BÖLÜM-4 GENLEŞME CİHAZLARI VE BORU HATLARINDA ARIZA BULMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arıza Katalogu Automotive Aftermarket
Advertisements

Cerrahi Aspiratör Cihazi
LPG SİSTEMİNE AİT PARÇALARIN ARAÇ ÜZERİNDEKİ YERLERİ
ISI MADDELERİ ETKİLER Yunus Emre KARAKUŞ Fen ve Teknoloji.
SÜT SAĞIM EKİPMANLARININ TEMİZLİĞİ
MADDENİN HALLERİ VE ISI
Hazırlayan: Ozan Doruk YAVUZ
MADDENİN ISI ETKİSİ İLE DEĞİŞİMİ
ISISAN HIGHLIFE KLİMALAR YÜKSEK TEKNOLOJİSİ VE GENİŞ ÜRÜN YELPAZESİ İLE KONFORLU VE ZEVKLİ MEKANLAR SUNAR.
ISI MADDELERİ ETKİLER.
İKTİSAT Enerji Tasarrufu - Konutlarda Isınma -.
Klima Nedir?.
MADDE VE ISI BÜŞRA KARACA 6-E 2097.
ISI YALITIMI.
ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Temel Devre Elemanları:
ŞALT SAHASI.
BASINÇLI KAPLAR Kazanlar Kompresörler Buhar ve sıcak su kapları
The art of Engineering The art of Engineering.
BASINCIN İLETİMİ PASCAL PRENSİBİ
Yoğuşturucular Kaynaklar
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
DSG.
MAVİ OTOMASYON Saha Ekipmanları
Motorların Ariza Nedenleri ve Giderilmesi
SORU.
AKIŞ ÖLÇÜMÜ.
ISI MADDELERİ ETKİLER.
METEOROLOJİ DERSİ HAVA BASINCI Prof.Dr. Ahmet ÖZTÜRK.
DÖRT ZAMANLI MOTORLAR KİMYASAL ENERJİYİ , MEKANİK ENERJİYE ÇEVİRMEK İÇİN DÖRT AYRI ZAMANDAN (STROK’DAN) FAYDALANAN MOTORLARDIR.
Hazırlayan; Ali Özhan EREK IFTC İSTANBUL Simulator Technician & Simulator Support Supervisor.
Isı maddeleri etkiler.
Kapalı ve Açık Sistemler Arş. Gör. Mehmet Akif EZAN
MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
ÖDEV-01 Problem o Şekildeki fırın, Q ısıl debisine sahip kaynakla ısıtılmaktadır. Fırındaki cisimlerin toplam ısıl kapasitesi C, fırın ile çevre.
TAN I M LAR Kap : İçine akışkan doldurmak için
BÖLÜM-3 EVAPORATÖR VE KONDENSERLERDE ARIZA BULMA
KOMPRESÖRLERDE ARIZA BULMA
Boru ve hortumlar.
BÖLÜM-6 EV TİPİ VE TİCARİ TİP SOĞUTUCULARDA ARIZA BULMA
HAZIRLAYAN Dr. Hüseyin BULGURCU BALIKESİR-2006
BÖLÜM-5 KONTROL SİSTEMLERİNDE ARIZA BULMA
BÖLÜM-8 HİDRONİK VE HAVA TAŞIMA SİSTEMLERİNDE ARIZA BULMA.
BÖLÜM-9 MERKEZİ İKLİMLENDİRME SİSTEMLERİNDE ARIZA BULMA
Yarıiletken Elemanların ve
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
SICAKLIK Bir cismin ne kadar sıcak olduğunun ölçüsüdür. Derideki duyu alıcılarının yardımıyla bir cismin sıcaklığı konusunda kabaca da olsa bir izlenim.
UCK 474 UÇAK MOTOR TASARIMI Yrd.Doç.Dr. Onur Tunçer İstanbul Teknik Üniversitesi PERFORMANS ÇEVRİMİ ANALİZİ.
VRF SİSTEMLER İLE MERKEZİ SİSTEMLERİN KARŞILAŞTIRILMASI TMMOB MAKINA MUHENDISLERI ODASI ADANA SUBE 
5.BÖLÜM KOMPRESÖRLER.
BAĞLANTI ŞEMASI DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
ISI POMPASI HAZIRLAYAN : Birkan KÖK.
SICAKLIK ARTIŞINA BAĞLI OLARAK AZALAN
BÖLÜM-5.1 SOĞUTMA SİSTEMİ yardımcı elemanları
BÖLÜM-3.1 KONDENSERLER.
İKLİMLENDİRME SOĞUTMA EĞİTİM DANIŞMA VE ARAŞTIRMA DERNEĞİ
BUHAR SIKIŞTIRMALI SOĞUTMA ÇEVRİMİ
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
POMPALAR, FANLAR VE KOMPRESÖRLER
BÖLÜM-3.3 EVAPORATÖRLER.
KLİMA SİSTEMLERİ 42&pt=Turgutreis+Oto+Klima+Gaz+D olum+Servisi
Isı Pompaları ve Uygulamaları
OTOMOBİLLERDE HAVALANDIRMA SİSTEMİ
KONULAR Maddenin Ayrıt Edici Özellikleri Suyun Serüveni.
Isı Pompaları ve Uygulamaları
KAT ISITMASI Kat kaloriferi.
Kaynama Noktası: Isıtılan bir sıvının gaz fazına geçtiği sıcaklıktır
HİDROLİK SUNUM 7 KAVİTASYON.
Sunum transkripti:

BÖLÜM-4 GENLEŞME CİHAZLARI VE BORU HATLARINDA ARIZA BULMA

ARIZA KAYNAKLARI 1. Sistemdeki önemli değişmeler 2. Son servis ve bakımda yapılan işler 3. Havada meydana gelen aşırı değişiklikler 4. Yeni tesis edilmiş sistemlerdeki arızalar

BİLGİ VE YARDIM KAYNAKLARI Duyu organlarını çok iyi kullanın. Üretici firmanın servis dokümanlarını iyi incelemek gerekir. Basınç ve sıcaklık okumaları çok önemlidir. (Resim) Gözetleme camlarını kontrol edin.

Soğutma Çevrimi p h kondenser evaporatör kompresör genleşme valfi A 7 6 D 8 5 1 4 2 C B 3

TERMOSTATİK GENLEŞME VALFİ

KIZGINLIĞIN KONTROLÜ VE DEĞİŞTİRİLMESİ Mevcut kızgınlığın derecesini belirlemek için aşağıdaki işlem sırası uygulanmalıdır: 1. Termostatik kuyruğun monte edildiği emme hattındaki sıcaklığı ölçün. 2. Emme hattı basıncını, hattaki basınç düşmesini tahmini olarak ilave etmek suretiyle (kuyruğun monte edildiği yer ile kompresör arasındaki basınç düşümü) hesaplayın. Veya termostatik valf dış dengelemeli ise emme hattı basıncı dış dengeleme hattına gösterge bağlamak suretiyle doğrudan ölçülebilir. 3. Mevcut soğutucu akışkana ait sıcaklık-doyma tablosunu kullanarak emme hattı basıncına karşılık gelen doyma sıcaklığını bulun. Kızgınlık, ölçülen sıcaklık ile tablodan bulunan doyma sıcaklığı arasındaki farktır.

TERMOSTATİK GENLEŞME VALFİ ARIZALARI Kızgınlık ayarı değiştirilemiyorsa kuyruk şarjı kaçmış olabilir. Kuyruk yanlış şekilde ve uygun olmayan yere monte edilmiş olabilir. Kuyruk kısmına ısı yalıtımı sarılmalıdır. Buzlanmadan dolayı kısmen veya tamamen tıkanma oluşabilir. Giriş süzgeci pislikler nedeniyle tıkanmış olabilir.

OTOMATİK GENLEŞME VALFİ

OTOMATİK GENLEŞME VALFİ ARIZALARI Valf ayar düğmesi yardımıyla emme hattı basıncı değiştirilemiyorsa arıza vardır. Buzlanma oluşabilir. Giriş süzgeci pislikler ile tıkanmış olabilir.

TERMO-ELEKTRİK GENLEŞME VALFLERİ

TERMO-ELEKTRİK GENLEŞME VALFİ ARIZALARI Isıtıcı direnç arızası Güç kaynağı arızası Valf iğnesinin buzlanması Valf iğnesinin pisliklerden dolayı tıkanması

TERMO-ELEKTRONİK GENLEŞME VALFLERİ

TERMO-ELEKTRONİK GENLEŞME VALFİ ARIZALARI Dişli mekanizması arızası Sensör arızası Mikroişlemci arızaları İğne tıkanmaları İğne buzlanmaları

DİĞER GENLEŞME CİHAZLARI KILCAL BORULAR: Buzlanma Pisliklerle filtre tıkanması ŞAMANDIRALI VALFLER: Akışkan seviyesi uygunsuz Şamandıra iğnesi tıkalı Yüzer top delik

Sabit Basınç Orifisleri Sabit basınç orifislerinde oluşabilecek başlıca arızalar, süzgeç, iğne tıkanması ve buzlanmadır. Özellikle iklimlendirme cihazlarında işletmeye alma esnasında iç ünite üçlü vakumla şarja hazır hale getirilmeden süpürme yöntemiyle tahliye edilirse iç ünitede nem ve hava kalabilir. Bu nem yaz boyunca buharlaşma sıcaklığı yüksek olduğundan orifiste buzlanma sorunu çıkarmaz, ancak kış mevsiminde dış ünitedeki buharlaşma basıncı ve sıcaklığı düştüğünde buzlanma yaparak orifisi veya kılcal boruyu tıkar. Bu durumda gazı geri toplayıp yeniden üçlü vakum yaparak daha sonra gaz şarjı yapılmalıdır

GENLEŞME VALFLERİNDEN KAYNAKLANMAYAN DURUMLAR Fazla soğutucu akışkan Eksik soğutucu akışkan Yüksek basma hattı basıncı Zayıf sıkıştırma Hava ve yoğunlaşmayan gazlar

YAĞ AYIRICI ARIZALARI Yağ dönüş hattı sıcaklığı genellikle oda sıcaklığının üzerinde olmalıdır: 1.Şayet yağ dönüş hattı basma hattı sıcaklığına yakın ise şamandıralı valf açık kalmıştır. 2. Yağ dönüş hattı oda sıcaklığında kalıyorsa şamandıralı valf tıkanmıştır. 3. Dönüş hattı çok soğuk, terli veya karlı ise yağ ayırıcıda akışkan yoğunlaşmaktadır. (Yağ ayırıcıyı sıvı deposundan daha sıcak olacak şekilde yerleştirin. Ayırıcı üzerine şerit rezistans takın.)

Yağ Ayırıcı

ÇEKVALF ARIZALARI Valf pistonu ağırlıkla kapanıyorsa ve açılmasında bir problem varsa muhtemelen piston sıkışmıştır. Söküp piston yuvasını temizleyin. Şayet çek-valf kapanmıyorsa piston kir ve metal talaşlarından dolayı açık konumda kalmış olabilir. Valfi söküp temizleyin. Valf sızdırıyorsa yuva üzerinde çentik olup olmadığını kontrol edin. Piston üzerindeki valf diski kertiklenmiş veya çizilmiş olabilir. Valf gövdesi döküm ise ayırıcı bölme kaçak oluşturabilir.

SIVI HATTI ARIZALARI Genel olarak problem sıvı hattının sıcak veya soğuk olmasıdır. YÜKSEK SICAKLIK NEDENLERİ: Aşırı soğutucu akışkan şarjı, kondenser kirliliği veya fan arızası, hava veya yoğunlaşmayan gazlar, eksik şarj, ortam çok sıcak. TERLEME VEYA KARLANMA DURUMU: Tıkanma vardır. Bazen solenoid valf sızdırabilir bu durumda da karlanma oluşur.

NEM GÖSTERGESİ ARIZALARI Güvenilir bir nem göstergesi, mevcut olan neme göre rengini değiştirir. Aşırı nem bütün renkleri yıkayabilir. Nem gösterge elamanı ile birlikte filtre-kurutucuyu da değiştirin. Nem gibi sistemdeki yağ da gösterge elemanını renksizleştirebilir. Kağıt şeffaf veya yağ rengi olmaya başlarsa sistemde aşırı yağ mevcuttur. Aşırı yağ alındığında eleman tekrar önceki kabiliyetini kazanabilir. Alkol gibi kurutucu sıvılar gösterge elemanına zarar verebilir. Yeni kurutucu filtre bir miktar alkolü uzaklaştırabilir. Boyalı tip kaçak detektörleri nemi gösterge elemanını etkileyebilir. Nem gösterge elemanı kompresör yanığından sonra asitlerden etkilenebilir. Değiştirmek gereklidir.

EMME HATTI ARIZALARI Emme hattı karlı veya terli olduğunda bir problem var demektir. Emme hattındaki nem veya karlanma soğutma yeteneğine sahip akışkanın hala aktığını gösterir. Derin soğutma uygulamalarında bu durum normaldir. Kızgınlık ayarının iyi yapılması gerekir. Genleşme valfindeki kuyruğun gevşek veya çıplak olması sıvı yürümesine neden olabilir. DİKKAT: Emme hatlarının mutlaka yalıtılması gerekir. Emme hatlarının tasarımı, yağın kompresöre dönmesine imkan vermelidir. Gerekirse yağ cebi eklenmelidir.

BASMA HATTI ARIZALARI Basma hattının çok uzun olduğu sistemlerde yoğunlaşmanın kış aylarında basma hattında gerçekleşmesi nedeniyle yağ ayırıcı veya susturucu elaman kondenser gibi davranabilir. Kondenser kompresörden yüksekte ise her durma anında kompresör basma supapları üzerine yoğunlaşan sıvı geri gelebilir. Bunu engellemek için basma hattında çek valf takılabilir Diğer bir problem basma hattı çapı olması gereken boyuttan küçük seçildiğinde ortaya çıkar. Bu durumda aşırı basınç kayıpları oluşturarak kompresör sıkıştırma işinin büyük bir kısmını yutar, hacimsel verimi düşürür. Kompresör aşırı ısınmaya başlar. Basma hatlarıyla ilgili bir diğer problem kompresörden kaynaklanan titreşimlerin havşa-rakor bağlantılarında ve kondenser bağlantılarında boru çatlamalarına neden olmasıdır.