BEBEKLİK ve YÜRÜME ÇAĞINDA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GELİŞİM DÖNEMLERİ.
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Şİddet Muhammet GÜLER.
AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
ANA BABA VE ERGENLİK.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
BÖLÜM 9 Bebeklikte Sosyal ve Duygusal Gelişim.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
SOSYODUYGUSAL GELİŞİM
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Bağlanma (attachment)
BÖLÜM 2. BÖLÜM 2 b) Kısırlık Ve Üreme Teknolojisi Amerikalı çiftlerin yaklaşık yüzde 10 ila 15’i kısırlık sorunlarıyla karşı karşıya kalmakta ve.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
EVDEN KAYNAKLANAN DİSİPLİN SORUNLARI
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM VE DOĞUM
Kişilik Gelişimi.
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Psikososyal Gelişim Erik Erikson, Freud’un kuramını ergenlikten sonra yaşlılığa kadar genişleterek sekiz psikososyal gelişim dönemini tanımlamıştır. Gelişimde.
Ebeveynlik Kuram ve Araştırmalarıı
BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM. BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
BÖLÜM 8 AİLELER. BÖLÜM 8 AİLELER AİLELER Ergenlerin ve Beliren Yetişkinlerin Ebeveynleriyle İlişkileri Aile Süreçleri Ergenlerin ve Beliren Yetişkinlerin.
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
Psikososyal Gelişim Kuramı
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
GENETİK ve ÇEVRESEL TEMELLER
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
DUYGU GELİŞİMİ Prof Dr Süheyla ÜNAL. Duygu Fizyolojik uyarılma Fizyolojik uyarılma Bilinçli yaşantı Bilinçli yaşantı Davranışsal ifade Davranışsal ifade.
İnsanın Sınırları sınırları zorlamak sınırları zorlamak olabilecek şeylerden en zorunu istemek: - acaba bir de tam havaya zıplarken.
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
İŞLEVSELCİLİK ÇOK ANLAMCILIK.
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Bebeklik ve Yürüme Çağında Duygusal ve Sosyal Gelişim
AİLEDE İLETİŞİM.
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI ToplumSAL DEĞİŞME DOÇ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Spor hareketleri dönemi
EMPATİK İLETİŞİM.
GELİŞİM.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

BEBEKLİK ve YÜRÜME ÇAĞINDA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM BÖLÜM 7 BEBEKLİK ve YÜRÜME ÇAĞINDA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM

Erikson’un Bebek ve Çocuk Kişiliği Teorisi Erikson’un temel güvene karşı güvensizlik ve özerkliğe karşı utanç ve kuşku evrelerinde hangi kişilik değişiklikleri yer alır? Konunun Temel Sorusu

Erikson’un Bebek ve Çocuk Kişiliği Teorisi Yakın ve duyarlı bakım, bebeklerin Erikson’un temel güvene karşı güvensizlik çatışmasını olumlu yönde çözmesini sağlar.

Erikson’un Bebek ve Çocuk Kişiliği Teorisi Ebeveynler uygun rehberlik ve makul seçenekler sunduklarında, yürüme döneminde özerkliğe karşı utanç ve kuşku çatışması olumlu bir şekilde çözülür.

Erikson’un Bebek ve Çocuk Kişiliği Teorisi Eğer çocuklar ilk birkaç yıldan yeterli güven ve özerlik olmadan çıkarlarsa uyum sorunlarının tohumları atılmış olur.

Duygusal Gelişim İlk yıl boyunca temel duyguların gelişimini, her bir duygunun uyumsal işlevine de değinerek tanımlayın. Konunun Temel Sorusu

Duygusal Gelişim İlk altı ayda temel duygular giderek belirgin ve iyi düzenlenmiş sinyaller haline gelir. Sosyal gülümseme 6–10 hafta arasında, kahkaha da 3–4 ay civarında ortaya çıkar.

Bebeğin bilişsel ve motor kapasiteleri geliştikçe Duygusal Gelişim Bebeğin bilişsel ve motor kapasiteleri geliştikçe öfke ve korku, özellikle de yabancı kaygısı biçiminde ilk yılın ikinci yarısında artış gösterir.

Duygusal Gelişim Yeni hareketlenen bebekler, çevrede keşifte bulunmak için tanıdık bakım vereni güvenli bir dayanak olarak kullanırlar.

Duygusal Gelişim Konunun Temel Sorusu 2 İlk iki yılda diğerlerinin duygularını anlamada, öz–bilinçli duyguları ifade etmede ve duygusal öz– düzenlemede meydana gelen değimleri özetleyin. Konunun Temel Sorusu 2

Diğerlerinin duygularını anlama becerisi ilk yıl Duygusal Gelişim Diğerlerinin duygularını anlama becerisi ilk yıl boyunca gelişir. 5. aydan sonra bebekler yüz ifadelerini düzenli örüntüler olarak algılarlar.

