Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Advertisements

DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
HAZIRLAYAN Mevsim ÖZDEMİR.
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
TİK BOZUKLUKLARI.
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM VE DOĞUM
ÇOCUKLUK ÇAĞINDA SIK GÖRÜLEN RUHSAL SORUNLAR VE DEHB
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
HAZIRLAYAN SİNİR SİSTEMİ HASTALIKLARI
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELE
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
FİBROMİYALJİDE ETYOPATOGENEZ
Bölüm 5 Kaygı Bozuklukları I: Özgül Fobi, Ayrılma Kaygısı Bozukluğu ve Sosyal Kaygı Bozukluğu
Bölüm 7 Yeme Bozuklukları
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
OTİZM.
Bölüm 10 Riskli Davranışlar ve Duygusal Rahatsızlık
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
Ψ Bölüm 2- Devam.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Bölüm 9 Otizm Spektrum Bozukluğu
Bölüm 1 GİRİŞ. Bölüm 1 GİRİŞ Duygusal ve Davranışsal Bozuklukların Tanımı Normal Dışı Davranışları Belirlemede Öznellik Bazı araştırmacılar (ör.
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
Bölüm 8 Depresif Bozukluklar, Bipolar Bozukluklar ve Okul Çağındaki Çocuk ve Gençlerde İntiharın Önlenmesi.
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
Bölüm 2 DAVRANIM BOZUKLUĞU
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
AYŞE ATIL İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ
Bölüm 3 Karşı Gelme Bozukluğu
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 4 KURAMSAL MODELLER: NASIL DÜŞÜNMELİYİZ?.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
UNUTMAK ya da UNUTMAMAK işte bütün mesele bu... DEĞİL.
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU PROF.DR.AYŞE AVCI GAZİANTEP 21.Mart
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
HAZIRLAYAN MİRAC ULUDAĞ SİNİR SİSTEMİ HASTALIKLARI.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
Ezgi Günger, Medine Taşdemir, Selin Kaymaz, Alize Yılmazlar, Asiye Gok
Sunum Planı Çocuklarda görülen kanserler Görülme sıklıkları Nedenleri
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
Madde Bağımlılığı Politikası
Ψ Bölüm 2- Devam.

Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
Sunum transkripti:

Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu

GİRİŞ Kısa Bir Açıklama METHYLPHENIDATE (RİTALİN): DEHB tedavisinde yaygın kullanılan bir uyarıcıdır

DEHB’nin Tanıtımı NÖROTRANSMİTTERLER: Bir nörondan diğer nöronun sinapslarına uyaranları aktarmakla sorumlu olan kimyasallardır. DOPAMINE: Dopamin hormonlar ve sinirsel taşıyıcılar olarak çalışan bir molokül sınıfı olan ve “catecholamine” olarak sınıfl andırılan beyindeki önemli bir sinirsel ileticidir. PREFRONTAL KORTEX (ÖNBEYİN ZARI): Önbeyin zarı beynin en önündeki sağ alt kısmındaki bölümdür.

DEHB’NİN ÖZELLİKLERİ Dikkat Eksikliğinin Baskın Olduğu DEHB Türü Hiperaktif-Dürtüselliğin Baskın Olduğu DEHB Türü

Devam ediyor

DISINHIBITION: İlaçlar, alkol ya da beyin hasarı sonucunda dış uyaranların etkisi ile oluşan şartlı reflex yitimidir. DEHB, Karışık Tip

EVRENSEL ÖZELLİKLER DEHB’li çocuklar genel zekâ testlerinden yaşıtlarından çok az bir farkla daha az puan almaktadırlar ki bu da kısmen hiperaktivitedeki artıştan kaynaklanıyor olabilir

YAYGINLIK VE EŞ TANI KASITLILIK: Planlanmış ve ortaya konulmuş bir eylem ya da davranış. Dürtüselliğin kontrol edilmesi.

DEHB’nin ETİYOLOJİSİ Beyin Yapısı ve İşlevleri NOREPINEFRIN: Stres hormonu, norepinefrin, beynin dikkat ve çevreye yanıt verme ile ilgili bölümlerini etkiler. SERATONİN: Seratonin, sinir hücreleri arasında sinyalleri ileten kimyasal haberci olarak rol oynar ve kan damarlarının daralmasına neden olur.

Hamilelik ve Doğumda Yaşanan Zorluklar Yetersiz Beslenme ve Diyet Bağlantısı HİPERKİNESİS: Çocuklardaki aşırı huzursuzluk durumudur. Ayrıca tıbbi bir durum sonucu oluşan spazm benzeri kontrolsüz kas hareketidir. Çevresel Faktörler Genetik Faktörler Psikososyal Faktörler (Aile Faktörleri)

DEHB’NİN DEĞERLENDİRİLMESİ Uzmanlar DEHB’de doğru bir teşhise varma sürecinde tek bir faktörle sonuca varmanın zor olduğunu, belki de tanılama yapmanın en önemli güçlüklerden biri olduğunu düşünmektedirler.

TEDAVİ STRATEJİLERİ Ebeveyn ve Öğretmenler İçin Psikososyal Eğitim TAKINTILI DAVRANIŞLAR: Özellikle otistik belirtiler sergileyen çocuklar başta olmak üzere güçlükleri olan birçok çocuk takıntılı davranışlar sergiler.

Bilişsel Strateji Eğitimi İlaçlı Müdahaleler CONCERTA: DEHB’li çocuk ve ergenlerin tedavisinde kullanılır ve merkezi sinir sistemini uyarır (methylphenidate). Tablet şeklinde yutulması gerektiğinden dolayı altı yaşından büyük çocuklarda kullanılır. Daha küçük yaşlarda ilacın alınması problem oluşturabilir.

Çok Sistemli Terapiler Araştırmacılar ilaçla tedavi ve davranışsal müdahaleyi birleştiren çok sistemli bir tedaviye başvurmaktadır.

OKUL TEMELLİ MÜDAHALELER Problemin Değerlendirilmesi: Vincent PROBLEM DAVRANIŞI TANI VE TANIMLA TEMEL VERİLERİ VE AKADEMİK BİLGİLERİ TOPLA DAVRANIŞIN GÖZLEMLENDİĞİ ORTAMI TANIMLA İŞLEVSEL BİR DAVRANIŞ DEĞERLENDİRME VE / VEYA BİR DAVRANIŞ ÖLÇEĞİ DOĞRUDAN GÖZLEM YAP HİPOTEZ GELİŞTİRUYGULA

HİPOTEZLERİ TEST ET VE GEREKİRSE DEĞİŞTİR

Etkili Bir Müdahale Planı Geliştirme Problemin Değerlendirilmesi: Brett (Dikkat Eksikliğinin Baskın Olduğu DEHB Türü) PROBLEM DAVRANIŞI TANI VE TANIMLA TEMEL VERİLERİ VE AKADEMİK BİLGİLERİ TOPLA DAVRANIŞIN GÖZLEMLENDİĞİ ORTAMI TANIMLA İŞLEVSEL BİR DAVRANIŞ DEĞERLENDİRME VE/VEYA BİR DAVRANIŞ ÖLÇEĞİ UYGULA DOĞRUDAN GÖZLEM YAP HİPOTEZ GELİŞTİR HİPOTEZLERİ TEST ET VE GEREKİRSE DEĞİŞTİR

Etkili Bir Müdahale Planı Geliştirme Brett’in davranışsal müdahale planı çok modelli yaklaşıma göre olacak ve öncelikle Adderall desteği ile tamamlanacak olan akademik müdahaleler içerecektir.

ÖZET DEHB hâlen tanısı ve tedavisi en zor olan bozukluktur. Mevcut tahminler, Amerika’daki okul çağı çocuklarının % 3-5’inin bu bozukluktan etkilendiğini göstermektedir. DEHB’nin kesin bir nedeni olmamasına rağmen, çoğunlukla nörobiyolojik olduğu düşünülmektedir ve bu yüzden ebeveynin yetersizliği ya da öğrencinin tembelliği, bencilliği, uslanmazlığı gibi özelliklerle bağlantılandırılamaz.