SÖZEL YETENEK MANTIKSAL AKIL YÜRÜTME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

Ahmet YAVAŞ Türkçe Öğretmenliği TÖP
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV İPUÇLARI.
MANTIK Mantığın Konusu.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ Ercüment EŞSİZ.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
ZARFLAR (BELİRTEÇLER)
TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ
TED ANTALYA KOLEJİ PDR VE ÖLÇME DEĞERLENDİRME SERVİSİ
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
“- de” Ekinin Yazılışı Etkinlik : Aşağıda verilen cümlelerde “- de “ ekinin yazılışını inceleyiniz. “Kedimiz Minnoş evde tek başına kaldı.” “ Ahmet.
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ZAMİRLER.
Köylü ulusun efendisidir.
CÜMLE TÜRLERİ.
YAZIM KURALLARI.
ZAMİRLER.
Dizi (ARRAY) Diziler grup halindeki değişkenler olarak tanımlanabilir. Dizi içersinde yüzlerce değişken olabilir. Dizi elemanları index adı verilen sıra.
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
ZARFLAR (BELİRTEÇ).
BAĞLAÇLAR Edatlar gibi tek başlarına anlamları olmayan cümle içinde, aynı görevli sözcükleri, söz guruplarını, cümleleri hem biçimce hem de anlamca.
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER (SIFAT-ÖN AD)
CÜMLENİN ÖĞELERİ ……………….
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ZARFLAR (BELİRTEÇ) Burak SÖKÜCÜ
YÜKLEMİN YERİNE GÖRE CÜMLELER (ÖGELERİN DİZİLİŞİNE GÖRE CÜMLELER)
zamanı belirlenmiş amaçlar ve saptanmış öncelikler doğrultusunda programlı kullanmak. eğlenme dinlenme aile sevdiklerim hobilerim Yeni reçete…….. Etkili.
YEŞİM KULA ÖMER MART İLKÖĞRETİM OKULU REHBER ÖĞRETMENİ
Matematik kümeler vedat çelik mesut kılınç.
BAĞLAÇ.
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
ÖĞRENDİKLERİMİZİ KONTROL EDELİM 1 I- Herhangi bir özelliği, o özelliğe uygun bir araçla karşılaştırarak sunucu sayı veya sembollerle belirlemek.
CÜMLE ÇEŞİTLERİ.
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
YGS-LYS Esnasında Nelere Dikkat Edilmelidir. 1. Sınava başlamadan önce soru kitapçığına göz gezdirin. 2. Sınavda en iyi olduğunuz alandan başlayın. 3.
KÜMELER.
DERSLERE NASIL ÇALIŞMALIYIZ
Ders Matematik Konular; Kümelerin tanımı Kümenin elamanı nedir?
Mantığın Temel Kavramları
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
YGS TESTLERİNDE YERALAN SORULAR ZORLUK DÜZEYLERİNE GÖRE 5’E AYRILMAKTADIR.
Kazanım : Öğrenci renkleri tanır.
REHBERLİK SERVİSİ YAYINIDIR
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
VURGU VE TONLAMA VURGU Konuşma sırasında sözcüğün bir hecesinin ya da cümlenin bir sözcüğünün diğerlerine göre daha belirgin ,daha baskılı söylenmesine.
HOŞ GELDİNİZ  REHBERLİK SERVİSİ. TEST ÇÖZME TEKNİĞİ.
 REHBERLİK SERVİSİ YAVUZ ÖCAL REHBER ÖĞRETMEN.
Döndürme Döndürmenin Anlamı ve Türleri Döndürme, önermelerin niteliğini bozmadan öznesini yüklem, yüklemini özne yaparak anlamca eş değer, aynı doğruluk.
 her sorunun bir doğru cevabı, bir çeldiricisi iki tanede kendi içinde doğru fakat kesinlikle cevap olamayan şıkkı vardır.
CÜMLENİN ÖĞELERİ 1. YÜKLEM Türkçe bir cümlede, yüklem mutlaka olmalıdır. Yüklemi olmayan bir cümle olmaz. Yüklem, tümcede iş, oluş, hareket, davranış,
CÜMLENİN ÖGELERİ.
Bir kavramın i ş aret etti ğ i herhangi bir varlıkta bir özelli ğ in bulunup bulunmadı ğ ını ifade etmenin tek yolu önerme kurmaktır. Yani öznesiyle yüklemi.
ZAMİR (ADIL).
ÜNİTE -5 IŞIK.
BİLGİ FELSEFESİ  BİLGİNİN OLUŞUM SÜRECİ  BİLGİ TÜRLERİ.
KAVRAM OLAY ve OLAYLARIN ÇOK BOYUTLULUĞU GENELLEME OLGU ve GÖRÜŞ
ADILLAR (ZAMİRLER).
Test Çözme Teknikleri.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Cümlenin Ögeleri İsim:EyüpCan Soy İsim :Aydemir Sınıf : 8-D No : 352.
MANTIK Doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Mantık, Arapça konuşmak, söylemek, dile getirme anlamlarına gelen “nutuk” kelimesinden.
HATIRLAYALIM.
Bilgi Yönetimi ve Matematik Önerme Mantığı
17 Adımda test çözme teknikleri 1. Bir konuyla ilgili soruları çözmeden önce o konuyu iyi öğreniniz. Soru çözerek de öğrenip öğrenmediğinizi hem kontrol.
Sunum transkripti:

