ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Advertisements

KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
EMPİRİZM.
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
5. BÖLÜM 0-18 YAŞ ÇOCUKLARININ GELİŞİM DÖNEMLERİ ve ÖZELLİKLERİ
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler B) Gelişimin Doğası Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler Gelişim Dönemleri.
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI
Kişilik Gelişimi.
Erken Çocukluk Dönemine Yönelik
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
Çocuk, Çocukluk ve Çocuğun Gelişim Evreleri
ÇOCUKTA OYUN GELİŞİMİ Oyunun Tarihçesi ve Oyun Kuramları
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
BÖLÜM 1 TARİH, TEORİ ve ARAŞTIRMA STRATEJİLERİ.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
BÖLÜM 1 Giriş. BÖLÜM 1 Giriş Tüm Dünyada Bugünün Ergenleri Giriş Bölüm 1 GİRİŞ Tarihsel Bakış Açısı Tüm Dünyada Bugünün Ergenleri Gelişimin Doğası.
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
GİRİŞ.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
ÇOCUK VE SUÇ.
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Din Psikolojisinde Kullanılan Yaklaşımlar
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Karşılaştırmalı Eğitim
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Giriş Yrd. Doç. Dr. Ege Akgün.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
Çocuk Gelişiminde Kuram ve Araştırma
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ahlak Gelişimi J. Piaget
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Kültürel Tarihsel Kuram
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Mesleki Rehberlik.
Özel Eğitim Öğretmenliği Programı Öğretim Yılı Güz Yarıyılı AÖE 105 ÇOCUK GELİŞİMİ Dr. Ayşegül Ergül.
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
OTİZM NEDIR HAZIRLAYAN BÜŞRA ÖZLER. OTİZM VE OTİZMLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ Otizm: Erken çocukluk döneminde görülmeye başlayan, sosyal etkileşim ve iletişim.
PSİKOLOJİ VE EĞİTİM PSİKOLOJİSİNİN TANIMI VE İŞLEVLERİ
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Jean Jacques ROUSSEAU. 1712’de Cenevre’de doğdu. Annesini erken yaşta kaybedince, bütün eğitimini babasından aldı. Fransız ve eski Yunan edebiyatının.
Sunum transkripti:

ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI Hazırlayan Tuba YAZICIOĞLU

TARİHSEL BAKIŞ AÇILARI Orta çağda ve onu izleyen yüzyıllarda çocukluk ayrı bir yaşam dönemi olarak kabul edilmiyordu. Çocuklar bağımlı yaşadıkları belirli bir süre sonunda küçük yetişkinler olarak görülüyor ve yetişkinler gibi davranmaları bekleniyordu. Hatta ortaçağda yasalar çocuk suçluluğuyla yetişkin suçluluğu arasında bir ayrım yapmıyordu (Borstelmann, 1983).

Söz konusu dönemlerde çocuklar topluma yük olarak kabul ediliyorlardı Söz konusu dönemlerde çocuklar topluma yük olarak kabul ediliyorlardı. Çocukların öldürülmesi 1800’lere kadar en çok işlenen suçların başında geliyordu.

Çocuğun gelişimi ve törel doğası ile ilgili üç temel tarihsel bakış açısı bulunmaktadır: a) Hristiyan bakış açısına göre çocuklar kötü huylu olarak doğarlar. Kendilerini kötülüklerden koruyamadıkları için Tanrıya teslim olmaları, kötü huylu olarak doğdukları için de cezalandırılmaları gerekir. Eğiticilerin ve anne babaların görevi çocukların içindeki kötü ruhu yok etmeye çalışmaktır. Buda ancak sıkı bir disiplin ve ceza uygulamasıyla gerçekleştirilebilir.

b) İkinci görüş J. LOCKE’ un ortaya atığı felsefeyi temel alan, ahlaksal olarak nötr olduğunu belirten görüştür. Ona göre çocukların zihni boş bir levha gibidir. Büyüyünce nasıl biri olacakları yaşantılarına bağlıdır. Anne- babalar çocuklarının kişiliğini ödül, ceza, tekrarlar ve taklitler yoluyla şekillendirebilirler. Onay ve destekleme yolu ile çocukların ödüllendirilebileceğini söyleyen Locke, fiziksel cezalandırmaların öz kontrolü geliştirmediğini söylemektedir. Locke davranışçı yaklaşımın da öncüsüdür.

c) Üçüncü görüş, J. J. ROUSSEAU tarafından atılan ‘soylu vahşi’ kavramıyla ilgilidir. Ona göre çocuklar iyi ve kötüyü ayırt edebilen soylu vahşilerdir. Çünkü doğuştan gelen bir ahlak anlayışları vardır. ROUSSEAU, bebeklik, çocukluk, geç çocukluk ve yetişkin olmak üzere dört gelişim dönemi belirlemiştir. Olgunlaşma kavramından ilk bahseden kişidir.

EVRİMSEL BAKIŞ AÇISI DARWİN’ in türlerin kökeni adlı eserinde insan türünün milyonlarca yıl boyunca doğal seçilim yoluyla evrimden geçtiğini söyler. Bu ilkeye göre, bazı türler çevrelerine uyum sağlayabilmelerine yardımcı olan çeşitli özellikleri nedeniyle yaşamda kalarak varlıklarını sürdürürler.

Çağdaş kuramcılar, insan davranışının uyum saplamaya yönelik olduğunu belirtmektedirler. Antropologlar, topluma özgü kültürel uygulamaların da toplumun devamı için zorunlu olan kişilikler üretmekte olduğunu belirtmektedirler (Rice, 1997).

Darwin’in gelişim psikolojisine katkısını dört başlıkta toplamak mümkündür. Darwin’ e göre insanlar, kökenleri ortak olduğu için diğer canlılar ile akrabadırlar. İnsan ve diğer canlılar arasında zihinsel işlevler açısından temelde süreklilik vardır. Bireysel farklılıkları vurgulamıştır. İnsan davranışını çevreye uyum olarak ele almıştır. Bilgi toplamada bilimsel gözlemin önemini vurgulamıştır.

Bebeklik (4. yaşa kadar vahşi dönem): Çocukluk ( 5-7 yaşlar): G. Stanley Hall, ‘Tekrarlama Teorisinde’ çocuğun gelişimini insan türünün evrimine benzeterek dört gelişim dönemi belirlemiştir. Bebeklik (4. yaşa kadar vahşi dönem): Çocukluk ( 5-7 yaşlar): Gençlik( 8-12): Puberte ( 13-24 yaşlar):

NORMATİF YAKLAŞIMLAR Hall ilk normatif araştırmaları yapan kişidir. Onun normatif yaklaşımı daha ileri normatif araştırmalar için yol gösterici olma özelliği taşımaktadır.

Hall’ ın öğrencisi Gesell ‘Biyolojik odaklı kuramı’ geliştirmiştir Hall’ ın öğrencisi Gesell ‘Biyolojik odaklı kuramı’ geliştirmiştir. Ona göre; olgunlaşma genler tarafından yönlendirildiği, bunun da davranışsal ve gelişimsel temelleri belirlediği görüşüne dayanır. Ona göre kültür ve çevrenin etkisi olgunlaşmanın önüne geçemez.

Lewis Terman da eğitimde normatif yaklaşımın önemli kuramcılarındandır Lewis Terman da eğitimde normatif yaklaşımın önemli kuramcılarındandır. Çocuklar için oluşturulan Binet Zeka Testinin kurucusudur.