Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanSerkan Özcan Değiştirilmiş 8 yıl önce
1
POLİKLİNİKTE EĞİTİM Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri 01.12.2015 / 201
2
GİRİŞ Ayaktan hastalarla ilgili eğitim, tıp eğitiminin en heyecan verici yanlarından biridir. Tedavide ve hizmet sunumundaki değişimler tıp eğitiminde ayaktan tedavi eğitimine doğru bir kayma oluşturmuştur. Günümüzde yatan hastaların dağılımı da oldukça değişmiştir. Hastalar artık daha ağırdır ve çokça tetkik yapılmaktadır. Tıp eğiticileri, giderek daha fazla ayaktan hasta tedavi ortamlarında eğitim arayışındadırlar. / 202
3
Poliklinikler Onkoloji gibi multiprofesyonel klinikler (cerrahi, radyoterapi, tıbbi onkoloji) Diğer sağlık çalışanlarının seansları (fizyoterapist, sosyal çalışmacı) Radyoloji görüntüleme servisi Endoskopi gibi araştırma birimi Hemşire kliniği Diyaliz ünitesi Çocuk tarama ünitesi Günlük cerrahi ünitesi / 203 AYAKTAN EĞİTİM ORTAMLARI
4
Klinik beceriler Klinik mantık yürütme Araştırma Bilgi yönetimi Gerçek ortamına yakın eğitim: – Sürekli sağlık hizmeti – Ortama uygun hizmet – Kaynak yönetimi – Hasta eğitimi – Hasta sorumluluğu – Bütüncül yaklaşım / 204 AYAKTAN TEDAVİDE NE YAPILABİLİR? Tüm öğrenim çıktıları Yansıtma Geribildirim Formatif değerlendirme
5
Eğitim amaçlı bir merkez oluşturulabilir. İşi sadece eğitim olan hocalarla çalışılır. Öğrenciler düzeylerine uygun hastaları görür. Gönüllü hastalardan bir “hasta bankası” oluşturulur. Zaman stresi ve hata yapma derdi olmadan öğrenciler hasta bakar. Gönüllü klinisyenlerden yardım alınır. / 205 AYAKTAN TEDAVİ EĞİTİM MERKEZİ Dent JA. Twelve tips for setting up an ambulatory care (outpatient) teaching centre. 2001 http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01421590120057012?journalCode=imte20
6
Tasarım 1.Zaman planı yap 2.Müfredat ihtiyaçlarını ve organizasyon sınırlılıklarını belirle 3.İlgili tarafları ve rollerini bir komite olarak belirle 4.Yer bul 5.Bütçe bul 6.Uygun kaynak ve malzeme bul / 206 Bir Ayaktan Tedavi Eğitim Merkezi Oluşturmak İçin İpuçları Uygulama 7.İstekli ekibi belirle ve eğit 8.Yönetici grup için bir işlev fonksiyonu belirle 9.Hasta bankası oluştur 10.Eğitimi planını uygula Değerlendirme 11.Çok bileşenli bir değerlendirme süreci geliştir 12.Yönetici grubu için bir araştırma ve geliştirme işlevi geliştir
7
Diğer polikliniklerden hasta yönlendirilebilir. Diğer sağlık profesyonellerinin (diyetisyen, fizyoterapist, psikolog, sosyal çalışmacı..) yönlendirdiği hastalar. Bir gönüllüler bankasındaki, farklı sistemlerle ilgili gönüllü hastalar Aile hekiminin sevk ettiği gerçek hastalar. / 207 [Hasta Bankasının Hastaları] Dent JA. Twelve tips for setting up an ambulatory care (outpatient) teaching centre. 2001 http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01421590120057012?journalCode=imte20
8
/ 208 http://hedc.otago.ac.nz/magnolia/meg/Medical-Education-Group/FEU-news-/MEG-news-archive/MEG-news-archive.html
9
