İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Strateji Tasarımı İlker acar.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
ÖRGÜT VE ÇEVRESİ RAQİF QASIMOV.
Girişimcilik.
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
Yeni Pazarlama Teknikleri
Lojistik Yönetimi Ders – I
İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ
İşletme Yönetimine Giriş 9. HAFTA İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
FİNANS DIŞI ALANLARDA ÇALIŞANLAR İÇİN
Yeni Pazarlama Teknikleri
12. Stratejik yönetim.
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
1 - 1© 2014 Pearson Education İşlemler Yönetimi Nedir? Üretim mal ve hizmetlerin hazırlanması İşlemler Yönetimi girdilerin çıktılara dönüştürülmesi yoluyla.
İşletmeye Giriş Konu 2: İşletme Kurulması ve Türleri
Pazarlama Denetimi ve Performans Değerleme
İŞLETME BÜYÜKLÜĞÜ VE KAPASİTE
İŞLETMELERİN KURULUŞU
İŞLETMELER ARASI ANLAŞMA VE BİRLEŞMELERİN TÜRLERİ
TURİZM PAZARLAMASI PLANLAMASI.
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
Konu: Kritik Süreçlerin Belirlenmesi
STOK YÖNETİMİ Mba Operasyon yönetimi
VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ
VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
İşletmelerin Kuruluşu, İş Planı ve Fizibilite
Başlamak için sorular:
İ şletmelerin Özellikleri ve Amaçları Etik, Sosyal Sorumluluk İ şletmelerin işlevleri Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN.
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
İşletmenin Kuruluş Çalışmaları
STRATEJİK ORTAKLIKLAR OLUŞTURMA
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
ŞİRKET-DÜZEYİNDE STRATEJİ: BÜYÜME/PÖRTFOY STRATEJİ GELİŞTİRME Gelen Stratejiler Maliyet Liderliği Farklılaştırma Odaklaşma Alternatif Yönetim Geri Çekilme.
PORTFÖY ANALİZLERİ ve Diğer Stratejik Araçlar
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
ŞİRKET-DÜZEYİNDE STRATEJİ: BÜYÜME/PÖRTFOY IV: İç Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları Kimileri yıldızlara bakarken çukura düşerler…
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 2. Hafta Dış Çevre Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
ÜRÜN ve FİYATLANDIRMA ÜRÜN KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİ
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
HEDEF PAZAR.
BCG Pazarın Büyüme Oranı/Göreli Pazar Payı Matrisi
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
Küresel Pazar Seçme Kararları ve Giriş Stratejileri
Sunum transkripti:

İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN

İşletmeler için “çevre” kavramı İşletme çevresi: işletmenin performansını etkileyen (iç ve dış) faktörlerin bütünü İç çevre Işletmenin bünyesinde yer alan ve işletmenin performansını yakından etkileyen güçler örgütsel insan kaynakları ile ilgili pazarlama ile ilgili üretim ile ilgili faktörler

İşletmeler için “çevre” kavramı İşletme sadece iç çevreyi değil dış çevre faktörlerini de sürekli ve sistematik olarak izlemek zorundadır. Gerçek dış çevre, algılanan dış çevre, uygulama çevresi Dış çevrenin özellikleri Durgunluk, değişkenlik, basitlik, karmaşıklık

İşletmeler için “çevre” kavramı Dış Çevre Makro çevre Siyasi, ekonomik, toplumsal faktörler Endüstri çevresi İşletmenin birebir ilişkide olduğu ve işletmenin yönetimi üzerinde normal olarak özel ve ani etkileme gücüne sahip faktörler. Müşteriler, rakipler, işgücü, tedarikçiler, uluslararası faktörler

Optimal işletme büyüklüğü Optimum", "optimal" veya "en uygun" işletme büyüklüğü, ortalama maliyet masraflarının veya giderlerinin en düşük olduğu işletme büyüklüğüdür" İşletme büyüklüğü küçükten optimum düzeye gelinceye kadar ortalama maliyetlerde bir azalma; optimal büyüklükte en düşük düzeye indikten sonra, aşırı büyüklüğe gidişte ise ortalama maliyetler bir artış görülür..

İşletme büyüklüğünü etkileyen faktörler Pazar Şartları Talep Durumu (Bugünkü Ve Gelecekteki); Finansman İmkânları Kurucuların Yönetim Becerileri Çevre Şartları Anti Tröst Yasaları

İşletmelerin Büyümesi Büyüme ve büyüklük bir başarı göstergesi midir? çevre baskılarına karşı koyma? çevreye uyum? çevreyi yönlendirme?

İşletmelerin Büyümesi NİÇİN BÜYÜMEK İSTERLER? - Ölçek ve Kapsam Ekonomilerinden yararlanmak için Çevre Rakipler, müşteriler, tedarikçiler Finans Karlılık, spekülatif imajda gelişme, rekabet avantajı, fonları daha etkin kullanabilme Üretim Üretim hacminde artış, girdide tasarruf, ar-ge yapabilme Pazarlama Çok çeşitli pazarlara girebilme, pazarda rekabet stratejileri ve rekabet üstünlüğü

Büyümenin etkileri Fiziksel etkileri Finansal Örgütsel Toplumsal Fiziksel alan, konum, yeni sosyal yapı ihtiyaçları vb Finansal Üretimde ve gelirlerde artış Öz-sermaye ya da dış kaynak Çıktıların niceliği artarken niteliği de artar mı? Risk? Örgütsel Yeni birimler, departmanlar, ilkeler, iletişim kanalları Aşırı örgütlenme? Eksik örgütlenme? Toplumsal İlişkiler ağı, tanınırlık, işgören temsilcileri ve diğer paydaşlar ile ilişkiler

Büyük işletmelerin avantajları Ölçek ekonomisinden faydalanma Kapsam ekonomisinden faydalanma Ar-ge Uzman personel istihdamı Yüksek finansman Pazarlara kolay ulaşım

Büyüme Hamleleri İç büyüme Mevcut faaliyetlerin genişletilmesi Yatay büyüme: aynı dalda üretim yapan fabrika sayısının arttırılması Ürün farklılaştırması Pazar farklılaştırması yoluyla olur. Dikey büyüme Geriye dikey büyüme: girdilerini kendisinin üretmesi İleri dikey büyüme: dağıtım kanalı oluşturması (satışı organize etmesi) Firmalar ne zaman iç büyüme hamlesi yapmalı? Olası risk alanları neler?

Büyüme Hamleleri Dış büyüme Kartel, holding, tröst, konsorsiyum vb. Dış kaynakların kullanılması yoluyla büyüme Dikey entegrasyon Geriye doğru dikey entegrasyon : tedarikçiyi satın alma İleriye doğru dikey entegrasyon: satış ya da dağıtım kanallarını satın alma (franchising bir örnek) Yatay entegrasyon Rakipleri satın alma, rakip işletmeler arası “merger” Kartel, holding, tröst, konsorsiyum vb.

İşletmelerin Küçülmesi Büyüme hep başarı göstergesi olmayabilir. 80li yıllardan sonra küçüklük de bir rekabet avantajı halinde geliyor. Nasıl? Bazı şirketler darboğaza girmelerinden ötürü küçülüyor Bazı şirketler stratejik bir hamle olarak

Küçük işletmelerin avantajları Küçük sermaye ile kurulabilme Yakın ilişki (çevre ve müşteriler) Değişime hızlı uyum Az hiyerarşik yapı Kolay kuruluş yeri seçimi Hızlı satış, az depolama maliyeti Niş pazarlarda hizmet Kolay örgütlenme ve iş dizaynı

İşletmeler için iç ve dış çevre analizi PEST analizi 5 güç modeli: bir endüstride karlılığıve performansı belirleyen 5 temel güç vardır: rekabet, tedarikçiler, alıcılar, ikame ürünler, giriş engelleri- potansiyel rakipler SWOT- FÜTZ analizi Üstün ve zayıf yönler; fırsat ve tehditler