BECERİ ÖĞRENİMİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mutluköy İlköğretim Okulu
Advertisements

Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
TÜFAD İZMİR ŞUBESİ SERTİFİKASYON - 1 ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Dr
KONU :GÖRÜNTÜNÜN GEOMETRİK MODELLERİNİN KURULMASI
 Doç.Dr. Şirin Karadeniz. Hedefler, görev analizine dayanır.
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
KUVVET MAKSİMAL %100-1TEKRAR %90 - 2TEKRAR %80- 3TEKRAR %70- 4TEKRAR
FUTBOL GELİŞİM SEMİNERİ TRABZON
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
MÜSABAKA ANALİZİ VE DEĞERLENDİRME
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
“Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Yükseltin”
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
PSİKOMOTOR GELİŞİM Yrd.Doç.Dr. Serkan HAZAR.
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
DEVİNİŞSEL (MOTORİK) TAKSONOMİLER
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
FUTBOLDA MOTOR ÖĞRENMENİN BİYOLOJİK TEMELLERİ
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
Eğitimde Program Geliştirme Temel Kavramlar
BÖLÜM 6.
DİL ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Doğru Çalışma Yöntemleri
Doğru Çalışma Yöntemleri
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Temel Kavramlar ve İlkeler
ÇOCUK ANTRENMANINDA TEMEL HAREKET EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
BECERİ ÖĞRENİMİ BİREYSEL FARKLILIKLAR & MOTOR YETENEKLER
DERS NO: 5 ANTRENMAN DEĞİŞKENLERİ (ÖĞELERİ)
DERS NO: 1 ANTRENMANIN TEMELLERİ
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Probleme Dayalı Öğrenme
ANTRENMAN BİLGİSİ DERS NO 4 ANTRENMANA HAZIRLIK.
Çocuk ve Spor Bahadır Özdilek.
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
BÖLÜM 3 ÖĞRETİM ANALİZİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETİM ANALİZİ.
BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA HAREKET EĞİTİMİ HAZIRLAYAN YRD. DOÇ. DR. FATMA ÇELİK KAYAPINAR.
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
EGZERSİZ VE SPOR PSİKOLOJİSİ 2. KONU: KİŞİLİK ve SPOR
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
Mutluköy İlköğretim Okulu
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
Spor; birey yada grupların sağlık, eğlence veya gösteri amacı ile yaptıkları fiziksel ve / veya beyinsel aktivite gerektiren, bazı kurallar içinde uygulanan.
Duyuşsal Alan.
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
BİREYSEL FARKLILIKLAR
ÖĞRENME.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Spor hareketleri dönemi
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
BECERİ ÖĞRENİMİ.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

BECERİ ÖĞRENİMİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI

Beceri Öğrenimi Neden? Motor becerileri Öğrenirken ve Uygularken Gelişen Süreçleri Anlamak bize, Öğretim materyallerini ve organizasyonu uygun şartlarda tasarlamada ve Farklı motor becerileri daha verimli alıştırma deneyimleri ile kazanmalarında yardımcı olur.

Beceri Öğrenimi Rolümüz Nedir? Bir eğitimci olarak asıl rolümüz bireyin beceri düzeyini geliştirmek ve daha üst düzeylere çıkarmak için yardımcı olmaktır. Kişi nasıl öğrenir? Öğrenilmiş beceriler nasıl uygulanır? Beceri öğrenimini en üst düzeye çıkartmak için antrenman seanslarını nasıl organize etmeliyiz?

Beceri öğrenimi… İlgi alanları: Hareketi ortaya çıkartan süreçler nasıl gelişir? Bu süreçleri hızlandıran veya engelleyen faktörler nelerdir ve nasıl etkiler? Alıştırmalar ve deneyim yolu ile motor becerilerin yeterliğinde gelişmeler veya motor davranışlardaki değişimler. Örnek: Bilginin yorumlanması, alıştırma, algısal beceriler, geri bildirim, zamanlama.

Beceriyi en genel tanımıyla üçe ayırmak mümkündür. Bunlar: Kâğıt- kalem kullanmadan matematiksel hesaplamaları yaparken kullandığımız ‘bilişsel’ (cognitive) beceri, Bir nesneye veya şekle bakarken bir kısmını gördüğümüz ve zamanla diğer görüntüleri fark edebildiğimiz ‘algısal’ (perceptual) beceri (Şekilde) Bir kalemle yazı yazarken, araba kullanırken ve uzun atlarken kas ve iskelet sistemini belli bir koordinasyonda kullandığımız (motor) beceri.

Algısal Beceri

Motor beceri ve algısal beceri Burada dikkat edeceğimiz önemli bir konu ise motor beceri tanımını kullanırken algı ile ilgili becerileri ya tamamen göz ardı edildiği ya da algısal-motor (perceptual-motor) olarak birleşik bir kategoride incelediğimizdir. Çünkü her hangi bir oyun esnasında birbirine top atan iki birey hareketi ortaya koyarken motor becerileri kullanmakla birlikte, topun geliş hızını, geliş açısını ve yerini belirlerken algısal becerileri kullanır.

Beceri kelimesi… Beceri öğrenimi alanında genel kullanım itibari ile birden fazla olayı tanımlamak için ‘beceri’ kelimesi kullanılmaktadır. Bunlar: Bir oyun ve spor branşının temel unsurlarını, tekniğini tanımlamak için (örneğin; top atmak, düz takla, yüksek atlama becerisi) Bir hareketi ortaya koyuş seviyemizin göstergesi veya performans gösterisi olarak (örneğin; yeni araba kullanmaya başlayan bir sürücü ile yıllardır taksi şoförlüğü yapan usta bir sürücüyü tanımlarken) Günlük dilde de bazen bir spor branşının kendisini tanımlarken (örneğin; tenis, basketbol ve yüzme becerisi) .

Beceri nedir? Konu ile ilgili kaynaklara bakıldığında becerinin bir tek tanımı olmadığı fakat tanımlarının ortak noktası olduğunu görmekteyiz. Örneğin Knapp (1963) beceriyi ‘’belirlenen amacı en az zaman ve/veya enerji ile meydana getirme yeteneği’’ olarak tanımlar. Magill (2001) ise beceriyi a)ulaşılması hedeflen en özel hareket veya görev b)performans kalite göstergesi olarak tanımlanır. Diğer bir tanıma göre ise beceri, bütün vücudun motorik özelliklerinin iyi bir koordinasyon içerisinde çalışır durumda olmasıdır

Beceri nedir? Beceri , sinir – kas ( nöromusküler ) koordinasyonudur ve her hareketin istenilen kuvvette, süratte ve şiddette meydana gelmesi olayıdır. Beceri , sporcunun kısa zamanda karmaşık hareketleri öğrenebilmesi ve değişik şartlar altında bu hareketleri çabuk ve amaca uygun olarak uygulayabilmesi yeteneğidir. BECERİ : Kasların ve merkezi sinir sisteminin uyum içinde çalışarak, amaca yönelik hareket meydana getirmesidir.

İlgili Alanlar Hareketi en optimum düzeyde ortaya koyabilme yeteneğini inceleyen alanlar; Motor Öğrenme, alıştırma ve deneyim sonucu harekette meydana gelen değişikleri inceler (Beceri Öğrenimi). Motor Kontrol, Hareketlerin nasıl kontrol edildiğini, merkezi sinir sisteminin kas ve eklem hareketlerini nasıl organize ettiğini inceler. Motor Gelişim, Nasıl ve neden bu becerilerin çocukluk döneminde geliştiğini ve yaşla gerilediğini inceler (psikomotor gelişim).

Öğrenme: bireyin alıştırma ve deneyim sonucu motor becerileri uygulama yeterliliğindeki göreceli davranış değişikliği. Beceri öğreniminde 4 temel özellik: öğrenme Becerikli davranış üretebilme kapasitesini kazanma sürecidir. Pratik yapmanın ya da deneyiminin sonucunda oluşur. Doğrudan gözlemlenemez. Çıkarım yapılması gerekir. Becerikli performans için kapasitede oluştuğu varsayılan göreli olarak sürekli (kalıcı) değişmelerdir.

Motor beceri Bir amaca yönelik olarak yapılan ve öğrenilmesi gereken istemli davranış veya görev.

Motor Beceri: Beceri sınıflaması Motor performans iki biçimde algılanabilir: Beceri bir görev / iş gibi (okçuluk veya elma soymak) veya Beceri yüksek becerili ile düşük becerili kişileri birbirinden ayıran özellikler açısından bakılarak ta algılanabilir.

