ERGENLİK DÖNEMİ, AİLE TUTUMLARI ve İLETİŞİM YILDIRIM TİCARET BORSASI İMAM HATİP ORTA OKULU REHBERLİK SERVİSİ S aliha Lafçı Uzm.Psk.Danı ş man.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
Advertisements

ÖFKEYLE BAŞ ETME.
ÇATALCA ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
ÖZEL BABAOĞLU İ.Ö.O. REHBERLİK SERVİSİ Anne – Baba – Çocuk İletişimi Seminerini SUNAR. SUNAR. Psikolojik Danışman Psikolojik Danışman Abdullah ŞENCAN Abdullah.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
ANNE BABA TUTUMLARI.
HATALI ANNE BABA TUTUMLARI
OLUMLU OLUMSUZ TUTUMLAR
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
AİLE EĞİTİM SEMİNERİNE HOŞ GELDİNİZ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Okul Rehberlik Servisi
Ş ÜKRAN ÖZTÜRK PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN ET İ HOLD İ NG İ LKÖ Ğ RET İ M OKULU PDR SERV İ S İ
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
GENÇ VE AİLE.
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI BAHAR DÖNEMİ AİLE EĞİTİM SEMİNERİ
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
Alaaddin DEBGİCİ Rehberlik ve Psikolojik Danışma Uzmanı ANA-BABA TUTUMLARININ BİREYLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ.
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ETKİLİ İLETİŞİM
ETKİLİ İLETİŞİM.
MUSTAFA AY Rehber Öğretmen Ergenle iletişim kurmak neden bu kadar zor?Acaba ergenlerin bize mesajlarını iletmekte zorlanması da aynı nedenlerden kaynaklanıyor.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
AİLE SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
KIZLARDA GÖRÜLEN ERGENLİK DÖNEMİ DEGİŞİKLİKLERİ VE SORUNLARI
K.KARACAÖREN YUNUSEMRE ORTAOKULU SBS (ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE TEK SINAV SİSTEMİ) öğretim yılından itibaren 8. sınıfta uygulanacak olan.
ANNE BABA TUTUMLARI.
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
Kadriye KULOĞLU Psikolojik Danışman. ERGENLİK EYVAH!!! ÇOCUĞUM BÜYÜYOR Doğduğunda size dünyaları verdi, İlk adımı attığı zaman,sevinçten uçtunuz, İlk.
ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ GENÇLERLE ANNE BABA İLİŞKİSİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
ÇOCUKLARINIZ DİYOR Kİ;
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
SEVGİLİ ANNE-BABALAR. Gençlerimizin sorumluluk sahibi, başarılı, mutlu,olumlu,kendilerini ve yaşamayı seven insanlar olarak yetişmelerini istiyorsak;onlara.
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
HOŞGELDİNİZ.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ.
İLK OLARAK ÖĞRENCİMİZİ TANIMAYA ÇALIŞALIM.SONUÇTA HER İNSANIN KENDİNE GÖRE BİR TARZI VARDIR. EĞER BİZ ÇOCUĞUMUZUN İLETİŞİM VARDIĞIMIZ ZAMAN ONA DAHA RAHAT.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
Günümüzdeki önemli sorunlar daha ileri boyuta varmadan gerekli çözümler üretilmeli ve hayata geçirilmelidir. Gelecek nesilleri yetiştiren siz anne babaların.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
İLETİŞİM.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
ERGENLİK.
İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
AİLE İÇİ İLETİŞİM Anne-Baba Tutumu
ERGENLİK.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
ERGENLİK.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Sunum transkripti:

ERGENLİK DÖNEMİ, AİLE TUTUMLARI ve İLETİŞİM YILDIRIM TİCARET BORSASI İMAM HATİP ORTA OKULU REHBERLİK SERVİSİ S aliha Lafçı Uzm.Psk.Danı ş man

ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ Kız:09-12 yaş arası Erkek:12 yaş sonrası Biyolojik ve psikolojik değişimlerin yoğun olduğu yıllar Ruh dünyasında büyük bir karmaşa ve sıkıntı Tepkiler aşırı ve ölçüsüz(Özellikle aileye karşı) Hislerin baskın geldiği duyguların isyan ettiği dönem Akıl almaz kararlar alınır, beklenmedik davranışlar görülür Aşırı bencil/Aşırı fedakar Otoriteye karşı isyankar/aynı zamanda bağlı

Fiziksel büyüme hızlanır(Eller ayaklar büyür) Yüzde önce burun büyür Kızlarda kalçalar,erkeklerde omuzlar genişler Bedende en son gövde son gelişir Kollar bacaklar arasında uyumsuzluk görülür

BEDENSEL GELİŞİMİN GENÇ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Ayna karşısında çok zaman geçirirler) değişikliklerden kaygı duyar, Bedeniyle ilgili söylenilenlere çok duyarlıdır Sivilceler=Kabus(Çünkü güzelliği bozar Boy ve kilo/Rejim yapma

ANNE-BABAYA TAVSİYELER Değişiklikler konusunda genci bilinçlendirin. Ergenlikte önce el sonra ayakların büyümesi sakarlığa neden olabilir,bundan dolayı eleştirmeyin. Bedenine yönelik şaka ve eleştiri yapmayın Her insan gibi gençler de hata yapabilir önemli olan,genci suçluluk duygusuna kaptırmadan hatasını düzeltmek için ona doğru davranışı öğretmektir.

DUYGUSAL GELİŞİM Duygularda yoğunluk vardır(Şiir,hikaye yazma,günlük tutma,aşk romanları okuma) Duygularda dengesizlik vardır(Aynı olaya farklı tepkiler verebilir,neşeli= neşesiz olabilir) Hayal kurarlar Yalnız kalma isteği ağır basar Duygusal ilişkiler yaşarlar Kaygılarda artış olur(Bedensel ve gelecekle ilgili kaygılar) Heyecan,utanma,kızarma,huzursuzluk

ANNE-BABAYA TAVSİYELER Çocuğunuzun sizin hayalinize uygun özel bir kişi olmasını istemeyin, yalnızca kendi istekleri doğrultusunda gelişimini tamamlamış sağlıklı,yeteneklerini gerektiği gibi kullanabilen bir kişi olmasını sağlamaya çalışın. Sağlıklı iletişim kurun. Kişiliğine sevgi ve saygı gösterin.(Evde anne ve babayla olumlu ilişki yoksa bu boşluğu arkadaşlarıyla doldurmaya çalışırlar) Olumsuz davranışlar karşısında soğukkanlı olmaya çalışın.

Öfkeyi dışa vururken “” “Sen aptalın birisin ne zaman akıllanacaksın” yerine “Bu davranışın beni çok kızdırdı,” demek daha az yaralayıcıdır. Eleştiri ve kızgınlık kişiye değil davranışa yönelik olmalıdır. “zaten senden bir şey beklenmezdi ki!”, “sen ne zaman adam olacaksın?” gibi sözler umut kırıcıdır ve kişide yetersizlik duygusu yaratır. Dış görünüşle ilgili tartışmalara mümkün olduğu kadar girmemeye özen gösterin.

KİŞİLİK GELİŞİMİNDE ANNE-BABAYA TAVSİYELER Doğruları söylemekle yetinmeyin,savunduğunuz doğruları sizler de yapın. Onlara seçme hakkı tanıyın. Yanlışlarını değil doğrularını yakalayın.(Takdir edilen ve övülen çocuklar daha sağlıklı gelişim gösterirler) Olumsuz ifadelerden kaçının.(Tembel,sorumsuz vb.) Kıyaslama yapmayın. Suçlamayın suçlanan gençler de başkalarını suçlar. Girişim ve faaliyetlerini destekleyin. Bazı hatalarını görmezden gelin kendisinin düzeltmesini bekleyin. Ulaşabileceği hedefler koymasına destek olun.

KİŞİLİK GELİŞİMİNDE ANNE-BABAYA TAVSİYELER H.z. Ali(R.A.) “7 yaşına kadar olan çocuğunuzla oynayınız, 15 yaşına kadar da arkadaşlık ediniz, 15 yaşından sonra ise istişare (fikir alışverişi) ediniz”. diyerek, çocuk ruh sağlığını tek cümlede özetlemiştir. Yüce Peygamberimizin de, buluğ çağını deliliğin bir şubesi olarak tarif etmesi çok anlamlı mesajlar vermektedir.

ANNE-BABA TUTUMLARI

Otoriter ve baskıcı tutum Denetim yüksek Duyarlılık düşük Kurallar çocuklara açıklanmadan konur Koşulsuz itaat Aşırı baskı,çocuklarda evden kaçma ya da intiharlara kadar götüren duygusal tepkilere neden olur.

Kişilik üzerinde etkileri; Genç sessiz,uslu ve dikkatli olmasına karşın çekingen ve başkalarının etkisinde,bağımlı,sorumluluk almaktan korkan,sabırsız bir yapıya sahip olur. Kendini değersiz hisseder. Kendini yeterli görmez. İradesi dışa bağımlı olur. Öfke duygularını başkalarına yansıtır. Boyun eğen korkak çekingen biri olur……

AŞIRI KORUYUCU VE MÜDAHALECİ TUTUM; Kişilik üzerindeki etkisi; Girişimci ve bağımsız olmazlar. Her adımda yönlendirilmeye ihtiyaç duyarlar. Arkadaş grubuna fazla katılmazlar. Sorumluluk almaktan korkarlar. Kendi işlerini başkalarının yapmasını beklerler.

DENGESİZ VE KARARSIZ TUTUM İç çatışmalar artar. Dengesiz ve kararsız kişilik yapısı gelişir. Sürekli kaygı ve depresyona neden olur.

İZİN VERİCİ TUTUM Denetimsiz olurlar Kendi kendilerine yetmezler Sorumluluk almazlar İnsanları kullanabilirler Paylaşım ve işbirliği gelişmez Başkaldırı vardır…

EŞİTLİKÇİ VE DEMOKRATİK TUTUM; Kişilik üzerindeki etkisi; Kendine güvenen, sosyal,girişimci, bağımsız, kendi haklarını koruyan, işbirliği ve dayanışmaya açık bireyler olurlar.

SONUÇ OLARAK: Çocuklarınızı olduğu gibi kabul Ediniz, olmalarını istediğiniz gibi değil. Onların doldurulacak birer kova olmadığını, yakılacak birer ışık olduğunu unutmayınız.

AİLE İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM

İLETİŞİM;Duygu ve düşünceleri paylaşma süreci. İletişimde önemli olan anlaşmaktır……. Anne ve babanın sık sık “oğlum/kızım çok değişti,eskiden hiç böyle yapmazdı” Gençler;”Babam beni hiç anlamıyor” “Annem bana yardımcı olmuyor” dedikleri olur. Önemli olan bu durumlarda empati kurmak ve sorunlara yönelik çözümler bulmaktır.

İyi bir ailenin gence sağladığı olanaklardan biri de kötü sonuçlardan korkmadan içini dökebilmesi, duygularını açığa vurabilmesidir. Aile her zaman için sığınılacak bir liman olmalıdır.

İYİ İLETİŞİM KOŞULLARI

Gelişim dönemleri hakkında bilgi edinin Onların tek ve biricik olduklarını unutmayın. İyi örnek olun. Tutarlı ve kararlı olun. Sevginizi eksik etmeyin. Empati kurmaya çalışın. Dinleyin.. “sen varsın, senin farkındayım,önemli ve özelsin,sana değer veriyorum” mesajı iletin.

BEN DİLİ Söz deriz Söz söyleriz Sözle dost anar Sözle gönül kırar Ve Sözümüzle anılırız Bir sözle unutulur gideriz Bir sözle ölümsüz kalırız.

EMPATİ KURUN Anne-Baba; “Harçlığı var,rahatı iyi,her şeyini karşılıyoruz ancak başarılı olamıyor,söz dinlemiyor” Genç; “Her zaman anne ve babamızdan para istemek zorundayız.Onların istekleri dışında yaşama şansımız yok” Bu ifadelerde karşılıklı olarak empati kurulmadığından iletişim kesintiye uğrar ve sorunlar yaşanır.

İLETİŞİMDE; SÖZCÜKLER % 10 SES TONU % 30 BEDEN DİLİ % 60 Öneme sahiptir.

Empati kurarken; Kendinizi gencin yerine koyun, Duyguları doğru anlamaya dikkat edin, Anladığınızı sözcüklerle ifade edin, Çocuklarınıza sık sık öğütler vermek yerine,onlara yol göstermeyi tercih ediniz. Bırakın karar verme ve sorumluluk duygularını yaşasınlar.

İLETİŞİMİ ENGELLEYEN ETMENLER

1.Emretme; İsyankar davranışa yöneltir,direnci arttırır. 2.Tehdit etme; “Sınavı kazanmazsan gözüme görünme” Söz konusu tehditin gerçekte yerine gelip gelmeyeceğini deneyebilir. 3.Yargılama/eleştirme; “Çok çalışmıyorsun zaten sen tembel birisin” Değersizlik duygusu yaşayabilir,ya da tepkide bulunur.

4.Ad takma/Gülünç duruma düşürme; “Kocaman adamsın ama beynin küçük” Karşılık vermeyi zorunlu kılar. 5.Çok inceleyici sorular sorma; Neden?,kim?,nasıl?.... “Ders çalışman için neden plan yapmıyorsun?” Cevaplamayabilir,yalan söyleyebilir. 6.Konuşmaları alaya vurma; “Boş boş konuşacağına otur da ders çalış” Dikkate alınmadığını düşünür,iletişim kurmak istemez.

7.Her konuda ahlak dersi verme; “Ben bu imkanlara sahip olsaydım çok daha yüksek puanlar alırdım” Savunuculuk artar. 8.Aşırı teselli verme; “Canını fazla sıkma,boşver canın sağ olsun” Beni anlamıyorlar diye düşünür. Başarılı iletişimde koşul,birbirimize karşı Beslediğimiz iyi niyet duygulardır.

Bir gencin,arkadaş grubuyla ilişkileri Ne boyutta olursa olsun,problemlerinde sıkıntılarında ve sevinçlerinde genç,ailesinin yanında olduğunu hissetmelidir.

Benden örnek çocuk olmamı beklemezseniz ben de sizden örnek anne,baba olmanızı beklemem.Sevecen ve anlayışlı olmanız bana yeter.

Konuşurken, Amaç belirleyin Ses tonunuzu ayarlayın Monoton ses tonundan kaçının Anlayamayacağı ifadelerden kaçının Gencin duygularını anlamaya çalışın Beden dilinizi kullanın Üstün taraf olmaya çalışmayın……. Dinlemek ve duymak birbirinden farklıdır. Birçok anne ve baba çocuklarını çok iyi duyabilir, ancak onları dinlemedikten sonra duymak ne işe yarar ki……