BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
? ? ? Bugünlerde şu soruları kendinize soruyor musunuz?
Advertisements

KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
REHBERLİK.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
AHLAK GELİŞİMİ Prof. Dr. Kurtman ERSANLI.
AHLAK GELİŞİMİ.
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
PSİKOSEKSÜEL GELİŞİMİ
Derya Gülterler Uzman Klinik Psikolog
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
MERHABA.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler B) Gelişimin Doğası Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler Gelişim Dönemleri.
Orta ve geç çocukluk yılları, çocukların sosyal ve duygusal yaşamlarına pek çok güçlüğün girmesine neden olur. Ebeveynler ve akranlarla ilişkilerde.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Okul Rehberlik Servisi
Ahlak Gelişimi.
Yapısal Kişilik Kuramı
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
Psikososyal Gelişim Erik Erikson, Freud’un kuramını ergenlikten sonra yaşlılığa kadar genişleterek sekiz psikososyal gelişim dönemini tanımlamıştır. Gelişimde.
Ebeveynlik Kuram ve Araştırmalarıı
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
BÖLÜM 1 Giriş. BÖLÜM 1 Giriş Tüm Dünyada Bugünün Ergenleri Giriş Bölüm 1 GİRİŞ Tarihsel Bakış Açısı Tüm Dünyada Bugünün Ergenleri Gelişimin Doğası.
BÖLÜM 6 CİNSELLİK. BÖLÜM 6 CİNSELLİK CİNSELLİK Ergen Cinselliğini Keşfetmek Cinsel Tutum ve Davranışlar Ergen Gelişiminin Normal Bir Parçası Cinsellik.
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
ERGENLİK.
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
AHLAK : Bir toplumun belli bir dönem de bireysel ve sosyal davlanışlarını düzenleyen kuralların bütünüdür. AHLAK GELİŞİMİ: Toplumun tüm değerlerine kayıtsız.
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
ANA BABA VE ERGENLİK.
İNSAN VE PSİKOLOJİ. Psikoloji Psikoloji “insan ve hayvan davranışlarını inceleyen bilim dalı”dır (Morris, 2002). Psikoloji üç alanda bireylere fayda sağlamaktadır.
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE DİN EĞİTİMİ. ERGENLİK Yetişkinliğe doğru büyüyen Bir geçiş dönemidir (biyolojik, psikolojik, toplumsal, ekonomik) Yaşam döngüsünün.
Din,Ahlak, Değer İlişkisi Ve Eğitimi
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan
Sağlık Bilimleri Fakültesi
AİLEDE İLETİŞİM.
Ahlak Gelişimi J. Piaget
Programdan Sorular.
KİŞİLİK VE BENLİK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE.
EMPATİK İLETİŞİM.
Ahlak Gelişimi - Kohlberg
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM YAŞ
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Sunum transkripti:

BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN

AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER VE DİN ANA BAŞLIKLAR Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Gelişim Ortamları Değerler, Din ve Maneviyat

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Düşünce Ahlaki Gelişim: Doğru ve yanlışın standartlarına ilişkin düşünceler, duygular ve davranışlar.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Düşünce Kohlberg, provokatif bir ahlaki akıl yürütme kuramı geliştirmiştir. Ahlaki gelişimin üç düzey ve altı aşamadan (her düzeyde iki aşama) oluştuğunu ileri sürmüştür.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Düşünce Gelenek öncesi Geleneksel Gelenek sonrası

Ahlaki Gelişimin Alanları Gelenek Öncesi Akıl Yürütme: Ahlaki Düşünce Gelenek Öncesi Akıl Yürütme: Kohlberg’in ahlaki gelişimindeki en alt düzeydir. Bu düzeyde ahlak çoğunlukla ödül ve ceza üzerine odaklanır. Gelenek öncesi akıl yürütmedeki iki aşama, ceza ve itaat yönelimi (birinci evre) ve bireysellik, araçsal amaç ve karşılıklılıktır (ikinci evre).

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Düşünce Adalet Perspektifi: Bireylerin haklarına odaklanan ahlaki bir bakış açısı. Bireyler ahlaki kararlarını bağımsız biçimde verirler.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Düşünce Koruyucu Perspektif: İnsanları, diğerlerine bağlılıkları açısından ele alan ve kişiler arası iletişimi, başkalarıyla ilişkileri ve onlar için kaygı duymayı vurgulayan Carol Gilligan’ın ahlaki bakış açısıdır.

