Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanEce Şeker Değiştirilmiş 8 yıl önce
1
Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama Tıp Eğitimi AD 18 Nisan 2016 1
2
Amaç ve Öğrenim Hedefleri: Bu sunumun sonunda katılımcıların çoktan seçmeli sınavlar hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmıştır. Bu sunumun sonunda katılımcılar; Çoktan seçmeli soruların olumlu ve olumsuz yönlerini sayabilmeli Çoktan seçmeli soruların yapısını açıklayabilmeli Çoktan seçmeli sorularda dikkat edilmesi gereken noktaları tartışabilmeli 2
3
Bloom's taksonomisi: Öğrenme Alanları ve Düzeyleri Bilişsel:BilgiDuyuşsal:Tutum Psikomotor: Davranış, Beceri Bilgi/tanıma Kavrama Uygulama Analiz Sentez Değerlendirme Alma Davranımda bulunma Değer verme Organize etme Kendine mal etme Gözleme Taklit etme Pratik Yapma Uyarlama Orijinalini yapma 3 Bloom, 1956 Bu alanları ölmek için hangi yöntemleri kullanmalıyız?
4
Miller’in ustalık piramidi 4 Bilir Nasıl yapacağını bilir Gösterir Yapar Performans değerlendirmesi: Çalışma ortamında Yeterlilik değerlendirmesi: OSCE Sadece hatırlama: MCQ, sözlü… Ortama göre değerlendirme: MCQ, CORE, sözlü… Miller GE. Acad Med 1990
5
Bloom's taksonomisi: Öğrenme Alanları ve Düzeyleri Bilişsel:Bilgi Bilgi:Aşağıdaki analjeziklerden hangisinin anti enflamatuar etkinliği YOKTUR? Kavrama:Dizdeki non-enflamatuar osteoartritin tedavisinde hangi analjezikler seçilmelidir? Uygulama:Yukarıda klinik bulguları verilen hasta için, aşağıdaki analjeziklerden hangisi en iyi seçenek olabilir? 5 Bloom, 1956
6
Bloom's taksonomisi: Öğrenme Alanları ve Düzeyleri Bilişsel:Bilgi Analiz: Önceki klinik öyküsü ve mevcut sağlık durumuna bakarak Bayan A.nın ağrısını gidermek için onu son gören hekimin parasetamol yerine neden asetil salisilik asit verdiğini tartışın Sentez:Önceki hastalık öyküsü ve mevcut ilaç tedavisine dayanarak Bayan A’nın şikayetlerinin neden hala devam ettiğini tahmin edin, ya tedavi şemasında değişiklik yapın ya da yeni bir tedaviye başlayın. Değerlendirme: Bayan A.’nın osteoartritini değerlendiriniz; tedavi hedeflerinizi belirleyip, etkinlik, güvenlik, kullanılabilirlik ve maliyeti göz önüne alarak uygun bir tedavi seçiniz. 6 Bloom, 1956
7
Çoktan Seçmeli Soru (ÇSS) nedir? A) Bilgiyi ölçmenin bir yolu B) Bireysel ölçme yapmanın etkili bir yolu C) Tek cevabı olan soru D) Yukarıdakilerin hepsi??? 7
8
Çoktan Seçmeli Soruların (ÇSS-MCQ) olumlu tarafları ÇSS en çok kullanılan ölçme ve değerlendirme aracıdır. 8 – Değerlendirme objektif – Uygulaması kolay – Kapsam geçerliliği yüksektir – Analizi kolaydır. – Soru bankası oluşturulabilir. – Tarafsız – Geçerli – Güvenilir – Ucuz – Değerlendirme hızlı
9
Çoktan Seçmeli Soruların (MCQ) Olumsuz tarafları İletişim ve pratik yetenekleri ölçemez, çeldirici hataları olabilir, tekrar sorulması soruyu kolay yanıtlar hale getirir. Hazırlanması uzun zaman alır Şans başarısı vardır. Seçenekler sınırlıdır. Kapalı uçlu sorulardır. Tahmin etme Tekniğin öğrenilmesi 9
10
Hangi Durumlarda Kullanılmaktadır? Bilgi, kavrama, uygulama ve analiz düzeyindeki davranışları ve kısmen değerlendirme düzeyindeki davranışları ölçmede etkilidir. Sınavla geniş öğrenme konuları ölçmek isteniyorsa kullanılır. 10
11
