Nakdi Sermaye Artırımlarında Vergi Avantajı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE YASAL DÜZENLEMELER
Advertisements

 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
MUHTASAR BEYANNAMELER
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
ULUTEK A.Ş TEKNOLOJİ GELİŞTİRME
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
KOBİ BİRLEŞMELERİNDE SAĞLANAN TEŞVİKLER
Kemal TIĞOĞULLARI BURSA Y.M.M.O. Bşk. Yrd
SERMAYE( KAYNAK) MALİYETİ
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI (1)
ÖRTÜLÜ SERMAYE KAVRAMI
İşletmelerin Yasal Kuruluş Türleri
İşletmelerin Yasal Kuruluş Türleri
2013 YILINDA UYGULANACAK YENİ YASAL DÜZENLEMELER
FİNANSAL ANALİZ.
FİNANSMAN GİDER KISITLAMASI UYGULAMASI Mustafa SEZEN Yeminli Mali Müşavir
Prof. Dr. Rüstem HACIRÜSTEMOĞLU TC. Galatasaray Üniversitesi
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
Özel sektör işyerlerinde 6 ay süreyle İşbaşı Eğitim Programında (İEP) çalışacak kursiyerlere İŞKUR tarafından net asgari ücret ödenecektir.
Nakit bütçesi, gelecek bir dönem içinde, (“genellikle bir yıl” veya “altı ay”) nakit giriş ve çıkışlarını gösteren bir tablodur. Bu tablonun yöneticinin.
YENİDEN YAPILANDIRMA KAPSAMINDA VERGİ ARTIRIMI YAKUP CEYLAN
YATIRIM KARARLARINDA PARANIN ZAMAN DEĞERİ
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
Ar-Ge FAALİYETLERİNE İLİŞKİN VERGİSEL TEŞVİKLER
Finansal Tablo Analiz Teknikleri
GENEL MUHASEBE 1 Yrd. Doç. Dr. Serhan Gürkan KBÜ İşletme Fakültesi
12.DERS SERMAYE AZALTIM İŞLEMLERİ VE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ
AKTİF HESAPLARPASİF HESAPLAR Duran VarlıkDönen VarlıkUVYKKVYK 220 ALICILAR120 ALICILAR400 BANKA KREDİLERİ300 BANKA KREDİLERİ 221 ALACAK SENETLERİ121 ALACAK.
MALİ VE TİCARİ BORÇLARA İLİŞKİN DÖNEMSONU İŞLEMLERİ
Mevzuatta yapılan önemi değişiklikler
Ali AFACAN Merkez Döner Sermaye Saymanlığı KAYNAKLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE NEMALANDIRMA Kamu Haznedarlığı Uygulaması Kamu Haznedarlığı Uygulamasının.
Av. Prof. Dr. Mustafa AKKAYA. VERGİ HUKUKU TİCARET HUKUKU.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Akademik Teşvik Ödeneğinin Hesaplanması
Bu hesap grubunda, kredi kurumlarına olan kısa vadeli borçlar ile kısa vadeli para ve sermaye piyasası araçları ile sağlanan krediler ve vadesine bir.
Sermaye Maliyeti *Firmalar sadece özkaynaklarını projelerin
7 Nisan 2015 Kanun No Kabul Tarihi: 27/03/2015 BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN 23 Nisan 2015 Kanun.
YILLIK GELİR VERGİSİ BEYANI
FİNANS YÖNETİMİ.
LUCA Bilgisayarlı muhasebe programı
LUCA Bilgisayarlı muhasebe programı
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
YENİ AF YASASI NE GETİRİYOR. Yasa kapsamı nelerdir?  Haziran.2016 tarihine kadar olan amme borçları yasa konusudur,  2. Tahakkuk eden vergi, vergi.
Bazı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması.
PARANIN ZAMAN DEĞERİ. 2 PARANIN ZAMAN DEĞERİ KAVRAMI Paranın zaman içerisinde aşınma oranı olarak ifade ettiğimiz kavram, paranın zaman değeri olarak.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
KURUMLAR VERGİSİNDE BAŞLICA İSTİSNA
NAKİT SERMAYE ARTIŞINDA KURUMLAR VERGİSİ İNDİRİMİ
15/Şubat/2017 Platform Çalışması
MUHASEBEDE KULLANILAN FİNANSAL TABLOLAR
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
TEK DÜZEN HESAP PLANI PROF. DR. METİN SABAN YRD. DOÇ. DR. HAKAN VARGÜN
VARLIKLARIN İZLENMESİ Özkaynaklar
6661 SAYILI KANUN İLE GELEN DESTEK ÖDEMESİ
Çalışma Sermayesi Finansmanı
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
DÖNEM SONU İŞLEMLERİNİN
NAKİT SERMAYE ARTIRIMINDA İNDİRİM
2018 Yılında Uygulanacak Yeni Teşvikler
KURUM KAZANCININ TESPİTİ VE BEYANINDA ÖZELLİKLİ KONULAR
2018 Yılında Uygulanacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar
Bu bölümde bulunan hesap grupları
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
Çok tehlikeli sınıfta yer ve ondan fazla işçi çalıştıran işyerlerinde işverenlerin ödediği işsizlik sigortası primi 3 yıl süreyle %2’den %1’e düşürülmüştür.
İSTİHDAM TEŞVİKLERİ.
Sunum transkripti:

Nakdi Sermaye Artırımlarında Vergi Avantajı 6637 Sayılı Torba Yasa ile Getirilen Sedat GÖÇGÜNER Mali İşler Müdürü / SMMM Aster Tekstil San ve Dış A.Ş gocgunersedat@gmail.com

Nakdi Sermaye Artırımlarında Vergi Avantajı 27 Mart 2015 tarihinde TBMM Genel Kurulunda kabul edilerek 6637 Kanun numarasıyla yasalaşan ve muhteviyatında çeşitli vergi düzenlemeleri de bulunan  "Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" 07.04.2015 tarihli Resmi Gazetede yayımlandı. Toplam 28 maddeden oluşan Kanun'un 6 maddesi vergi düzenlemelerine ilişkindir. 6637 sayılı Kanun’un 8 inci maddesiyle, Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 10. maddesinde değişiklik yapılarak, sermaye şirketlerinin nakit sermaye artırımları teşvik edilmektedir.

Nakdi Sermaye Artırımlarında Vergi Avantajı Şirketlerin borç yerine öz kaynak kullanımı özendiren bu düzenlemeyle; Sermaye şirketlerinin ödenmiş veya çıkarılmış sermaye tutarlarındaki nakdi sermaye artışları veya yeni kurulan sermaye şirketlerinde ödenmiş sermayenin nakit olarak karşılanan kısmı üzerinden, TCMB tarafından açıklanan ticari kredilere uygulanan ağırlıklı yıllık ortalama faiz oranı dikkate alınarak, ilgili hesap döneminin sonuna kadar hesaplanan tutarın %50’sinin ilgili hesap dönemine ait kurumlar vergisi matrahından indirilmesine olanak sağlanmaktadır.

Nakdi Sermaye Artırımlarında Vergi Avantajı Yapılan düzenlemeyle nakit sermaye artışı dışında yapılan sermaye artışlarını teşvik kapsamı dışında bırakmıştır: Geçmiş yıllar karları, sermaye ve kar yedekleri gibi işletme özkaynakları içinde yer alan değerlerin sermayeye eklenmesi halinde işletmeye dışardan ilave nakdi bir kaynak girişi olmayacağı hususu dikkate alınarak, bilançoda yer alan öz sermaye kalemlerinin sermayeye eklenmesi nedeniyle kurumlar vergisi indiriminden yararlanılmasının önüne geçilmektedir. Benzer şekilde, ortaklarca veya ortaklarla ilişkili olan kişilerce kredi kullanılmak veya borç alınmak suretiyle gerçekleştirilen nakit sermaye artırılmalarına da indirim imkanı tanınmamaktadır.

