EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
VERiMLi ÇALIŞMANIN iLKELERi
Advertisements

ÖĞRENİM TÜRLERİ.
Davranışsal Öğrenmenin Temel İlkeleri Mehmet DOĞAN
Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
ÖĞRENME KURAMLARI.
Evde Olumlu Öğrenme Ortamı Oluşturmak
Doç. Dr. Atilla Cavkaytar
Davranışçı Öğrenme Kuramları
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
Edward Lee Thorndike ( )
Burrhus Frederick Skinner ( )
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
CLARK L. HULL( ) İdeal bir öğrenme önerme ve teoremlerden kurulan mantıksal bir yapıya sahip olmalıdır. Öğrenme organizmanın ihtiyaçlarını karşılamak.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EDİMSEL KOŞULLANMANIN EĞİTİME UYGULANMASI
DAVRANIŞ ANALİZİ YAPMA HEDEF DAVRANIŞ BELİRLEME
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
EDİMSEL KOŞULLANMANIN EĞİTİME UYGULANMASI
HOŞGELDİNİZ.
Kazanım 3. Katıldığı gruplarda aldığı roller ile rollerin gerektirdiği hak ve sorumlulukları ilişkilendirir.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
ÇOCUKTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
EDİMSEL KOŞULLANMA (Burrhus Frederic Skinner)
Özlem Karaırmak & Ümit Sahranç
Edimsel Koşullanma.
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
İLÇEMİZ S.B.S BAŞARISI. TÜRKİYE ORTALAMASI İLÇEMİZ ORTALAMASI TÜRKÇEMATEMATİK FEN BİLİMLERİ SOSYAL BİLİMLERİNGİLİZCE
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖDÜL - CEZA.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Öğretim İlke ve Yöntemleri
CEZA NEDİR?.
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
ÇOCUKLARDA OLUMSUZ DAVRANIŞLARI AZALTMA YÖNTEMLERİ
HOŞGELDİNİZ.
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE BAŞETME YÖNTEMLERİ
ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ EĞİTİM: Yaşam süresi boyunca istendik yönde davranış değiştirme ya da oluşturma sürecidir. ÖĞRETİM: Okullarda amaçlı, planlı, programlı.
Ψ ÖĞRENME.
ÖGRENME VE HAFIZA DR.SONER ÇAKMAK.
Ψ ÖĞRENME.
Ψ ÖĞRENME.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖĞRENME KURAMLARI KLASİK KOŞULLAMA.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME YRD. DOÇ. DR. İHSAN SARI.
Ψ ÖĞRENME.
BÖLÜM 9 KOŞULLAMA TÜRLERİ Klasik Koşullama: Pavlov İsmi Tanıdık Geliyor mu? Hayvan öğrenmesi ve hayvan davranışı çalışmaları, temelde iki tür koşullamanın.
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
AİLE(FARKINDALIK) EĞİTİMLERİ. Kişilik Oluşumunu Etkileyen Faktörler 2 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ5 ANNE, BABA, KARDEŞ ARKADAŞ, KOMŞU, AKRABA.
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME YÖNTEMLERİ
EDİMSEL KOŞULLANMA BURRHUS FREDERIC SKINNER ( )
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN AKADEMİK BAŞARISINDA AİLE VE PEKİŞTİREÇ
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA.
Davranış Bilimleri Dersi 1. Hafta
BÖLÜM 7 ÖĞRENMEDE DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM.
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
ÖĞRENME VE TÜRLERİ Öğrenme; tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı bir değişmedir. Mesela; sobadan eli yanan bir çocuğun.
Sunum transkripti:

EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA

SKINNER VE ÖĞRENME Edimsel Koşullama yaklaşımı Thorndike’ın bağlaşımcılık kuramında yer alan “etki kanunu” üzerinden şekillenmektedir. Organizmanın yapmış olduğu tepki; uyaran tepki bağını etkilemektedir. Olumlu ise tekrar Olumsuz ise kaçınma

Tepkisel Davranış (tepki): Tepkisel davranışın ortaya çıkması için bir uyarcının olması şarttır. Edimsel Davranış (edim): Herhangi bir uyarıcı olmak zorunda değildir. Edimsel davranışlar, kendiliğinden, rastgele ortaya konulan davranışlardır. Edimsel davranış, sonuçları tarafından kontrol edilir. (tekrar ya da kaçınma)

Skinner’in deneyi U- T- U Pedal Pedala Peynir Basma

EDİMSEL KOŞULLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR a. Pekiştirme Bir davranışın tekrar edilme olasılığını artırmak için uyaran verilmesidir. Pekiştirme bir davranışın kuvvetlendirilmesidir. Pekiştirmede organizmaya olumlu pekiştireç verilerek ya da ortamda bulunan olumsuz pekiştireç çıkartılarak davranış güçlendirilir ve devamı sağlanır. Pekiştireç, izledikleri davranışın sıklığını artıran çevresel uyaranlardır. Bu uyaranların verilmesi işlemine pekiştirme denir.

Örneğin öğrenci ödevini doğru yaptığında, öğretmenin öğrencinin defterine yıldız koyması, öğrencinin ileride ödev yapma olasılığını artıracaktır. Bu işlemde yıldız olumlu pekiştireç, yıldız konulması ise olumlu pekiştirmedir.

Pekiştireçler meydana getirdikleri etkilere göre iki gruba ayrılır: 1. Olumlu Pekiştireçler: Ortama konulduğunda belirli bir davranışın yapılma olasılığını artıran uyarıcılardır. Bu uyarıcılar da birincil ve ikincil olumlu pekiştireçler olmak üzere iki gruba ayrılır. a. Birincil olumlu pekiştireçler; yiyecek, su, gibi organizmayı doğal olarak pekiştiren ve canlının yaşaması ile ilgili olan pekiştireçlerdir. b. İkincil (koşullu) olumlu pekiştireçler ise, herhangi bir nötr uyarıcının olumlu birincil pekiştireçlerle ilişkilendirilmesiyle olumlu pekiştireç özelliği kazanan uyarıcılardır.

İkincil Olumlu pekiştireçleri İrdelersek; Sosyal Pekiştireçler: Bireye sözel olarak ya da beden dili aracılığıyla sunulan hoşa giden mesajlardır. Gülümseme, başını okşama, aferin deme, alkışlama, bravo deme, kucaklama, öpme gibi. Simgesel/Sembolik Pekiştireçler: Bireye hoş bir şeyi ifade eden sembollerdir. Yüksek not, kurdele, deftere yazılan bir aferin, yıldız, sertifikalar, madalyalar, para, jeton, kupon gibi. Etkinlik pekiştireçleri: Bireye sunulan ya da yapmasına izin verilen çeşitli hoşa giden etkinlikleri içerir. Sinemaya gitme, pikniğe gitme, bilgisayarla oynama, seyahat, gezi, televizyon izleme, spor yapma gibi.

2. Olumsuz Pekiştireçler: Ortamdan çıkarıldıklarında belirli bir davranışın yapılma olasılığını artıran uyarıcılardır. Olumsuz pekiştireçler, organizmaya rahatsızlık veren uyarıcılardır ve birincil ve ikincil olumsuz pekiştireçler olmak üzere iki gruba ayrılır. a. Birincil olumsuz pekiştireçler; organizmaya zarar veren, yaşamı tehdit eden uyarıcılardır. Bunlar; rahatsız edici yüksek tonlu sesler, elektrik şoku vs.dir. b. İkincil (koşullu) olumsuz pekiştireçler ise, herhangi bir nötr uyarıcının birincil olumsuz pekiştireçlerle ilişkilendirilmesiyle pekiştireç özelliği kazanan uyarıcılardır.

PEKİŞTİRME TARİFELERİ

a. Sürekli Pekiştirme Bu tarife, deneğe yeni bir şey öğretilirken kullanılır. Davranış öğrenildikten sonra sürekli pekiştirme bırakılıp, diğer pekiştirme tarifeleri uygulanmalıdır, çünkü sönmeye karşı en az dirençli pekiştirme tarifesi sürekli pekiştirmedir. (Odasını her toplamasında parka götürülen çocuk)

b. Sabit Oranlı Pekiştirme Bu tarifede, organizmanın belli bir sayıdaki davranışı pekiştirilir. Sabit oranlı pekiştirmede zaman değil, doğru davranış sayısı önem taşır. Birey kaçıncı davranışından sonra pekiştireç alacağını bilmektedir. (parça başına ücret alan bir işçi, çözdüğü her beş problemde bir not alan öğrenci)

c. Sabit Aralıklı Pekiştirme Organizmanın belli bir zaman dilimi içinde yer alan davranışları pekiştirilir. Bu tarifede doğru davranış sayısı değil, belli bir sürenin geçmesi önem taşır. Pekiştirecin ne zaman geleceği bellidir. (40 dk ders, 10 dk teneffüs)

d. Değişken Oranlı Pekiştirme Bu tarifede değişen sayılardaki davranışlar pekiştirilir. Önemli olan ortalama bir davranış sayısının pekiştirilmesidir. Birey kaçıncı davranıştan sonra pekiştireç alacağını bilmez. (değişken sayıdaki problem çözüşünde çikolata ya da aferin alan bir çocuk)

e. Değişken Aralıklı Pekiştirme Bu pekiştirme tarifesinde zaman sabit değildir. Pekiştireç bazen hemen, bazen daha geç verilebilir. Bu tarifede ortalama bir zaman süreci önem taşır. Pekiştireç alan kişi ne zaman pekiştireç alacağını bilmez. (zamanı belli olmayan sınavlar gibi)

Pekiştirme Uygulanırken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar Pekiştirme, gözlenilen davranış ortaya çıktıktan hemen sonra yapılmalıdır. Pekiştirmede, pekiştireç olarak kullanılacak uyarıcıları bireyin ilgisini çekmelidir. Pekiştireç yeterli miktarda olmazsa, öğrenme gerçekleşmeyebilir. Yeni davranış kazandırılırken sürekli pekiştirme kullanılmalı daha sonra diğer tarifelere geçilmelidir. Sürekli aynı pekiştireç kullanılırsa duyarsızlaşma olur. En etkili tarife değişken oranlı tarifedir.

b.CEZA Ceza, organizmaya istemediği bir şeyin verilmesi ya da istediği bir şeyin verilmemesidir. Ceza uygulandığı sürece, yapılması istenmeyen davranış baskı altına alınır, ancak alışkanlık yok edilemez.

l. Tip Ceza: Hoşa gitmeyen (itici) uyarıcının ortama verilmesi sonucu, davranışın yapılma sıklığının azalması olarak tanımlanır. Dayak atma, azarlama vs. ll. Tip Ceza: Hoşa giden uyarıcının ortamdan çıkartılması sonucu, davranışın yapılma sıklığının azalması olarak tanımlanır. Harçlığı kesmek, bilgisayar oynamayı yasaklamak vs.

Ceza uygulanırken dikkat edilmesi gereken noktalar; Cezalandırılan bir davranışın alternatifi bireye gösterilmelidir. İstenmeyen davranış cezalandırılırken, onun alternatifi olabilecek istendik bir davranış mutlaka pekiştirilmelidir. Davranışın neden uygun olmadığı ve cezalandırıldığı açıklanmalıdır. Öğrenci cezadan önce uyarılmalıdır. Uygun olmayan davranış fazla geciktirilmeden cezalandırılmalıdır. Cezanın şiddeti uygun olmalıdır. Ceza tutarlı bir biçimde uygulanmalıdır. Cezadan kurtulmak olanaklı olmalıdır. Yani öğrenci istenilen alternatif bir davranışı yaptığında cezadan kurtulabilmelidir (olumsuz pekiştirme) Mümkün olduğunca birinci tip ceza yerine, ikinci tip ceza kullanılmalıdır.

