Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI
Öğretim Araç-Gereçlerin Seçimi Öğretim araçları, bilginin öğrenene ulaştırılabileceği farklı yollar ve ortamlardır. Öğretim materyalleri, farklı araçlarla sunulan bilgiler, mesajlar ve malzemelerdir.
Öğretim Araç-Gereçlerin Seçimi Öğretim araç-gereçlerin seçimini etkileyen bazı faktörler: Öğretim hedefleri, Öğretim yöntemi, Öğrenci özellikleri, Öğretim ortamı, Araçların özellikleri, Öğretmenleri tutumları gibi
Araç-Gereçlerin Seçimini Etkileyen Faktörler Öğretim hedefleri Araç gereç özellikleri Öğretmenin tutumu, becerisi v.b. Yöntem seçimi Araç gereç seçimi (Son karar) Öğrenen özellikleri -Öğrenme stilleri, becerileri v.b Kısıtlamalar -bütçe, zaman, v.b. Öğretim ortamı -ışıklandırma, büyüklük, Öğrenci sayısı Öğretim araç gereçlerinin seçimini etkileyen faktörler karşılıklı etkileşim içerisinde olup birinin seçim, tasarım, ya da kullanımı diğerinin seçim, tasarım ya da kullanımı doğrudan etkiler,
Ortam Özellikleri Öğretimin gerçekleşeceği ortamın büyüklüğü, niteliği ve ortamdaki öğrenci sayısı araç-gereç seçimini etkiler. Örneğin bazı öğrenmeler için sınıf ortamı, bazı öğrenmeler için laboratuar ortamı seçilirken bazı öğrenmeler için ise bireysel çalışma ortamı seçilebilir.
Ortam Özellikleri Sınıf ortamı seçildiğinde hangi yöntemler kullanılabilir? Sınıf ortamı seçildiğinde hangi araç-gereç kullanılabilir? Laboratuar veya atölye ortamı hangi durumlarda kullanılır? Bireysel çalışma ortamını ve materyallerine örnek veriniz.
Öğretmen Tutumları
Öğretim Hedefleri Kullanacağımız araç-gereçler öğrencilerin öğretim hedeflerine ulaşmasına yardımcı olmalıdır. Unutmamalıyız ki, bir davranışın öğretiminde veya öğrenilmesinde kullanılabilecek en iyi, tek bir gereçten bahsetmek mümkün değildir.
Araç-Gereçlerin Özellikleri Araç Türü Görsel Renk Ses Hareket Etkileşim Dokunma Gerçek Eşyalar ve modeller X Yazılı materyaller Görseller Gösteri tahtaları Tepegöz saydamları Slayt ve Film şeritleri Ses araçları Video ve film Televizyon Bilgisayar yazılımı Multimedya
Sınıf Ortamının Düzenlenmesi Sınıf ortamının düzenlenmesi öğretimin niteliğini etkiler. Sınıf ortamının düzenlenmesini, öğrenci sayısı, sınıf büyüklüğü, sınıfın şekli, masa ve sıraların sabit ya da değiştirilebilir olup olmadığı gibi durumlar etkiler.
Geleneksel Oturma Düzeni
U Şekli Oturma Düzeni
Yuvarlak / dikdörtgen masalar