Ψ BELLEK Bölüm 6.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİŞSEL SÜREÇLER Özlem CİHANGİR
Advertisements

BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ Ders 4: BELLEK
Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
Bilgiyi İşleme Modeli TAHİR BENEK
15. BÖLÜM BİLGİYİ İŞLEME KURAMI
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Bilişsel Öğrenme Kuramı
KONU: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
BELLEK.
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
SİTEMATİK HALE GETİRMEK GEREKLİ TEKRARI YAPMAK
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
BELLEK VE BELLEK SÜREÇLERİ
Öğrenme Nasıl Gerçekleşir?
Minikler Akademisi Nedir?
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
Prof Dr Mustafa Yıldız KOÜ Tıp Fak Psikiyatri AD Öğretim Üyesi
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
So for instance you’re probably all familiar with Pavlov’s classical conditioning experiments in which dogs learned to associate a bell with meat and therefore.
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
Çoklu Ortam Kuramları Embiya ÇELİK
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğrenme Nasıl Gerçekleşir?
UZUN SÜRELİ BELLEĞİN YAPISI
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
SINIF YÖNETİMİ.
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 5 Bilgiyi Geri Getirme Süreçleri.
BELLEK VE BELLEK ÇEŞİTLERİ
BELLEK –Elliot Bölüm 7.
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek.
EGZERSİZİN BEKLENMEYEN 10 FAYDASI.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
POZİTİF PSİKOLOJİ DERS 2 Pozitif Psikolojinin Teorik Temelleri
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
BELLEK Prof Dr Süheyla ÜNAL.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
DUYGU, BELLEK, DÜŞÜNCE Prof Dr Süheyla Ünal.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Öğrenme Nasıl Gerçekleşir?
Öğrenme Nasıl Gerçekleşir?
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
Uzun Süreli Bellek I.
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrenme Psikoljisi Kuramları: Bilgi İşlemleme Yaklaşımı II
11. BÖLÜM BELLEK, ÖĞRENME VE AMNEZİ. 11. BÖLÜM BELLEK, ÖĞRENME VE AMNEZİ.
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
Zihin Haritalama Tekniği. 1.Kavramı merkeze yerleştirin.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Ψ BELLEK Bölüm 6

Mnemosyne Mneme = Bellek Mnemonics H. Ebbinghaus

anlamsız hecelerden oluşan kelimeleri ezberleme (WOL, PIB gibi) Hermann Ebbinghaus anlamsız hecelerden oluşan kelimeleri ezberleme (WOL, PIB gibi) Bulgusu: zaman geçtikçe hatırlanan kelime sayısı azalmıştır. Bilgi İşleme Modeli İnsan belleğinin çalışma şeklini (bilginin kaydedilmesi (kodlama), depolanması ve geri getirilmesi gibi süreçleri) bilgisayar metaforunu kullanarak açıklamaya çalışan model

Depolama: bilginin bellekte saklanması Bilgi İşleme Modeli Kodlama: belleğe bilgi yazımı (bilgilerin belleğe yerleştirilebilmesi için zihinsel temsillerinin oluşturulması) Depolama: bilginin bellekte saklanması Geriçağırma: bilginin tekrar kullanılmak üzere bellekten geri getirilmesi Ana Bellek Sistemleri Duyusal Bellek Kısa Süreli Bellek Uzun Süreli Bellek

Duyusal Bellek (Kaydediciler): Duyu organlarından gelen bilgilerin ham bir halde biran ile birkaç saniyeliğine kayıt edildiği bellek İkonik iz: görsel uyarıcıya ilişkin kayıt Ekoik iz: işitsel uyarıcıya ilişkin kayıt * Gün içerisinde 14000 kez ortalama göz kırpıyoruz Görsel duyusal bellekte tutulan bilgi kısa sürede yok olmakta!!! 0 saniye 9 harf 0.5 saniye 6 harf 1 saniye 4 harf T Y M N P K Z T W L H G 50 ms

Duyusal Bellek (Kaydediciler) Depolama kapasitesi: çok fazla Depolama süresi: milisaniyeler (250 ms, ikonik iz); 1-2 saniye (ekoik iz) Bilginin yitirilmesi: maskeleme, zamana dayalı silinme Duyusal Belleğin faydaları: Bilgi bombardımanının önüne geçer. Karar verme süresi tanır. Bilgi akışında istikrar ve geri oynatabilme olanağı sağlar

Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği): Duyusal kayıtlardan seçilen bilgiyi depolayan ve işleyen bellek türüdür (çalışma belleği, birincil bellek). Duyusal kayıttan bilgi dikkat yardımıyla çekilir (pasif ve aktif dikkat). Farkındalığımızı sağlar.

Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği): Kapasite: ±7 ya da 1.5-2 sn içinde tekrarlanacak kadar bilgi D F G R D H L M E T G H J L M (bellek uzamı) Kümeleme: THJLTYRKMDFG, TVBJKTBMMTHY Depolama süresi: genellikle 2-30 sn Bilginin yitirilmesi: silinme kuramı, bozucu etki kuramı

Uzun Süreli Bellek (USB): Sürekli tekrar: bilginin KSB tutulma süresi uzatılabilinir. Tekrarlanan bilgi belirli bir süre sonra USB’ye aktarılır. Özümseyerek tekrar: KSB’teki bilginin Uzun süreli bellekteki bilgiyle bütünleştirilerek tekrarlanması. Kapasite: Sınırsız Depolama Süresi: Uzun süreli (yaşam boyu)

Unutma Sebepleri (USB’de bilginin yok olması): 1) Bastırma 2) Zayıf Kodlama (zayıf geri getirme ipuçları) 3) Bozucu etkiler -İleriye doğru bozucu etki -Geriye doğru bozucu etki 4) Bellek Kayıpları HM vakası 5) Çarpıtma Bellek dinamik bir yapıdır. Sonradan öğrendiğimiz bilgiler önceden öğrendiğimiz bilgileri değiştirebilir.

Duyusal Bellekte kodlama: Her modalite (duyum) kendine özgü enerjilerde Kısa süreli bellekte kodlama: fonolojik kodlama (ağırlıklı olarak): bal sal kal ; tak çam küt görsel kodlama: yüz, haritalar Uzun süreli bellekte kodlama: anlamsal kodlama (ağırlıklı olarak): arı, bal, kovan; iğne, bahçe, araba

Bellek Sistemleri ve Bilginin İşlemlenme Aşamaları Duyusal Kaydediciler Kısa Süreli Bellek Uzun Süreli Bellek uyarıcılar dikkat Ezbere tekrar Özümseyerek tekrar Geri getirme *Bu yapı içerisindeki bellek birimlerinin daha alt birimlerine bölünemez olduğu kabul ediliyordu. *Fakat özellikle KSB ile ilgili çalışmalar Bu bellek sisteminin daha başka alt birimlerinin olduğunu ortaya koydu.

Çalışma Belleği (Kısa Süreli Bellek) Baddeley, 1986; Baddeley & Hitch, 1974 Merkezi Yönetici: İki köle sistemdeki bilgi akışını izlemek, dikkat mekanizması üzerinden bu bilgi akışını düzenlemek

Uzun Süreli Bellek Uzun Süreli Bellek (Squire 1992): İfade edilir (Açık) Bellek İfade edilemez (Örtük) Bellek Semantik (Anlamsal) Bellek Episodik (Anısal) Bellek İşlemsel (Prosedüral-Motor) Bellek Klasik Koşullama

Açık ve Örtük Bellek 1) İfade edilebilir bellek (açık bellek) Bu tür bellekte belirli bir görevi yerine getirmek için bilinçli bir şekilde o bilginin hatrılanmasına gerek vardır. 2) İfade edilemez bellek (örtük bellek) (hazırlama; klasik K. ve örtük öğrenme) Bu tür bellek performansın gözlenmesi veya sergilenmesiyle ortaya konur. Bilginin bilinçli bir şekilde hatırlanmasına gerek yoktur. -Örneğin bisikleti sürerken bisiklete nasıl binildiği bilgisine veya bu öğrenmenizi bilinçli bir şekilde hatırlamanıza gerek yok. HM’de örtük bellek korunmaktadır…

Uzun Süreli Bellek bazı kavramlar: Yeniden yapılandırılmış bellek (görgü tanıklığı) Şemalar: bir şey hakkında geçmişteki yaşantılarımız üzerine temellenen inançlar ya da beklentiler seti. Dilimin ucunda fenomeni: yaşlılık ve stresli koşullar, anlamsal ve ses olarak benzer kelimelerin hatırlanması

Bellekle ilgili özel çalışma alanları: Otobiyografik bellek: Hayatımızda meydana gelen ve önemli yer tutan anılar. Flaş bellek: Kişinin ilgisini çeken dramatik ya da duygusal olayların genellikle çok ayrıntılı ve canlı bir şekilde hatırlanmasıdır (şimdi bas kuramı). Fotografsı Bellek: Bir resme kısa süre bakarak ayrıntıları daha sonra hatırlayabilme becerisidir. Bilgi fotografsı (eidetic) imgeler halinde tutulur.

UZUN SÜRELİ BELLEK ve AMNEZİLER MTL Hasarları Uzun süreli belleği etkileyen bellek problemleri amnezi olarak adlandırılmakta. Anterograd (ileriye gönük) amnezi: Olayın olduğu zamandan sonraki döneme ilişkin bellek oluşturamama. Geçmişte yaşama… Medial Temporal Lob hasarlarında çok yaygın… -Hipokampus, dentate girus, entorhinal korteks, perirhinal korteks ve parahippocampal korteks hasarları- Retrograd (geriye dönük) amnezi: Olayın olduğu zamandan önceki döneme ilişkin anıları hatırlayamama…

Ayrık Bellek Sistemi: Kanıtlar Liste öğrenme görevi Kelime .... 14.Kelime 15.Kelime Öncelik etkisi (USB) Sonralık etkisi (KSB)

Ayrık Bellek Sistemi: Kanıtlar Belleğin Biyolojik Temelleri KSB: Frontal lob USB: Temporal ve parietal loblar Duygusal Uyaranların depolanacak bilgiyle birleştirilmesi: Amygdala KSB’den USB’ye bilgi aktarma: Hippokampüs İfade edilemeyen bellek: a) Beceriler, basal ganglionlar, serebellum, motor korteks b) Klasik koşullanma: serebellum (beyincik)

Belleğin Biyolojik Temelleri Temporal lob Hippokampus Serebellum Parietal lob Basal Forebrain Frontal lob asetikolin

Belleğinizi Geliştirin Motivasyonunuz olsun Yeni ve eski bilgiler arasında bağlantılar kurun Bellek egzersizleri yapın Hatırlama yeteneğinize güvenin Bozucu etki kaynaklarını azaltın Odaklanın Zihinsel imgeler kullanın Geri getirme ipuçları kullanın Sadece belleğinize güvenmeyin, yardımcı notlar alın Mnemonik teknikten faydalanın

Sağlıklı Beyin için 6 Kural Genlerin etkisi bir kenara bırakıldığında: Düzenli Fiziksel ekzersiz Sağlıklı Yiyecekler (omega, e vitamini) Zihinsel Ekzersiz Düzenli Uyku Stres Yönetimi Aktif Sosyal yaşam