Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

AİLE SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "AİLE SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ"— Sunum transkripti:

1 AİLE SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
Hazırlayan: Rehber Öğretmen ve Psikolojik Danışman Bilge YILDIZ

2 YAPILAN ÇALIŞMALAR EĞİTSEL REHBERLİK MESLEKİ REHBERLİK
KİŞİSEL SOSYAL REHBERLİK PSİKOLOJİK DANIŞMA

3 EĞİTSEL REHBERLİK BAŞARI -MOTİVASYON – ÖĞRENME YÖNTEMLERİ SEMİNERİ yapıldı. KİŞİSEL ÖĞRENME STİLLERİ ENVANTERİ uygulandı. Derse Başlama Dersi Sürdürme Fiziksel Uyarıcılardan Etkilenme Görsel-İşitsel- Bedensel Kinestetik Zeka

4 MESLEKİ REHBERLİK 1- Mesleki Bilgilendirme Seminerleri 2- ‘‘ Mesleki Tanıtım Projesi ’’ 3- ‘‘ Kariyer Günleri ’’ 4- İlgi ve Yetenek Testleri ( ABKÖ…mbs) 4- Üniversite Gezileri

5 2011 Aralık Ayında ÜNİVERSİTE

6 İTÜ GEZİSİ ODTÜ GEZİSİ

7 2011 Aralık Ayında Düzenlediğimiz Geziler -İTALYA

8 KİŞİSEL- SOSYAL REHBERLİK
SINAV KAYGISI ENVANTERİ uygulandı. Aile, Kişisel, Arkadaşlık Problemleri ( İletişim vs…) = DUYGUSAL ZEKA ( EQ ) BİREBİR GÖRÜŞME İLETİŞİM BECERİLERİ SEMİNERİ SINAV KAYGISI VE TAKTİKLERİ SEMİNERİ KENDİNİ DEĞERLENDİRME ENVANTERİ

9 NE ZAMAN? REHBERLİK DERSLERİ ( REHBERLİK ETKİNLİKLERİ ) Sınıf ve Okul Rehber Öğretmeni tarafından ) Okul Rehberlik Çerçeve Programı Sene başı Öğrenci Tanıma Formu Mesleki Tanıma Formu

10 PSİKOLOJİK DANIŞMA Psikolojik danışmanlık, bireyin iç çatışmaları, sorunları ve ruhsal bozuklukları üzerinde yoğunlaşıp kişisel sorunların çözülmesine, bireyin kendisiyle ve çevresiyle barışık hale gelip üretken ve verimli olmasına yardımcı olur.

11 GİZLİLİK ETİK İLKEMİZDİR.
PSİKOLOJİK DANIŞMANIN AMACI Telkin ya da tavsiyelerde bulunmak değil, danışanın daha önce farkında olmadığı duygu, düşünce ve isteklerinin bilince ulaşma süreci içinde, kendisini anlamasına ve geliştirmesine yardımcı olmaktır. GİZLİLİK ETİK İLKEMİZDİR.

12 OGYE KAPSAMINDA 7 EKİP 1- BAŞARIYI ARTTIRMA EKİBİ 2- KİTAP KURDUYUZ EKİBİ ( PAYLAŞIM SAATLERİ) 3- REHBERLİK BİRİMİ EKİBİ 4- MÜZİK EKİBİ 5- RESİM EKİBİ 6- SPOR EKİBİ 7- HALK OYUNLARI EKİBİ

13 GENÇ VE AİLE

14

15 Çocuklukla yetişkinlik arası
Çocuklukla yetişkinlik arası Biyolojik ve psikolojik değişimlerin yoğun olduğu yıllar Ruh dünyasında büyük bir karmaşa ve sıkıntı Tepkiler aşırı ve ölçüsüz(Özellikle aileye karşı) Hislerin baskın geldiği duyguların isyan ettiği dönem Akıl almaz kararlar alınır,beklenmedik davranışlar görülür Aşırı bencil/Aşırı fedakar Otoriteye karşı isyankar/aynı zamanda bağlı

16 Çocuklar ayrı birer kişilik yapısına sahiptir
Çocuklar ayrı birer kişilik yapısına sahiptir Bağımsızlıklarına saygı duyulmalıdır Olumlu iletişim kurulmalıdır.

17 ERGENLİK

18 BEDENSEL GELİŞİMİN GENÇ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
İlgi alanının temelidir(Ayna karşısında çok zaman geçirirler) Bedeniyle ilgili söylenilenlere çok duyarlıdır Sivilceler=Kabus(Çünkü güzelliği bozar Boy ve kilo/Rejim yapma

19 ANNE-BABAYA TAVSİYELER
Ergenlikte önce el sonra ayakların büyümesi sakarlığa neden olabilir,bundan dolayı eleştirmeyin. Bedenine yönelik şaka ve eleştiri yapmayın Her insan gibi gençler de hata yapabilir önemli olan,genci suçluluk duygusuna kaptırmadan hatasını düzeltmek için ona çalışmayı öğretmektir.

20 Yalnız kalma isteği ağır basar Duygusal ilişkiler yaşarlar
DUYGUSAL GELİŞİM Duygularda yoğunluk vardır(Şiir,hikaye yazma,günlük tutma,aşk romanları okuma) Duygularda dengesizlik vardır(Aynı olaya farklı tepkiler verebilir,neşeli= neşesiz olabilir) Hayal kurarlar Yalnız kalma isteği ağır basar Duygusal ilişkiler yaşarlar Kaygılarda artış olur(Bedensel ve gelecekle ilgili kaygılar) Heyecan,utanma,kızarma,huzursuzluk

21 ANNE-BABAYA TAVSİYELER
Çocuğunuzun özel bir kişi olmasını istemeyin,yalnızca kendi istekleri doğrultusunda gelişimini tamamlamış sağlıklı,yeteneklerini gerektiği gibi kullanabilen bir kişi olmasını sağlamaya çalışın. Sağlıklı iletişim kurun. Kişiliğine sevgi ve saygı gösterin.(Evde anne ve babayla olumlu ilişki yoksa bu boşluğu arkadaşlarıyla doldurmaya çalışırlar) Olumsuz davranışlar karşısında soğukkanlı olmaya çalışın.

22 Öfkeyi dışa vururken “Sen aptalın birisin ne zaman akıllanacaksın” yerine “bu yaptığın hoş bir davranış değil” “Bu davranışın beni çok kızdırdı,” demek daha az yaralayıcıdır. Eleştiri ve kızgınlık kişiye değil davranışa yönelik olmalıdır. “Zaten senden bir şey beklenmezdi ki!”, “Sen ne zaman adam olacaksın?” gibi sözler umut kırıcıdır ve kişide yetersizlik duygusu yaratır. Dış görünüşle ilgili tartışmalara mümkün olduğu kadar girmemeye özen gösterin. Kurallar mutlaka olmalı, fakat eskiye oranla biraz daha fazla serbestlik tanıyın.

23 KİŞİLİK GELİŞİMİNDE ANNE-BABAYA TAVSİYELER
Doğruları söylemekle yetinmeyin,savunduğunuz doğruları sizler de yapın. Onlara seçme hakkı tanıyın. Yanlışlarını değil doğrularını yakalayın.(Takdir edilen ve övülen çocuklar daha sağlıklı gelişim gösterirler) Olumsuz ifadelerden kaçının.(Tembel,sorumsuz vb.) Kıyaslama yapmayın. Suçlamayın suçlanan gençler de başkalarını suçlar. Girişim ve faaliyetlerini destekleyin. Bazı hatalarını görmezden gelin kendisinin düzeltmesini bekleyin. Ulaşabileceği hedefler koymasına destek olun.

24 SINAV KAYGISI VE AİLE

25 SINAV KAYGISI Sınav Kaygısı;Sınav öncesinde yaşanan stresin doğurduğu karmaşık fizyolojik ve duygusal tepkilerdir. NEDENLERİ: Zamanı iyi kullanamama, ( Sınav taktikleri..) Sonuçları tahmin etme, Sınava gerçeğinden farklı anlamlar yükleme, Başarısız olma korkusu Gerçekçi olmayan düşünce biçimleri Aile ve çevrenin beklentilerinin yüksek olması

26 Kaygı nedenleri; Gerçekçi;Büyük bir yarışta yer almak…. Akılcı değil;Anneme ve babama ne diyeceğim Arkadaşlarımın yüzüne nasıl bakacağım. Borçuluk Psikolojisi Sınav bildikleri,öğrendiklerini kullanabileceği amaçlarını kolaylaştıracak bir fırsat olduğu söylenmelidir.

27 ÇEVRENİN BEKLENTİ DÜZEYİ VE AİLENİN BAKIŞ AÇISI
KAYGI BULAŞICI BİR DUYGUDUR. ADAYDAN HERKES GERÇEKÇİ BEKLENTİLER İÇİNDE OLMALIDIR.

28 Kaygının kendisiyle ilgili nedenleri;
LYS’yi kazanacak kadar zeki ve çalışkan değilim. Herkes benden fazla çalışıyor. Başarılı olamayacağım. Başkalarından daha fazla başarılı olmalıyım

29 Sınavla ilgili; Bu sınav benim değerimi ve yeteneklerimi belirleyecek. Sınavda başarılı olursam hayatım kötü olacak. Hayatta başarılı olmanın tek yolu bu sınav. ( Alternatifsizlik )= -meli, -malı cümleler

30 SINAV KAYGISI ENVANTERİ
1-Başkalarının Görüşü 2-Kendi Görüşünüz 3-Gelecek İle İlgili Endişeler 4-Hazırlanmakla İlgili Endişeler ( Zihinsel, Bedensel Tepkiler…)

31 SINAV KAYGISININ DUYGUSAL SONUÇLARI
Huzursuzluk Çabuk öfkelenme Mutsuzluk İçe kapanma İlişki kurmada güçlük Olumsuz benlik algısı

32 SINAV KAYGISININ BİLİŞSEL VE ZİHİNSEL SONUÇLARI
Düşünceleri toparlayamama,ifade edeme Unutkanlık , transfer edememe Görsel ve işitsel kanaldan gelen bilgileri anlamada güçlük çekme Dikkat ve konsantrasyon güçlüğü

33 SINAV KAYGISININ FİZİKSEL (PSİKOSOMATİK )SONUÇLARI
Mide ve bağırsak rahatsızlıkları Baş dönmesi Kusma Ellerde titreme Terleme Nefes alıp vermede güçlük yaşama, Yorgunluk ve bitkinlik belirtileri Uyku bozuklukları

34 SINAV KAYGISINA NEDEN OLAN VE GERÇEKÇİ OLMAYAN DÜŞÜNCE BİÇİMLERİ
Duygusal –Akılcı Terapi (A. Ellis ) A- Harekete Geçiren Olay ( Sınav ) B- İnanç ( Başarılı olamazsam değersiz biri olurum.) C-Duygusal ve Davranışsal Tepki ( Konsantre olmama, mide ağrısı vb..)

35 GERÇEKÇİ OLMAYAN DÜŞÜNCELER ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK PSİKOLOJİSİ
Ben yapamam,beceremem, Benden köy kasaba olmaz, Çevreme rezil olacağım…. gibi negatif düşünceler yerine, Eksiklerimi giderirsem kazanırım. Kazanmak için kendime özel çalışma sistemi geliştirmeliyim. Azmin elinde hiç bir şey kurtulmaz, Biraz çalışırsam mutlaka karşılığını alırım, Hedefime ulaşmak için ne yapmalıyım?

36 YAPILACAK SINAVIN SONUCUYLA İLGİLİ TAHMİN YÜRÜTME
Eksiklerini abartarak sınavın sonucunu olumsuz tahmin etme, ( İç motivasyonu sağlamalı ) Çalışma gücünü yok eden tahminler zararlıdır. Hedefim ne? Ne yapmalıyım? İnanç

37 GEÇMİŞ VE GELECEK ARASINDA SAVRULMAK
Düşünce yapısı olarak geçmişteki başarısızlıklar ve olumsuzluklar temel alınır ise: GELECEK ? ( Kendini Gerçekleştiren Kehanet ) GEÇMİŞTEKİ OLUMLU VE BAŞARILI YÖNLERİNİ TEMEL ALARAK DÜŞÜNMEK

38 ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARI SINAV KAYGISI İLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ SEMİNER VE GRUPLA PSİKOLOJİK DANIŞMA

39 KAYGI İLE BAŞA ÇIKMA TEKNİKLERİ
Doğru Nefes Alma:Açık havada veya havalandırma iyi olan bir odada derin nefes alıp vererek kafanızdan düşüncelerinizi boşaltabilirsiniz. Nefesi alırken karın bastırılmalı ağızdan alınarak burundan verilmelidir.Akciğerler tamamen doldurulmalı,boşaltılmalı ,nefes alış verişler kesik kesik,kesintisiz şeklinde çalışılırsa ses tellerine de faydası olur. Çalışmaları beş on kez tekrar ediniz Nefes alırken derin ve yavaş alınmalıdır. Bu çalışmalarda yüzünüz kızarmıyorsa yeteri kadar ciddi yapıyorsunuz demektir. Aşırı kendinize yüklenmeyiniz beyin kanaması geçirebilirsiniz.

40 KENDİNİ TANIMA Derin Solunum: Normal yaşamınızda ne kadar derin solunum yapıp yapmadığınızı kontrol ediniz. Kaygı anında nefes darlığı yaşıyorsanız bu sizin yanlış solunum alışkanlıklarınızdan kaynaklanıyor olabilir. Gözlerinizi kapatın,burnunuzdan aldığınız nefesinizi karnınızı şişirmesine sağlayın.Kaslarınızı olabildiğince gevşetin,aldığınız nefesi üç beş saniye tuttuktan sonra sessiz ve yavaş olarak dışarı verin. Bunu beş altı defa tekrar edin gevşediğinizi göreceksinizb

41 OLUMSUZ DÜŞÜNCE YAPILARI
Hep,yada hiç Aşırı genelleme Zihinsel Çarpıtmalar Olumluyu Geçersiz Kılma Hemen Sonucu Varma Abartma Duygusal Mantık Yürütme Meli malı Etiketleme yanlış etiketleme Kişiselleştirme

42 PROBLEM ÇÖZME AŞAMALARI
Problemi saptama Seçenekleri Gözden Geçirme Bir çözüm yolu seçme Eyleme geçme Sonuçları Değerlendirme

43 SINAVA HAZIRLIK SÜRECNDE OLUMSUZ ANNE-BABA TUTUMLARI

44 OTORİTER VE BASKICI TUTUM
Denetim yüksek Duyarlılık düşük Kurallar çocuklara açıklanmadan konur Koşulsuz itaat Aşırı baskı, gençlerde evden kaçma ya da intiharlara kadar götüren duygusal tepkilere neden olur.

45 Kişilik üzerinde etkileri;
Genç sessiz,uslu ve dikkatli olmasına karşın çekingen ve başkalarının etkisinde,bağımlı,sorumluluk almaktan korkan,sabırsız bir yapıya sahip olur. Kendini değersiz hisseder. Kendini yeterli görmez. İradesi dışa bağımlı olur. Öfke duygularını başkalarına yansıtır. Boyun eğen korkak çekingen biri olur……

46 AŞIRI KORUYUCU VE MÜDAHALECİ TUTUM
Gencin işlerini, onun adına yapan. Sınav Başvuru formunu çocuğu yerine kendisi dolduran Mümkün olsa onun yerine sınava girecek olan ‘‘Hiçbir iş yaptırmıyorum, hiçbir şeyini eksik etmiyorum, yemeğini bile ayağına götürüyorum.’’ Hemen hemen tüm derslerde özel ders aldıran

47 AŞIRI KORUYUCU VE MÜDAHALECİ TUTUM Kişilik üzerindeki etkisi;
Gencin tüm yaşamını belirleyen ve planlayan (Veli örn ) Ders çalışma programı hazırlayan Sürekli ‘‘ ders çalış ’’ diyen ( Araba örn) Girişimci ve bağımsız olmazlar. Her adımda yönlendirilmeye ihtiyaç duyarlar. Arkadaş grubuna fazla katılmazlar. Sorumluluk almaktan korkarlar. Kendi işlerini başkalarının yapmasını beklerler.

48 DENGESİZ VE KARARSIZ TUTUM Kişilik üzerindeki etkisi;
KAYGILI AİLE MODELİ İLETİŞİM KAZALARI Kendini bu kadar hırpalama dünyanın sonu değil! Sana güveniyoruz başaracaksın! İç çatışmalar artar. Dengesiz ve kararsız kişilik yapısı gelişir. Sürekli kaygı ve depresyona neden olur.

49 SORGULAYAN VE YARGILAYAN AİLE MODELİ
Sınavın nasıl geçti? Yerine Kaç yanlışın var? ( 40 Soru 20 soru işlediği konulardan 18 net başarılı sayılır. Arkadaşın kaç puan aldı? Senden yüksek alan kaç kişi var?(Kendisi ile yarışmalı )

50 İZİN VERİCİ TUTUM Kişilik üzerindeki etkisi;
Denetimsiz olurlar Kendi kendilerine yetmezler Sorumluluk almazlar İnsanları kullanabilirler Paylaşım ve işbirliği gelişmez Başkaldırı vardır…

51 OLAĞANÜSTÜ İYİ DAVRANAN AİLE MODELİ
Eve misafir kabul etmeyen Seyahat programı yapmayan Gencin salonda ders çalışmasına izin verip Tv açmayan Fazla konuşmayan Steril bir ortam yaratan

52 AŞIRI SORUMLULUK YÜKLEYEN
AİLE MODELİ Kardeşinin bakımından Kardeşinin derslerinden sorumlu olma Misafir ağırlama Babaya işyerinde yardımcı olma

53 EŞİTLİKÇİ VE DEMOKRATİK TUTUM Kişilik üzerindeki etkisi;
Kendine güvenen, Sosyal,girişimci, Bağımsız, Kendi haklarını koruyan, İşbirliği ve dayanışmaya açık bireyler olurlar.

54 Çocuklarınızı olduğu gibi kabul ediniz,olmalarını istediğiniz gibi değil.Onların doldurulacak birer kova olmadığını,yakılacak birer ışık olduğunu unutmayınız.

55 VELİ OLARAK NE YAPMALIYIZ?
Olağanüstü davranmayın. Sorumluluk ve özgüvenin önemi ‘‘Yasaklamak’’ yerine ‘‘Kısıtlamak’’ Anlaşma Yapın. Gençlik Döneminde olduğunu unutmayın. Sevgiyi şartlı sunmayın. ‘‘ Ya olmazsa sorusunu birlikte yanıtlayın.’’ (Alternatifsizlik)

56 ‘‘Okursan hem kendini hem de bizi kurtarırsın
‘‘Okursan hem kendini hem de bizi kurtarırsın.’’ türünde kahramanlık rolleri yüklemeyin., Huzurlu bir ortam yaratın. Ders çalışma davranışını önemseyin. Güvenin ifadesi ( Ne kadar emek harcadığını görüyorum. Hiçbir emek karşılıksız kalmaz.) Üstün beklentiler oluşturmayın. ( Yeteneklerinin sınırı)

57 Bilgili olmaktan çok sağlıklı olmak
Hazıra alıştırmayın. (Odasına yemek servisi) Karşılaştırmalardan uzak durun.( Kuzenleri, arkadaşları..) Fedakarlıkları yüzüne vurmayın.( Saçımı süpürge ettim, dershanelere gönderdim…) Sınav stresini kullanmasına izin vermeyin. ( Şu sınav geçsin sen ondan sonra…)

58 AİLE İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM

59 İLETİŞİM;Duygu ve düşünceleri paylaşma süreci.
İletişimde önemli olan anlaşmaktır……. Anne ve babanın sık sık “oğlum/kızım çok değişti,eskiden hiç böyle yapmazdı” Gençler;”Babam beni hiç anlamıyor” “Annem bana yardımcı olmuyor” dedikleri olur. Önemli olan bu durumlarda empati kurmak ve sorunlara yönelik çözümler bulmaktır.

60 ÇOCUK VE GENÇLERİMİZİN HALİ
Bu soru insanlık tarihi kadar eski MÖ Sümer tabletlerinde bir yazı... Ne olacak bu çocuklar ve gençler böyle ne kadar da asiler bize hiç benzemiyorlar…..”

61 İyi bir ailenin gence sağladığı olanaklardan biri de kötü sonuçlardan korkmadan içini dökebilmesi,duygularını açığa vurabilmesidir.Genç,buyruk davrandığı evden sıkıldığı zaman bile,onun için ailesi denize açıldıktan sonra geri dönüp sığınabileceği bir liman olma özelliğini kaybetmemelidir.

62 İYİ İLETİŞİM KOŞULLARI

63 Gelişim dönemleri hakkında bilgi edinin
Onların tek ve biricik olduklarını unutmayın. İyi örnek olun. Tutarlı ve kararlı olun. Sevginizi eksik etmeyin. Empati kurmaya çalışın. Dinleyin.. “sen varsın, senin farkındayım,önemli ve özelsin,sana değer veriyorum” mesajı iletin.

64 BEN DİLİ Söz deriz Söz söyleriz Sözle dost anar Sözle gönül kırar Ve Sözümüzle anılırız Bir sözle unutulur gideriz Bir sözle ölümsüz kalırız.

65

66 OLUMSUZ İFADELER OLUMLU İFADELER Biz senin yaşındayken başkaydık,şimdi sizleri anlamıyorum…. Çatışma yaşadığının farkındayım,zamanla fikirler değişiyor,bir de şunu denesen. Sen adam olmazsın.Her zaman böyle beceriksizsin. Başarı için eksikliklerin var.Kendini kanıtlamak için bu fırsat sayılabilir. Annenle karar verdik bu iş bizim istediğimiz gibi olacak,çocuk dediğin itaat etmeli. Annenle düşündük seni fikrini almak istiyoruz.Sen ne dersin? Şu tercihi yap Tercih yaparken yetenek ve ilgilerini düşündün mü?Bunla ilgili düşüncelerimiz var karar yine de senin. Arkadaşlarını beğenmiyoruz.Hepsi berbat. Bazı arkadaşlarının yanlış olduğunu düşünüyoruz.Onları tanımak istiyoruz.

67 Günlerdir bu ne surat konuşmadan duruyorsun.Ne halin varsa gör.
Bugünlerde sıkıntılı olduğunun farkındayız.Sorunlarını bizimle paylaşmak ister misin? Sorumsuzca para harcıyorsun.Sınırsız isteklerinden bıktık. Olanaklarımız sınırlı bizi anlamanızı istiyoruz. Bu kadar dağınık oda görmedim.Her zaman pasaklısın Bu düzensizlik ,bizim kadar seni de rahatsız ediyor.

68 EMPATİ KURUN Anne-Baba;
“Harçlığı var,rahatı iyi,her şeyini karşılıyoruz ancak başarılı olamıyor,söz dinlemiyor” Genç; “Her zaman anne ve babamızdan para istemek zorundayız.Onların istekleri dışında yaşama şansımız yok” Bu ifadelerde karşılıklı olarak empati kurulmadığından iletişim kesintiye uğrar ve sorunlar yaşanır.

69 İLETİŞİMDE; SÖZCÜKLER % 10 SES TONU % 30 BEDEN DİLİ % 60 Öneme sahiptir.

70 EMPATİ KURARKEN; Kendinizi gencin yerine koyun, Duyguları doğru anlamaya dikkat edin, Anladığınızı sözcüklerle ifade edin, Çocuklarınıza sık sık öğütler vermek yerine,onlara yol göstermeyi tercih ediniz.Bırakın karar verme ve sorumluluk duygularını yaşasınlar.

71 ANNE BABA EBEVEYNLİK GÖREV VE SORUMLULUĞU
Çocuklara doğru örnek olmak, Çocukları korumak ve desteklemek, Kuralları ve sınırları öğretmek, Sürekli ve tutarlı bir anne babalık tutumu göstermek, Hem kendi isteklerini hem de çocuğun isteklerini dikkate alan bir ilişki geliştirmek

72 TANIYIN KENDİNİZİ ÇOCUĞUNUZU ÇEVRESİNİ ARKADAŞLARINI VE AİLELERİNİ

73 İZLEYİN BOŞ VAKİTLER AKADEMİK BAŞARI/BAŞARISIZLIK DEVAM/DEVAMSIZLIK
ARKADAŞLARI GİTTİĞİ YERLER ANİ DEĞİŞİKLİKLERİ PROBLEM ÇÖZME YOLLARI

74 İLETİŞİM ZAMAN AYIRIN DİNLEYİN DUYGULARINI ANLAYIN
HER KONUDA KONUŞMASINI DESTEKLEYİN ÖNEMSEDİĞİNİZİ GÖSTERİN

75 ERGENLE KONUŞURKEN ÖNEMLİ NOKTALAR
Duygularınızı ve ihtiyaçlarınızı ergene ifade edin Ergenlerin düşüncelerini sorun ve düşüncelerine saygı duyun Önce ihtiyacınızdan ve duygunuzdan bahsedin Öğüt, öneri verecekseniz önce isteyip-istemediğini sorun

