Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanDirenç Onarıcı Değiştirilmiş 8 yıl önce
1
Prof. Dr. Recep BOZLAĞAN
2
LİDER 2 MİSYON VİZYONVİZYON
3
3 LİDERLİK NE DEĞİLDİR ?
4
4
5
5
6
Çoğu kişi, liderliği bir mevkie veya makama ulaşmak zanneder. Parlak bir mevki-makam elde ettiklerinde kendilerinin “lider” olduklarını zanneder. Mevkiin veya makamın, liderin kullandığı bir araçtan başka bir şey olmadığı unutulmamalıdır. Lider ruhlu insanlar, güçlerini makamdan değil, inançlarından, değerlerinden ve kişisel niteliklerinden alırlar. LİDERLİK NE DEĞİLDİR ? 6
7
Liderlik herkesten çok çalışmaktır, mevki-makam elde etmek değil. Donald H. McGannon 7
8
LİDER 8 MİSYON VİZYONVİZYON
9
9 LİDERLİKNEDEĞİLDİR?LİDERLİKNEDEĞİLDİR? LİDERLİK NE DEĞİLDİR ?
10
10 LİDER ?
11
LİDERLİK NEDİR? “Ahlâka uygun bir vizyon etrafında ekip çalışmasına dayalı bir sistem kurmak ve geliştirmek” 11
12
12 YÖNETİCİ İLE LİDER ARASINDAKİ FARKLAR YÖNETİCİ LİDER
13
13 Kurum İçin: İlke ve değer odaklı yönetimi, kurumun bütününde esas kabul etmek Kendimiz İçin: Kurumun ilke ve değerlerini benimseyerek düşüncelerimize, sözlerimize, davranışlarımıza ve işimize yansıtmak LİDERLİKTE 1. ADIM: GÜZEL AHLÂK
14
14 Ben güzel ahlâk üzere gönderildim. Hz. Muhammed (s.a.s)
15
Ey Oğul! Artık Beysin. Bundan sonra öfke bize; uysallık sana. Güceniklik bize; gönül almak sana. Suçlamak bize; katlanmak sana. Yanılgı bize; hoş görmek sana. Geçimsizlik bize; adalet sana. Haksız söz bize; bağışlamak sana. Bölmek bize; bütünlemek sana. Üşengeçlik bize; gayretlendirmek sana. ŞEYH EDEBÂLİ’NİN OSMAN GAZİ’YE NASİHATI 15
16
16 Ahlâken yanlış olan bir şey, ne siyaseten ne de idareten doğrudur. M. Chiang
17
17 KURUMSAL İLKE VE DEĞERLER Adalet Güven Şeffaflık Kalite Verimlilik Katılım Liderlik
18
Ahlâkın olmadığı yerde kanun işe yaramaz. Napoleon Bonaparte 18
19
19 Kurum İçin: Kurumsal altyapıyı güçlendirmek ve kurum çalışanlarının niteliğini yükseltmek Kendimiz İçin: Kendimizi kurumsal hedefleri gerçekleştirmeye katkı sağlayacak şekilde yetiştirmek LİDERLİKTE 2. ADIM: BİLGİ-DONANIM
20
Eskiler, önce devlet işlerini yoluna koyarlardı. Devlet işlerini yoluna koymak için, önce ev işlerini yoluna koyarlardı. Ev işlerini yoluna koymak için, önce kendilerine çeki düzen verirlerdi. Kendilerine çeki düzen vermek için, önce düşüncelerini yoluna koyarlardı. Düşüncelerini yoluna koyabilmek içinse, önce bilgi eksikliklerini giderirlerdi. Konfüçyüs 20
21
21 BİLGİ-DONANIM Diploma Sertifikalı eğitim programları Okuyarak kendini geliştirmek Teknik inceleme ve gezi programlarına katılmak TV ve internetten faydalanmasını bilmek En az bir yabancı dili, kendini ifade edecek kadar öğrenmek İşi ehline vermeye çalışmak Personeli yetiştirme gayreti içinde olmak “Daha iyisi nasıl mümkün olabilir?” düşüncesiyle daima arayış içinde olmak
22
Bilmediklerimi ayaklarımın altına alsaydım, başım göğe değerdi. İmam-ı Âzam Hz. 22
23
23 LİDERLİKTE 3. ADIM: MİSYON Kurum İçin: Kurum olarak niçin varolduğumuzu ve bizi diğerlerinden ayıran özelliklerimizi bilmek Kendimiz İçin: Kurumun varlık sebebine, ilke ve değerlerine uygun işler yapmak
24
İki günü eşit olan aldanmıştır. Günü geceden kötü olan lanetlenmiştir. Gününe ilavede bulunmayan ziyandadır. Abdülaziz bin Revvad 24
25
