ihtiyacı vardır. Sağlıklı ve etkin bir iletişimin iyi dinleyiciler ile kendi duygularını samimi ve dürüst ifade eden kişilere ihtiyacı vardır. Etkin İletişim ve Dinleme Etkin İletişim ve Dinleme
19
Söylenenlere ilgi gösterir. Gerçek sorunun ne olduğunu duyana kadar yargıda bulunmaz. Konuştuğu kişi ile göz teması kurar. Söylenenleri anlayıp anlamadığını kontrol eder. Sırasını bekler, anladığını düşündüğünün hemen üstüne atlamaz. Söylenenlere ilgi gösterir. Gerçek sorunun ne olduğunu duyana kadar yargıda bulunmaz. Konuştuğu kişi ile göz teması kurar. Söylenenleri anlayıp anlamadığını kontrol eder. Sırasını bekler, anladığını düşündüğünün hemen üstüne atlamaz. Etkin Dinleyicinin Özellikleri Etkin Dinleyicinin Özellikleri
20
Daha önemlisi, etkin dinleme sonucu karşımızdaki kişinin yaşayacağı rahatlık, onun bizim vereceğimiz öneriye uyum gösterme ihtimalini arttırır. Bu nedenle sonucu artırmak için; Daha önemlisi, etkin dinleme sonucu karşımızdaki kişinin yaşayacağı rahatlık, onun bizim vereceğimiz öneriye uyum gösterme ihtimalini arttırır. Bu nedenle sonucu artırmak için; Etkin Dinleyicinin Özellikleri Etkin Dinleyicinin Özellikleri
21
Karşımızdaki şikayetlerini veya onu huzursuz eden konuları söylerken onun yüzüne bakarak dinlemek, Uygun aralılarla başını sallamak, ve “anlıyorum”, “evet” gibi ilgiyi gösteren kısa geri bildirimlerde bulunmak. Daha uzun boşluklarla karşımızdaki kişinin söylediğinin tekrarlamak. Karşımızdaki şikayetlerini veya onu huzursuz eden konuları söylerken onun yüzüne bakarak dinlemek, Uygun aralılarla başını sallamak, ve “anlıyorum”, “evet” gibi ilgiyi gösteren kısa geri bildirimlerde bulunmak. Daha uzun boşluklarla karşımızdaki kişinin söylediğinin tekrarlamak. Etkin Dinleyicinin Özellikleri Etkin Dinleyicinin Özellikleri
22
YANLIŞ DİNLEME TÜRLERİ YANLIŞ DİNLEME TÜRLERİ 1.Görünüşte Dinleme 2. Seçerek Dinleme 3. Saplantılı Dinleme 4. Savunucu Dinleme 5. Tuzak Kurucu Dinleme 6. Yüzeysel Dinleme 1.Görünüşte Dinleme 2. Seçerek Dinleme 3. Saplantılı Dinleme 4. Savunucu Dinleme 5. Tuzak Kurucu Dinleme 6. Yüzeysel Dinleme
23
En yaygın dinleme türüdür. Kişi dış görünüşüyle dinliyormuş gibi görünür, ancak; İç dünyası bambaşka bir yerdedir. En yaygın dinleme türüdür. Kişi dış görünüşüyle dinliyormuş gibi görünür, ancak; İç dünyası bambaşka bir yerdedir. 1.Görünüşte Dinleme 1.Görünüşte Dinleme
24
Bu tür dinleyenler karşılarında konuşan kişinin söylediklerinden sadece kendilerini ilgilendirilen kısımları duyarlar, Diğer söylenenleri dinlemezler. Bu tür dinleyenler karşılarında konuşan kişinin söylediklerinden sadece kendilerini ilgilendirilen kısımları duyarlar, Diğer söylenenleri dinlemezler. 2. Seçerek Dinleme 2. Seçerek Dinleme
25
Daha çok duygusal yönden saplantılı kişilerin dinleme tarzıdır. Daha çok duygusal yönden saplantılı kişilerin dinleme tarzıdır. 3. Saplantılı Dinleme 3. Saplantılı Dinleme
26
Bu kişiler her söyleneni kendilerine yönelmiş bir saldırı sayarlar. Hemen karşı saldırıya veya savunmaya geçerler. Bu kişiler her söyleneni kendilerine yönelmiş bir saldırı sayarlar. Hemen karşı saldırıya veya savunmaya geçerler. 4. Savunucu Dinleme 4. Savunucu Dinleme
27
Bu kişiler seslerini hiç çıkarmadan dinleme eğilimindedirler. Çünkü dinlediklerinden yararlanarak karşılarındakini zor duruma düşürecek fırsatı ararlar. Bu kişiler seslerini hiç çıkarmadan dinleme eğilimindedirler. Çünkü dinlediklerinden yararlanarak karşılarındakini zor duruma düşürecek fırsatı ararlar. 5. Tuzak Kurucu Dinleme 5. Tuzak Kurucu Dinleme
28