Ahlaki Gelişimin Alanları Sosyal Geleneksel Akıl Yürütme: Ahlaki Düşünce Sosyal Geleneksel Akıl Yürütme: Etik konuları vurgulayan ahlaki akıl yürütmenin karşıtı, toplumsal uzlaşım ve geleneklere ilişkin düşünceler.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Davranış Davranışçılar, ahlaki davranışın pekiştirme, ceza ve taklit süreçleri ile açıklanabileceğini iddia ederler. Ahlaki gelişimde durumsal değişkenlik davranışçılar tarafından vurgulanmıştır.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Davranış Hartshorne ve May’in klasik çalışmasında, farklı durumlardaki ahlaki davranışlarda dikkate değer farklılıklar bulunmuştur.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Davranış Ahlaki gelişimin sosyal bilişsel kuramı, ahlaki yetenek (ahlaki davranış yapma becerisi) ve ahlaki performans (belli bir durumda bu tür davranışları gösterme) arasındaki farkı ortaya koyarlar.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Davranış Sosyal bilişsel kuramcılar, Kohlberg’in ahlak davranışa ve durumsal değişkenlere yeterli ilgiyi göstermediğini ifade ederler.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Davranış Olumlu sosyal davranış, özellikle özgecilik üzerinde durmuştur. Ergenler, çocuklardan, kızlar ise erkeklerden daha fazla olumlu sosyal davranışla ilgilenmektedirler.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Davranış Bağışlayıcılık ve minnettarlık, olumlu sosyal davranışın önemli yönleridir.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Duygu Freud’un kuramında süperego-kişiliğin ahlaki yönü- kişiliğin üç ana yapısından biridir. Freud, özdeşim kurmada çocukların bir ebeveynin doğru ve yanlış standartlarını içselleştirdiğini de ileri sürmektedir.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Duygu Freudyen görüşte, çocuklar, suçluluktan kaçınmak için ahlaki standartlara uyum gösterebilirler. Süperego’nun iki temel bileşeni ego ideali ve vicdandır.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Duygu Empati gelişimsel olarak değişir. Duygular ve ahlaki gelişime ilişkin günümüz yaklaşımı hem olumlu duyguların (empati gibi) hem de olumsuz duyguların (suçluluk gibi) ergenlerin ahlaki gelişimine katkı sağladığını kabul etmektedir.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Duygu Duygular, ahlaki gelişimin bilişsel ve sosyal boyutlarıyla iç içe geçmiştir.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Kişilik Son dönemde ahlaki kişilik çalışmalarına ilgide büyük bir artış olmuştur. Bu ilgi, ahlaki kimlik, ahlaki karakter ve ahlak timsalleri üzerine yoğunlaşmaktadır.

Ahlaki Gelişimin Alanları Ahlaki Kişilik Ahlaki Kişilik Bliasi, ahlaki kimliğe ilişkin görüşünde irade (öz-kontrol), bütünlük ve ahlaki arzuyu vurgulamaktadır. Ahlaki karakter, inanç, ısrar etme, dikkat dağıtıcı şeylerin ve engellerin üstesinden gelme gücüne sahip olmayı ifade etmektedir.

Ahlaki Gelişim Ortamları Ebeveynlik Sevgiyi Çekme: Bir ebeveynin, ilgisini ya da sevgisini ergenden çekmesini ifade eden disiplin tekniği. Güç Kullanımı: Bir ebeveynin ergen ya da ergenin kaynakları üzerinde kontrol sağlamayı amaçlayan disiplin tekniği.

Ahlaki Gelişim Ortamları Ebeveynlik Disiplin teknikleri, sevgiyi çekme, güç uygulama, açıklamayı içermektedir. Açıklama özellikle orta sosyo ekonomik seviyedeki çocuklarda en etkili tekniktir.

Ahlaki Gelişim Ortamları Okullar Örtük Program: Her okulu nitelendiren yaygın ahlaki atmosfer.

Ahlaki Gelişim Ortamları Okullar Karakter Eğitimi: Öğrencilerin ahlaki olmayan davranışlarla ilgilenmesini ve diğerlerine zarar vermesini önlemeye yönelik temel ahlaki bilgiler öğretmeyi amaçlayan doğrudan ahlaki eğitim yaklaşımıdır.

Ahlaki Gelişim Ortamları Okullar Değer Açıklama: Bireylerin, onlar için önemli olan en iyi işleyen, yaşam amaçlarına en iyi hizmet eden hizmet eden şeylerin neler olduğunu belirginleştirmelerine yardımcı olmaya odaklanan eğitsel yaklaşım.

Ahlaki Gelişim Ortamları Topluma Hizmet Uygulamaları: Okullar Topluma Hizmet Uygulamaları: Sosyal sorumluluk ve topluma hizmeti geliştirmeye yönelik eğitim biçimi.

Değerler, Din ve Maneviyat Değerler, yapılması gereken şeylere ilişkin inanç ve tutumlardır. Son yirmi yıldır, ergenlerin, kişisel iyi oluşa ilgileri artarken, diğerlerinin refahına ilgileri azalmaktadır.

Değerler, Din ve Maneviyat Son zamanlarda, ergenler toplum değerleri ve sosyal konulara daha az ilgi göstermektedirler.

Değerler, Din ve Maneviyat Din, dindarlık ve maneviyat kavramları arasında ayrım yapılmaktadır. Pek çok çocuk, ergen ve beliren yetişkin dine ilgi gösterir ve dini kurumlar dini inançları onlara tanıtmak için kurulmuştur.

Değerler, Din ve Maneviyat Din ve maneviyatın farklı yönleri ergenlerin gelişimindeki olumlu sonuçlar ile bağlantılıdır. Bilişsel değişimler -soyut, idealist ve mantıksal düşünmenin artışı gibi- ergenlerin dini ve manevi gelişimlerini etkiler.

Değerler, Din ve Maneviyat Ergenlik ve genç yetişkinlikte, dine ilginin artışını anlamak için Erikson’un kimlik üzerine ortaya koyduğu fikirlere başvurulabilir.

Değerler, Din ve Maneviyat Eğer ergenlerin ebeveynleri ile olumlu bir ilişkisi varsa onlara güvenli bağlanır, genellikle ebeveynlerinin dini inançlarını benimserler.

Değerler, Din ve Maneviyat Ergen/beliren yetişkin cinselliği ile dindarlığı arasında bağlantı olduğu bulunmuştur.