Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Coğrafi işaretler Dr. Rana DEMİRER YÜciTA Yürütme Kurulu Üyesi Antalya Ticaret Borsası Cİ danışmanı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Coğrafi işaretler Dr. Rana DEMİRER YÜciTA Yürütme Kurulu Üyesi Antalya Ticaret Borsası Cİ danışmanı."— Sunum transkripti:

1 Coğrafi işaretler Dr. Rana DEMİRER YÜciTA Yürütme Kurulu Üyesi Antalya Ticaret Borsası Cİ danışmanı

2 Avrupa Birliği ve Coğrafi İşaretler Coğrafi İşaretler koruma sistemini ilk geliştiren ülke Fransa'dır. Köken Adı Koruması--appellation d'origine contrôlée (AOC). Coğrafi Köken ve Kalite Standardı

3  EU 2081/1992 “Tarım ve Gıda Ürünlerinin Mens ̧ e Adlandırmaları ve Cog ̆ rafi I ̇ s ̧ aretlerin Korunması ”  EU 2082/1992 “Tarımsal Ürünler ve Gıdalar için özgün nitelik sertifikası”  EU 510/2006, EU 511/2006 TÜZÜKLERİ  EU 1151/2012, QUALITY REGULATION

4 Avrupa Birliği Tüzükleri, Menşe Adı(PDO), Coğrafi İşaret (PGI) Koruması ve Geleneksel Özellik Garantisi (TSG) işaretlerini göstermek amacıyla Avrupa Birliği’nin tümü için ortak kullanılabilecek semboller geliştirmiştir Protected designation of origin (PDO), Protected geographical indication (PGI) Traditional speciality guaranteed (TSG)

5 “Tarım ve Gıda Ürünlerinin Mens ̧ e Adlandırmaları ve Cog ̆ rafi I ̇ s ̧ aretlerin Korunması” bas ̧ lıg ̆ ını tas ̧ ıyan 2081 sayılı tüzüg ̆ ün amaçları; 1. Tarımsal ve kırsal politika amacı: Bu bas ̧ lık üç alt bas ̧ lıktan olus ̧ maktadır; »Tarımsal üretimde çes ̧ itlenmeyi özendirmek(tarımsal politika), »Arz ve talep arasında daha iyi bir denge sag ̆ lamak(Pazar politikası) »Az gelis ̧ mis ̧ bölge ürünlerinin deg ̆ erlenmesini sag ̆ layarak kırsal gelirin artmasına ve nüfusun yerinde tutulmasına çalıs ̧ mak, 2. Rekabet politikası amacı: Köken adlandırmasından yararlanan ürün üreticileri arasında es ̧ it rekabet sag ̆ lamak, 3. Tüketici politikası amacı: Bu bas ̧ lıkta iki alt bas ̧ lıktan olus ̧ maktadır; »Açıklık:Tüketiciye en iyi tercihi yapabilmesi için ürünün kökeni ile ilgili açık ve tam bilgi vermek, »I ̇ nandırıcılık:Bu ürünlerin tüketici gözündeki yerini güçlendirmek.

6 Avrupa Birliği’nde Coğrafi İşaretler 2010 ÜRÜN TÜRÜPDOPGITOPLAM ŞARAPLAR13345871921 TARIM VE GIDA ÜRÜNLERİ 500438938 TOPLAM183410252859

7 Avrupa Birliği Cİ sistemine kayıtlı tüm ürünlerde(şaraplar dışında) son on yıl içinde %56 oranında artış olmuştur. Bu artışın kaynağı, İspanya, İtalya ve Fransa dışındaki diğer üye ülkelerinde konunun önemi üzerinde durmaları ve AB “Ortak Tarım Politikası(Common Agricultural Policy-CAP)”nın sürdürülebilir bir kırsal kalkınma aracı olarak Cİ’leri ön plana çıkarmasına bağlanabilir.

8 Coğrafi İşaretlerin Ürün Dağılımı Product Total GI number 2009-2015 Change Fruits, vegetables, cereals34275% Cheese22836% Processed meat15780% Fresh meat14732% Oils and fats12619% Bakery, pastry, sweets66136% Other products (spices, etc.)55129% Other animal products (eggs, honey, dairy products except butter, etc.) 4164% Seafood products40167% Beer2644% Total1 26128% Source : Base de données DOOR, Commission européenne, 18/03/2015

9 Avrupa Birliği Cİ sisteminde kayıtlı bulunan tarım ve gıda ürünlerinin AB üye ülkeleri arasındaki dağılımına bakarsak; İtalya, İki yüz adet Cİ tescili ile ilk sırada yer alan İtalya’da, meyve, sebze ve tahıl grubuna ait 72(20 PDO ve 52 PGI), Peynir grubuna ait 38(hepsi PDO), Sıvı ve katı yağlar grubuna ait 38(37 PDO ve 1 PGI) ve Et bazlı ürünler grubuna ait 34(22 PDO ve 12 PGI) ürün Menşe Adı ve Mahreç İşareti Korumasına alınmıştır. Fransa, önceliği 53(4 PDO ve 49 PGI) ürünle Taze et ve sakatat grubu alırken, bu grubu 47(43 PDO ve 4 PGI) ürünle Peynir grubu ve 33(13 PDO ve 20 PGI) ürünle meyve, sebze ve tahıl grubu izlemektedir.

10 AVRUPA BİRLİĞİ : TESCİLLİ ÜRÜN SAYISI : 1127 (568 PDO, 559 PGI) ( 15 Eylül 2013 itibariyle) ÜLKE PDO PGI TOPLAM BAŞVURU (65+89+13) İTALYA 155 97 252 18 +10= 28 FRANSA 86 113 199 23 + 8 = 31 İSPANYA 88 73 161 10 + 11= 21 PORTEKİZ 59 60 119 3 + 12= 15 YUNANİSTAN 72 27 99 2 + 2 = 4 İNGİLTERE 21 26 47 0 + 3 = 3 POLONYA 8 18 26 0 + 2 = 2 » -

11 » 54,3 Milyar € Satış hacmi, AB gıda ve içecek sektörünün % 5,7 ‘si (2010) » -İhracat değeri 11,5 milyar €, Gıda endüstrisi ihracatının %15’i » -Cİ’li ürünlerin fiyatları benzerlerinden 2,23 katı daha yüksek

12  2015 Satışları : € 75 milyon  2005-2010 Pazar Büyümesi: + 12%

13 Paylaşımınız için teşekkür ederim. ranademirer@gmail.com


"Coğrafi işaretler Dr. Rana DEMİRER YÜciTA Yürütme Kurulu Üyesi Antalya Ticaret Borsası Cİ danışmanı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları