BÖLÜM 12 KAYGI VE İLİŞKİLİ BOZUKLUKLAR KAYGI BOZUKLUKLARI Kaygı ve kaygıyla ilişkili bozuklukları tartışmak için gruplandırmak sorunlu bir iştir çünkü.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SİNGAPUR MATEMATİĞİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
Advertisements

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
Şİddet Muhammet GÜLER.
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
ÖZEL EĞİTİM NEDİR?.
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
TİK BOZUKLUKLARI.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
SINIF YÖNETİMİ Konu: Sınıf Yönetimi ve Disiplin Modelleri.
BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
Sosyal Beceri Eğitimi.
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
ET İ HOLD İ NG İ LKÖ Ğ RET İ M OKULU PDR SERV İ S İ Ş ÜKRAN ÖZTÜRK PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
AİLE İÇİ ŞİDDET.
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
YEME BOZUKLUKLARI.
Bölüm 5 Kaygı Bozuklukları I: Özgül Fobi, Ayrılma Kaygısı Bozukluğu ve Sosyal Kaygı Bozukluğu
Bölüm 7 Yeme Bozuklukları
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
BÖLÜM 6 CİNSELLİK. BÖLÜM 6 CİNSELLİK CİNSELLİK Ergen Cinselliğini Keşfetmek Cinsel Tutum ve Davranışlar Ergen Gelişiminin Normal Bir Parçası Cinsellik.
Bölüm 1 GİRİŞ. Bölüm 1 GİRİŞ Duygusal ve Davranışsal Bozuklukların Tanımı Normal Dışı Davranışları Belirlemede Öznellik Bazı araştırmacılar (ör.
AKRAN İLİŞKİLERİ.
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
Bölüm 3 Karşı Gelme Bozukluğu
SOSYAL YETERLİLİK VE SOSYAL BECERİLER
Otizm, Otizmli Çocuklarda Davranış Problemleri
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
GENEL ÖNERİLER. ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE NE TÜR PROGRAMLAR/ MÜDAHALELER ETKİLİ? BİREYSEL DÜZEYDE MÜDAHALELER: Bu kategorideki programlardan/müdahalelerden.
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
Melikgazi Rehberlik ve Araştırma Merkezi Filiz DOĞAN Psikolojik Danışman/Rehber Öğretmen.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitime ilişkin devlet ve akademisyenler tarafından yapılan çeşitli tanımlar mevcuttur. Özel eğitime ilişkin M.E.B. tarafından.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Ergenlerde En Sık Görülen Psikopatolojiler
ORTOPEDİK ENGELLİ ÇOCUKLAR
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
Sosyal Kabulün Artırılması
ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
KONUŞMA BOZUKLUKLARI.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

BÖLÜM 12 KAYGI VE İLİŞKİLİ BOZUKLUKLAR

KAYGI BOZUKLUKLARI Kaygı ve kaygıyla ilişkili bozuklukları tartışmak için gruplandırmak sorunlu bir iştir çünkü bu bozukluklar sadece genel anlamda birbirleriyle ilişkilidirler.

Kaygı bozukluklarının alt kategorileri iyi bir şekilde tanımlanmamıştır ve kaygı bozuklukları sıklıkla bir dizi diğer bozukluklarla binişiklik göstermektedir. KAYGI BOZUKLUKLARI Kaygı –huzursuzluklar, korkular ve endişeler– normal gelişimin bir parçasıdır. Buna karşın, aşırı kaygı ve korkular (fobiler) çocuğu ciddi şekilde zayıflatabilir.

KAYGI BOZUKLUKLARI Kaygı bozuklukları dışsallaştırılmış bozukluklarla ilişkili davranışlara oranla genellikle daha geçicidir ve yetişkinlikte görülen psikiyatrik bozukluklarla ilişkisi de daha düşüktür. Çocuk ve ergenlerin yaklaşık %15– 20’si bir tür kaygı bozukluğunu zaman zaman yaşamaktadırlar. Kaygı, davranış problemleri için kliniklere yönlendirilen çocukların %20 ila %30’ununun problemlerinin en azından bir kısmını oluşturmaktadır.