DÜZENLEMEDEN KİMLER YARARLANABİLİR? Düzenlemeden, finans, bankacılık ve sigortacılık sektörlerinde faaliyet gösteren kurumlar ile kamu iktisadi teşebbüsleri HARİÇ TÜM SERMAYE ŞİRKETLERİ yararlanabilir

Uygulama Esasları Yeni düzenlemenin yürürlük tarihi 01.07.2015 olduğundan, indirimden ancak 01.07.2015 tarihinden sonraki ticaret sicile tescil edilmiş nakdi sermaye artışları yararlandırılabilir. İndirimden yararlanabilmek için nakdi sermaye artışının Ticaret Siciline tescil edilmiş olması şarttır. İndirimden yararlanabilmek için nakdi sermayenin ödenmiş  veya çıkarılmış olması, yeni kurulan sermaye şirketlerinde ise sermayenin nakit olarak karşılanan kısmının ödenmiş olması şarttır. Sermaye ödemeleri yıllar itibariyle kısım kısım yapılıyorsa, ilgili hesap döneminde sadece ödenmiş olan sermaye tutarına indirim uygulanabilir.

Uygulama Esasları İndirimden ancak nakit sermaye artırımları yararlanabilir. Nakit dışındaki varlık devirlerinden kaynaklanan sermaye artırımları yanında; bilançoda yer alan öz sermaye kalemlerinin (geçmiş yıl karları, kar yedekleri, özel fonlar v.s.)  sermayeye eklenmesinden kaynaklanan sermaye artırımları, devir-birleşme-bölünme işlemleri kapsamında ortaya çıkan sermaye artırımları, kurumların ortaklarından veya ortaklarla ilişkili olan kişilerden borç alması ya da kredi kullanması nedeniyle ortaya çıkan borç hesaplarının sermayeye ilavesi suretiyle gerçekleşen sermaye artırımları indirim olarak dikkate alınamaz.

Uygulama Esasları İndirim hesaplanırken artırılan nakit sermaye tutarı üzerinden TCMB tarafından indirimden yararlanılan yıl için en son açıklanan bankalarca açılan TL. cinsinden ticari kredilere uygulanan ağırlıklı yıllık ortalama faiz oranı üzerinden hesaplama yapılacak, çıkan tutarın yarısı (%50’si) indirim olarak dikkate alınacaktır. Hesaplama, hesap döneminin son gününe kadar yani 31.12. tarihine kadar yapılır. 

Uygulama Esasları İndirimin hesaplanabilmesi için nakdi sermaye artırımının ödenmesi şarttır. Hesaplama yapılırken, nakdi sermayenin ödendiği ay kesri tam ay sayılmak suretiyle hesap döneminin kalan ay süresi kadar hesaplanır. Sadece nakdi sermaye artışının ödendiği ilk yıl kıst dönem olarak indirimden yararlanılacaktır. Yani nakdi sermaye artırımı Temmuz- 2015 ayında yapılmışsa sadece 2015’ te 6 aylık kıst olarak yararlanılacak, gelecek yıllarda TCMB tarafından yayımlanan ticari kredi faiz oranı ortalaması ne ise o oranda, tam yıl olarak yararlanılacaktır.

Uygulama Esasları İndirimden, sermaye artırımına ilişkin kararın veya ilk ilk kuruluş aşamasında ana sözleşmenin tescil edildiği hesap döneminden itibaren başlamak üzere izleyen her bir dönem için ayrı ayrı yararlanılır. Her yapılacak indirimin o yılın faiz oranına göre yeniden hesaplanması gerekecektir Kanun maddesinde “izleyen her bir dönem için ayrı ayrı yararlanılır” denildiği için indirimde herhangi bir sınırlama olmadığı anlaşılmaktadır. Dolayısıyla şirket yaşadığı sürece herhangi bir kısıtlamaya tabi olmaksızın her yıl kendi döneminin faiz oranına göre hesaplanacak indirimden yararlanılabilecektir. 

Uygulama Esasları Sonraki dönemlerde, nakit olarak artırılmış olan sermayede azaltım yapılması hâlinde, azaltılan sermaye tutarı indirim hesaplamasında dikkate alınmaz. Yani, sermaye azaltımı tarihinden itibaren indirim artık azaltılmış, son halini almış olan sermaye tutarından hesaplanmaya devam eder. Matrahın yetersiz olması nedeniyle ilgili dönemde indirim konusu yapılamayan tutarlar, sonraki hesap dönemlerine yeniden değerleme tabi tutulmadan devreder. Devreden tutarlarla ilgili indirim hakları herhangi bir şekilde kaybolmamaktadır.

Uygulama Esasları Sonuç olarak,  teşvik niteliğindeki nakdi sermaye artırımına dayalı vergi matrahından indirim mekanizması,  eğer TL. ticari kredi faiz oranları düşmez ise şirketlere sürekli olacak bir şekilde vergi avantajı sağlayacaktır.

ÖRNEK UYGULAMA Örnek 1: (B) A.Ş.’nin sermayesinin nakdi olarak 6.000.000 TL artırılmasına ilişkin 15.7.2015 tarihli genel kurul kararı 3.8.2015 tarihinde ticaret siciline tescil edilmiştir. Şirket ortağı Bay (F) taahhüt edilen sermayenin 2.000.000 TL’sini 6.8.2015 tarihinde, diğer şirket ortağı Bay (K) ise kalan 4.000.000 TL’lik kısmı 9.11.2015 tarihinde şirketin banka hesabına yatırmıştır. (B) A.Ş.’nin yararlanabileceği indirim oranı ise %50 olup 2015 yılı sonu itibarıyla TCMB tarafından açıklanan ticari krediler faiz oranı %10’dur

ÇÖZÜM (B) A.Ş.’nin sermayesinin 6.000.000 TL artırılmasına ilişkin karar her ne kadar 3.8.2015 tarihinde ticaret siciline tescil edilmiş olsa da artırılan sermaye tutarlarının ortaklar tarafından şirketin banka hesabına yatırıldığı tarihler dikkate alınarak indirim tutarı hesaplanacaktır. Taahhüt edilen sermayenin 2.000.000 TL’lik kısmı 6.8.2015 tarihinde şirketin banka hesabına yatırılmış olduğundan bu aydan itibaren 2.000.000 TL’lik nakdi sermaye artışı üzerinden yıl sonuna kadar indirim tutarı hesaplanabilecektir.

ÇÖZÜM İndirim tutarı = Nakdi sermaye artışı x Ticari krediler faiz oranı x İndirim oranı x Süre = 2.000.000 TL x 0,10 x 0,50 x (5/12) = 41.666 TL Taahhüt edilen sermayenin 4.000.000 TL’lik kısmı ise 9.11.2015 tarihinde ortak Bay (K) tarafından şirketin banka hesabına yatırılmış olduğundan 4.000.000 TL’lik nakdi sermaye artışı üzerinden 2015 hesap döneminin Kasım ve Aralık ayları için indirim tutarı hesaplanabilecektir. = 4.000.000 TL x 0,10 x 0,50 x (2/12) = 33.333 TL

ÇÖZÜM Dolayısıyla, 2015 hesap döneminde 6.000.000 TL’lik sermaye artırımı üzerinden hesaplanan ve bu dönemde kurum kazancından indirilebilecek toplam indirim tutarı (41.666 TL + 33.333 TL) 74.999 TL olacaktır. Ayrıca, (B) A.Ş. 2016 hesap döneminde sermaye azaltma yoluna gitmediği ve diğer şartları da sağladığı sürece 6.000.000 TL’lik sermaye artırımının tamamı üzerinden 12 ay için indirim tutarı hesaplayabilecektir.

TEŞEKKÜRLER