ÇSS’ın Anatomisi "John Q'nun oğlu Mike'a kalp nakli yapılması gerekmektedir, ancak sigortaları bu büyüklükteki bir ameliyatı karşılamamaktadır." Yukarıda belirtilen sorun daha çok aile hekimliğinin temel prensiplerinden hangisi ile alakalıdır? A) Sağlık hizmetlerine ulaşım B) Sağlık hizmetlerinin koordinasyonu C) Sürekli sağlık hizmeti sunma D) Kapsamlı sağlık hizmeti sunma E) Ortama uygun sağlık hizmeti sunma 11 Soru Kökü Soru cümlesi Cevap+Çeldiriciler
12
ÇSS Hazırlama Kontrol listesi ve Öneriler 12 EvetHayır 1Soru kökü tek başına anlamlı mı? (Seçenekler okunmadan da yanıtlanabiliyor mu?) X 2Soru kökünde, yanıt için gerekmeyen bilgi var mı?X 3Soru kökünde (değildir, yanlıştır vb) olumsuz ifade var mı?X 4 Soruda kişisel fikir soruluyor mu? ( düşünürsünüz, yaparsınız vb) X 5Seçenekler arası bilgi alanı bütünlüğü var mı?X 6Seçeneklerde gereksiz tekrarlar var mı?X 7Seçeneklerdeki sayısal değer sıralaması / ağırlığı düzenlenmiş mi?X 8Zıt seçenekler kullanılmış mı?X 9Hiçbiri-hepsi seçeneği kullanılmış mı?X
13
ÇSS Hazırlama Kontrol listesi ve Öneriler 13 EvetHayır 10Görece uzun ifade edilmiş seçenek (doğru ya da yanlış) var mı?X 11Etkisiz seçenek var mı?X 12Genellikle, sıklıkla, hiçbir zaman, her zaman vb. kullanılmış mıX 13Kök ve seçenekler arası gramer uyumsuzluğu var mı?X 14İstenmeyen ipucu barındırıyor mu?X 15Seçeneklerde gruplama hatası var mı?X
14
Soru kökü tek başına anlamlı değil Soru kökünde olumsuz ifade yer alıyor Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? A) Kas kasılması esnasında kasın boyu değişmiyorsa bu kasılmaya izotonik kasılma denir. B) Kas hipertrofisinde kas liflerinde miyofibrillerin sayısı hipertrofi derecesiyle orantılı olarak artar C) Kas hipertrofsinde mitokondri enzimleri % 120'den fazla artar. D) Kas hipertrofisinde fosfajen metabolik sistemin komponentleri yüzde 60-80'ne kadar artar. E) Kas hipertrofisinde glikojen deposu yüzde 50 kadar artar. 14 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf
15
Soru kökünde, yanıt için gerekmeyen bilgi var Suyun içilebilirliğini ortaya koyan kriterlerden biri de suyun koliform organizma ihtiva etmemesidir. Bunu saptamak için bakteriyolojik analizler yapılır. Nüfusu 100.000'in üzerinde bulunan kentlerde yürürlükteki mevzuata göre, örnek alma ve muayene sıklığı ne olmalıdır? a. her gün b. 2 günde bir c. 5 günde bir d. haftada bir e. ayda bir 15 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf
16
Soruda kişisel fikir soruluyor Dilusyon konsantrasyon testinde bir hasta idrarını konsantre edemiyorsa aşağıdaki mekanizmaların hangisinde bozukluk beklersiniz? a- zıt akım değiştirici ve çoğaltıcı b- sodyum geri emilimi c- üre atılımı d- amonyak sentezi e- potasyum sağlanması 16 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf
17
Seçenekler arası konu/kavram/bilgi alanı bütünlüğü yok ÇSS tasarlanmış net bir hedefi ölçmeye yönelik olmalıdır. Bilgi alanında belli bir hedefi ölçmeye yönelik hazırlanan sorunun seçeneklerinin de bu hedefin ölçülmesine hizmet edebilecek şekilde aynı konu/bilgi bütünün parçaları olması beklenir. Örneğin, soru tanıya yönelik olarak tasarlandıysa seçeneklerin her birinin semptom ya da bulgu; tedaviye ait tasarlandıysa seçeneklerin her birinin tedavi alternatiflerinden oluşması gerekir. 17 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf
18
