Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanAygül Şen Değiştirilmiş 8 yıl önce
1
Recep ŞAHAN Kurucaşile Müftüsü HACCIN MANA VE EHEMMİYETİ
2
وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً “…Yoluna gücü yetenlerin o evi haccetmesi, Allah'ın insanlar üzerinde bir hakkıdır…” Al-i İmran 97 Hac İslam’ın beş esasından birisidir.Nitekim Hadis- Şerifte şöyle buyurulur:
3
Haccın tarihi ta Hz. İbrahim’e kadar dayanır. Hz. İbrahim, oğlu İsmail ile eşi Hacer validemizi kuş uçmaz kervan geçmez bir yer olan Mekke’ye bırakır : www.recepsahan.net وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِنًا وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَن نَّعْبُدَ الأَصْنَامَ “İbrahim şöyle demişti: 'Rabbim! Bu şehri güvenli kıl; beni ve oğullarımı putlara tapmaktan uzak tut.” İbrahim 35
4
Mekke’de ne bir ev ne de bir kimse vardı.İbrahim (as) yanlarına biraz su ve hurma bırakarak Şam’a geri dönecekken eşi Hacer O’na : -Bizi kime bırakıp gidiyorsun ? diye sorar ama İbrahim (as) cevap veremez. Eşi : - Bunu Allah mı emretti ? deyince İbrahim (as) : - Evet diye cevap verir. O zaman eşi O’na : - O halde git. Allah asla bizi zayi etmez. der. İbrahim (as) yanlarından ayrılır. Biraz gittikten sonra ellerini açarak şöyle dua eder : “
5
” رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ ” ” Rabbimiz! Ben çocuklarımdan bazısını, senin kutsal evinin (Kâbe’nin) yanında ekin bitmez bir vadiye yerleştirdim. Rabbimiz! Namazı dosdoğru kılmaları için (böyle yaptım). Sen de insanlardan bir kısmının gönüllerini onlara meylettir, onları ürünlerden rızıklandır, umulur ki şükrederler. “ (İbrahim-37)
6
Hacer ve yavrusu İsmail (as) ‘ın azıkları ve suları biter. Hem anası hem de yavrusu iyice susarlar. Hacer, yavrusu için su aramaya başlar. En yakın tepe olan Safa tepesine çıkar. Etrafa bakar. Ne su ne de bir insan görür. Safa tepesinden iner, vadiyi koşarak geçer ve hemen karşıdaki Merve tepesine çıkar. Etrafa bakar.Ne su ne de insan görür. 7 defa 2 tepe arasında böyle gider gelir. Sonunda yorgun ve üzgün yavrusunun yanına gelirken Allah’ın engin rahmeti yetişir. Susuzluktan kıvranan yavru bebeğin ayaklarının altından zemzem suyu fışkırır. Hem ana hem de yavrusu o suyu içerek ölmekten kurtulur. O suyun sayesinde zamanla insanlar o vadiye yerleşir ve Mekke kurulur.
7
K’ABE’NİN İNŞAASI: Aradan yıllar geçer. İsmail (as) büyümüş gençlik çağına girmişti. İbrahim (as), bir gün oğlunun yanına geldi ve eliyle bir yeri göstererek : “ Allah bana şurada kendisi için bir ev yapmamı emrediyor. “ dedi. Bu ev yeryüzünde insanlar için yapılacak ilk mabet olacaktı. Baba ve oğul Ka’be’yi bina etmeye başladılar. Ve Kabe’yi inşaa ettiler. (Bakara 127-128)
8
Sonra Allah Hz. İbrahim’e şunu emretti: وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ “Bütün insanlar içinde haccı ilan et ki, gerek yaya olarak ve gerek uzak yoldan gelen incelmiş develer üzerinde sana gelsinler”. Hac 22/27
9
İşte bu ilahi emriler doğrultusunda Hz. İbrahim hacda yapılacak fiil ve davranışları ortaya koyarak Kabe’nin her yıl ziyaret edilmesini sağlamıştır. İşte o günden beri gelen bütün peygamberler ve ümmetleri Haccı yerine getire gelmişlerdir. Son olarak bu çağrıyı Hz. Peygamber güncellemiştir
10
HAC hicretin 9. yılında farz kılınmıştır. Hac diğer ibadetlerden farklıdır. Hem mali hem de bedeni bir ibadettir Hac sadece Mekke’de yapılır. HAC hicretin 9. yılında farz kılınmıştır. Hac diğer ibadetlerden farklıdır. Hem mali hem de bedeni bir ibadettir Hac sadece Mekke’de yapılır. Hac zor bir ibadettir.Nitekim Hacca niyet ederken “Onu bana kolaylaştır..” ibaresi kullanılır.
11
Kur’an’ın da ifadesiyle haccın bir takım faydaları vardır: لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ / Kendilerine ait birtakım menfaatları görmeleri için..” Hac22/28 Nedir bu Faydalar? 1- Hac Mal İhtirasından Korur: İnsan mala düşkündür.Hac mali bir ibadet olduğundan Hac mali bir külfet gerektirir.Bu noktada “Ademoğlunun bir vadi dolusu olsa ikincisini ister….” hadisini hatırlayalım
12
2-Hac Dini Duyguları Güçlendirir: - Düşün bir kere.Yer yüzünün ilk mabedini ziyaret ediyor etrafında pervane oluyorsun. -Müslümanların günde 5 defa yöneldiği Kabe tam karşında.. -Efendimiz(sav)’in doğup büyüdüğü,Kur’an’ın nazil olduğu mekanlara ayak basıyorsun..
13
3-Hac Zorluklara Dayanma Gücü sağlar: - Hac turistik gezi değildir.Oldukça zordur.Sıkıntılıdır.Bunu için hoş görü ve sabır gerekir. الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ ۚ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ “Hac, bilinen aylardadır. Kim o aylarda hacca niyet ederse (ihramını giyerse), hac esnasında kadına yaklaşmak, günah sayılan davranışlara yönelmek, kavga etmek yoktur” Bakara 2/197 4-Hac Mahşeri hatırlatır: Hac zaten mahşerin provasıdır.hesap meydanı mahşerde büyük duruşmanın provası gibidir.Zaten kefen misali hac elbisesi de bunu anlatır…
14
5-Hac İslam Kardeşliğini Pekiştirir: Hac her dilden ve her ırktan müslümanı Kabe etrafında tek yürek yapar.
15
6-Hac Günahlara Keffarettir: Nitekim bir hadis-i şerifte şöyle buyurulur. “Kim Allah için hacceder de hac esnasında kötü szölerden ve allah’a karşı gelmekten sakınırsa annesinin onu doğurduğu günkü gibi döner” (Buhari hac,4) 7-Hac Ömürde bir defa farzdır: Her yıl mı diye soran sahabeye Efendimiz(as) –Evet desem her yıl farz olur siz de buna güç yetiremezsiniz..diye buyurmuştur -”Mebrur bir haccın karşılığı ancak cennettir” Buhari-Müslim) -Efendimiz’e soruldu:-Hangi amel daha faziletlidir -Allah ve Rasulüne iman.Sonra hangisidir? -Allah yolunda Cİhad.Sonra hangisidir? -Kabul oluınmuş bir hac(Hacc-ı Mebrur) (Buhari-Müslim)
16
Hac bir semboller bütünüdür.Haccı anlamak için bu sembollerin ne manaya geldiği bilinmelidir. 1-ÇAĞRI: Allah Hz. İbrahim’e وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ “Hacca çağır” (İbrahim 27) dedi ve o günden bugüne her inanan bu çağrıya LEBBEYK diyerek karşılık verdi.Ve son olarak da Hz. Muhammed(sav) bu çağrıyı güncelledi.. Hacca gidebilecek gücü kendinde bulan herkes bu çağrının muhatabıdır. Halk arasında “Hacca çağrılma” lafı buradan gelir.
17
2-MİKAT: Buluşma vakti,randevu.Haccı n başladığı yer ve zamanı ifade eder…Mikat Kabe’nin çekim alanına giriştir.Mikatta artık Hac moduna geçilir.
18
3-İHRAM: Hacca gidenler artık sosyal ve ekonomik statülerini gösteren dünyevi elbiselerini,makam-mevkilerini ortaya koyan üniformalarını vs bırakıp Allahın önünde herkesin eşit olduğunu sembolize eden basit bir (kefen misali)giysiye bürünürler. Mikat ile başlayan bu kutsal yolculukta asıl giyilmesi gereken TAKVA elbisesidir. وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِكَ خَيْرٌ /”Takvâ elbisesi... İşte o daha hayırlıdır” A’raf 7/26 Hac ölümü,dirilişi ve mahşeri hatırlatır.İşte bu kefeni giyen kişi ölüm ve ötesinin provasını yapar.ÖLMEDEN ÖNCE ÖLMEYİ ÖĞRENİR.
19
4-TELBİYE: Seferberlik emrine uyarak cephe için gerekli hazırlıklarını yapmış,üniformasını(İhram) giymiş silahını kuşanmış bir askerin kumandanının huzuruna çıkarak “emret komutanım” tekmilini vermeye benzer. İhram zırhını giyen hacı “Buyur Allah’ım Buyur!Davetini duydum emrine uydum!Huzuruna geldim demiş oluyor 4-KABE: Haccın merkezi..Allah için mekan yoktur ama Allah Kabe için EVİM demiştir.ve çevresini HAREM BÖLGESİ ilan etmiştir. Kabe ilk ibadet yeri..Kabe Namazın KIBLESİ…Kabe hac ve Umrenin tavafının yapıldığı mekan… Hacı nerede olursa olsun yönünü Kabeye çevirirken gönlünü de Allah’tan başka her şeyden çevirme bilincine ulaşır. GÖNÜL ANTENİ KABEYE DÖNÜKTÜR.
20
6-TAVAF:Evrende her şey aslında tavaf halindedir..Gezegenler…yıldı zlar..Maddenin en küçük yapısı ATOMlar da dönerler.Sanki hepsi kendilerini yoktan var eden rabblerine ibadet ederler.TESBİH ederler. لَا الشَّمْسُ يَنبَغِي لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ Ne güneş aya yetişebilir, ne de gece gündüzü geçebilir. Her biri bir yörüngede yüzerler. ” Yasin 36/40
21
Tavafta Kabe sola alınır.Neden? Nazargah-ı ilahi olan KALB Allah’ın evi ile karşı karşıya gelmelidir.Bu da tavafın ne kadar içten –kalpten yapılması gerektiğine de bir işarettir. “Birinin etrafında pervane olmak” deyimi vardır.Nu yürekten bağlılığı ifade eder. Hz.İbrahim ile oğlu Kabe’yi nasıl döne-döne inşa etmişlerse hacı da gönül evini/iman evini (KALBİNİ)yeniden inşa eder.
22
7-HACER-İ ESVED: Onu selamlama kulun Allah’a (ruhlar aleminde)verdiği ahdi güncelleme anlamı taşır. 8-ZEMZEM: Zemzemin doğuşunu anlatmıştık.. ”Zemzem ne niyetle içilirse o yararı sağlar” (hadis) Hacı;Hz.İbrahim ile oğlu ismail’in Kabeyi ibadet için temizlediği gibi TAVAF ederken gönül evi olan kalbini de TAKVA ile temizler ve sonra da zemzemden kana kana içerek MİDESİNİ temizler.
23
Hacı, hacdan döndükten sonra bir lokma da olsa zemzem ile pak eylediği midesini haramla ifsad etmemeye,çocuklarını helalinden beslemeye söz vererek bu ARINMA SUYUNU içer. 9-S’AY: إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ / ” Şüphesiz Safa ile Merve Allah'ın nişanelerindendir “ Bakara 2/158
24
S’ay; Hacer validemizin oğlu İsmail için kızgın çölde su arayışını temsil eder.O hatıra canlandırılır. Hacı Hacer rolüne bürünür.Bir köle olan Hacer’i Allah bize yad ettiriyor. S’ay; Hacer validemizin oğlu İsmail için kızgın çölde su arayışını temsil eder.O hatıra canlandırılır. Hacı Hacer rolüne bürünür.Bir köle olan Hacer’i Allah bize yad ettiriyor.
27
Vakfe duruş,bekleyiş demektir.Kıyamette Allah’ın huzurunda durmayı,beklemeyi temsil eder 10-ARAFAT: Haccın rüknü Arafat Vakfesidir.Arafat Kabe’nin 22 km kadar dışında kutsal bir mekandır.Arafatsız hac olmaz.
28
ARAFAT; Yeniden dirilişi, mahşeri, mahkeme-i kübrayı, ölmeden önce ölmeyi, hesaba çekilmeden önce hesaba çekilmeyi öğretir. Arafat Hz.Adem ile Havva validemizin tevbelerinin kabul olup kavuştukları mekan ki oraya cebel-i rahme(rahmet tepesi) deniliyor.
29
Arafat İslam kardeşliğini de öğretir. Irkçılık hastalığını da tedavi eder. İslam’ın ırkı olmadığını öğretir Arafat… Üstünlüğün ırkta değil TAKVADA olduğunu görürsün bir kere daha…
30
Efendimiz burada 100 bin sahabiye hitaben Veda Hutbesini irad etmiştir:İşte mesajlar 1.Müslümanın canı ve malı dokunulmazdır 2.Kadınlar Allah’ın emanetidir 3.Kan davası ve Faiz gibi cahiliye adetleri kaldırılmıştır. 4.Sapıklığa düşmemeleri ve sımsıkı sarılmaları için müslümanlara KUR’AN bırakılmıştır.
31
Müzdelife Vakfesi Arafat’ta haccın zirvesini yaşayan Hacı artık güneşin batışıyla Müzdelifeye yönelir.Ki burası Arafat ile Mina arasında bir yerdir.Şeytana atılacak taşlar da genelde burada toplanır.Buradaki vakfe de haccın bir parçasıdır.
32
11-MİNA:Haccın önemli bir bölümü burada ifa edilir. Ebrehe’nin planı Ebabil’in attığı taşlar ile nasıl bozulduysa, Cemeratta şeytana atılan taşlarla ŞEYTAN ve taraftarlarının planları,tuzakları boşa çıkarılacak.Bu şuurla taş atılmalı orada. 1.Şeytan Taşlama 2.Kurban kesme 3.Traş Muahssır vadisi buradadır. Kabe’yi yıkmaya gelen Ebrehe’ni ordusunun helak olduğu yer..
33
MİNA… Büyük İmtihan yeri…Hz.İbrahim ile oğlu İsmail’in Allah’a olan AŞKlarının sınandığı yer..Şu ifadelere bir bakın…Şu teslimiyete bir bakın…
34
MİNA…can,mal-mülk,evlat,eş,ticaret,makam- mevkii,rütbe vs fani sevgilerin aşıldığı Allah sevgisinin zirveye ulaştığı mekandır. فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ “Babasıyla beraber yürüyüp gezecek çağa erişince: Yavrucuğum! Rüyada seni boğazladığımı görüyorum; bir düşün, ne dersin? dedi. O da cevaben: Babacığım! Emrolunduğun şeyi yap. İnşallah beni sabredenlerden bulursun, dedi.” (Saffat 37/102)
35
MİNA…Bir Protesto mekanıdır.Şeytan ve taraftarlarını protesto…Hz. İbrahim’in kendisine engel olmaya çalışan ŞEYTANA attığı taşı sembolize eder Bu bakımdan attığın her taşı NEFSİNE,ŞEHVETİNE,ŞEYTANA,GÜNAHLA RINA at.Günahlarını taşla.Onların üzerlerini çiz.
36
MİNA…Kurban da kesilir.Hac kurbanı (Hedy) Minada kurban ne manaya gelir? Kurban Yakınlaşmayı ifade eder.Kurban keserek Allah’a manen yaklaşılır. Bu kurban şükür ifadesidir ki haccı nasip eden Allah’a şükür… Nasıl Ramazan orucunu tamamlayınca Ramazan bayramı yapılıyorsa, Hac ibadetleri tamamlanınca da Hac Kurbanları (Hedy) kesiliyor ve Kurban bayramı kutlanıyor. Sabır, savaş, şükür ve zafer. Arafatta bilgiye, Meşarda bilince, Minada sevgiye ve Cemeratta zafere kavuşan hacı, kurban hedyi (hediyyesi) ile takvaya, takva ile de Allaha ulaşmaktadır.
37
Allah için kesilen bu kurbanlardan akıtılan kanlar, kurban sahibinden de günahların döküldüğünü, "kirlerin giderildiğini" sembolize eder. Hacı Allah için kurban keserken bunun Hz. İbrahim’den kalma bir sünnet olduğunu, Allah yolunda en sevdiği yavrusunun kurban edilmesinden bir bedel olduğunu tefekkür eder.
38
Allahın verdiği mal ve evlatların, Allah yolunda engel değil, tam tersine kendisini Allaha yakınlaştıracak birer vesile olduğunu düşünür. Orada Allah için gönül rahatlığıyla her hangi bir canlıyı kurban ederken, memleketindeki çocuklarının da Allah yolunda olmaları, Allaha yakın ve yaklaştırıcı olmaları için dua eder, hayatı boyunca da bunu gerçekleştirmek için gayret eder.
39
Önce şeytana taş atan, ardından Allaha bir baş kurban eden hacı, daha sonra traş olmak süretiyle sembolik olarak kendi varlığının bir parçasını da kurban eder. Bu, bir taraftan, gerektiğinde saçını değil, canını da Allah yolunda vereceğini temsil ederken, başından dökülen her saç teli, adeta dökülen günahlarını simgeler Traş olma Ne manaya gelir?
40
TAŞ:Şeytanı kovdun,protesto ettin. BAŞ:Allah’a bir baş kurban ettin. TRAŞ:Sembolik olarak da kendi varlığından bir parça kurban ettin. Bununla “ GEREKTİĞİNDE SENİN UĞRUNDA CANIMI BİLE VERİRİM EY ALLAH’IM!” dedin
41
Hacca hazırlıklar günler, haftalar hatta aylar öncesinden başlamıştır. Sizce bu hazırlıkların odağında neler vardır? HACDAN NE GETİRECEKSİNİZ? Hac menasikini iyice öğrenip tam bir şuurla haccın mana ve ehemmiyetini kavrayarak tam donanımlı bir hac yolculuğuna çıkmak için çaba göstermek mi?
42
Efendimiz’in ifadeleriyle yapılacak bu hac ile anasından doğduğu gibi saf,temiz, günahsız olarak dönmenin alt yapısı için hazırlıklar mı? Hulasa mebrur bir hac, ideal bir hac için son derece hassas davranarak gerekli hazırlıklar mı yapılıyor? Yoksa başka cihetten hazırlıklar mı söz konusu? Efendimiz’in ifadeleriyle yapılacak bu hac ile anasından doğduğu gibi saf,temiz, günahsız olarak dönmenin alt yapısı için hazırlıklar mı? Hulasa mebrur bir hac, ideal bir hac için son derece hassas davranarak gerekli hazırlıklar mı yapılıyor? Yoksa başka cihetten hazırlıklar mı söz konusu? HACDAN NE GETİRECEKSİNİZ?
43
Ne yazık ki tecrübelerimiz neticesinde görüyoruz ki hazırlıklarımız mebrur bir hac için değil. İncik-boncuk, tesbih ve seccade merkezli bir hac hazırlığı söz konusu Hacı kardeşim !! çarşı pazarı değil Kabe’yi tavaf etmelisin
44
Pakistan’ın milli şairi Muhammed İkbal ( 1873-1938) ne güzel ifade etmiş. Hacdan dönenler tespih, takke ve benzeri şeyleri İkbal’e hediye olarak getiriyorlar. Muhammed İkbal, HACDAN NE GETİRECEKSİNİZ? ‘ Hediyeleriniz için teşekkür ederim. Hepsi güzel hediyeler. Keşke hacdan Hz. Ebubekir’in sadakatini, Hz. Ömer’in adaletini, Hz. Osman’ın hayâsını, Hz Ali’nin ilmini getirseydiniz de onlarla bir Pakistan inşa edilirdi’ diyor.
45
-Hac dönüşünde de hacı ziyaretine gidecekler hacıdan hurma ve zemzem dışında bir şey beklemesinler. Hac ziyaretlerinde hacının eline bakmasınlar. Hac ziyaretlerinde zemzem ve hurmadan başka bir beklentimiz olmasın.Olmasın ki hacı kardeşlerimiz bir de hediye sıkıntısı yaşayıp hacdan aldığı lezzeti unutmasın. Hacı Ziyaretinde Dikkat!!!!
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.