Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mezhepler Tarihinin Kaynakaları. Genel özellikleri ve sorunları
Advertisements

Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
TÜRK-İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ
Hadis Usûlü 11. Ders (13. hafta)
Hadis Usûlü 3. Ders (3. hafta)
İslâm Düşüncesinde Yorum Farklılıklarının Sebepleri
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، قَالَ (R7)
Salim SELVİ.
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI
Ünlü Türk Matematikçilerden Bazıları
MEZHEPLER.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Din Anlayışındaki Yorum Farklılıklarının Sebepleri
Türkler Arasında İslam’ ın Yayılmasında Etkili Olan Bazı Şahsiyetler
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
FATİH SULTAN MEHMET Tarihte idari yönü yanında ilmî yönü
EMEVİLER DÖNEMİ ( ).
HADİS İLİMLERİ.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
C – Tabiûn ve Tebeü’t-tabiîn Dönemi
Ebu Hanife. Ebû Hanîfe (M. 699/Hicrî /Hicrî 148)[1Ebû Hanîfetu'l-Nu’man), Tam adı:, Nu`mān ibn Thābit ibn Zūṭā ibn Merzubān);
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
Son Dönem 9. Ders.
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
Son Dönem -devam 10. Ders.
Kâdirîlik:  Abdülkadir Geylani'nin (öl. 1169) görüş ve düşüncelerine dayanan tasavvuf ekolüdür. Abdülkadir Geylani Peygamberimizin soyundan gelmekte.
Son Dönem -devam 11. Ders.
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
FatImi Tarihi Berat Köse.
DİN ANLAYIŞINDAKİ FARKLILIKLAR NİÇİN ZENGİNLİKTİR
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
1 ÖNEMLİ İTİKADI MEZHEPLER  1- Ehl-i Sünnet Kavramı  2- Ehl-i Bid’at Kavramı.
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi
SÜNNETE ÇAĞDAŞÇI YAKLAŞIMIN TARİHİ ve FİKRİ ARKA PLANI
Sahih hadislerin anlaşılma problemi
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
Hint Alt Kıtasında Sünnet
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
Batı’yı Aydınlatan İslam Düşünürü
Hadis Alimlerin Uydurma Hadislerin Cazibesine Katıldıkları İddiası ve Eleştirisi
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
RİVAYET DÖNEMİ HİCRİ ASIRLAR ÖZELLİKLERİ.
YUNUS EMRE HAYATI.
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
KÜTÜB-İ SİTTE MUSANNİFLERİ
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
CABIR BIN HAYYAN. CABIR BIN HAYYAN HAYATI ( ) Modern kimyanın kurucusu, atomun parçalanabileceğini dile getiren ilk bilim adamı, İslam dünyasında.
ABBASİLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET II
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
 Farabi, yılları arasında yaşamış bir alimdir. Matematik, botanik, tıp, musiki, felsefe ve mantık alanında eserler yazmış olan bir alimdir. Asıl.
 İslam dininde gönülden bir bağlılıkla kesin olarak inanılması gereken esaslar vardır. Din anlayışı ve yorumu ne olursa olsun, İslam tarihi boyunca Müslümanlar.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
Sunum transkripti:

Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar Rivayet Dönemi Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar 5. Ders

Hicri dördüncü ve beşinci asırlar Abbasiler ile emirlikler veya hanedanlıklar dönemi olarak kabul edilmektedir. Bu dönemde İslami ilimlerin teşekkülü tamamlanmış, mezhepler kökleşmiştir. Batıniler ve Karmatîlerin etkisi artmış İslam Felsefesi ve tasavvuf doğmaya başlamıştır. Siyasi olaylar: Abbasiler ile Fatimiler arasındaki mücadelede Selçuklular Abbasilere yardım etmiş, Fatimilerin şii propagandalarına karşı durabilmek için vezir Nizamü’l-mülk medreseler kurmuştur. Düşünce hareketleri: Büyük ehli sünnet alimlerinden Eş’arî (ö. 324) ve Maturidi (ö. 333) bu dönemde yaşamıştır. Debusi, Pezdevi, Serahsi gibi fıkıh usulcüleri de bu dönemde yaşamışlardır.

Hadisçilerden İbn Hibbân el-Büstî (ö. 354), Ramhürmizî (ö Hadisçilerden İbn Hibbân el-Büstî (ö. 354), Ramhürmizî (ö. 360), Hâkim en-Nîsabûrî (ö. 405) Hatîb el-Bağdâdî (ö. 463); Felsefecilerden Farâbî (ö. 339) ve İbn Sinâ (ö. 428); Tasavvufçulardan Abû Ali Ed-Dekkâk ve el-Kuşeyrî (ö. 546) gibi büyük alimler bu dönemde yaşamışlardır. Mezhepler: Mezhepler arasındaki farklılık derinleşmiş ve her grup kendini fırka-i nâciye görmüştür. Ehl-i hadis ile Mutezile veya Ehl-i rey arasında tartışmalar yoğunlaşmıştır. Bu dönemde akılla nakli uzlaştıran iki kelam ekolü ortaya çıkmıştır: Eşarilik ve Maturidilik. Amelde Hanbeliliği benimseyen Eşarilik, zamanla güç kazanmış ve Maturidilik zayıflamıştır.