Seçeneklerde gereksiz tekrarlar var 24 saatlik idrar miktarı hangi düzeye düşen hasta anürik olarak değerlendirilir? a. 10 cc nin altına b. 30 cc nin altına c. 100 cc nin altına d. 300 cc nin altına e. 500 cc nin altına 18 24 saatlik idrar miktarı kaç cc altına düşerse hasta, anürik olarak değerlendirilir? a. 10 b. 30 c. 100 d. 300 e. 500 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf
19
Seçeneklerdeki sayısal değer sıralaması / ağırlığı sorunlu Erişkinlerde ortalama total serebral kan akımı ne kadardır? a. 50ml/100gr/dakika b. 500ml/100gr/dakika c. 5ml/100gr/dakika d. 150ml/100gr/dakika e. 15ml/100gr/dakika 19 Erişkinlerde ortalama total serebral kan akımı 100 gr/dakika için kaç mililitredir ? a. 5 b. 15 c. 50 d. 150 e. 500 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf
20
Zıt seçenekler kullanılmış HIV için yanlışı işaretleyiniz. a. Retroviridae ailesi üyesidir b. Zarflı virustur c. RNA virusudur d. pH 2 asitlerle inaktive olur e. Zarfsız virustur 20 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf
21
Hiçbiri-hepsi seçeneği kullanılmış Yanıt anahtarını bu ifadelerin herhangi birinin bulunduğu seçeneğin oluşturduğu durumda iki seçeneğin doğru ya da iki seçeneğin yanlış olduğunu bilen bir kişi, diğer seçenekleri değerlendirmeye gerek duymadan "hepsi" ya da "hiçbiri" seçeneklerini doğru yanıt olarak seçecektir. "Hepsi"nin doğru yanıt olarak değil de bir çeldirici olarak kullanılması durumunda da tek bir seçeneğin yanlış olduğunu bilmek, "hepsi" seçeneğini elemeye yetecektir.. 21
22
Görece uzun ifade edilmiş seçenek (doğru ya da yanlış) Basınçlı pnömotoraks tedavisinde aşağıdaki yöntemlerden hangisi uygulanır? a. perikardiosentez b. segmanter rezeksiyon c. hastanın öksürtülmesi d. medioklavikuler çizgi üzerinde, 2. veya 3. interkostal aralıktan su altı drenajı 22 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf
23
Appropriate shaped item
24
Etkisiz seçenek içeriyor Çocukluk çağı gelişim destek programı kaç yaşına kadar sürdürülür? A. 1 yaş B. 3 yaş C. 5 yaş D. 7 yaş E. ömür boyu 24 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf
25
Mutlak / muğlak ifade(ler) kullanılmış (genellikle, sıklıkla, hiçbir zaman vb) Soru kökü ve özellikle seçeneklerinde genellikle, yaygın olarak, sıklıkla, nadiren, ara sıra, her zaman, hiçbir zaman gibi belirsizlik ve kesinlik ifade eden sözcüklerin kullanılmaması gerekir. 25
26
Kök ve seçenekler arası anlam/gramer uyumsuzluğu var Aşağıdakilerden hangisi trigeminal nevralji tanımı için doğrudur? a. beşinci kraniyal sinir dağılım alanında ani, şiddetli ve kısa süreli ağrılar b. ağrı nazofarenks, larinks, iç kulak ve dilin 1/3 arka kısmına yayılır c. akut atak tedavisinde NSAE ilaçlar kullanılır d. ağrı sırasında ağrıyan taraftaki gözün kızarması, gözyaşı akması gibi otonomik belirtiler görülür e. tek tedavi şekli cerrahidir 26 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf
27
İstenmeyen ipucu barındırıyor Testteki her madde, başka maddelerin cevaplandırılmasında ipucu olmayacak bağımsız bir problemi içermelidir. 27
28
Seçeneklerde gruplama hatası var Bebeklerde günlük ağırlık artışı kaç gram olmalıdır? a. ilk hafta 1-2gr/gün b. ilk üç ayda 5-10 gr/ay c. ilk üç ayda 10-15 gr/ay d. ilk üç ayda 15-20 gr/ay e. ilk üç ayda 20-25 gr/ay 28 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf
29
Soru Tipleri Yorum ve problem çözme soruları: Vaka tipi sorular 72 yaşında sigara içen bir erkek. Uzun süreli kontrolsüz hipertansiyonu var. Bir saattir bele yayılan şiddetli yırtıcı tarzda angina ile acile başvuruyor. Angina şiddetli olarak başlamış ve şiddeti hiç azalmamış. Ağrı için sublingual nitrogliserin alan hastada senkopa yakın tablo gelişmiş. Hastanın görünümü sinirli, soluk ve terli. Kan basıncı 160/100 mmHg ve nabız 110 vuru/dk. Juguler venöz dolgunluk yok. Sternum boyunca yayılan 2/6 şiddetinde decrescendo diyastolik üfürüm ve S4 var. Radiyal nabızlar her iki kolda eşit. EKG' de II, III ve aVF'de 2 mm'lik ST elevasyonu var. Telede mediasten genişlemiş. Bu hasta için yapılacak ilk şey nedir? a- Ağızdan aspirin verip trombolitik tedaviye başlamak b- Transözofageal eokardiyografi c- İV propranolol başlanması d- Sublingual 10 mg nifedipin e- Primer angioplasti için hastayı kateter laboratuvarına taşımak 29
30
Soru Tipleri Ezber bilgiyi hatırlamaya yönelik sorular Normal sistolik kan basıncının üst sınırı kaçtır? A. 120 B. 125 C. 130 D. 135 E. 140 30
31
Tek veya en iyi doğru cevap Romatik ateşin önlenmesi için en etkili profilaktik ajan: A. Asetyl salisilik asit B. Para aminobenzoik asit C. Adrenokortikotrophik hormon D. Kortizon E. Hiçbiri 31
32
Çoklu cevap Canlı virüsler hangi durumlarda immunizasyon sağlar? 1. influenza 2. the common cold 3. cholera 4. small pox A. 1,2,3 B. 1 ve 3 C. 2 ve 4 D. Yalnız 4 E. Hepsi 32
33
Birden çok doğru / yanlış Batı da çok kullanılmasına rağmen bizde pek yaygın değildir Aşağıdaki modelde sorular olabilir (i) %5 CO solumanın sonucunda ortamda Venöz PCO2 de artış Arterial kan pHsında artış Alveolar ventilasyonda artış Serebral kan akımında azalma 33
34
Genişletilmiş Eşleme Soruları (Extended-Matching Items) İyi yapılandırılmış eşleme soruları 4 temel öğe içerir. 1. Bir Tema 2. Bir Seçenek listesi 3.Açıklama kökü 4. En azından iki soru kökü 34
35
Tema: Kronik yorgunluk Seçenekler: A. Akut Lösemi B. Kronik Hastalık Anemisi C. Konjestif Kalp Yetmezliği D. Depresyon E. Epstein-Barr virus infeksiyonu F. Folat yetmezliği G. Glucose 6-fosfat dehidrogenaz 35 H. Heraditer sferositoz I. Hipotiroidi J. Demir Eksikliği K. Lyme Hastalığı Mikroanjiyopatik hemolitik anemi M. Miliar tuberculoz N. Vitamin B12 (cyanocobalamin) yetmezliği
36
Yönerge: Her iki hasta için en olası tanınız. Açıklama: 1.19 yaşında bayan hasta iki haftadır boğaz ağrısı, yorgunluk hissi ve ateşi var.Ateşi 38.3 C,servikal lenfadenopatisi ve splenomegalisi mevcut. Başlangıçtaki laboratuvar bulguları lökosit sayısını 5000/mm3 (80% lenfosit atipik özellikteydi. Serum aspartate aminotransferase (AST, GOT) aktivitesi 200 U/L. Serum bilirubin konsantrasyonu ve serum alkaline fosfat aktivitesi normaldi. Cevap: E 2. 15 yaşında kız çocuğu son iki haftadır aşırı yorgunluk hissi ve sırt ağrısı bulunmakta.Omurga ve her iki bacakta yaygın morluk ve ağrı mevcut.total kan sayımında hemoglobin konsantrasyonu 7.0 g/dL, lökosit sayısı 2000/mm3 ve trombosit sayısı 15,000/mm3. Cevap: A 36
37
Özet Çoktan seçmeli soruların olumlu ve olumsuz yönleri nelerdir? Çoktan seçmeli sorular hangi bölümlerden oluşur? Çoktan seçmeli sorular hazırlanırken nelere dikkat edilmelidir? 37
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.