Bireyler kişinin kullandığı kelimelerin yüzeyinde kalırlar. Kelimelerin sözcük anlamlarında veya kendilerince olan anlamlarında gezinirler. Bireyler kişinin kullandığı kelimelerin yüzeyinde kalırlar. Kelimelerin sözcük anlamlarında veya kendilerince olan anlamlarında gezinirler. 6. Yüzeysel Dinleme 6. Yüzeysel Dinleme
29
1. Susun ; İyi bir dinleyici olmanın temeli “susma”yı becerebilmeye dayanır. 1. Susun ; İyi bir dinleyici olmanın temeli “susma”yı becerebilmeye dayanır. İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
30
2. Konuşanı Rahatlatın; Karşınızdaki kişide konuşabileceği duygusunu uyandıran bir atmosfer yaratın. 2. Konuşanı Rahatlatın; Karşınızdaki kişide konuşabileceği duygusunu uyandıran bir atmosfer yaratın. İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
31
3.Dinlemek İstediğinizi Gösterin; İlgi duyduğunuzu gösterin. Karşı çıkmak yerine anlamak için dinleyin. 3.Dinlemek İstediğinizi Gösterin; İlgi duyduğunuzu gösterin. Karşı çıkmak yerine anlamak için dinleyin. İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
32
4. Dikkat Dağıtıcı Öğeleri Uzaklaştırın; Elinizde anahtarlık sallamak, kağıtları karıştırmak gibi dikkat dağıtıcı davranışlardan kaçının. 4. Dikkat Dağıtıcı Öğeleri Uzaklaştırın; Elinizde anahtarlık sallamak, kağıtları karıştırmak gibi dikkat dağıtıcı davranışlardan kaçının. İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
33
5. Karşınızdaki Kişiye Empati Gösterin; (Duygusunu anlayın ve kabul edin.) Kendinizi karşınızdakinin yerine koyun ve onun ne hissettiğini anlamaya çalışın. 5. Karşınızdaki Kişiye Empati Gösterin; (Duygusunu anlayın ve kabul edin.) Kendinizi karşınızdakinin yerine koyun ve onun ne hissettiğini anlamaya çalışın. İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
34
6. Zaman Tanıyın; Karşınızdakinin sözünü kesmeyin, Kendisini ifade etmesine imkan verin. 6. Zaman Tanıyın; Karşınızdakinin sözünü kesmeyin, Kendisini ifade etmesine imkan verin. İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
35
7. Öfke ve Olumsuz Duygularınızı Kontrol edin; Kızgın bir insan çoğunlukla karşısındakini yanlış anlar ve kendini güç durumda bırakacak tepkiler verir. Bu sebeple hemen karşılık vermeyin. 7. Öfke ve Olumsuz Duygularınızı Kontrol edin; Kızgın bir insan çoğunlukla karşısındakini yanlış anlar ve kendini güç durumda bırakacak tepkiler verir. Bu sebeple hemen karşılık vermeyin. İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
36
8. Soru Sorun; Soru sormak konuşan kişiye ilgi duyduğunuzu gösterir ve onu konuşmayı sürdürmek konusunda cesaretlendirir. 8. Soru Sorun; Soru sormak konuşan kişiye ilgi duyduğunuzu gösterir ve onu konuşmayı sürdürmek konusunda cesaretlendirir. İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
37
9. Yargılayıcı Olmayın; Eleştirici ve tartışmacı bir tutum, konuşanı savunucu olmaya yöneltir ve öfkelendirir. 9. Yargılayıcı Olmayın; Eleştirici ve tartışmacı bir tutum, konuşanı savunucu olmaya yöneltir ve öfkelendirir. İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
38
Unutmamak gerekir ki, İki kulağımız, bir ağzımız vardır. Bu da dinlemenin konuşmadan daha önemli olduğunu ortaya koymaktadır. Unutmamak gerekir ki, İki kulağımız, bir ağzımız vardır. Bu da dinlemenin konuşmadan daha önemli olduğunu ortaya koymaktadır. İyi Bir Dinleyici Olmak İyi Bir Dinleyici Olmak
39
Beden Dili Beden Dili Beden dili duygu ve düşüncelerimizin yansımasıdır. İnsanların yüzyüze kurdukları ilişkide, kelimeler %10, ses tonu %30, beden dili %60 önem taşır. Beden dili duygu ve düşüncelerimizin yansımasıdır. İnsanların yüzyüze kurdukları ilişkide, kelimeler %10, ses tonu %30, beden dili %60 önem taşır.
40
Beden Duruşu Mimikler Başın Kullanımı Oturmak İçin Seçilen Yer Giyim Bakım Ve Makyaj Jestler Göz Teması Ayakların Kullanımı Oturma Biçimi Mesafe Kullanılan Aksesuarlar Beden Dilinin Öğeleri Beden Dilinin Öğeleri
41
Beden Duruşu Beden Duruşu İlişkide olduğu kişiyi doğrudan karşısına alan ve dik bir beden duruşuna sahip bir kişi, mesajında güvenli bir özellik katmış olacaktır. İlişkide olduğu kişiyi doğrudan karşısına alan ve dik bir beden duruşuna sahip bir kişi, mesajında güvenli bir özellik katmış olacaktır.
42
Doğrudan Göz İlişkisi Doğrudan Göz İlişkisi “Gözlerin konuştuğu dil her yerde aynıdır.” (Herber) Bir kişiye konuşurken dikkat edilecek en önemli noktalardan biri, nereye baktığınızdır. “Gözlerin konuştuğu dil her yerde aynıdır.” (Herber) Bir kişiye konuşurken dikkat edilecek en önemli noktalardan biri, nereye baktığınızdır.
43
Güvenli bir ifade, verilen mesajla uyum içindeki ifadedir. Güvenli bir ifade, verilen mesajla uyum içindeki ifadedir. Mimikler Mimikler
44
İnsanlar arası ilişkilerde yaşanan en küçük gerginlik, kendini önce ses tonuyla ortaya koyar. Büyük çoğunlukla gündelik ilişlilerde canlı, neşeli, enerjik bir ses tonu, insanlar üzerinde olumlu etki bırakır. İnsanlar arası ilişkilerde yaşanan en küçük gerginlik, kendini önce ses tonuyla ortaya koyar. Büyük çoğunlukla gündelik ilişlilerde canlı, neşeli, enerjik bir ses tonu, insanlar üzerinde olumlu etki bırakır. Ses Tonu, Şiddet ve Konuşmanın Akıcılığı Ses Tonu, Şiddet ve Konuşmanın Akıcılığı
45
“Etrafımızdaki kişileri oldukları gibi değil, kendi olduğumuz gibi görürüz.” (A. Nin) “Etrafımızdaki kişileri oldukları gibi değil, kendi olduğumuz gibi görürüz.” (A. Nin)
46
ÇEVRENİZDE OLUMLU İZLENİM OLUŞTURMAK İÇİN NASIL DAVRANMALISINIZ? DAVRANMALISINIZ?
47
BELİRSİZ MESAJLAR VERMEYİN. İçten ve açık olun
48
Daima konuştuğunuz veya sizinle konuşan insana dönük durun. Yöneliş
49
Dinlediğinizi Gösterin Karşınızdaki konuşurken sık sık başınızı hafifçe aşağı-yukarı hareket ettirerek onu dinlediğinizi ve anladığınızı hissettirin.
50
Dokunmaktan Kaçınmayın
51
GÜLER YÜZLÜ OLUN Tebessümü Unutmayın
52
NAZİK OLUN Nezaketli olmayı ihmal etmeyin
53
SESİNİZİ NASIL KULLANDIĞINIZIN VE SES TONUNUZUN FARKINDA OLUN Ses tonunuzu iyi ayarlayın
54
İFADE ETMEK İSTEDİĞİNİZ DUYGULARINIZI ORTAYA KOYACAK DURUŞ SERGİLEYİN
55
Jestleri Unutmayın Ellerinizi cebinizde tutmaktan ve kollarınızı kavuşturmaktan, ellerinizle ağzınızı örtmekten kaçının.
56
GÖZ TEMASINI İHMAL ETMEYİN Konuşurken Gözlere Bakın
57
"Çevrenizden Göreceğiniz İtibar ve Saygı, Kendinize Gösterdiğiniz Özen Kadardır." “Doğru giyinin, önemli görünün karşılığını her zaman alırsınız.” Kendinize Özen Gösterin - GİYİMİNİZE DİKKAT EDİN (Dış görünüş)
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.