Hatib el-Bağdadî gibi büyük muhaddislerin yazdığı eserler hadis ehlinin güç kazanmasına neden olmuştur. Bu dönemden sonra, Eşarilik, Maturidilik ile birlikte Ehl-i sünnet olarak anılmaya başlanmıştır. Koyu bir Eş’arî olan Nizamü’l-mülk’ün medreseleri sayesinde Mutezile Bağdat’tan ayrılmak zorunda kalmıştır.

Hadis İlmiyle İlgili Gelişmeler İlk hadis usulü eserlerinin yazılması: Ramhürmüzî (ö. 360) el-Muhaddisu’l-Fasıl Hakim en-Nîsâbûrî (ö. 405) Ma’rifetü ulumi’l-hadîs Hatîb el-Bağdâdî (ö. 460) el-Kifâye fi ilmi’rivâye Bu eserler Mutezile ile Hadisçiler arasındaki tartışmalardan izler taşımaktadır.

Bu dönemde yazılan önemli hadis kaynakları: Taberânî (ö. 360) el-Mu’cemü’l-kebîr, el-Mu’cemü’l-evsat, el-Mu’cemü’s-sağîr İbni Hibbân (ö. 354) Sahîh Beyhakî ( ö. 458) es-Sünenü’l-kübrâ Bu dönemde yazılan önemli ricâl çalışmaları: İsim karışıklıklarını gidermek, künyesiyle bilinenlerin isimlerini tespit etmek, isim, künye veya nisbelerin okunuşlarını belirlemek vb. amaçlarla birçok kitap yazılmıştır.

Hadis İlimleri ile İlgili Çalışmalar: Hadislerin illetleriyle ilgili çalışmalar yapılmıştır. Hadislerin bilinmeyen kelimelerinin açıklandığı Garîbü’l-hadis kitapları yazılmıştır. İtiraz edilen veya birbirine zıt anlamlar içeren hadislerin yorumlandığı ve ihtilafların giderildiği kitaplar yazılmıştır. Tahavî (ö. 321) Müşkülü’l-âsâr. Hadislerde geçen misalleri bir araya toplayan çalışmalar yapılmıştır.

Şerh çalışmaları: Hattâbî (ö. 388), Mealimü’s-sünen (Sünen-i Ebî Davud şerhi) İbn Battal (ö. 449), Şerhu Camiu’s-sahih (S. Buhârî şerhi) İbn Abdi’l-berr, et-Temhîd (Muvatta şerhi) Şerhlerin içeriği: Hadislerin senedleriyle ilgili bilgi vermek, illetlerini açıklamak, bu illetleri giderecek şahitler bulmak, tanınmayan raviler hakkında bilgi vermek. Metinle ilgili: Metinlerin şahitlerini bulmak, anlaşılmayan ifadeleri açıklamak, anlamı genişletecek bilgiler vermek.

Temel Hadis Kaynakları Üzerine Yapılan Çalışmalar Müstedrek: Önceki dönemde yazılmış bir kitabın şartlarına uyduğu halde kitabına almadığı rivayetlerin toplandığı kitaplara müstedrek denir. Bu eserlerin amacı, şartlara uygun hadislerin sayısını arttırmaktır. Örnek: Hakim en-Nisâbûri, Müstedrek ala’sahîhayn Müstahrac: Önceden yazılmış bir kitabı alıp, ondaki hadislerin her birini, aslında olandan farklı senedlerle rivayet etmektir. Bu eserlerin amacı, asıl kaynaktaki hadisleri sened yönüyle güçlendirmektir. Örnek: Ebû Avâne, Müstahrac. Cem: İki veya daha fazla eserde yer alan hadisleri, tekrarları atarak bir eserde toplayan eserlerdir. Örnek: Hümeydî, el-Cem’u beyne’s-sahîhayn.

Etraf kitapları: Belirli kitaplarda yer alan hadislerin fihristini yapmak amacıyla yazılmıştır. Örnek: Halef el-Vasitî, Etrâfü’sahîhayn. Temel hadis kaynaklarını eleştiren çalışmalar: Çoğunlukla Buhari ve Müslim’in Sahîhleri üzerine eleştiri çalışmaları yapılmıştır.

Hicri Dördüncü ve Beşinci Asrın Temel Özellikleri Mezheplerin görüşleri kalıplaşmış ve sistematik hale gelmiştir. Mezhepler arasındaki çekiişmeler artmıştır. Eş’arî ve Maturidî mezhebinin genel kabul görmesiyle Mutezile zayıflamıştır. İlk hadis usulü eserleri yazılmıştır. Kütübü sitte’den sonra, daha az öneme sahip hadis kitapları yazılmıştır. Temel hadis kitapları üzerine bazı çalışmalar yapılmıştır. Şianın temel hadis kaynakları olarak kabul edilen eserler bu dönemde yazılmıştır.

Vize Hakkında Kitaptan sorumlu olduğunuz bölüm: Baştan İkinci Bölüme (Nakil Dönemi) kadar. Notların dağılımı: %70 hadis tarihi bilgisi (Öncelikle slaytlar. Ama kitap da en az iki kere okunmalı) %30 Metin. Metinden tercüme ve hadis tarihi bilgisi sorulabilir. Arapça sorulup Arapça cevap istenebilir.