İçermeci Eğitim Zara Todd
Hakkımda 29 yaşındayım ve İngiltere, Londra’danım.. Genç engelli kişilerin kendi haklarını nasıl savundukları üzerine doktora yapıyorum. İngiltere’de engelli hakları için kampanya yürüten kuruluşlar için çalıştım ve İngiltere hükümetine engelli politikası konusunda danışmanlık yaptım. Doktoraya başlamadan önce İngiltere’de içermeci eğitim için kampanya yürüten bir kuruluşta çalıştım. Londra’da sağır ve engelli kişilerin kuruluşunun başkanıyım. Eğitimime engelli çocuklar için oluşturulmuş bir özel eğitim okulunda başladım.
Engellilik ve Eğitime dair Sosyal Model Engellilik toplumdaki engellerin bir sonucu olarak oluşur. Toplumdaki engeller 3 gruba ayrılır: Çevresel / fiziksel erişilebilirlik Tavırlar Kurumsal yapılar(örneğin sizi pek çok kağıt yükü altında bırakan uygulamalar) Eğitim konusunda insanlar genellikle bu engellerin tümüyle birden karşılaşırlar.
Eğitim Türleri Dışlama – Eğitime erişiminize izin verilmez ya da eğitimden koparılırsınız. İngiltere’de özel eğitim ihtiyacınız varsa eğitimden dışlanma riskiniz 6-8 kat daha fazla. Ayırma–Ayırma engelli öğrenciler, engelli olmayan öğrencilerden ayrıştırılarak ‘özel’ okullara yerleştirildiğinde gerçekleşir. Genelde bu okullar örgün eğitim okullarıyla aynı çeşitlilikte olanak sunmazlar.
Kaynaştırma Kaynaştırma ve içerme sık sık birbirinin yerine kullanılır ama aynı şey değildirler. Kaynaştırma engeli olan öğrencileri örgün eğitime katmak, ama kişinin ihtiyaçlarına göre düzenlemeleri yapmamaktır. Kaynaştırma herkesin halihazırda işleyen sisteme uyum sağlamasını bekler. Bu yaklaşımın uzun vadede bir faydası yoktur.
İçerme İçerme insanların farklı oluşlarını anlayan ve bunu teşvik eden bir yaklaşıma sahip olmak anlamına gelir. İçermeci bir yaklaşım insanlara eşit bir biçimde değer verir, saygı duyar ve onlara kucak açar. Bu yaklaşımı benimsemek bireylerin herhangi bir anaakım etkinliğe tümüyle katılabilmelerini sağlar. İçermeci olmak dinlemek, değişime açık olmak ve karşınızdaki kişiyle çalışmak anlamına gelir. Bir kişinin bir engelinin olması onun nasıl içermeci olunacağını bildiği anlamına gelmez. Grup üyeleri değiştikçe içermenin nasıl sağlanacağı da değişir. İçermeci olabilmek için herkese ihtiyaç vardır.
Bazı İçermeci Eğitim İlkeleri Çeşitlilik tüm toplulukları zenginleştirir ve güçlendirir. Toplum tarafından her bir bireyin farklı öğrenme tarzına ve başarısına eşit bir biçimde değer verilir, saygı duyulur ve övülür. Tüm öğrencilerin bireysel gereklilik ve ihtiyaçları göz önünde bulundurularak potansiyellerini gerçekleştirmeleri mümkün kılınır. Destek, tüm öğrenme deneyimi boyunca esirgenmez ve tümüyle sağlanır.
İçermeci Eğitim İlkeleri-devam Tüm öğrencilerin kendi yaş grubundan kişilerin arkadaşlığına ve desteğine ihtiyacı vardır. Tüm öğrenciler kendi yerel topluluklarında eşit bireyler olarak eğitim görürler. İçermeci eğitim örgün eğitim içindeki ya da dışındaki kaynaştırma eğitiminin muadili değildir.
Eğitim Hakkı Birleşmiş Milletler Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme, Madde 24: “Taraf Devletler engellilerin eğitim hakkını tanır. Bu hakkın fırsat eşitliği temelinde ve ayrımcılık yapılmaksızın sağlanması için…”
İçermeyi teşvik etmek için bazı fikirler Farklılaştırılmış müfredat Okullarda liderlik ve öğrencilerin seslerini duyurmaya teşvik edilmesi Esnek öğretim Arkadaşlığı desteklemek
İçerme konusunda bazı kaynaklar İçermeci Eğitim Birliği (ALLFIE) İngiltere’de ve Avrupa’da içermeci eğitimi desteklemek için birtakım kaynaklar geliştirdi: Genç bireyler ve aileleri tarafından çekilen ve destekçilerini anlatan film Daha fazla fikir ve tavsiye için bkz: (aileler, engelli bireyler vehttp://allfie.org.uk/pages/work/resources.html#eu uzmanlar için rehberler)