Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

  3. Hafta: Büyüme.     GSYİH’de gerçek bir artış olması için Q’ların artması gerekmektedir.  Aşağıda temsili A ekonomisine ilişkin verileri inceleyelim…

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "  3. Hafta: Büyüme.     GSYİH’de gerçek bir artış olması için Q’ların artması gerekmektedir.  Aşağıda temsili A ekonomisine ilişkin verileri inceleyelim…"— Sunum transkripti:

1   3. Hafta: Büyüme

2  

3   GSYİH’de gerçek bir artış olması için Q’ların artması gerekmektedir.  Aşağıda temsili A ekonomisine ilişkin verileri inceleyelim…  Bu verilere göre A ekonomisinin 2014 yılı GSYİH’si 590,090.00 TL iken 2015 yılı GSYİH’si 590,120.00 TL olmuştur. Yani GSYİH artmıştır. Mal veya Hizmet 2014 P2014 Q2015 P2015 Q Elma3 TL30 Ton4 TL30 Ton Tank10000 TL40 Adet10000 TL40 Adet Eğitim1000 TL100 Saat1000 TL100 Saat Bisiklet300 TL300 Adet300 TL300 Adet

4  

5   P’ler P’leri götürdüğünde, geriye sadece Q’lar kalır (ki, bu durumda GSYİH’de meydana gelecek bir artış ya da azalışın P’lerden kaynaklanma şansı kalmamıştır. Değişimin tek sebebi Q’lar olabilir).  Zaten, bizim amacımız da buydu. GSYİH’de meydana gelen değişmelerin fiyat hareketlerinden soyutlanması ve gerçek üretim artış ya da azalışlarını tespit etmekti. Bu amacımıza ulaşmış olduk.  Kesrin alt tarafındaki bölen yerine, pratik olarak, TÜİK tarafından hesaplanan TEFE veya TÜFE kullanılabilir.  İşte, «İktisadi Büyüme» dediğimiz kavram, Reel GSYİH’da (veya Reel GSMH’da) meydana gelen artışlardır.

6  

7   Hesaplamada kullandığımız değerler «Reel GSYİH» değerleri olduğu için, bulunan %36’lık sonucun, fiyat hareketlerinden kaynaklanma şansı yoktur. Bu %36’lık büyüme TAMAMEN üretim artışından (Q artışından) kaynaklanmaktadır.  Yani, ekonomi bir önceki yıla göre %36 oranında daha fazla miktarda ürün üretmiştir. Yani ekonomi büyümüş, gelişmiştir.  Büyüme oranları her zaman pozitif olmaz. Bazan negatif de olabilir. Büyüme oranı negatif bulunduysa, ekonominin bir önceki yıla göre daha az ürün ürettiği, yani ekonominin küçüldüğü sonucuna ulaşabiliriz.  Ekonomiler genelde «Kriz» ortamlarında bu türden negatif büyüme rakamları ile karşılaşırlar…

8   Ekonomi tahsili almamış kişiler (çoğu zaman) «Büyüme» ve «Kalkınma» ifadelerini birbirleri ile karıştırırlar.  Büyüme «Nicel» bir gelişmedir. GSYİH veya GSMH’da meydana gelen rakamsal artışları anlatmak için kullanılır.  Oysa Kalkınma «Nitel» bir gelişmedir. Vatandaşın daha yüksek bir yaşam standardına ulaştığını anlatmak için kullanılır. Büyüme ve Kalkınma

9   Ülkenin eğitim seviyesi ve kalitesinin yükselmesi, ülke vatandaşlarının daha sağlıklı bir yaşama kavuşmaları gibi nitel gelişmeler «Kalkınma» tanımına uyarken,  Vatandaşların daha çok para kazanması, daha çok harcama yapmaları gibi rakamsal (nicel) gelişmeler ise «Büyüme» tanımına uymaktadır.  Yani bir ülke büyüdüğü halde kalkınamayabilir. GSYİH’nın artması, o ülkenin kalkındığı anlamına gelmez.  Örneğin petrol zengini Kuveyt vatandaşlarının, «Kalkınmış bir ülkenin vatandaşları» olduğunu (sanırım) söyleyemeyiz!

10   Ama; İsveç, Norveç veya Finlandiya gibi ülke vatandaşlarının, her ne kadar ülkeleri Kuveyt kadar zengin olmasa da, kalkınmış ve refah birer ülkenin vatandaşı olduklarını söyleyebiliriz!...  Demek ki BÜYÜMEK (yani GSYİH’nın artması) HER ŞEY DEMEK DEĞİLMİŞ !  Evet, GSYİH’nın artması elbette önemlidir. Çoğu zaman daha iyi veya daha nitelikli bir hayatın yolunu da daha fazla kazanç sağlar. Bu açıdan BÜYÜMEK önemlidir.  Ama HER ŞEY DEĞİLDİR!...

11   «Büyümüş» (geliri artmış) ama «Kalkınamamış» bir örnek…

12   Net Büyüme

13

14

15

16

17

18


"  3. Hafta: Büyüme.     GSYİH’de gerçek bir artış olması için Q’ların artması gerekmektedir.  Aşağıda temsili A ekonomisine ilişkin verileri inceleyelim…" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları