YETİŞKİNLER ve ÖĞRENME ÖZELLİKLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Yetişkin ve Öğrenmeye Genel Bir Bakış
ANA BABA VE ERGENLİK.
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
YETİŞKİN EĞİTİMİ (ANDROGOJİ)
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
YETİŞKİN EĞİTİMİ Yard. Doç. Dr. Samiye METE
ANNE BABALAR EV ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRLER?
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
Yaşam Dönemleri ve Gelişim Görevleri Havighurst'un çeşitli yaşam dönemleri için belirlediği gelişim görevleri.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
EĞİTİMDE PEDAGOJİK VE ANDRAGOJİK YAKLAŞIM
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
Çayeli Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü
DİĞER TUTUMLAR.
Yetişkinlerde gelişim ve öğrenme
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BELEVİ İLKÖĞRETİM OKULU Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklara Yönelik Eğitim Programları Hazırlayan: Yalçın ÖNAL Türkçe Öğretmeni.
EĞİTİMEĞİTİM «Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, «kasıtlı (amaçlı-bilinçli) olarak istendik (toplumca uygun görülen-istenilen yönde) davranış.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ERGENLİK.
GELİŞİM DÖNEMLERİ 0-3 Yaş Gelişim Dönemi 3-6 Yaş Gelişim Dönemi.
Prof. Dr. Süleyman Akyürek Erciyes Üniv. İlahiyat Fakültesi
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
İNSAN HAKLARI DEMOKRASİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
ŞİDDET.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
AİLEDE İLETİŞİM.
ÖĞRENME.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yetişkin eğitiminin kapsamı
TANIMLAR EĞİTİM «Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, «kasıtlı (amaçlı-bilinçli) olarak istendik (toplumca uygun görülen-istenilen yönde)
Sunum transkripti:

YETİŞKİNLER ve ÖĞRENME ÖZELLİKLERİ

Yetişkin Fiziksel ve psikolojik gelişimini tamamlamış, olgunluğa ulaşmış bireydir. (Psikolojik ve fiziksel gelişimi ölçmek zordur.) Birçok toplumda yetişkinliğin başlangıcı zorunlu öğrenim yaşını bitirmiş, tam zamanlı bir işe girmiş ve evlenmiş olmakla tanımlanmaktadır. Daha çok "bağımsızlık" ile ilgili bir kavramdır. Bir toplumda, kendi yaşantılarını yönetme sorumluluğunu üstüne alan bireyler yetişkin kabul edilmektedir.

Yetişkin Bir toplumda, kendi yaşantılarını yönetme sorumluluğunu üstüne alan bireylerdir. Zihinsel, bedensel gelişimini tamamlamış ve psikolojik olgunluğa erişmiş, ekonomik bağımsızlığını kazanmış ve toplumda bir sorumluluk üstlenmiş bireylerdir.

Yetişkinler; büyük vücutlu çok miktarda deneyimli yerleşmiş alışkanlıklara sahip otoriteye karşı bir refleks geliştirmiş verilecek kararlar ve çözülecek sorunlara sahip öğrenen bir kişi olmak dışında sorumlulukları olan tutum, değer ve eğilimlerden oluşan duygusal çerçeve geliştirmiş seçenekleri olan

Yetişkinler; kuvvetli desteğe cevap veren ihtiyaçlarına yönelik davranışlar kendini kontrol edebilen ve kısıtlı duygusal cevap veren bir geçmişi olan, ancak değişebilen öğrenme ile ilgili kuvvetli istek geliştirebilen katabilecek fikirleri olan geri kalmaktan korkan, gururlu kişilerdir.

Yetişkin ve Çocuk-Genç Öğrenmesi Arasındaki Farklar * Yetişkinlerde benlik kavramı oldukça gelişmiştir. Çevrelerine bağımlı değillerdir, kendilerini yönlendirebilir, ne öğrenmek istediklerini tanımlayıp ifade edebilirler. Çocuklar ise anne, baba, öğretmen vb. çevresindeki kişilere bağımlıdırlar ve yönlendirme isterler. * Çocukların yetişkinlere göre kavramları ve deneyimleri daha azdır ve öğrenirken daha çok somut kavram ve örneklerle öğrenirler. Yetişkinler ise soyut düşünebilir ve öğrenebilirler.

Yetişkin ve Çocuk-Genç Öğrenmesi Arasındaki Farklar * Çocuklar öğrenirken sık tekrara gereksinim duyarlar. Öğrenirken örnek yaşantılara dayalı genellemeleri yapmakta güçlük çekerler, deneyimleri arttıkça öğrenmede daha kolaylaşır. Yetişkinler ise sık tekrar gerektirmeden öğrenir ve genellemeler yapabilecek yeterli tecrübeye sahiptirler. * Çocuklar öğrendiklerinin bir çoğunu hemen uygulamaz, ilerideki yaşantılarına ertelerler. Yetişkinler ise öğrendiklerini hemen uygulamak isterler.

Yetişkinler eğitime gönüllü olarak katılırlar. Eğitimden beklentileri oldukça yüksektir. Beklentilerini karşılamayan eğitimlerden uzaklaşırlar.

Yetişkinlerin Eğitimden Beklentileri Eğitimin kendi konu ve işleri ile bağlantılı olmasını isterler. Eğitim konuları ile ilgili ise motive olurlar. Eğitimde aktif katılımda bulunmak isterler. Eğitimde çeşitlilik arzularlar. Olumlu geri bildirim isterler. Kişisel kaygıları vardır, güvenli ortam isterler. Eğitim sırasında özgün birer birey olarak görülmek isterler. Özgüvenlerini korumak isterler. Kişisel ihtiyaçlarının göz önüne alınmasını isterler.

Yetişkinin Gelişim Özellikleri Fiziksel psikolojik toplumsal

Fiziksel Gelişim Özellikleri Görme Yeteneği: 20-25 yaşları arasında en yüksek düzeyde 40-45 yaşlarında birden bire düşme İşitme Yeteneği: Yaşın ilerlemesine bağlı olarak yetişkinin işitme gücünde azalma ses tonunu iyi ayarlamalı, dudak mimikleri görülecek biçimde konuşma görsel-işitsel araçlar kullanma Isıya Uyum Sağlama Yeteneği: Isıya uyum sağlaması güçleşmektedir. Çalışma Gücü: Yaş ilerledikçe iç salgı bezlerinin etkinliği azaldığından, hücreler daha çabuk yıpranır. Kas gücünde de azalma olduğundan, istenilen hızda bir çalışma ortaya konulamaz.

Psikolojik Gelişim Özellikleri Yetişkinlik dönemleri; Genç, orta, ileri yaşlar Bir yetişkin, yaşı ilerledikçe, rollerini ve dolayısıyla beklentilerini değiştirmek zorundadır (Gelişim ödevleri). Gelişim Ödevleri; Bireyin yaşamında belli bir dönem ya da o dönem konusunda, başarılması bireyi mutluluğa ve sonraki görevleri başarmasına öncülük eden, başarılmaması bireyi mutsuzluğa, toplumca onaylanmamaya ve sonraki görevlerde güçlük çekmeye yol açan görevdir.

Gelişim Ödevleri Genç Yetişkinlik Orta Yetişkinlik İleri Yetişkinlik

Gelişim Ödevleri Genç Yetişkinlik 1. Eş seçme, 2. Eşi ile birlikte yaşamayı öğrenme, 3. Bir aile kurma, 4. Çocuk yetiştirme, 5. Bir evin işlerini yürütme, 6. Çalışma hayatına başlama, 7. Yurttaşlık sorumluluklarını yerine getirme, 8. Uygun sosyal gruba katılma.

Gelişim Ödevleri Orta Yetişkinlik 1. Toplumun bir üyesi olarak yetişkinlere özgü sorumlulukları yerine getirme, 2. Belli bir ekonomik yaşam düzeyine ulaşma ve bunu sürdürme, 3. Ergenlik çağındaki çocuklarına sorumlu ve mutlu yetişkinler olmasına yardım etme, 4. Yetişkinlere özgü boş zaman etkinliklerini geliştirme, 5. Birey olarak eşiyle özdeşleşme, 6. Orta yaşın getirdiği değişiklikleri kabullenme ve buna uyum sağlama, 7. Yaşlı ana-babaya uyum sağlama.

Gelişim Ödevleri İleri Yetişkinlik 1. Fiziksel güçteki ve sağlıktaki düşüşe uyum sağlama, 2. Emekliliğe ve azalan kazanca uyum sağlama, 3. Yaş grubuyla açıktan ilişki kurma, 4. Mutluluk verici fiziksel yaşama koşulları kurma, 5. Toplamsal ve yurttaşlık görevlerini yerine getirme.

Toplumsal Gelişim Özellikleri Yetişkinin bulunduğu topluma veya gruba göre beklentileri ile eğitime olan gereksinimlerinde farklılıklar olabilmektedir. Bireyin mesleği gelir ve öğrenim düzeyi, cinsiyeti, evli olup, olmadığı, yaşadığı yer, dinsel inançları halk eğitimi etkinliklerine katılmasında önemli role sahiptir. Gelecekte kullanma olasılığı olan bir bilgiyi öğrenme, özellikle yetişkinlerde zaman tüketici ve verimsiz bir öğrenme yoludur. Toplumda aldığı yeni rolü başarı ile oynayabilmesi için yetişkinin belli bilgileri öğrenme gereğini duyması, onu öğrenmeye yöneltir.

Yetişkinin Eğitime Katılma Engelleri kişisel, ev yaşamı dış etkenler

Kişisel Engeller 1. Bilinmeyenden korkma, 2. Gülünç olma korkusu, 3. Güvensizlik ve sosyal açıdan yetersiz olma korkusu, 4. Okuldan hoşlanmama, 5. Öğrenmeye karşı olumsuz tutum, 6. Eğitimin sağlayacağı yarardan emin olmama, 7. Zihinsel ve fiziksel eksiklikler.

Ev Yaşamından Kaynaklanan Engeller 1. Ev işlerinde fırsat bulamama, 2. Aile üyelerinden birinin veya hepsinin karşı koyması, 3. Evdeki koşulların öğrenme için gerekli çalışmaya elverişli olmaması.

Dış Engeller 1. Vardiya çalışması, 2. Vücut yorgunluğu, 3. Ulaşım zorluğu, 4. Ekonomik yetersizlik.

Yetişkin Eğitiminin Ana Özellikleri Eğitim yetişkinin deneyimlerine dayalı olarak yapılmalıdır. Çünkü yetişkinlerin yaşam süresince geliştirilmiş zengin bir deneyimleri vardır. Öğrendiklerini uygulama ve yaşantısı ile ilgisini görme fırsatı verilmelidir. Kişisel katılım göz önünde tutulmalıdır. Bunun için değişik katılımcı eğitim yöntemleri kullanılmalıdır. Öğrenme sürecine faal olarak katılmalıdırlar (programdan değerlendirmeye kadar).