Duygusal Gelişim 8–10 ay arasında bebekler sosyal referans almaya başlarlar ve belirsiz durumlarda bakım verenlerden aktif biçimde duygusal bilgi ararlar.

Duygusal Gelişim İkinci yılın ortasında, bebekler diğerlerinin duygusal tepkilerinin kendilerininkilerden farklılaşabileceğinin farkına varırlar.

Duygusal Gelişim Yürüme dönemi boyunca, öz–farkındalık ve yetişkin yönlendirmesi öz–bilinçli duygular için bir temel sunar: utanma, mahcubiyet, suçluluk, kıskançlık ve gurur.

Duygusal Gelişim Prefrontal korteks daha etkili biçimde işlev gördükçe ve bakım verenler bebeklerini duygusal tepkilerini ayarlama konusunda bebeklerini duyarlı biçimde destekledikçe duygusal öz–düzenleme ortaya çıkar.

Mizaç nedir ve nasıl ölçülür? Mizaç ve Gelişim Mizaç nedir ve nasıl ölçülür? Konunun Temel Sorusu

Mizaç ve Gelişim Çocukların tepkisellik ve öz–düzenlemedeki bireysel farklılıklar gibi mizaçları büyük ölçüde birbirinden farklıdır.

New York Boylamsal Çalışması üç mizaç örüntüsü tespit etmiştir: Mizaç ve Gelişim New York Boylamsal Çalışması üç mizaç örüntüsü tespit etmiştir:

Üç Mizaç Örüntüsü Mizaç ve Gelişim Kolay Çocuk Zor Çocuk Yavaş Isınan Çocuk

Mizaç ve Gelişim Mary Rothbart tarafından geliştirilen ve en yaygın kabul gören mizaç modeli; duygu, dikkat, hareket ve kişinin tepkiselliğini düzenleme becerisi olan çaba gerektiren kontrol boyutlarını içermektedir.

Mizaç ve Gelişim Çoğu nörofizyolojik araştırma içedönük ya da çekingen çocukları, dışadönük ya da sosyal çocuklardan ayırt etmek üzerine odaklanmaktadır.

Mizaç ve Gelişim Konunun Temel Sorusu 2 Uyum iyiliği modelini de dâhil ederek mizacın sabitliğinde kalıtım ve çevrenin rolünü tartışın. Konunun Temel Sorusu 2

Mizaç ve Gelişim Mizaç, düşükten orta düzeye kadar değişen bir sabitliğe sahiptir: Yaşla birlikte gelişir ve deneyimler tarafından değiştirilebilir.

Mizaç ve Gelişim Mizaç genetik bir temele sahiptir ancak çocuk yetiştirme pratikleri ve kültürel inanç ve uygulamalar mizacın korunmasında ya değişmesinde çok etkilidir

Mizaç ve Gelişim Uyum iyiliği modeli, sonraki gelişimi etkilemek için mizaç ve çevrenin nasıl bir arada çalıştığını Açıklamaktadır.

Etolojik bağlanma teorisinin özgün yönleri nelerdir? Bağlanma Gelişimi Etolojik bağlanma teorisinin özgün yönleri nelerdir? Konunun Temel Sorusu

Bağlanma Gelişimi Bağlanma – hayatımızdaki özel insanlarla kurduğumuz güçlü ve duygusal bağ – gelişimi üzerine en yaygın kabul edilen yaklaşım etolojik teoridir.

6–8 ay civarında, ayrılık kaygısı ve ebeveynin Bağlanma Gelişimi 6–8 ay civarında, ayrılık kaygısı ve ebeveynin güvenlik dayanağı olarak kullanılması gerçek bir bağlanma ilişkisinin varlığına işaret eder.

Bağlanma Gelişimi Ayrılık kaygısı, bebeğin ebeveynin geliş ve gidişlerini anlamasını sağlayan temsilleştirmeyle ve dil geliştikçe azalır. Çocuklar erken bakım deneyimleri üzerine, gelecekteki tüm yakın ilişkilerini yönlendirecek olan bir içsel çalışma modeli inşa ederler.

Bağlanma Gelişimi Yabancı Durumu ve Bağlanma Q–Sort Tekniği ile belirlenen dört bağlanma örüntüsünü belirtin ve bağlanma güvenliğini etkileyen faktörleri tartışın. Konunun Temel Sorusu 2

Bağlanma Gelişimi Araştırmacılar, Yabancı Durumu’nu – 1 ve 2 yaşlarında bağlanmanın niteliğini ölçmek için kullanılan yaygın bir teknik – kullanarak dört bağlanma örüntüsü tanımlamışlardır:

Bağlanma Gelişimi Kaçıngan Güvenli Dirençli Yönelim Sorunlu

Bağlanma Gelişimi 1–5 yaş arasındaki çocukların ev gözlemlerine dayalı olan Bağlanma Q–Sort Tekniği düşük güvenliden yüksek güvenliye kadar değişen bir skor ortaya koyar.

Bağlanma Gelişimi Bağlanma güvenliği erken dönemde tutarlı bir bakım verenin varlığından, bakımın kalitesinden, bebeğin mizacı ile ebeveynlik pratikleri arasındaki uyumdan ve aile koşullarından etkilenir.

Duyarlı bakım, bağlanma güvenliği ile orta Bağlanma Gelişimi Duyarlı bakım, bağlanma güvenliği ile orta düzeyde ilişkilidir.

Bağlanma Gelişimi Konunun Temel Sorusu 3 Bebeklerin çoklu bağlanmalarının oluşumunu tartışın ve bağlanmanın erken dönemde akranlarla sosyalleşmeye nasıl zemin hazırladığını belirtin. Konunun Temel Sorusu 3

Bebekler babalarıyla güçlü duygusal bağlar Bağlanma Gelişimi Bebekler babalarıyla güçlü duygusal bağlar kurarlar. Babalar, annelere göre bebeklerle daha heyecanlı fiziksel oyunlar oynama eğilimindedirler.

Bağlanma Gelişimi Özellikle, babanın bebek bakımına çok az zaman ayırdığı kültürlerde oyun, babaların ve bebeklerin birbirleriyle güvenli bağlanmalar kurduğu vazgeçilmez bir bağlamdır ayrıca duygusal ve sosyal uyumun yordayıcısıdır.

İlk yılın başlarında, bebekler kardeşleriyle hem Bağlanma Gelişimi İlk yılın başlarında, bebekler kardeşleriyle hem rekabet ve kızgınlık hem de sevgi ve anlayışlı ilgi içeren zengin duygusal ilişkiler oluşturmaya başlarlar.

Bağlanma Gelişimi Bu ilişkilerdeki bireysel farklılıklar mizaç, ebeveynlik pratikleri ve evlilik kalitesinden etkilenir.

Bağlanma Gelişimi Akranlarla sosyalleşme, bebeklikte izole sosyal eylemler ile başlar. İkinci yılda bu, çoğunlukla karşılıklı taklit biçiminde ortaya çıkan karşılıklı değiş–tokuşlar tarafından takip edilir. Yakın bir bakım veren–çocuk bağı akranlarla sosyalleşmeyi destekler.

Benlik Gelişimi Konunun Temel Sorusu Bebeklik ve yürüme döneminde öz–farkındalığın gelişimini, bu gelişimin desteklediği duygusal ve sosyal kapasitelerle birlikte tanımlayın. Konunun Temel Sorusu

Benlik Gelişimi Öz–farkındalık, doğumda bebeklerin çevrelerinden fiziksel olarak ayrı olduklarını dolaylı olarak duyumsamaları ile başlar ve ilk aylar boyunca gelişir.

İkinci yılın sonunda, çocuklar benliğin Benlik Gelişimi İkinci yılın sonunda, çocuklar benliğin fiziksel özelliklerinin açık bir şekilde farkına vardıkça kendini tanıma ortaya çıkar. Buna rağmen, yaptıkları ölçek hatalarından anlaşılacağı üzere, bu dönemde çocuklar kendi beden ölçülerine dair objektif bir anlayıştan yoksundur.

Benlik Gelişimi Öz–farkındalık sosyal referans alma ve ikinci yılda öz–bilinçli duygular için zemin hazırlar. Ayrıca, çocukların ilk empati işaretleri de dâhil olmak üzere diğerlerinin bakış açılarını anlamaya yönelik ilk çabalarına da öncülük eder.

Öz–farkındalık, çaba gerektiren kontrole ve Benlik Gelişimi Öz–farkındalık, çaba gerektiren kontrole ve 12–18 ay arasında uyma davranışına da katkıda bulunur. 1½ ve 3 yaşları arasında doyumun ertelenmesi güçlenir.

Benlik Gelişimi Ebeveynin çocuğa karşı sıcaklığı ve onun çocuğu ılımlı ve anlayışlı tavırlar ile cesaretlendirmesi çocuğun öz denetiminin gelişmesini sağlar.