SÖZEL YETENEK MANTIKSAL AKIL YÜRÜTME 2015 2015 KENAN ÖZCAN ERTEKİN KARABÜK

Mantık ,bilginin yapısını inceleyen, doğru ile yanlış akıl yürütmenin ayrımını yapan , doğru düşünmenin kurallarını inceleyen felsefi bir disiplindir. Bu açıdan mantık, bilginin doğruluğunu değil, bilginin doğruluğunu ifade eden düşünce ve kavramların kendi içsel bütünlüğünün doğruluğunu inceler. Böylece mantıksal olarak doğru olan, bilgi ve bilim anlamında yanlış olabilir. Mantıksal akıl yürütme yöntemleri: 1) Tümden gelim (Dedüksiyon): Genel ilkelerden hareket ederek tek tek olgular hakkında yargıya ulaşma yoludur. Bütün çocuklar sevimlidir. Ayşe de bir çocuktur. O halde Ayşe de sevimlidir. 2) Tümevarım (Endüksiyon): Tek tek olgulardan hareketle genel önermelere ulaşmak için izlenen düşünme biçimidir. Erik çekirdekli bir meyvedir. Kayısı çekirdekli bir meyvedir. O halde bütün meyveler çekirdeklidir. 3) Analoji (Benzeşim): Bazı nesnelerin birbirine benzeyen özelliklerinden yola çıkarak bir sıçratma yapmaktır. Yunanistan ve Türkiye aynı enlemdedir Yunanistan’da yazlar sıcak geçer. O halde Türkiye’de de yazlar sıcak geçer.

ÖNERME ÇEŞİTLERİ Yargının Niteliğine Göre Yargının Niceliğine Göre Olumlu Önermeler Olumsuz Önermeler Yargının Niceliğine Göre Tümel Önermeler Tekil Önermeler Tikel Önermeler Yargının Sayısına Göre Basit Önermeler Birleşik Önermeler Birleşikliği Açık Olan Önermeler Koşullu Önermeler Bağlantılı Önermeler Ekli Önermeler Birleşikliği Gizli Olan Önermeler Özgülü Önermeler Çıkarmalı Önermeler Karşılaştırmalı Önermeler Sınırlandırıcı Önermeler

Önerme Çeşitleri Nergis Hemşire Salı gecesi nöbet tutmamıştır. Yargının Niteliğine Göre Önermeler a) Olumlu Önermeler: Yüklemin belirttiği özellik öznede bulunuyorsa önerme olumludur. Hasan yarışmayı lider olarak bitirmiştir. (olumlu önerme) Aykut yarışmayı ikinci sırada tamamlamıştır. (olumlu önerme çünkü yarışmayı tamamlamıştır) b) Olumsuz Önermeler: Yüklemde bildirilen özelliğin öznede bulunmadığı önermedir. Nergis Hemşire Salı gecesi nöbet tutmamıştır. Ayşe matematik dersinde başarılı olamamıştır. 2) Yargının Niceliğine Göre Önermeler a) Tümel Önermeler: Özne bir sınıfın tümünü ifade ediyorsa bu önerme tümeldir. Bütün otobüsler yolculuk süresince sadece bir mola vereceklerdir. Kursiyerlerin tamamı en az bir dersten başarılı olmuştur. Her firma mutlaka bir gün tatil yapmak zorundadır. b) Tikel Önermeler: Özne bir sınıfın tümünü değil bir kısmını ifade ediyorsa bu önerme tikeldir. Öğrencilerin bir kısmı matematik dersinden kalmıştır. Bazı hastalar salı ve çarşamba günleri muayene olmuştur. Kimi işçiler dört saat çalışmaktadır. c) Tekil Önermeler: Özne bir sınıfın bir elemanını ifade ediyorsa bu önerme tekildir. Fizik dersini alan tek öğrenci Gizem’dir. Yalnız Cemre meyve suyu içmemiştir.

3) Yargının Sayısına Göre Önermeler a) Basit Önermeler: Tek yargı bildiren önermelerdir. Tüm personel Pazartesi günü çalışmaktadır. Atların bir kısmı kahverengidir. b) Birleşik Önermeler: Birden fazla yargı bildiren önermelerdir. ba) Birleşikliği Açık olan Önermeler: ba1) Koşullu Önermeler: Bu önermelerde yargı bir koşula bağlanmaktadır. A dişlisi döndüğünde B dişlisi de dönmektedir. Ayşe Hemşire’nin nöbet tuttuğu günler Cansu Hemşire de nöbet tutmaktadır. C lambası yandığında D lambası yanmaz. ba2) Bağlantılı Önermeler: hem… hem…, ne… ne… , ve, ile, da… da… ekleriyle kurulan önermelerdir. Hem A dişlisi hem B dişlisi aynı yöne dönmektedir. Ne Aytaç ne Buse İngilizce dersinde başarılı olmuştur. Ali veya Burak Pazartesi günü gelmemiştir. ba3) Ekli Önermeler: ama, fakat, lakin, ancak gibi bağlaçları olan önermelerdir. Tüm öğrenciler Türkçe dersini aldı fakat Cemre almadı. Cumartesi günü yapılan kampa tüm öğrenciler katıldı ama Derya katılmadı. Ceren pazartesi günü geliyor ancak cuma günleri işe gelmiyor.

bb) Birleşikliği Gizli olan Önermeler: Bu önermelerin birleşikliği biçimlerinde değil anlam ve içeriğindedir. bb1) Özgülü Önermeler: Yalnız, sadece edatlarıyla yapılan önermelerdir. Matematik dersinden yalnız Furkan geçti. Sadece Elif Pazar günleri nöbet tutmaktadır. bb2) Çıkarmalı Önermeler: Dışında, hariç ifadelerinin kullanıldığı önermelerdir. Aykut dışında her yarışmacı yarışmayı tamamlamıştır. B hariç herkes iki enstrüman çalabilmektedir. bb3) Karşılaştırmalı Önermeler: En, daha gibi ifadelerin kullanıldığı önermelerdir. Karşılaşmalar sonunda en çok puanı A takımı toplamıştır. Koşuyu Cemil’den daha önde tamamlayan Ahmet ikinci olmuştur. bb4) Sınırlandırıcı Önermeler: -e kadar, -den beri, -ya kadar gibi ifadelerin kullanıldığı önermelerdir. B firması, Mersin’e kadar gidiyor.

Mantık Sorularını Çözerken Dikkat Edilmesi Gerekenler Asla doğruluğundan emin olmadığınızı doğru olarak kabul etmeyin. Her önermeyi uygun olduğu kadar parçalara bölerek inceleyin. Önerme sırasını değil basitten karmaşığa doğru giden ve en çok bilineni olanı tercih edin. Hafızanızda tutmaya çalışmayınız, mümkün olduğu kadar not alın. Önermeleri tabloya dönüştürmeye önem verin. Her sorunun ve her önermenin ayrı bir tablo veya şema gerektirdiğini unutmayın. (Bu nedenle lütfen benden her soruda kullanılmak üzere bir tablo örneği istemeyiniz.) Mutlaka tablo kullanmadan çözülen sorular da olduğunu unutmayın. Tablolarınıza kesin hatlar koymayın, boşluklar bırakın. Tablo kenarlarına notlar almayı unutmayın. Tabloya yazdıklarınızdan kesin olanları belirginleştirin, olasılıklı olanları silik veya daha küçük yazın. Kısaltmalar kullanın. Betül yerine B, Ankara yerine A gibi İşaretleme sisteminizi oluşturun. Benzer olanları gruplamaya, farklı olanları ayrıştırmaya çalışın. Soru köklerindeki altı çizili kelimelere çok dikkat edin. Soruyu anlamadan çözümüne yönelmeyin. Sonra anlarım demeyin. 5 dk. nın tablo hazırlamak için olduğunu ve soruların tablo hazırlandıktan sonra çok kısa sürede çözüleceğini unutmayın. Telaşa kapılmayın. «Kesinlikle doğrudur, kesinlikle yanlıştır, kesin olarak bilinemez» gibi ifadeler varsa her şeyi bilmeyi beklemeyin ve gereksiz zaman harcamayın. (En çok yapılan hata)