KAYGI BOZUKLUKLARI Obsesif-Kompulsif Bozukluklar Obsesif-kompulsif bozukluk, korkulan olaylardan kaçmak için törensel düşünmeyi veya davranmayı içermektedir. Birçok şekilde ortaya çıkabilmekte ve okula devama ve okul performansına ciddi zarar verebilmektedir.

KAYGI BOZUKLUKLARI Posttravmatik Stres Bozukluğu Posttravmatik stres bozukluğu, günümüzde artık yetişkinlerde olduğu kadar çocuk ve ergenlerde de görülen bir bozukluk olarak tanınmaktadır. PTSB ile ilişkili kaygı ve diğer problemler, öğrencilerin okuldaki gelişimlerini ciddi şekilde engelleyebilmektedir.

KAYGI BOZUKLUKLARI Basmakalıplaşmış Hareket Bozuklukları Basmakalıplaşmış davranış bozuklukları, çoklu motor ve vokal tikler ile karakterize olan ve günümüzde nörolojik bir problem olarak tanınan bir bozukluk olan Tourette sendromunu içermektedir.

KAYGI BOZUKLUKLARI Basmakalıplaşmış Hareket Bozuklukları TS, sıklıkla diğer bozukluklarla birlikte görülmekte ve özellikle kaygı, dikkat bozuklukları ve obsesif-kompulsif bozukluklarla yakından ilişkili gibi görünmektedir.

KAYGI BOZUKLUKLARI Seçici Mutizm (Konuşmamazlık) Seçici mutizm, belirli bireylerin varlığında veya belirli bağlamlarda konuşmaya ilişkin aşırı, süreğen kaygıdır. Müdahale, çocuğun konuşmasını gerektiren ortamlarda yaşadığı kaygıyı azaltmaya yönelik olarak tasarlanmaktadırlar.

YEME BOZUKLUKLARI Yeme bozuklukları, sıklıkla yiyeceklere, yemek yemeye ve beden ağırlığına olduğu kadar obesiteye ilişkin kaygıları da kapsayan anoreksiya, bulimia ve aşırı yemeyi içermektedir.

DIŞA ATIM BOZUKLUKLARI Dışa atım bozuklukları, erüresisi ve enkopresisi kapsamaktadır. Bu bozukluklar okul ortamlarında ciddi problemler yaratmaktadır. Bu çocukların normal akran ilişkileri geliştirmeleri isteniyorsa bu sorunun üstesinden gelinmesi gerekmektedir.

CİNSEL PROBLEMLER Cinsel problemleri tanımlamak, cinsel davranışlara ilişkin toplumsal tutumlar nedeniyle zordur. Buna karşın, cinsel davranışların bazı türleri, örneğin toplum içinde mastürbasyon, ensest ve mazoşizm, açıkça tabudur.

SOSYAL İZOLASYON VE YETERSİZLİK Sosyal olarak izole çocuk ve gençler karşılıklı pekiştirici ilişkiler geliştirmek için gerekli sosyal yakınlaşma ve tepki verme becerilerine sahip değildirler.

Evde sosyal davranışlara yönelik uygun olmayan modellerin olması, yetersiz öğretim veya sosyal becerilere yönelik alıştırmalar yapmak için fırsatların olmayışı veya sosyal gelişimi baskılayan diğer durumlar nedeniyle bu becerilerde yetersizlikleri olabilir. SOSYAL İZOLASYON VE YETERSİZLİK

Müdahale ve önleme çabaları, sosyal gelişim için önemli varsayılan sosyal beceri öğretimini gerekli kılmaktadır. Ancak en uygun becerilerin hangileri olduğuna ve en etkili öğretimsel yöntemlerin hangileri olduğuna ilişkin çok büyük bir anlaşmazlıklar vardır.

SOSYAL İZOLASYON VE YETERSİZLİK Genelde, sosyal beceri öğretimi bireysel olarak çocuklara veya bir grup çocuğa model olmayı, prova yaptırmayı, rehberli uygulamaları ve geri bildirimleri içermektedir. Hem sosyal olarak izole çocuğun hem de akranlarının davranışlarını doğal şekilde oluşan etkileşimlerde değiştiren akran aracılı müdahaleler en etkili stratejiler olabilirler.