IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
BAKARA SÛRESİNDEN SON İKİ AYETİ
Ebû Hüreyre -radıyallahu anh-dan rivâyet olunduğuna göre Resûl-i Ekrem -sallallahu aleyhi ve sellem-Efendimiz Hazretleri buyurmuşlardır ki: “Cum’a gününde.
Kadir Suresi "Biz onu (Kur'an'ı) Kadir gecesinde indirdik. Kadir gecesinin ne olduğunu sen bilir misin? Kadir gecesi, bin aydan hayırlıdır.. O gecede,
SENETTEKİ KOPUKLUĞA GÖRE ZAYIF HADİS ÇEŞİTLERİ
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ (6 Saat). Bu SEMİNERDE vaazlarda hadis seçimi ve kullanımına ilişkin esaslar ile bir konu ile ilgili hadislerin hangi kaynaklardan.
VAAZIN KONUSU:İSLAMDA KADIN VAAZI HAZIRLAYAN: GÜLAY AYAR UZMAN VAİZ
İBÂDET Tapmak, kulluk yapmak, itaat etmek, boyun eğmek.
4. SINIF 1. ÜNİTE 1.5. SELAMLAŞMA
ADALET.
HADİS USULÜ 3-B SINIFI.
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
KADİR GECESİ.
HADİS ÇEŞİTLERİ.
Haccın İnsan Davranışları Üzerindeki Etkisi
Selamlaşma.
DEĞERLER EĞİTİMİ MART HAKSIZ KAZANÇTAN UZAK DURMAK.
HAC.
NAMAZ NEDİR? GÜNDE BEŞ VAKİT YERİNE GETİRİLMESİ ALLAH TARAFINDAN EMREDİLEN BİR İBADETTİR. NAMAZ KUR’AN-I KERİM’DE NAMAZ YERİNE “SALAT” KELİMESİ KULLANILIR.
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
CEYHUN YILDIZ 7/C&955 KONU:VARLIKLAR ALEMİ.
İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM
HAC İBADETİ HAC İBADETİ.
Tedavi olduğunuz şeylerin en hayırlısı hacamat olmaktır
HADİS ÇEŞİTLERİ/TÜRLERİ
HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI
Hac ve Umre İle İlgili Mekânlar
Sorumluluk Bilinci.
İMANIN VE İSLAM’IN ŞARTLARI
Sıhhat Derecesine Göre
4. İbadetlere Devamlılığı
2. Nimete Şükür (Besmele ve Hamd)
Namaz Nedir ve Niçin Kılınır?
3. İYİLİKTE YARIŞMALI VE YARDIMLAŞMALIYIZ
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
Meâli Şerifi: Rahman ve rahim olan Allah'ın adıyla De ki: "O, Allah'tır, tektir. 2. Allah sameddir (hiçbir şeye muhtaç değidir ama her şey O’na muhtaçtır.).
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Performans ödevi
6. Akrabalarımıza Karşı Sorumluluklarımız
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
HIZLA YOK OLAN İKİ TOPLUMSAL DEĞER
İslamda kutsal sayılan gecelere verilen isimdir. Bu gecelerin dinimizde ayrı bir önemi vardır. Coşku ve sevgi ile kutlanır. Allaha bol dua edilir.
1 K-3 AKAİD İLMİNİN GEÇİRDİĞİ MERHALELER A. Asrı Saadetteki Durumu Asr-ı Saadette itikadi konularda mutlak bir teslimiyet hakimdir. Peygamberimizin irşadının.
ÖĞRETMEN KILAVUZ SLAYTLARI. Konuya Giriş İyi dersler… Konumuz başlıyor…
Kur'ân-ı Kerim'in inmeye başladığı Ramazan ayı'nın yirmi yedinci gecesi. İslâm'da en kutsal ve faziletli gece Kadir gecesidir.
İNSAN HAKLARI VE ÖZGÜRLÜKLERİ
RAMAZAN. ÖYLE BİR AY Kİ O !!! RAMAZAN.
KURAN. Allah tarafından gönderilen ilahi kitapların sonuncusu olan KURAN-I KERİM, Son peygamber Hz.Muhammed’e indirilmiştir. Sözlükte toplamak,okumak,biraraya.
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi
UMRE İBADETİ ÜLÜĞÜ.
Zayıf Hadis Sahih ve Hasen hadis şartlarını taşımayan hadistir.
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
Oryantalistlerin Yöntemleri ve Eleştirisi
ALLAH RASULÜNE SALAVAT
HZ. Muhammed’in Hayatı Performans görevi. Peygamberimizin sağlığı korumak ile ilgili örnek almamız gereken sünnetleri KONU.
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI) SEYMEN OKUR 10/A 307.
Kimsesizlere Yardım Hz. Muhammed (s.a.v), hayatının her aşamasında fakir ve kimsesizlerle yakından ilgilenmişti. Onun bu güzel tavrı başta sevgili eşi.
TEFEKKÜR يَتَفَكَّرُونَ أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ. “HERHANGİ BİR MESELE HAKKINDA DÜŞÜNME, ZİHNİ YORMA, DERİN DÜŞÜNME VE İŞİN ŞUURUNA VARMA.”
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
HADİS Mİ DEĞİL Mİ?. “Vatan sevgisi imandandır.” Bu sözün halk arasında Peygamber Aleyhisselam’a nispeti pek yaygındır. Fakat kaynaklarda bunun hadis olmadığı.
PEYGAMBER EFENDİMİZİN İSTİŞAREYE ÖNEM VERMESİ. İstişare (danışma); bir iş için bilgi veya yol-yöntem sormak, danışmak, görüş almak, fikir alışverişinde.
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
RIYAZU’S SALIHIN BUNYAMIN YILDIZ
Sunum transkripti:

IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ

KAYNAĞINA GÖRE HADİSLER KUDSİ HADİSLER MEVKUF HADİSLER MAKTU HADİSLER MERFU HADİSLER

Kudsi Hadis Sözleri Peygamber Sallallahu aleyhi vesellem‘e ait olan ve yüce Rabbinden yaptığı rivayetlerdir. Aynı zamanda buna Rabbanî hadis ve ilâhî hadis de denilir. Buna örnek: Peygamber Sallallahu aleyhi vesellem'in yüce Rabbinden şöyle dediğine dair yaptığı rivayettir: "Ben kulumun yanında benim hakkımda zan ettiği gibiyim. O beni andığı vakit, ben onunla birlikteyim. Eğer beni kendi içinde anarsa, ben de onu kendi nefsimde anarım. Eğer beni bir topluluk arasında anarsa, ben de onu onlardan daha hayırlı bir topluluk arasında anarım."

Kutsi hadis mertebe itibariyle Kur’ân ile nebevî hadis arasında bir yerdedir. Çünkü Kur’ân-ı Kerim hem lafız, hem mana itibariyle yüce Allah'a nisbet edilir. Nebevî hadis ise hem lafız, hem mana itibariyle Peygamberimize nisbet edilir.

Kudsî hadis mana itibariyle yüce Allah'a nisbet edilir, ama söz itibariyle değil. Bundan dolayı kudsi hadis lafzı ibadet kastı ile okunmaz. Kudsî hadisle benzerini getirmek için meydan okumak (tehaddî) sözkonusu değildir. Kur’ân-ı Kerim'in nakledildiği gibi tevatür yoluyla da nakledilmemiştir. Aksine kimi kudsî hadisler sahih, kimi zayıf, kimisi de mevzu (olabilir)dur.

Kudsi Hadisin Özellikleri Kudsî hadis de nebevî hadis gibi sened ve metinden oluşur. Kudsî hadis rivayet edilirken,(Allah’ın Resulü Rabb’inden rivayetle buyurdu ki…), (Nebi (s.a.v.)’den rivayet olunduğuna göre şöyle buyurmuştur:Allah Azze ve Celle buyurdu ki…) gibi özel tabirler kullanılır. Kudsî hadis Allah’a isnat edilirken nebevî hadis Hz. Peygambere isnat edilir. Her iki hadis çeşidinin de sahihi, zayıfı ve uydurması vardır. Kudsî hadisler genellikle Allah’ın sıfatlarından söz ederler.