Görev Bakış Açısı: Beceri Sınıflaması (Kategoriler) Görev organizasyonuna göre beceri sınıflaması Kesik, seri ve devamlı Motor ve bilişsel öğelerin önemine göre beceri sınıflaması Motor ve bilişsel Çevrenin tahmin edilebilirlik düzeyine göre beceri sınıflaması Açık - Kapalı Kullanılan kas büyüklüğüne göre beceri sınıflaması Küçük ve büyük kas kitlesi

Görev organizasyonuna göre beceri sınıflaması Kesik Beceri: Genellikle kısa süreli ve başı ile sonu belli hareketler. Top atma ve topa vurma Seri Beceriler: Bir çok kesik hareketin bir araya getirilmesi ile oluşan karmaşık hareketler Araba vitesini değiştirmek ve jimnastikte yer hareketleri Devamlı Beceri: Başı ve sonu tam olarak belli olmayan ve dakikalarca devam edebilen hareketler. Yüzme ve bisiklet gibi….

Motor ve Bilişsel Öğelerin Önemine Göre Beceri Sınıflaması Motor Beceriler: başarıyı belirleyen temel unsur hareket kalitesinin kendisidir. Ağırlık kaldırmak ve yüksek atlama Motor beceriler nasıl yapılması gerektiğiyle ilgilidir (hareketi doğru yapmak) Zihinsel Beceriler: başarıyı belirleyen temel unsur hangi hareketin yapıldığıdır. Satranç oynamak ve antrenörlük Motor beceriler ne yapıldığı ile ilgilidir.

Çevrenin tahmin edilebilirlik düzeyine göre beceri sınıflaması Açık Beceri: Eylem sırasında çevresel şartlar değişkendir ve tahmin edilemez. Kaleci açısından penaltı atışı ve ormanlı alanda koşu, Kapalı Beceri: Eylem sırasında çevresel şartlar sabittir ve tahmin edilebilir. Eylemden önce kişi plan yapabilir. Dart atışı ve daktilo kullanımı, Teniste servis atışı yapan

Kullanılan Kas büyüklüğüne göre beceri sınıflaması Büyük kas Kitlesi: vücudun büyük kas kitleleri kullanılarak yapılan ve başarılı bir uygulama için kesinliğin çok önemli olmadığı beceriler. Yürüme ve atlama Küçük kas kitlesi: vücudun küçük kaslarıyla ve el göz koordinasyonu ile yüksek derecede kesinliğin gerektirdiği beceriler Resim yapmak, yazı yazmak, dikiş-nakış

Hareketlerin iki boyutlu sınıflandırılması İlk bakışta bu kategoride hareketleri birbirinden ayırmak basit görünse de, belirli hareketler ne tam açık ne de tam kapalı hareketlerdir. Örneğin; küçük ve kapalı bir alanda golf atışı tamamen kapalı bir beceriyken, sahada ve rüzgarın etkili olabileceği açık bir alanda golf atışı, açık parametreleri olan kapalı bir harekettir. Ortamda performansı etkileyebilen bir rüzgar olasılığı, topun düştüğü yerdeki zemin şartlarının değişkenliği ve net olarak tahmin edilememesi açık unsurları içerir. BU NEDENLE İKİ BOYUTLU SINIFLANDIRMA YAPILABİLİR

Denemeler Arası Değişkenlik Gentile (2000) iki boyutlu dört kategorili açık ve kapalı beceri sınıflaması.   Denemeler Arası Değişkenlik Çevrenin Durumu Hareketli Sabit Değişmeyen Değişken Kategori 1 Sabit bir topa vurmak. Bütün denemelerde aynı yere. Kategori 3 Sabit bir topa vurmak. Bütün denemelerde ayrı yere. Kategori 2 Hareketli bir topa vurmak. Bütün denemelerde aynı hız ve/veya mesafe . Kategori 4 Farklı yerden gelen hareketli bir topa vurmak. Bütün denemelerde aynı hız ve/veya mesafe .

Performans Yeterliliği Bakış Açısından: Becerikli Performansın Karakteristiği Beceri kavramı, yüksek beceri ve düşük beceri seviyeli kişileri birbirinden ayıran özellikler olarak ta algılanabilir. Guthrie (1952) göre beceri “belirli bir sonuca maksimum kesinlik ve minimum enerji ve zaman harcayarak ulaşma yeteneğini kapsar” Amaca ulaşmada azami kesinlik Asgari enerji sarfı (zihinsel süreçlerde dahil) Asgari Hareket Zamanı

Beceri- Başka bir Bakış Açısı Bireyin belirli bir ortamda eylemi etkili, tutarlı ve verimli bir şekilde, seçme, organize etme ve harekete dökme yeteneği olarak tanımlanabilir. Amaca yöneliktir Tutarlıdır (tekrarlanabilir) Etkilidir (amaca ulaşılır) Verimlidir (en az enerji ve sürede yapılır) Öğrenilmiş davranıştır (deneyim sonucu ortaya çıkar) Teknik ise belirli bir içerik içerinde (maç ortamı gibi) başarı ile sergileninceye kadar, temel bir eylem ve hareket olarak algılanabilir.

Spor becerilerini öğretmenin yolları; Beceriyi tanıtmak Beceriyi göstermek ve kısaca açıklamak Hayal etmek Becerinin alıştırmasını yaptırmak Hataları düzeltmek için geribildirim vermek Beceriyi hareket ve sözcüklerinizde heyecan ifadenizle tanıtın. Açık ve sporcuların anlayabileceği bir dil kullanın. Sporcularınız ne kadar küçükse sözcüklerinizde o kadar basit olmalıdır. Ayrıntıya girmeyin, bütün söyleyeceklerinizi 3 dakikadan az bir sürede söyleyin Alaydan, rahatsız edici tavırlardan ve argo ifadelerden kaçının

Üç olay iyi bir tanıtım sağlar ; Sporcuların dikkatini çekmek Sporcuları herkesin görmesini ve duymasını sağlayacak şekilde düzene sokun Beceriye bir isim verin ve öğrenme nedenini belirtin Beceriyi göster ve açıkla Beceriyi doğru olarak gösterebilecek duruma gelinceye kadar çalışın Gösterebilecek birisinden isteyin Beceriyi gösteren bir film veya bir video kullanın Etkili bir gösteri ve açıklamanın 4 yolu Sporcuların dikkatini çekin Gösterin ve açıklayın Önceden öğrenilen beceriler ile bir bağlantı kurun Anlaşıldığını kontrol edin

Gösteri ve açıklama yaparken ; Becerinin tamamını müsabaka koşulunda uygulanıyormuş gibi gösterin Becerinin nasıl yapılacağını değişik açılardan birkaç defa gösterin Beceriyi solaklar ve sağ elin kullananlar için ayrı ayrı gösterin Beceri karmaşık ise ana kısımları ayrı ayrı gösterin Becerinin çok süratli yapılması gerekiyorsa sporcunun hareketlerin sırasını iyi görebilmesi için yavaş bir şekilde gösterin Becerinin alıştırmasını yaptırmak Sporcuların gösterim ve açıklamadan hemen sonra beceriyi denemeye başlamalıdırlar Bütün veya parçanın denenmesi Beceri tümüyle çalışılır. Parça yöntemi ise aslında bütün-parça-bütün yöntemidir Bölünen parçaları tekrar birleştirmek Bir beceriyi öğretmek için parçalara ayırmanız her birini ayrı ayrı öğretmeniz gerektiği anlamına gelmez

Beceriyi öğretmek için ek yollar Basitleştirme : Öğretmede etkili bir yaklaşım da öğrenilecek beceriyi basitleştirmektir Dikkati yoğunlaştırma : Becerilerin bir bölümüne konsantre olmalarını istemek. Örneğin disk atıcıdan atışı tam olarak yapmasını ancak atış anında diski çekerken vücuttan mümkün olduğu kadar uzak tutmaya dikkat etmesini isteyebilirsiniz. BECERİYİ ALIŞTIRMA PRENSİPLERİ Doğru beceriyi çalıştırın Sporcular öğrenir öğrenmez beceriyi müsabaka koşullarına benzer koşullarda çalıştırın Yeni beceriler öğretirken alıştırmayı kısa ve sık aralıklarla yaptırın Çalışma süresini etkili olarak kullanın Tesis ve malzemeyi verimli kullanın Her çalışmada sporcuların belli bir başarı düzeyine ulaştığından emin olun Çalışmayı eğlenceli hale getirin Beceride hataları düzeltin Sporcularınızda hataları düzeltmek üzere 2 değişik bilgi verebiliriz Erişilen performans ile öngörülen performansı nasıl karşılaştırırız ? Yanlış bir performansı arzu edilen performansa en yakın hale getirecek şekilde nasıl değiştirebiliriz ?

Beceri Ne Kadar İyi Anlaşılırsa Hataların Düzeltilmesi de O Kadar Kolay Olur.