ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
Advertisements

NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
AİLE İÇİ İLETİŞİM.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR.
BİR YETİŞKİNİN BİR ÇOCUĞA SÖYLEDİĞİ EN GÜZEL 30 SÖZ
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
İLETİŞİM.
DİNLEME.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
Yorumla-Yansıt İfadeleri (YYİ)
Hasta Memnuniyeti-İletişim
SINIF YÖNETİMİ “ÇOCUK EĞİTİMİ Mİ ANNE-BABA EĞİTİMİ Mİ?”
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
ANNE BABA TUTUMLARI.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
YGS VE LYS HAKKINDA GENEL
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
DUYMAK MI, DİNLEMEK Mİ?.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
HOŞGELDİNİZ.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Okul Rehberlik Servisi
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ NECATİBEY İ.Ö.O REHBERLİK SERVİSİ
ETKİLİ ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
Aile İçi İletişim.
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE AİLE YAKLAŞIMLARI
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
AİLE TUTUMLARI.
AİLEDE İLETİŞİM.
ETKİLİ İLETİŞİM.
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
İLETİŞİM BECERİLERİ.
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
2. OTURUM İLETİŞİM KURMAK.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
HASTA-SAĞLIK ÇALIŞANI İLETİŞİMİ
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
HOŞ GELDİNİZ En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir. Eğitimdir ki bir milleti ya hür, müstakil, şanlı yüksek bir cemiyet hâlinde yaşatır, ya da bir.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
İLETİŞİM.
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
UZMANLAR YUVA AİLE EĞİTİMİ 2 ÇOCUKLA İLETİŞİM 1.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
İLETİŞİM ANA-BABA TUTUMLARI
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
Ben Dili - Sen Dili.
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR.
Sunum transkripti:

ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ ERKAN SARIUŞAK OKUL REHBER ÖĞRETMENİ

Karşınızdaki kişinin söylediklerini doğru anladığınızı iletmenin etkili bir yoludur.

Etkin dinleme çocuğun ne söylemeye çalıştığını anlamaya çalışıp, çocuğun söylediklerine ayna tutarak ona geri iletmektir.

ETKİN DİNLEME Çok aptalım, hiçbir zaman başarılı olamayacağım Yeterince akıllı olmadığını düşünüyorsun, bunun için hiçbir zaman başarılı olamayacağına inanıyorsun.

ETKİN DİNLEME Eşyalarını karıştırdığı için kardeşine çok kızıyorsun Kardeşim beni deli ediyor, yine eşyalarımı karıştırmış Eşyalarını karıştırdığı için kardeşine çok kızıyorsun

ETKİN DİNLEMENİN FAYDALARI Çocuğun mesajı test edilir. Çocukları daha iyi tanımamazı sağlar. Çocukların düşüncelerinin saygıyla karşılandığını, anlaşıldığı ve kabul edildiği gösterilir.

Duyguların açılmasına yardımcı olur. Çocuklara duygularının doğal ve insanca olduğunu gösterir. İletişimin devamı için yüreklendirir. Gerçek ve altta yatan sorunların tanımlanmasını kolaylaştırır.

Çocuğun düşünerek sorununa çözüm bulmasını sağlar. Etkin dinlenen çocuklar da yetişkinleri dinler. Yetişkin sorunun sorumluluğunu tamamen üstlenmiş olmaz.

ETKİN DİNLEME KONUSUNDA UYARILAR Çocuğun duyguları yoğun olmalıdır. Sorunun kaynağından dolayı ve değiştirilmek istenen davranışlarda işe yaramaz. Çocuğun kendi çözümünü bulması önemlidir. Sık kullanılmamalıdır.

Etkin Dinleme Örnekleri Duyguların yansıtılmasına örnekler : Bana tanıdığı en iyi kişi olduğumu söylediğinde ne yapacağımı bilemedim. Söylediklerini duyunca hem utandın, hem de sevindin.

Etkin Dinleme Örnekleri Okul rezil, ödevler ağır, öğretmenler yardımcı olmuyor. Öfkelisin ve kendini engellenmiş hissediyorsun.

Etkin Dinleme Örnekleri İçeriğin yansıtılmasına örnekler : Burada insanlar bir şey yapmamıza izin vermiyor. Özgür değilsin. Dersini seviyorum. Öğretmen iyi hazırlanıyor. Tartışma ortamı sağlıyor. Yeterli bir öğretmen.

Etkin Dinleme Alıştırmaları - Odamı temizlemeyeceğim. Oda temizlemekten nefret ediyorum. Burası benim odam, istediğim gibi kullanırım.

Etkin Dinleme Alıştırmaları Keşke çocuk olmasaydım. Bir an önce büyümek istiyorum, büyüyünce her istediğimi yapacağım.

Etkin Dinleme Alıştırmaları Ödevlerden nefret ediyorum. Niye bu kadar çok ödev veriyorlar. Hiçbirini yetiştiremeyeceğim.

Sözle tepki vermeden, mesajı yollayan kişiyi dinlemektir.

SEN DİLİ Genellikle kızgınlık ifadeleri sen-dili ile yapılır. Sen-dili ile kurulan iletişimin çocuk üzerinde düzeltici bir etkisi pek olmaz.

SEN DİLİNİN SAKINCALARI Kızgınlığın gerçek nedenlerini açıklamaz. Olumsuz davranışın anne-baba üzerindeki belirgin etkilerini ortaya koymaz.

İfade edilen kızgınlıklar davranışa değil de kişiliğe yöneliktir İfade edilen kızgınlıklar davranışa değil de kişiliğe yöneliktir. Bu nedenle çocukta/gençte kırılmalara, gücenmelere neden olur.

Tekrar bu mesajlarla karşılaşmamak için çocukta/gençte anne-baba ile iletişime girme isteği azalır.

Çocuğa/gence yöneltilen kızgınlık mesajları çocukların ve gençlerin kimlik duygusunu ve özgüvenini azaltır.

Özellikle küçük çocuklar “geri zekalı, aptal, tembel” gibi küçük düşürücü ifadelerin gerçek olduğuna inanabilirler.

Sen dili ile ifade edilen hoşnutsuzluk, eleştiri sözleri, çocuğun direnmesine, karşı gelmesine, kızmasına ve söz dinlememesine neden olur.

BEN DİLİ Çocukların olumsuz duyguları yaşamamaları için yapılması gereken Ben–Dili ile konuşmadır. Ben dili ile konuşmak kişinin kendinden konuşması veya kendini övmesi demek değildir.

Kişinin o anda, karşılaştığı durum veya davranış karşısında, kişisel tepkisini duygu ve düşüncelerle açıklayan bir ifade tarzıdır.

Duygu ve düşüncelerimizi içtenlikle ifade eden sözcüklerdir. Anne-babanın olumsuz davranış sırasında yaşamakta olduğu olumsuz etki ve duyguları açıklayan dürüst ve sorumlu bir kızgınlık ifadesidir.

Konuşan kişinin gerçek düşünce ve duyguları ile ilgili iletimleridir. Başkaları hakkında değerlendirme ve yorumlar değil, kişisel duygu ve yaşantıları açıklar.

BEN DİLİ İLE KONUŞMANIN YARARLARI Duygu ve düşünceleri anında ilettiği için kullanan kişiyi rahatlatır. Kızgınlık ve öfke birikimlerini önler.

Duyguların açıklanmasını, durumun daha iyi anlaşılmasını sağlar. Çocukların kendilerini, anne-babanın, öğretmenin yerine koyarak düşünmelerini sağlar.

Çocuğun savunucu tutuma geçmeden, durumdaki rolünü ve sorumluluğunu görmesine yardımcı olur. Olumsuz davranışın değişmesini sağlar. Anne-baba ile çocuk arasında yakınlığın artmasını ve birbirlerine daha saygılı, sevgi dolu bir birlikteliğin yaşanılmasını sağlar.

BEN DİLİ İLE KONUŞMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Çocukların düşünme yeteneklerinin arttırır. Sebep sonuç ilişkilerini daha iyi anlarlar. Sorumluluk sahibi bireyler olurlar.

Çocukların daha sağlıklı gelişmesine ve özgüvenlerinin sarsılmamasına yardımcı olur. İç denetim kazanır. Başkalarını düşünmeyi, bencil olmamayı, kendi istek ve tepkilerini de ben-dili ile ifade etmeyi öğrenir.

ÇOCUKLA SAĞLIKSIZ İLİŞKİ KURMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Çocuğun benlik gelişimini zedeler. Bazı olumsuz duyguların gelişmesine neden olur.

Çocuğun / gencin kendisi ile ve dolayısıyla çevresi ile sağlıklı ilişki kurmasını da engeller. Utanç ve suçluluk duyguları gelişir.

Utanç duygusu ise insanı içten içe kemiren yok eden bir duygudur. Bu duygunun temeli çocuğu yetiştiren aile tarafından atılır.

Yaşam boyunca kişiyi mutsuz eden bir duygu olarak varlığını korur. Utanç duygusu içinde olan kişi kendisi ve dış dünya ile sağlıklı ilişkiler kuramaz.

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM