Yapısal Kişilik Kuramı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

İnsanı anlamak ne zordur…
FREUD VE PSİKOANALİTİK KURAM
EGO SAVUNMA MEKANİZMALARI VE NORMALDIŞI DAVRANIŞLAR
Öfke Yönetimi.
5. BÖLÜM KİŞİLİK GELİŞİMİ
KİŞİLİĞİN YAPISI.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Davranışın Psikodinamik Temelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
YETİŞKİNLERİN PSİKOLOJİK DAVRANIŞ BİÇİMLERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
PSİKOSEKSÜEL GELİŞİMİ
PSİKİYATRİYE GİRİŞ PSİKANALİTİK KURAM.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
Ahlak Gelişimi.
Yapısal Kişilik Kuramı
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Kişilik Gelişimi.
Motor Gelişim.
KİŞİLİK İSMAİL YILMAZ.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Topografik Kişilik Kuramı
PSİKANALİTİK KURAM Sigmund FREUD.
Öğr. Gör. Songül DURAN Hemşirelik ve Bakım Hizmetleri Bölüm Başkanı
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Temel Kavramlar ve İlkeler
ÇOCUKTA OYUN GELİŞİMİ Oyunun Tarihçesi ve Oyun Kuramları
Sigmund Freud.
MOTİVASYON.
KİŞİLİK=PERSONALITY.
Psikososyal Gelişim Kuramı
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN.
KİŞİLİK VE KİŞİLİK DÖNEMLERİ
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
PSiKOLOJiK TEORiLER.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
DAVRANIŞIN PSİKODİNAMİK TEMELLERİ VE EGO SAVUNMA MEKANİZMALARI
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
HEMŞİRELİĞİN TARİHÇESİ ve DOĞASINI OLUŞTURAN KAVRAMSAL ÇERÇEVE
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
İNSAN VE PSİKOLOJİ. Psikoloji Psikoloji “insan ve hayvan davranışlarını inceleyen bilim dalı”dır (Morris, 2002). Psikoloji üç alanda bireylere fayda sağlamaktadır.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI KURSU
Sağlık Bilimleri Fakültesi
KİŞİLİK GELİŞİMİ. KİŞİLİK Kişilik, bireyi diğer bireylerden ayırt eden, tutarlı olarak sergilenen, bireye özgü özellikler bütünüdür. Kişilik= Huy + Karakter.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
KİŞİLİK VE BENLİK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM YAŞ
Sunum transkripti:

Yapısal Kişilik Kuramı

Yapısal kişilik kuramı da Freud tarafından ortaya atılmıştır.

Yapısal kişilik kuramına göre kişilik, birbiri ile etkileşimde bulunan id, ego ve süperego adlı üç farklı yapıdan meydana gelmektedir. Bunlar insan beyninde karşılıkları bulunan somut yapılar değil, davranışları belirleyen çeşitli süreçleri ifade eden soyut yapılardır.

İd, kişiliğin doğuştan gelen ilkel bileşenidir İd, kişiliğin doğuştan gelen ilkel bileşenidir. İd, yeme içme gibi dürtülerle ilgilidir ve bu dürtülere doyum bulma çabası içindedir. İd, haz alma ilkesi doğrultusunda çalışır. İdin doyum bulma çabası geçekçi değildir, zaman ve mekan tanımaz.

Birey zamanla çevresinin etkisiyle isteklerini kısıtlamayı öğrenirler Birey zamanla çevresinin etkisiyle isteklerini kısıtlamayı öğrenirler. Böylelikle bireyde ego gelişmeye başlar. Ego, haz alma ilkesi yerine gerçeklik ilkesiyle hareket eder. Ego, idin isteklerini kontrol etmeye ve denetim altında tutmaya çalışır. Ego sayesinde birey isteklerini erteletebilir, onları uygun koşullar oluştuğunda doyurur.

Ego, idin isteklerine doyum bulmaya çalışmakla birlikte dış dünyadaki koşulları da algılar ve kişiliğin üçüncü bileşeni olan süperegonun isteklerini de dikkate alır. Böylelikle ego, id ve süper ego arasında dengeleyici bir bileşen olmaktadır.

Süperego, kişiliğin ahlaki yönüdür Süperego, kişiliğin ahlaki yönüdür. Bireyler çocukluklarından itibaren çevresindeki değerler sistemini öğrenmeye başlar ve böylelikle süperegoları gelişir. Süperego, ideal ve kusursuz olma ilkesi doğrultusunda işler. Süperego, idin toplum tarafından kabul edilemeyecek isteklerini bastırmaya çalışır.

Yapısal kişilik kuramına göre egonun yönetim görevini üstlenerek id ve süperego arasındaki uzlaşmayı sağlayabilmesi ve böylelikle bireyin gereksinimlerine gerçekçi doyum yollarını bulması gerekmektedir.

Egonun dengeyi sağlayamadığı durumlarda id ya da süperego baskın duruma geçerek sağlıksız bir kişilik yapısının ortaya çıkmasına yol açacaktır. Süperegosu baskın olan kişi sürekli toplum kurallarını dikkate alarak hareket ederken arzularını baskı altında tutarak engeller.

İdi baskın olan birey ise toplumsal kuralları dikkate almadan isteklerini hemen doyurmak isteyecektir.

Ancak ego uzlaşma ve dengeyi sağlayamaz ise yaşanılan kaygıyı azaltmak ve kendini korumak için savunma mekanizmalarına başvurur. Bu mekanizmalar bireyin yaşadığı kaygıyla baş edebilmek için azaltmak üzere kullandığı düşünce ve davranış biçimleridir.

Birey savunma mekanizmalarını bilinç dışında geliştirerek farkında olmaksızın kullanırlar. Bunlar bireye geçici rahatlama sağlasalar da sürekli kullanılmaları sağlıksız kişilik yapısının oluşmasına yol açmaktadır.

Savunma mekanizmalarının başlıcaları şunlardır: Bastırma: Yokmuş gibi davranma Yansıtma: Başkasını suçlama Neden bulma: Mantığa bürüme, bahane bulma Karşıt tepki geliştirme: İki yüzlü olma Özdeşleşme: Başkasına özenme Yön değiştirme: Başka kişiye yöneltme Kendine yöneltme: Başkalarına olan kızgınlığı kendine yöneltme Yüceltme: Onaylanmayan dürtüleri onaylanan etkinliklere yöneltme Ödünleme: Yetersizlik duygusunu başka alandaki başarılarıyla telafi etme

Kaynaklar Selçuk, Z. (2014). Eğitim Psikolojisi. Nobel: Ankara. Türküm, A. S. (2013). Fiziksel Gelişim. G. Can, (Ed.), Eğitim Psikolojisi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını: Eskişehir.