Erken klinik temas, yenilikçi müfredatların bir özelliğidir. Eğitimin her aşamasında uygulanabilir. İlk başlarda simüle hastalarda ve maketler üzerinde eğitim verilebilir. Ayaktan Tedavi Eğitim Merkezi’nin katkısı çok olacaktır. / 209 AYAKTAN HASTA EĞİTİMİ NE ZAMAN VERİLMELİ? Türkiye’de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsangücü Durum Raporu 2014 (Tablo 3.1.1 ve Tablo 3.1.8) http://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/insangu cu.pdf Türkiye’de Hekim İnsangücü
10
Öğrenci karnesi (logbook) Görev temelli öğrenme Vaka çalışmaları Öğrenen merkezli yaklaşım Konferanslar ve bağımsız çalışma Mikrobeceriler / 2010 YAPILANDRILMIŞ BİR EĞİTİM OLMALI
11
Logbook Ne gördün? Ne yaptın? Ne öğrendin? / 2011 Etik ve iletişim Fizik muayene Araştırma ve sonuçları yorumlama Teknik işlemler Tanı seçenekleri, klinik karar Yönetim, multidisipliner ekip Bilgi yönetimi Temel ve klinik bilimler Hastayı ve kendini eğitme
12
Görev Temelli Öğrenme Örneğin: – Ekip üyeleriyle konsültasyona katıl – Hastadan anamnez al ve muayene et – Yeni filmleri radyologla birlikte incele / 2012
13
Öğrenci Merkezli Yaklaşım Hikaye ve fizik muayene bulgularını özetle Ayırıcı tanı yap İhtimalleri karşılaştırarak tanıyı analiz et Eğiticiye sorular sor Tedaviyi planla Kendi kendine öğrenmen için bir konu belirle / 2013
14
/ 2014
15
AYAKTAN HASTA EĞİTİMİNE KİM KATKI VEREBİLİR? Ekip üyeleri – Arkadaşlar – Genç ekip üyeleri – Diğer profesyoneller Hastalar – Seçilmiş hastalar – Banka hastaları Diğer öğrenciler / 2015
16
AYAKTAN HASTA EĞİTİMİ MODELLERİ Tek başına gözlem – Öğrenci/eğitici bire birdir. Öğrenci sadece gözlem yapar. Stajyer – Öğrenci, eğiticinin gözetiminde veya kayıt odasında hasta bakar. Raporlama – Öğrenci ve eğitici farklı odalarda hasta bakar. Öğrenci gelip hastasını danışır. Büyük grupta gözlem – Eğitici hasta bakar, tüm öğrenciler gözlemcidir. Rehber veya logbook kullanılır. Kaçırma modeli – Öğrenciler eğiticiyi hastayla görüşürken izler, sonra hastayı başka bir odaya alır. Denetleme modeli – Öğrenciler ayrı odalarda hasta bakar, eğitici sırayla gelip ne yaptığını sorar. / 2016
17
AYAKTAN HASTA EĞİTİMİNİN YÖNETİLMESİ / 2017 KaçırmaDenetleme
18
/ 2018 Raporlama
19
AYAKTAN HASTA EĞİTİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Logbook değerlendirmesi Kontrol listeleri Öğrenci günlüğü Mini-CEX DOPS Öğrencinin kendini değerlendirmesi Hasta, öğrenci ve ekip üyelerinden geribildirim alarak eğitimin de değerlendirilmesi gerekir. / 2019
20
ÖZET Yatan hasta sayılarının giderek azalması ve daha ağır hastalardan oluşması nedeniyle yatan hasta üzerinden eğitim verilmesi giderek zorlaşmaktadır. Eğitim ortamının ayaktan hastalara kaydırılması beraberinde birçok avantajı getirecektir. Başarılı bir ayaktan hasta eğitimi için: – Eğitim ortamlarının belirlenmesi, – Yapılandırılmış bir eğitim planlama, – Eğitim polikliniği oluşturma, – Ekip üyelerinin bu yönde eğitilmesi, – Öğrencilerin logbook tutmaları. / 2020
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.