c. SÖNME Edimsel koşullama ortamından pekiştirici uyarıcının kaldırılmasıyla davranış sıklığında bir azalma ve en sonunda pekiştirilmeden önceki düzeyine inme gözlenir. Söndürme sürecinde, davranışın sıklığı hemen azalmaz. Söndürmenin başlamasıyla davranış sıklığında kısa süreli bir artış ortaya çıkar. Ancak pekiştirilmeyen davranışın sıklığı giderek azalır ve doğal ortamdaki gözlenme düzeyine düşer.

d. Kendiliğinden Geri Gelme Edimsel koşullanmada pekiştirilmediği için sönen bir davranış (tepki) bir süre sonra pekiştirme ya da herhangi bir sebep yokken geri gelebilir.

e. Biçimlendirme / Şekillendirme (Kademeli yaklaşım) Biçimlendirme, tepkiyi farklılaştırmadır. Önce, gösterilen davranışlardan istenilen davranışa en yakın olan davranış pekiştirilir, bir müddet sonra daha yakını ve giderek daha yakını pekiştirilerek, en sonunda beklenen davranışın gösterilmesi sağlanır.

f. Ayırt Edici Uyarıcı Eğer bir davranış, ortamda bir uyarıcı varken pekiştirilir, bir başka uyarıcı varken pekiştirilmez ise, bir dahaki sefere ilk uyarıcının bulunduğu ortamda davranış sergilenir, diğerinde ise sergilenmez.

g. Premack İlkesi (Büyükanne Kuralı) Organizmanın istemeyerek ve daha az sıklıkla gösterdiği davranışların sıklığının artırılması için, organizmanın çok severek, isteyerek ve daha sık gösterdiği davranışların pekiştireç olarak kullanılmasıdır. “eğer ders çalışırsan bilgisayarınla oynayabilirsin” Tersi uygulanırsa bir işe yaramaz. “Bir saat bilgisayarla oyna, sonra ders çalış”

h. Koşullu anlaşma MEB öğretmen adaylarını “Tamam sizin atamanızı yaparım ancak KPSS’ den belirli bir puan almanız koşuluyla” “100 soru çözmeden bu masadan kalkmayacağım” “Şu konuyu bitirmeden televizyonu açmayacağım”

j. Ara Verme (Time out) Bu yöntemin temeli, istenmeyen davranışta bulunan çocuğu, ilgisini çekebilecek ya da ilgisini yönlendirebileceği hiçbir uyarıcının bulunmadığı başka bir ortama göndererek bir süre orada kalmasını sağlamaktır.

k. Batıl Davranış Batıl davranışların birçoğu edimsel koşullama ilkelerine göre meydana gelir. Organizma, tesadüfen bir davranışı yaptığı sırada, o davranışla ilişkili olmamasına rağmen, olumlu bir pekiştireç alırsa, zaman içersinde aldığı bu pekiştireci davranışla ilişkilendirir ve davranışı yapma eğilimi gösterir.

Begüm, sabah kahvaltısı yapmak istemeyince babası, kahvaltı yapmazsan süt içersin, demiştir. Begüm, süt içmemek için kahvaltısını babasının istediği biçimde bitirmiştir. Begüm’ün davranışını yapması için kullanılan teknik aşağıdakilerden hangisidir? A) Olumlu pekiştirme B) Olumsuz pekiştirme C) Premack ilkesi D) Koşul anlaşması E) Birinci tip ceza

2 gündür kondisyon problemi olan 17 yaşındaki Ahmet, Galatasaray takımının gençlik alt takımında oynamaktadır. Öğleden sonra yapılan antrenmanları seyretmeye gelen nişanlısını, teknik direktör stattan uzaklaştırır. Teknik direktörün bu davranışı hangi kavrama örnek teşkil eder? A) Engelleme B) Karşıt koşullama C) Sistematik duyarsızlaştırma D) Gölgeleme E) ll. tip ceza

Yapılması zor bir psiko-motor davranışı öğretmek için öğretmen, hedef davranışı küçük birimlere ayırmış ve her birim doğru yapıldıkça pekiştirerek diğer birime geçilmesini sağlamıştır. Böylece öğrencinin küçük birimlere bölünmüş bu işi tamamlaması sağlanmıştır. Öğretmenin bu uygulaması aşağıdakilerden hangisine bir örnektir? A) Uyarıcı genellemesi B) Olumlu pekiştirme C) Alışma D) Karşıt koşullama E) Kademeli yaklaşma

Naz, diğer derslerde arkadaşlarından hiçbir şikâyette bulunmadığı halde sosyal bilgiler dersinde, Yasemin Öğretmen’e her fırsatta arkadaşlarını şikâyet etmektedir. Yukarıdaki örnekte Yasemin Öğretmen, Naz’ın şikâyet etme davranışını kontrol eden ne tür bir uyarıcı olarak nitelendirilebilir? A) Nötr B) Koşullu C) Pekiştirici D) Ayırt edici E) Koşulsuz

Aşağıdakilerden hangisi Premack ilkesinin kullanılmasına örnek olabilir? A) Babanın, çocuğuna; düzenli ödevini yaparsa sinemaya götüreceğini söylemesi B) Öğretmenin, doğru cevabı veren öğrenciye sözlü notu vermesi C) Annenin, çocuğuna; matematik dersini yaptıktan sonra çikolata yiyebileceğini söylemesi D) Öğretmenin, öğrencilerine kitap okuma alışkanlığı kazanması için kitap hediye etmesi E) Annenin, çocuğuna; ağlayarak bir şey istememeyi öğretmek amacıyla, ağladığı zaman isteğini yerine getirmemesi

Spor salonunda aletli jimnastik çalışan Ali’ye, spor hocası her yarım saatte bir yanına gelerek, onu motive etmeye çalışır. Hocasının kendisini takdir eden sözleri Ali’yi çalışmaya daha çok yönlendirir. Bu durum hangi pekiştirme tarifesine örnek teşkil eder? A) Sürekli pekiştirme B) Değişken aralıklı pekiştirme C) Değişken oranlı pekiştirme D) Sabit aralıklı pekiştirme E) Sabit oranlı pekiştirme

Çocuğuna okuldan geldiğinde çantasını çalışma odasına götürerek masasına koyma alışkanlığı kazandırmak isteyen bir annenin, çocuğu dışarıdan gelip çantasını odasına götürüp masasına her koyduğunda onun bu davranışını pekiştirmektedir. Annenin kullandığı pekiştirme tarifesi aşağıdakilerden hangisidir? A) Sabit oranlı B) Değişken aralıklı C) Değişken oranlı D) Sürekli pekiştirme E) Sabit aralıklı

Bir teftiş kurulu, şirketleri bir yıl içinde bazen iki hafta, bazen üç hafta bazen de bir hafta arayla kısa teftişler yaparak, şirket çalışanlarının düzenli çalışmalarında süreklilik sağlamaya çalışmaktadır. Bu teftiş kurulunun uygulaması, pekiştirme tarifelerindeki karşılığı aşağıdakilerden hangisidir? A) Sabit oranlı B) Sabit aralıklı C) Değişken oranlı D) Sürekli E) Değişken aralıklı

6 yaşındaki Mahir, ağabeyinin ödevlerini yapmasına, tüm uyarılara rağmen izin vermemekte, sürekli konuşmakta, ağabeyine sataşmaya devam etmektedir. Bunun üzerine Annesi Mahir’i, ilgisini çekebilecek hiçbir nesnenin bulunmadığı bir odaya gönderere ona kısa bir süre orada kalmasını söyler. Mahir’in annesi, aşağıdaki davranış kontrol ve değiştirme tekniklerinden hangisini kullanmıştır? A) Ortam değiştirme B) Ara verme C) Şekillendirme D) Olumsuz pekiştirme E) Kademeli yaklaşma