ÇOCUK BÜYÜME VE GELİŞMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

MESAJIN ULAŞMASI SÖZ SES BEDEN DİLİ %7 %93.
ENGELLİ ÇOCUKLAR İÇİN EVDE BAKIM VE REHABİLİTASYON ÖNERİLERİ Doç. Dr
Bedensel Büyüme & Gelişme
ANNE BEN NASIL DOĞDUM? Ooo! Hayır tatlım, sen benim içimde büyüdün. Sonrada…… Anne ben bu yumurtadan mı çıktım?
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
BÜYÜME: Vucüdun uzunluk ve ağırlık yönünden artışı anlamına gelen bir terimdir. GELİŞME: Büyüyen organizmanın dokularının yapısındaki olgunlaşmayı.
Bebeginiz ve Siz. Yenidoğan bebeğin ilk yılı hem ailesi hem de bebek için öğrenme ile geçer. Doğumdan itibaren bebeğiniz sürekli çevresi hakkında yeni.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
PSİKOMOTOR GELİŞİM.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
OKUL ÖNCESİ DÖNEM GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
“Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Yükseltin”
FİZİKSEL VE DEVİNİMSEL (MOTOR) GELİŞİM
Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri
PSİKOMOTOR GELİŞİM Yrd.Doç.Dr. Serkan HAZAR.
BEDENSEL GELİŞİM Prof. Dr. Kurtman ERSANLI.
Eğitimin Psikolojik Temelleri
Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri
Fiziksel ve Psikomotor (devinimsel) Gelişim
BÖLÜM 5 Yenidoğan.
İnsanda üreme,büyüme,gelişme
1 0-6 Yaş Devinsel Gelişim Bedensel Gelişim devinsel gelişimin önkoşuludur.
7 YAŞ DÖNEMİ ÇOCUKLARI.  Harflerin her birini, tüm sesleri doğru olarak çıkarabilir.  Kendine sorulan sorulara cevaplar verebilir.  Kendisiyle göz.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
0-6 YAŞ ARASI ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM.
4 YAS GELISIM ÖZELLIKLERI
T.C ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ KAZIM KARABEKİR EĞİTİM FAKÜLTESİ DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ GRUBUN ADI: SAMSUN GENÇLİK GRUP ÜYELERİ:
Motor Gelişim.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
5 YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
BÖLÜM 3 MOTOR GELİŞİM VE DESTEKLEYİCİ ÖNERİLER
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
ANNE KARNINDA BEBEK NE HİSSEDER?
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
Birinci Sınıf Çocuklarının Gelişim Özellikleri Fiziksel Özellikleri En az iki kaynaktan edindiği bilgileri kullanarak yeniden anlam kurmaktır. Fiziksel.
DİL GELİŞİMİ.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
PSİKOMOTOR GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
BİLİŞSEL GELİŞİM.
1-3 DÖNEMİ BÜYÜME VE GELİŞME
BEBEKLİK DÖNEMİ.
HAREKET ve FONKSİYON GELİŞİMİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE (3-6 YAŞ) BÜYÜME GELİŞME
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
'Dikkat vücudunuz konuşuyor'
OKUL ÖNCESİ DÖNEMİ ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
0 – 6 YAŞ GRUBUNDAKİ ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ.
BEDENSEL VE DEVİNSEL GELİŞİM
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÇOCUK BÜYÜME VE GELİŞMESİ
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
MOTOR GELİŞİM DÖNEMLERİ
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
TEMEL HAREKETLER DÖNEMİ
ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
GELİŞİM.
Sunum transkripti:

ÇOCUK BÜYÜME VE GELİŞMESİ Öğr. Gör. Ali Erman KENT

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi Büyüme fiziksel ölçülerde ve boyutlardaki artıştır

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi *infant döneminde çok hızlıdır *erken çocukluk döneminde biraz yavaşlar *adölesan dönemde tekrar artar

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi Büyüme sırasında vücut oranları da değişkenlik gösterir Örneğin yenidoğan döneminde erişkinlere göre kafa daha büyük, gövde ve kollar-bacaklar daha kısadır Değişik vücut parçaları değişik zamanlarda değişik büyüme hızına sahiptir Baş ve gövde büyümesi infant döneminde; kol ve bacakların büyümesi ise ergenliğin ilk yılında en hızlıdır

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi Gelişme ise özel yeteneklerin kazanılması ve hareketlerin daha ince hale gelmesidir

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi Bir çocuğun gelişimi değerlendirilirken sadece çocuk değil; ailesini, çevresini ve toplumun getireceği olanaklarda göz önünde bulundurulmalıdır

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi Gelişimin izlenmesinde bize yol gösterecek en küçük birim, anne-baba-bebeğin oluşturduğu birimdir

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi Çocuk hissederek ve görerek öğrenir Bebekler tüm insanlar gibi bir başkasına yakın olmaya, haz ve coşkuyu hissedebilmeye, yaparak bir şeyleri değiştirmeye, meraklı olmaya ve düşündükleri, hissettikleri ve yaptıklarının anlaşılıp desteklenmesine gereksinimleri vardır

Çocuğun duyusal-ruhsal gelişiminin normal olması için çocuğun şefkatli bakım veren bir kişiye bağlanma ve çevresindeki kişilerin sağladığı deneyimlere ihtiyacı vardır

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi Çocuğun gelişiminde onun bebeklik dönemindeki duygusal gelişimi çok önemli bir yer tutar Duygusal gelişim ve hareketin gelişimi birbiriyle ayrılmaz bir parçadır

Yürümeye başlayan çocuk daha fazla uyaranla karşılaşır, daha fazla merak eder, hareket gelişimine paralel olarak bilişsel ve duygusal gelişimi gerçekleşir Yani çocuk merak ettikçe hareketlenecek, hareketlenip bağımsızlaştıkça çevreyle iletişimi artacaktır

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi Çocuğun hareket gelişiminin değerlendirilebilmesi için hangi yaşlarda hangi hareketleri yapması gerektiği bilinmelidir Hareketin gelişimi değerlendirilirken kaba ve ince hareketler ayrı ayrı değerlendirilir ve özellikle ilk yaştaki gelişim çok önemlidir

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi Kaba hareketlerin gelişimi: 0-3 ay: başın dik durumda kalabilmesi gereklidir

3-6 ay: özellikle kolların ve bedenin üst kısmının kontrolü gerçekleşir

6-9 ay: bedenin alt kısmı ve bacakların dikey duruma geçmesi yani çocuğun ayakta durabilmesi gerçekleşir

9-12 ay: bacakların yürüyebilmek için hareketlenmesi, genel duruşun ortaya çıkması gerçekleşir

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi İnce hareketlerin gelişimi: Elin hareketi ana rahminde başlamaktadır. Rahim içinde henüz etrafını göremezken bebeğin elini istemli olarak uzatıp rahim duvarına ellediği, parmağını emdiği tespit edilmiştir

2. aya kadar: nesneleri görmeye başladıktan sonra uzanabildiğini tutar

3. aya kadar: nesneye uzanır, onu ağzına götürür 4. aya kadar: tutulan nesneyi sallar, hareketle nesnenin ses çıkardığını öğrenir

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi İnce hareketlerin gelişimi: 4.5 aya kadar: iki elle iki ayrı nesne ve sonrasında iki elle tek büyük nesneyi tutar 6. aya kadar: bir nesneyi bir elinden diğerine geçirir sonrasında iki elle tek nesneyle yapabileceklerini öğrenir 8.5 aya kadar: iki ayrı nesneyle beraber oynayabilir ve nesneleri yırtma, çekme, sıkma hareketlerini öğrenir

9.5 aya kadar: iki elini koordineli olarak bir amaç için kullanır (örneğin bir eliyle kutuyu tutarken diğer eliyle kutudan nesne çıkarma gibi). Zamanla nesneleri amacına yönelik kullanmayı öğrenir. Yıllar içinde erişkin dönemde kullanmak üzere el becerileri gelişme gösterir.

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi İlkel refleksler Erişkinde hareket santral sinir sistemi tarafından kontrol edilir. Yenidoğanda ise bu kontrol beyin sapı ve spinal kord altındadır ve ilkel refleksler şeklindedir Bunlar 3.-6.ayda kaybolurlar, 6 aydan sonra halen gözlenmesi hastalık belirtisidir Bunlar bir uyarıya karşı oluşan istemsiz reflekslerdir Santral sistemi olgunlaştıkça bu refleksler baskılanır

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi İlkel refleksler Moro refleksi

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi İlkel refleksler Arama refleksi Palmar yakalama

Çocuk Büyüme ve Gelişmesi İlkel refleksler Asimetrik tonik boyun refleksi

Adımlama refleksi, 3 – 4. hafta da kaybolur.

Emme Refleksi

Babinski Refleksi,

Normal Gelişim Yenidoğan: Kol ve bacaklar yarı fleksiyonda durur, yüzüstü yatırıldığında boynunu hiperekstansiyona getirerek başını bir taraftan diğer tarafa çevirir ve temas eden yüzeyleri yalamaya çalışır

Normal Gelişim Yenidoğan: Gövde ve baş kontrolü olmadığından tutarken tam destek verilmelidir Eller kapalı şekildedir ve yakalama refleksi gözlenir Parlak objeleri bir süre takip edebilir Sessiz ortamda sesin geldiği yöne doğru başını çevirir Destekleyerek ayakta tutulduğunda refleks adım atma görülür Refleks emme ve yutma vardır

Normal Gelişim 4 aylık dönem: Merkezi sinir sistemi geliştiği için daha dengeli motor kontrol başlar Yüzüstü yatırıldığında kafasını ve çenesini kaldırır

Normal Gelişim 4 aylık dönem: Sırt üstü yattığında kafa orta hatta kalır ve ellerinde tulup kaldırmaya çalışıldığında kafasını orta hatta tutarak kaldırmaya çalışır ve karın kasları ve kol-bacaklarla da bu harekete katılmaya çalışır Destekle oturduğunda sırt omurgası düz konumdadır Eller açıktır ve oynamak için orta hatta doğru getirir En büyük motor gelişmelerden biri sırtüstü pozisyondan yüz üstüne dönmesidir Sese döner; ses çıkararak, gülerek sosyal etkileşimde bulunmaya başlar Bebeğin gelişiminde en önemli nokta ise güven duygusudur

