Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanOsman Usak Değiştirilmiş 8 yıl önce
1
Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna
2
Mal Piyasaları Kapitalist düzende, amaç, kârın en çoklanması (maksimizasyonu) olarak tanımlanır Üreticiler, piyasaya en çok kârı elde edebilecek kadar mal arz edeceklerdir Tekelci piyasalar’a karşı Tam rekabet piyasaları 2
3
Tekelci Piyasalar Diğer mallardan tamamen farklı bir mal üreten tek bir satıcı Bu mal için ikame veya destekleyen mallar yoktur Kâr maksimizasyonu: Marjinal Gelir = Marjinal Maliyet Ortalama Gelir (fiyat) = Ortalama Maliyet 3
4
Tam Rekabet Piyasaları Piyasada çok sayıda üretici vardır. Hiç bir üretici, kendi başına piyasayı etkileyebilecek güçte değildir Piyasaya giriş ve çıkışlar serbesttir Üreticilerin ürettikler mallar homojendir Piyasada her an, herkes tam bilgiye sahiptir Mal, fiyat, üretici Malların bir yerden bir yere veya üreticiden satıcıya ulaştırılmasıyla ilgili herhangi bir maliyet yoktur Bilinen fiyat üzerinden her isteyen bedelini ödeyerek istediği miktarda mal satın alabilir Fiyat miktara bağlı olarak değişmez 4
5
Diğer Piyasalar Oligopol Piyasalar Tekelci Rekabet Piyasaları 5
6
Zaman Boyutu Yönetim kararlarında, hem maliyetin hem de talebin zaman içinde değişmelerinin hesaba katılması gerekir Zaman içinde birçok değişkenin değerleri değişir Insanların geliri artar, zevkleri değişir, teknoloji gelişir Gelir artışları -> talep fonksiyonu Teknoloji gelişimi Enflasyon ve reel fiyatlar 6
7
Paylaşım Ekonomisinde Ençoklama Paylaşım ekonomisinde emek dahil tüm faktör girdileri, yaratılan katma değeri paylaşır Böyle bir paylaşım ekonomisinde işletme, kârını değil de yarattığı katma değeri en çoklamak isteyecektir Faktörler için yapılacak ödemeler maliyet unsuru kabul edilmeyecektir Marjinal maliyetler: ara mallar, hammadde, malzeme 7
8
Paylaşım Ekonomisinde Ençoklama (…) Bir şirketin kârını değil de yarattığı katma değeri en çoklayacak şekilde karar verdiğinde, kâr en çoklamaya kıyasla daha fazla üretim yapacaktır 8
9
Çeşitli Fiyatlandırma Örnekleri A. Fiyat farklılaştırma İhracatta fiyat farklılaştırma Yoğun trafik fiyatlandırması Sosyal fiyatlandırma B. Bileşik ve artık malların fiyatlandırılması C. Su, elektrik gibi temel tüketim malları tekellerinde fiyatlandırma D. İlaç fiyatlarının denetimi E. Maliyet artı fiyatlandırma 9
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.