MERFU HADİSLER Açık bir şekilde Hz. Peygamber’e izafe edilen hadistir. Yani hadis içinde Rasulullah’a ait bir söz, bir fiil, bir takrir veya bir vasıftan söz ediliyorsa bu açıkça merfu bir hadistir. Ayrıca “Şunu yapmakla emrolunduk” ve “Şunları yapmaktan alıkonduk” şeklinde sahabeler tarafından verilen bilgiler de açık merfu olarak değerlendirilmektedir.  Merfu hadisler şu şekillerde gelmiştir;

"Rasûlullah'ın şöyle buyurduğunu işittim" "Rasulullah şöyle buyurdu.” a) Kavli: Sarahaten Hz. Peygamber’e izafe edilen “kavli hadis”, hadis kitaplarımızda şu ifade kalıplarıyla yer almaktadır: "Rasûlullah'ın şöyle buyurduğunu işittim" "Rasulullah şöyle buyurdu.” "Rivayet edildiğine göre Rasûlullah şöyle buyurmuştur" “Rasulullah bize şunları haber verdi.”

b) Fili:  Sarahaten Hz. Peygamber’e izafe edilen “fiili hadis”, hadis kitaplarımızda şu ifade kalıplarıyla yer almaktadır: "Rasûlullah'ın şöyle yaptığını gördüm" "Rasûlullah şöyle şöyle yapardı"

“İbn Ömer’den rivayet olunmuştur: “Ben Hz. Peygamber’i (s. a. v “İbn Ömer’den rivayet olunmuştur: “Ben Hz. Peygamber’i (s.a.v.) (Veda Haccı için) Kabe’yi ilk tavaf ettiğinde Hacer-i Esved’i selamladığını; tavafın yedi şavtından (ilk) üçünde hızlıca yürüdüğünü gördüm.” demiştir. “İbn Ömer’den rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber (s.a.v.) namaza başlarken ellerini omuzları hizasına kadar kaldırır (tekbirini öyle alır)dı.”

"Rasûl-ü Ekrem'in huzurunda şöyle yaptım (yaptık)." c) Takriri: Sarahaten Hz. Peygamber’e izafe edilen “takriri hadis”, hadis kitaplarımızda şu ifade kalıplarıyla yer almaktadır: "Rasûl-ü Ekrem'in huzurunda şöyle yaptım (yaptık)." "Falanca Rasûlullah'ın huzurunda şunu yaptı" Bu ifadelerin sonunda da bu yapılanların Hz. Peygamber tarafından reddedilmediği yer alır.

 Merfu Hadisin Hükmü Merfû hadis, sahih, hasen ve zayıf arasındaki ortak ıstılahlardandır. Bu itibarla merfû hadisler, sıhhati bakımından sahih, hasen, zayıf hattâ mevzû bile olabilirler. Sıhhat derecesinin ayrıca incelenmesi gerekir. Hadîs kelimesi mutlak kullanıldığı takdirde de merfu hadîs kastedilir: "Hadîste geldiğine göre" tabiri ile "Merfu hadîste geldiğine göre" tâbiri aynı şeyi ifâde eder: Bu söz Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'a âittir. Merfu hadis, bütün İslam bilginlerince delil kabul edilmiştir. Bu sebeple de bağlayıcıdır.

MEVKUF HADİSLER Rivâyet edilen söz, fiil veya takrir'in kaynağı sahâbî ise (rivayet munkatı veya muttasıl olsun) buna mevkuf hadîs denir. Sözgelimi Ashab'tan birinin fetvası, menkıbesi, şaka veya fıkra nevinden bir davranışı vs. rivâyet edilmişse bütün bunlar mevkuf hadîs çeşidine girer. Mevkuf hadisler, dinde kesin delil olarak kullanılmazlar. Vaaz ve nasihat amacıyla kullanılabilir. Mevkuf hadisler de râvileri ve isnadları yönünden sahih, zayıf hatta uydurma olabilirler.

MAKTU HADİSLER Tabiîn ve Etbauttâbiîn'e ait rivâyetlere verilen addır. Bunlarda söz, fiil veya takrîr olabilir. Maktu hadisler, mevkuf hadisler gibi, dinde kesin delil olarak kabul edilmemiştir. necdettopal8@gmail.com