Normal Gelişim 7 aylık dönem: İlkel refleksler artık kaybolmaya başlar ve hareketi daha özgür kılar Oturabilir ve bu pozisyonda el ve dizlerinin üzerine gelebilir Nesneyi bir elden diğerine geçirir ve düşen objeyi takip edebilir Yabancıları tanımaya başlar

Normal Gelişim 7 aylık dönem: Yatarken tüm vücuduyla dönebilir, el ve dizlerinin üzerinde durabilir

Normal Gelişim 7 aylık dönem: Desteksiz rahat oturur ve gövdesini çevirebilir

Normal Gelişim 10 aylık dönem: Hareketlenme artar, ayakta durmaya başlayabilir

Normal Gelişim 10 aylık dönem: Otururken dengesini kaybetmeden uzanabilir Başparmak ve 2. parmak arasındaki kavrama gerçekleşir gülerek tepki verir, anlamlı sesler çıkarabilir (anne-baba gibi)

Normal Gelişim 14 aylık dönem: Çocuk artık bağımsızdır, yürümeye başlamıştır

Normal Gelişim 14 aylık dönem: İki küpü üst üste koyabilir, beceriksiz de olsa kaşığı tutabilir

Normal Gelişim 18 aylık dönem: Yürüme şekli daha düzgündür, geriye doğru yürüyüp, alçak sandalyeye oturabilir İçeceğini kendi içebilir Dil gelişimi hızlanır; vücut parçalarını gösterebilir, birkaç kelime söyleyebilir Sıkıntısı olduğunda ifade edebilir Oyunlarda daha yaratıcı olmaya başlar

Normal Gelişim 18 aylık dönem: Üç küpü üstü üste koyabilir, kitap sayfası açabilir

Normal Gelişim 2 yaş dönemi: Koşabilir, zıplayabilir, basamakları bağımsız inip çıkabilir

Normal Gelişim 2 yaş dönemi: Kapıları açar, mobilyalara tırmanır, hangi elin dominant olduğu belirginleşir Giyinirken katkıda bulunur, kendi başına kısmen yemek yemeye başlayabilir Kalem tutabilir, çok sayıda küple oynayabilir Dil yeteneği gelişmiştir, ben ve benim kelimelerini uygun yerde kullanır Resimli öyküleri dinleyebilir

Normal Gelişim 3 yaş dönemi: Çok iyi koşar, bisiklet pedalı çevirebilir

Normal Gelişim 3 yaş dönemi: Tuvalet eğitimi gerçekleşir

Normal Gelişim 3 yaş dönemi: Merdiven inip çıkarken ayaklarını ardı sıra kullanabilir El ve yüzünü yıkayıp, kıyafetini çıkarabilir “ne, kim, nerede” sorularını çok sıklıkla sorar; gelecek zamanlı cümleler kurabilir Renkleri söyleyebilir, şekilleri tanır

Normal Gelişim 4 yaş dönemi: Yürüme ve merdiven çıkma normaldir Yattığı yerden dönmeden direk kalkabilir Paylaşımcı ve interaktif olarak oyun oynayabilir (denileni yapmak dışında katılımcıdır) Gözetim altında kendi kendine giyinip soyunabilir Dil gelişimi ilerler, geçmiş zamana ait hikaye anlatabilir

Normal Gelişim 4 yaş dönemi: Kalemi rahat kullanır, nesneler çizebilir Makas kullanabilir

Normal Gelişim 5 yaş dönemi: Artık çocuktur, grup oyunlarına katılır Tek ayak üzerinde durabilir, eliyle topu yakalayabilir Konuşma akıcıdır, ona kadar sayabilir Renkleri bilir, şekil çizebilir

Normal Gelişim 5 yaş dönemi: Giyinirken daha bağımsızdır Dişini fırçalayabilir, saçını tarayabilir

Normal Gelişim 6-12 yaş dönemi: Altı yaşındaki çocuk okula gidebilir

Normal Gelişim 6-12 yaş dönemi: Motor yetenekler ve göz-el koordinasyonu gelişmeye devam eder 7 yaşında haftanın günlerini sayabilir, saati söyleyebilir

Normal Gelişim 6-12 yaş dönemi: Çatal bıçak kullanabilir, ayakkabısını bağlayabilir

Normal Gelişim 13-18 yaş dönemi: Ergenlik veya adölesan adı verilen dönemdir Fiziksel ve seksüel olgunluğun geliştiği, bireyin sosyalleştiği dönemdir Fiziksel büyüme hızlıdır

Normal Gelişim 13-18 yaş dönemi: Bu dönem çocuğun aileden bağımsız birey olmaya başladığı dönemdir Bunların psikolojik değişimlerin yaşandığı bir dönemdir

PEDİATRİK HASTANIN DEĞERLENDİRİLMESİ