25 MİSYON İşimizi sevmek; kanaat etmek Personelimizi / iş arkadaşlarımızı sevmek; diğergam olmak Kurumumuzu sevmek; şükretmesini bilmek Beldemizi/şehrimizi sevmek; ihtiyaç olanı tercih etmek Halkımızı sevmek; nemelazımcılığı bırakmak bütün bunların gerçekleşmesi için; TEVAZU sahibi olmak
26
26 Devletleri yıkan bütün hataların altında nice gururun gafleti yatar Fatih Sultan Mehmet
27
27 Kurum İçin: Kurumun görünür gelecekte erişebileceği iddialı, fakat gerçekçi bir amaç belirlemek ve personeli bu amaca inandırmak Kendimiz İçin: Kurumun görünür gelecekte erişebileceği en ilere amaca ulaşması için üzerimize düşeni yapmak LİDERLİKTE 4. ADIM: VİZYON
28
28 Eylemsiz vizyon hayaldir. Vizyonsuz eylem kâbustur. Japon Atasözü
29
29 VİZYON Beldemizin/şehrimizin Tarihini Avantajlarını ve üstün yanlarını Dezavantajlarını ve zayıf yanlarını bilmek; Halkın talep ve beklentilerini bilmek Personelin tecrübelerinden ve önerilerinden yararlanmak Kendi hayallerimizi somut hedeflere dönüştürmek Katılımcı ve iknaya dayalı bir yol izlemek Beldemizin/şehrimizin gerçeklerinden asla kopmamak
30
30 Çok hayal, vizyon değil illüzyondur. Vehbi Koç
31
31 LİDERLİKTE 5. ADIM: SİSTEM Kurum İçin: Kurumsal hedeflere ulaşılmasını sağlayacak bir yapı kurmak. Kendimiz İçin: Kurumsal sistemin en iyi şekilde çalışması için üzerimize düşeni yapmak
32
Yönetici “sistem içinde” çalışır. Lider “sistem üzerinde” çalışır. Stephen Covey 32
33
33 BİR SİSTEM OLARAK BELEDİYE İnsan Kaynakları Amaç ve Hedefler Teşkilat Yapısı Fiziksel Şartlar Kurumsal Süreçler Teknik Donanım Kurum İklimi Belediyenin İç Faktörleri Mali Yapı
34
34
35
35
36
İşi doğru yapana yönetici, doğru işi yapana lider denir. Warren Bennis 36
37
37 Hemşehriler Merkezi Hükümet Özel Sektör Sivil Toplum Kuruluşları Teknolojik Gelişmeler Mevzuat Uluslar arası Gelişmeler Belediyenin Dış Faktörleri Kamu Kurumları BİR SİSTEM OLARAK BELEDİYE
38
38 LİDERLİKTE 6. ADIM: EKİP Kurum İçin: Mevcut personeli birbirine karşı dürüst ve çalışkan, meslekî açıdan ise donanımlı hâle getirmek. Kendimiz İçin: Personelimize karşı dürüst olmak, çalışma temposunu yüksek tutmak ve kendimizi belediyecilik açısından geliştirmek.
39
Bir kilometre laf söyleyeceğine, bir metre iş yap Japon Atasözü 39
40
Göç eden yaban kazlarının havada süzülürken "V" şeklinde uçtuklarını görmüşsünüzdür... Bilim insanları kazların neden bu şekilde uçtuklarını araştırmışlar araştırma sonucunda şu verilere ulaşmışlar;
41
1. "V" şeklinde uçulduğunda, uçan her kuş kanat çırptığında, arkasındaki kuş için onu kaldıran bir hava akımı oluşuyormuş. Böylece "V" şeklinde uçan kaz grubu, birbirlerinin kanat çırpışlar sonucu ortaya çıkan hava akımını kullanarak uçuş menzillerini % 75 oranında uzatıyorlarmış. Yani tek başına gidebilecekleri azami yolu grup halinde neredeyse ikiye katlıyorlarmış. Kıssadan Hisse: İş hayatında başarı, şahsî çabanın yanı sıra ekip çalışmasını da gerektirir.
42
2."V" grubunun başında giden kaz, hiç bir hava akımından yararlanamıyor. Bu yüzden diğerlerine oranla daha çabuk yoruluyor. Bu durumda en arkaya geçiyor ve bu defa en yakınındaki kaz “lider” konumuna geçiyor. Bu değişim sürekli yapılıyor; böylece grup içinde yükselme/ilerleme sıra ile oluyor. Kıssadan Hisse: Terfilerde acele edilmemeli, herkes sırasını beklemeli; kişi, zamanı geldiğinde, yerini başkasına bırakmasını bilmeli.
43
3. Uçuş hızı yavaşladığında, grup içindeki bütün kuşlar hep birlikte öterek, lideri ve birbirlerini zinde tutmanın gayreti içine girmektedir. Kıssadan Hisse: Performansımızın artması için bazen iş arkadaşlarımızın uyarılarına ihtiyaç duyarız. Bundan alınmamalıyız; tam aksine, böyle uyarıları anlayışla karşılamalıyız.
44
4. Gruptaki bir kuş hastalanırsa veya bir avcı tarafından vurulup uçamayacak duruma gelirse; düşen kuşa yardım etmek üzere gruptan iki kaz ayrılır ve korumak üzere hasta/yaralı kazın yanına gider. Kıssadan Hisse: Ekip içinde aksayanlar olabilir, ekibin diğer üyeleri bunları feda etmeye değil, kazanmaya çalışmalı.
45
Ekip, en zayıf üyesi kadar güçlüdür! O halde, kurum çalışanları niçin bir yandan ekip olamamaktan şikayet eder, diğer yandan da birbirlerinin kuyusunu kazar?
46
46 GERÇEK BAŞARI SAHTE BAŞARI İŞTE BU ! Diğerlerinin de başarılı olmasını ister. Diğerlerinin başarısızlığından memnuniyet duyar.
47
Dostlarıyla uğraşanlar, düşmanlarıyla şavaşamaz. Selahattin Eyyubî 47
48
EKİP ÇALIŞMASI TÜRLERİ Bir işi, yeterli sayıda kişinin bir araya gelerek işbirliği halinde yapması Bir kişinin, herhangi bir işi, ilgili kişilerin görüş, düşünce ve yardımına başvurarak yapması Bir kişinin, arkadaşının yardıma ihtiyaç duyduğunu hissettiği bir işe gönüllü olarak destek vermesi Fiilen yardım edebilir Dua edebilir Görüş ve düşüncelerini açıklayabilir, önerilerde bulunabilir O kişi üzerinde etkili olan kişilerle görüşüp, düşünce ve önerilerini onlar üzerinden aktarmaya çalışabilir İyi dilek ve temennilerini sözlü olarak iletebilir Tebessüm edebilir, iyi davranabilir, hoşgörü ve anlayışla yaklaşabilir
49
İş’te birlik olmazsa, fikirde birlik kâr etmez. Muhammed İkbâl
50
EKİP’TE NELER YOKTUR?-1 Liderlik zaafiyeti Görev tanımlarına hapsolmuş tavır ve davranışlar Çalışanlar arasında şüphe ve mesafe Gerçekçi olmayan hedefler Sorumluluğu başkasına yüklemek, kendini kurtarmaya çalışmak
52
EKİP’TE NELER YOKTUR?-2 Motivasyon düşüklüğü Çok bilmişlik, ukalâlık Sürtüşme ve gerilime dayalı rekabet Dedikodu, komplo teorileri ve ayak oyunları Tembellik
53
Çalışmadan geçinenler bizden değildir. Hacı Bektaş-ı Veli
54
EKİP’TE NELER VARDIR? Rekabet ve sürtüşme yerine işbirliği vardır. Herkesin görevi açıkça tanımlanmış olmakla birlikte, görevlerde esneklik vardır. Açıklık, dürüstlük ve güven duygusu hakimdir. Moral ve motivasyon yüksek tutulur. Herkes, üstüne düşen görevi yerine getirir. Herkes, ulaşılan başarının nimetlerinden, üstüne düşen sorumluluk oranında faydalanır. Başarısızlık halinde, başta lider olmak üzere hep birlikte dersler çıkarılır, sorumluluk paylaşılır.
55
Gerçek lider, başarısızlık halinde kendi hissesine düşenden daha fazlasını, başarılı olunması halinde kendi hissesine düşenden daha azını ister. Arnold Glasow 55
56
56 LİDERLİKTE 7. ADIM: MOTİVASYON Kurum İçin: Mevcut personelin vizyona ulaşma konusundaki heyecanını ve misyon duygusunu diri tutmak Kendimiz İçin: Vizyona ulaşma konusundaki heyecanımızı ve misyona olan inancımızı kaybetmemek, iş ortamına “negatif enerji” ve “ümitsizlik” yaymamak.
57
En büyük lider muhteşem işler yapabilen kişi değil, muhteşem işler başaracak insanları yetiştirebilen kişidir. Ronald Reagan 57
58
58 MOTİVASYON İnsanların kişiliğine saygı göstermek İnsanların yaptığı işe saygı göstermek İnsanları dinlemesini bilmek Kişiyi dinlerken ona doğru dönmek Konuşan kişinin yüzüne (gözlerine) bakmak Kişiyi dinlerken başka bir iş ile uğraşmamak Kişinin konuşmasını sabırla dinlemek Cümleleri dinlemek Ses tonunu dinlemek Beden dilini anlamak
59
Sözü dinlemesini bilmeyen, sözünü dinletmeyi de bilmez. Türk Atasözü
60
60 MOTİVASYON Söz söylemesini bilmek Ses tonunu ortama göre ayarlamak Güzel kelimeleri tercih etmek Beden dilini ortama göre ayarlamak Mesafe daima konur, astların fazla yaklaşmasına ve gereğinden fazla yakın durmasına müsaade edilmez. Ama astlar ile arasına duvar da örmez. Gülünmesi gereken yerde gülünür, ağlanması gereken yerde ağlanır, somurtulması gereken yerde somurtulur Personelin görüş, öneri ve şikayetleri önemsenir Fırçalamak yerine, nasihat edici bir üslup tercih edilir Tehdit etmek yerine, uyarıcı bir üslup tercih edilir
61
61 Vali Bey, Vali Yardımcıları ile Her Hafta Maç Yapar
62
62 MOTİVASYON “Ortaya konuşmak”tan mümkün olduğunca kaçınmak: Nasihat ve uyarı doğrudan muhatabına yapılmalı ve uygun bir ortam tercih edilmeli. Nasihat ve uyarı astların geneline yapılacaksa, bu durum açıkça söylenmeli ve gerekli nasihat/uyarı çekinmeksizin yapılmalı Teşekkür etmesini bilmeli ve teşekkür sonrasında astların gevşemesinden veya şımarmasından endişe edilmemeli. Çünkü, kendinden emin olan bir yönetici, astlarının gevşemesine ve şımarmasına müsaade etmez. Astlara karşı “açık kapı” politikası uygular. Ancak, bu fırsatın bir “gammazlama ve ispiyonlama” mekanizmasına dönüşmesine asla izin vermez. Personel arasında hafiyeler yerleştirmez, personeli birbirine düşürecek kurnazlıklar düşünmez.
63
Senin için başkalarına yalan söyleyen, gün gelir başkaları için de sana yalan söyler. Türk Atasözü
64
64 MOTİVASYON Lider, ilk duyduğuna göre amel etmez. Her problemin, mutlaka bir arka planı (ona sebep olan şartlar) olduğunu daima hatırda tutar; acele etmez ama doğru zamanda karar alır. Yanıldığında hatasını kabul eder ve gocunmadan gerekli düzeltmeyi yapar. Kalp kırdığında en azında üzüntüsünü ifade eder, gerektiğinde özür diler. Sorunlar ne kadar büyük olursa olsun, asla ümitsizliğe düşmez. Kendi iç dünyasında yılgınlık olsa bile asla dışarı vurmaz.
65
Bir liderin başlıca görevi ümitleri canlı tutmaktır. John W. Gardner 65
66
66 MOTİVASYON Kurduğu sistemi veya başında bulunduğu kurumu kendisinden sonrakilere çalışır vaziyette teslim etme sorumluluğuna sahiptir. Lider, kurumda en fazla fedakârlık yapan kişidir. Kendisine ayrıcalıklı muameleye asla müsaade etmez. Başkalarının iltifatlarına, dalkavukluklarına itibar etmez. Makamın sağladığı imkânları tevazu içinde kullanır, asla şımarmaz, gösteriş yapmaz, daha lüksünü, daha gösterişlisini emretmez. Vefasızlık göstermez.
67
Sonunda göstermeyeceksen vefayı, göze alma o cefayı Ahmed-i Hani 67
68
PERSONELİN NE İSTEDİĞİ BİLİNMELİ BEDENEN: Bana iyi bir çalışma ortamı sun ZİHNEN: Benim yeteneklerimden yararlan KALBEN: Bana iyi davran RUHEN: Bana erdem kat
69
Kimin erdemli olduğu, menfaat mücadelesinde ortaya çıkar M. Morgan 69
70
PERSONEL, TEMEL YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ BİLMELİ BEDENEN: Çalışma ortamının daha iyi hâle getirilmesine katkı yapacağım ZİHNEN: Yeteneklerimi, belediyenin hizmetine sunacağım KALBEN: Halka ve iş arkadaşlarıma iyi davranacağım RUHEN: İşime erdem katacağım
71
71 Mal cimride, Silah korkakta, İdare zayıfta olursa, Orada işler bozulur. Hz. Ebubekir (r.a.) SON SÖZ
72
72 Prof. Dr. Recep BOZLAĞAN
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.