Yanal düşünme Yanal düşünme, problemleri endirekt ve yaratıcı yaklaşımla, hemen belirmeyen ve geleneksel adım adım mantıkla elde edilemeyen gerekçe kullanarak.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

ÇOCUK NASIL ÖĞRENİR?.
Uzlaşma yoluyla sorun çözmek!
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
MANTIK Mantığın Konusu.
MIT503 Veri Yapıları ve algoritmalar Algoritma Oluşturma – Açgözlü algoritmalar ve buluşsallar Y. Doç. Yuriy Mishchenko.
? ? ? Bugünlerde şu soruları kendinize soruyor musunuz?
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
PARADİGMA DEĞİŞİMİ Çetin TORAMAN.
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Köylü ulusun efendisidir.
YARATICILIK NEDİR? Sorunlara, bozukluklara, bilgi eksikli ğ ine, kayıp ö ğ elere, uyumsuzlu ğ a karşı duyarlı olma; güçlü ğ ü tanımlama, çözüm arama, tahminlerde.
SORUNLARIM VE ÇÖZÜMLERİM
YENİ BAŞLAYANLAR İÇİN SATRANÇ
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
Düzeltebileceğin Tek Şey Kendinsin.
SIRA DIŞI DÜŞÜNME. SIRA DIŞI DÜŞÜNME NEDİR?  Zihninizdekileri anlamlı bir şekilde kurgulayabilmektir  Orjinal bir yaklaşımdır  Uyuşmaz fikirlerin.
EĞİTİMDE DEĞİŞİM HAREKETİ 3.YENİ NESİL EĞİTİM KONFERANSI
DÜŞÜNELİM ÇÖZELİM HAYALLERİM ÇİZGİDE SAKLI EDANUR ACAR
Yaratıcı Düşünme.
YARATICI DÜŞÜNME VE YARATICILIK
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
Problem Çözme Becerileri
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
ÇOKLU ZEKA KURAMI (MULTİPLE İNTELLİGENCE MI TEORY)
EĞİTSEL ALANLAR Kazanım: Eğitsel alanlardaki güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirir. 9. Sınıf 8 nolu kazanım etkinliği.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
CÜMLEDE ANLAM 1.SORU: Aşağıdaki cümlelerin hangisinde küçümseme anlamı vardır? A.Bütün gün uğraştım ,ödevlerimi hala bitiremedim B.İnsanlara zor zamanlarında.
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
İLETİŞİM.
Düzeltebileceğin Tek Şey Kendinsin.
Matematiğe merakı olan arkadaşlar, lütfen aşağıdaki soruyu çok dikkatle inceleyiniz ve hemen cevaba bakmayınız !!! Aşağıdaki soru Barcelona Üniversitesi.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
ÖZGÜVENLİ GELECEK PROJESİ
ANNE BABALAR EV ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRLER?
Matemati ğ i Niçin Ö ğ reniyoruz? Enes demir 9-E 170.
Düşünme Türleri ve Becerileri
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Orijinallik. Orijinallik; ilk defa ortaya konma, özgün olma anlamlarına gelmektedir. Orijinal olanı düşünebilme, yaratıcı düşünmenin temel bileşenlerinden.
Esneklik. Esneklik, karşılaşılan bir duruma farklı bakış açılarından bakabilmektir.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
Akıcılık.
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
İnsanın Sınırları sınırları zorlamak sınırları zorlamak olabilecek şeylerden en zorunu istemek: - acaba bir de tam havaya zıplarken.
DÖRT İŞLEM PROBLEMLERİ
Zekâ Oyunları.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
İş Fikri Nedir? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Düzgün ve Doğru Yapacağız, Adam Gibi Adam Olacağız.
DÖRT İŞLEM PROBLEMLERİ
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
M A T E M A T İ K.
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
FATMA YILDIZ REHBER ÖĞRETMEN
Cümlenin Ögeleri İsim:EyüpCan Soy İsim :Aydemir Sınıf : 8-D No : 352.
Yakınsak düşünme ve Iraksak düşünme
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRENME.
Zekâ Oyunları. Zekâ oyunları, boş zamanlarını değerlendirmek için aktivite arayanların, günlük yaşamın stresinden kurtulmak için biraz olsun soluk almak.
Sunum transkripti:

yanal düşünme Yanal düşünme, problemleri endirekt ve yaratıcı yaklaşımla, hemen belirmeyen ve geleneksel adım adım mantıkla elde edilemeyen gerekçe kullanarak çözümü. Yanal düşünme, doğal, mantıksal ve matematiksel düşünme biçimine karşı geliştirdi alternatif düşünce biçimidir. Terim Edward do Bono tarafından 1967'de türetilmiştir. 

Yanal düşünme, de Bono'ya göre, ister "dikey" mantık (problem çözümünde klasik metod: verilen bilgiden hareketle adım-adım çözüme çalışmak) ister "yatay" hayal gücü (detaylı olarak uygulanması ile ilgilenmeden birçok fikir üretimi) olsun kendini bilerek yaratıcılığın standart kabullerinden uzak tutarlar. Yanal Düşünme Tekniği ile Farklı Düşünme Yeteneğinizi Geliştirebilirsiniz Şüphesiz farklı düşünme deyince akla hemen bu yeteneği nasıl geliştirebiliriz sorusu gelmekte. Olaylara yalnız tek bir yönden bakmanın mahzurlarından kurtulmak için problemlere özgün çözüm bulabilme amacıyla geliştirilen yanal düşünme yeteneğinden yararlanabilirsiniz.

Pek çok olay ve önermeler hakkında hemen yargıya varmadan önce, problemi doğru tespit edip doğru çözümü bulabilmek için yanal düşünme yeteneğinizi kullanmayı denemelisiniz. Yanal düşünme yeteneğini geliştirmek isteyenler için pek çok testler ve düşünce eksersizleri bulunmakta. Örneğin; aşağıdaki sorulara rahatlıkla doğru cevaplar verebiliyorsanız yanal düşünme yeteneğini Allah vergisi olarak kullanıyorsunuz denilebilir. - Bir kedinin en tüylü yeri neresidir? - Sol elinizle tutup sağ elinizle tutamadığınız şey nedir? - İki madeni paranın toplamı 11 senttir. Eğer madeni paralardan birisi 1 sentlik değilse bu iki madeni para nedir? - Ahşap bir dolabın içine ne eklerseniz onu daha hafif yaparsınız? Bu şeyden daha fazla ekledikçe dolap daha da hafiflemektedir?

- “Bir ülkenin 60. ve 62. başbakanlarının anne ve babaları aynıydı fakat kardeş değillerdi.” Doğru bir önerme olduğuna göre bunu nasıl izah edersiniz? - İstanbul’da yaşayan birisini Ankara’da gömemiyorlar. Sizce nedeni nedir? - Yirmiyi yarıma bölün ve yirmi ekleyin. Cevap kaçtır? - Çiftçinin 17 ineği vardır. 8′i hariç hepsi ölüyor. Kaç ineği kalır? - Türkiye/Suriye (Hatay) sınırında meydana gelen uçak kazasında kurtulanlar nereye defnedilir? - Saat sabah 06:30′u gösterirken akrep ve yelkovan arasındaki açı kaç derecedir? - Yeşim’in annesinin 3 çocuğu vardır. İlkinin adı Eylül ve ikincisinin adı Ekim’dir. Üçüncünün adı nedir?

Bunlar gibi yanal düşünme yeteneğini sınayan pek çok soru mevcuttur Bunlar gibi yanal düşünme yeteneğini sınayan pek çok soru mevcuttur. Peki, o halde yanal düşünme nedir? Yanal Düşünme (LateralThinking) 1967 yılında Fransız bilim adamı Edward De Bono tarafından geliştirilen kritik ve özgün düşünme yöntemidir. Kanımızca yanal düşünebilme, insanda belki de erken yaşlarda daha güçlü olmasına rağmen ezberci eğitim sistemiyle gittikçe körelen bir yetenektir. Yanal düşünceyi özetlemek amacıyla, mucidi De Bono tarafından çukur kazma örneği verilmekte. Bir çukuru ne kadar derin kazmaya çalışırsanız çalışın o çukuru farklı bir yerde açamazsınız. Yani aynı yönde derinlemesine çabalamak farklı bir yöne doğru ilerlemek kadar yararlı değildir.

Başarılı olmak hep aynı yönde çabalamanın sonucu değildir Başarılı olmak hep aynı yönde çabalamanın sonucu değildir. O yüzden meseleyi çok farklı yanlarıyla düşünmeye çalışmak gereklidir. Zaten bu yüzden iyi tasarlanmış iş mülakatlarının pek çoğunda o işe ilişkin hazırlanmış bazı yanal düşünmeyi gerektiren sorular sorulur. Normal eğitim sisteminde öğrenilen kavramlar, algılamalar ve zihinsel sınırlar nedeniyle sorulan soruların pek çoğuna %80’in üzerinde insan benzer cevabı verir. Amaç özgün veya farklı düşünebilen insanları işe almaktır. O yüzden yanal düşünebilmeyi geliştirmeye çalışmak gerekir. Herkesin birikimleri sonucu oluşturduğu bir kavramlar ve algılamalar dünyası vardır. Düz mantıkla bakıldığında örneğin bir satranç oyununda; taşlar, oyun kuralları ve hatta hamle şekilleri yani parçalar bellidir. Oyun sırasında belli kurallar ve kalıplara göre hareket ederiz.