Ahmet, Hasan ve Zafer isimli üç kişi; A, B, C, D, E ve K vitamin değerlerinin tamamını ölçtürmüşlerdir. Vitaminlerin değer sonuçları “yüksek”, “normal” ve “düşük” olmak üzere sınıflandırılmıştır. Bu üç kişinin vitamin değeri sınıflandırmalarıyla ilgili olarak bazı bilgiler şöyledir: Ahmet’in dört vitamin değeri yüksek, iki vitamin değeri ise normaldir. A vitamini herkeste aynı değerde ölçülmüştür. Ahmet’in yüksek olan vitamin değerlerinden biri, diğerlerinde normaldir. İki kişinin E ve K vitamin değeri düşüktür. Hasan’ın yalnızca bir vitamin değeri normaldir. B vitamini yüksek değerde olan iki kişiden biri Zafer’dir. Soru: I. A II. B III. C Hasan için yukarıdaki vitaminlerden hangileri normal değerde olabilir? A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III D) I ve II E) II ve III Soru: C vitamini sadece Zafer’de normal değerde ölçülmüşse aşağıdakilerden hangisi kesinlikle doğrudur? A) Hasan’ın D vitamin değeri normaldir. B) Ahmet’in E vitamin değeri yüksektir. C) Hasan’ın C vitamin değeri düşüktür. D) Ahmet’in normal değerde ölçülen vitaminlerinden biri K’dir. E) Zafer’in D vitamin değeri yüksektir.

Soru: Hasan ve Zafer’in sadece iki vitamin değeri düşükse aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? A) Hasan’ın C vitamin değeri normalse D vitamin değeri yüksektir. B) Zafer’in D vitamin değeri yüksekse Ahmet’in C vitamin değeri yüksektir. C) Ahmet’in D vitamin değeri normalse Zafer’in C vitamin değeri normaldir. D) Ahmet’in C vitamin değeri normalse Hasan’ın D vitamin değeri yüksektir. E) Zafer’in C vitamin değeri yüksekse Hasan ve Zafer’in tüm vitamin değerleri aynıdır.

KURALLAR : 1)Beş farklı renkte beş ev var, 2)Her evde beş farklı ülkeden birer kişi oturuyor, 3)Bu evlerde yasayan kişiler; -farklı marka içki içiyor -farklı marka sigara içiyor -farklı cins hayvan besliyor, 4)Sigara, içki ve hayvanların hiçbiri ayni cins değil. VERİLEN BİLGİLER : 1)İngiliz kırmızı evde yaşıyor. 2)İsveçli köpek besliyor. 3)Danimarkalı çay içiyor. 4)Beyaz evin solunda yeşil ev var. 5)Yeşil evin sahibi kahve içiyor. 6)Kuş bakan kişi Pall mall marka sigara içiyor. 7)Sarı evin sahibi dunhill marka sigara içiyor. 8)Tam merkezdeki evde yasayan kişi süt içiyor. 9)Norveçli ilk evde oturuyor. 10)Kedi besleyen kişinin evinin yanındaki evde oturan kişi Blend marka sigara içiyor. 11)Dunhill marka sigara içen kişinin evinin yanındaki evde oturan kişi at besliyor. 12)Blue master marka sigara içen kişi aynı zamanda malt içiyor. 13)Alman Prince marka sigara içiyor. 14)Mavi evin yanında oturan kişi Norveçli. 15)Su içen kişinin komsusu Blend marka sigara içiyor. Balığı besleyen kim?