76 Konuşurken, Amaç belirleyin Ses tonunuzu ayarlayın
Monoton ses tonundan kaçının Anlayamayacağı ifadelerden kaçının Gencin duygularını anlamaya çalışın Beden dilinizi kullanın Üstün taraf olmaya çalışmayın……. Dinlemek ve duymak birbirinden farklıdır. Birçok anne ve baba çocuklarını çok iyi duyabilir, ancak onları dinlemedikten sonra duymak ne işe yarar ki……

77 ERGEN’İN ELEŞTİRİYE BAKIŞI
Genellikle eleştiriyi abartarak ve çarpıtarak alır. Eleştirinin “ne” olduğundan çok,eleştiriyi yapanın “kim” olduğu önemlidir. Eleştiri kişiliğe yönelik ise“güç savaşı” için neden sayarlar. Eleştirinin kriterleri ve sebep-sonucu açıklanırsa etkili olur.

78 ERGEN’İN TAKDİRE BAKIŞI
Hem kişiliği hem de davranışı takdir etmek, Anında takdir etmek, Hem grup önünde , hem tek başına iken, Takdirin nedenini açıklamak; olumlu davranışın size olan etkisini, hissettiklerinizi söylemek

79 ERGENLER BELLİ ETSE DE ETMESE DE KENDİSİNE YÖNELİK YAPILAN TÜM DEĞERLENDİRMELERİ ÖNEMSER.

80 ÇOCUKLARINIZIN DERSLERDE
ÇOCUKLARINIZIN DERSLERDE ve DAVRANIŞLARDA DAHA İYİ OLABİLMESİ İÇİN OKUL VE ÖĞRETMENLERLE İLETİŞİME GİRİN.

81 İLETİŞİMİ ENGELLEYEN ETMENLER

82 1.Emretme; “LYS’yi kazanmak için 4 saat çalışmalısın”
İsyankar davranışa yöneltir,direnci arttırır. 2.Tehdit etme; “Sınavı kazanmazsan gözüme görünme” Söz konusu tehditin gerçekte yerine gelip gelmeyeceğini deneyebilir. 3.Yargılama/eleştirme; “Çok çalışmıyorsun zaten sen tembel birisin” Değersizlik duygusu yaşayabilir,ya da tepkide bulunur.

83 4.Ad takma/Gülünç duruma düşürme; “Kocaman adamsın ama beynin küçük”
Karşılık vermeyi zorunlu kılar. 5.Çok inceleyici sorular sorma; Neden?,kim?,nasıl?.... “Ders çalışman için neden plan yapmıyorsun?” Cevaplamayabilir,yalan söyleyebilir. 6.Konuşmaları alaya vurma; “Boş boş konuşacağına otur da ders çalış” Dikkate alınmadığını düşünür,iletişim kurmak istemez.

84 8.Aşırı teselli verme; “Canını fazla sıkma,boşver canın sağ olsun”
7.Her konuda ahlak dersi verme; “Ben bu imkanlara sahip olsaydım çok daha yüksek puanlar alırdım” Savunuculuk artar. 8.Aşırı teselli verme; “Canını fazla sıkma,boşver canın sağ olsun” Beni anlamıyorlar diye düşünür. Başarılı iletişimde koşul,birbirimize karşı Beslediğimiz iyi niyet duygulardır.

85 Bir gencin,arkadaş grubuyla ilişkileri
Ne boyutta olursa olsun,problemlerinde sıkıntılarında ve sevinçlerinde genç,ailesinin yanında olduğunu hissetmelidir.

86 Benden örnek çocuk olmamı beklemezseniz ben de sizden örnek anne,baba olmanızı beklemem.Sevecen ve anlayışlı olmanız bana yeter.

87 DERS ÇALIŞMA DAVRANIŞI VE AİLE
Çalışma odası; Odanın düzenlenmesinde yardımcı olun, Uygun masa ve sandalye ayarlayın… Çalışma planı yapmasını sağlayın. Bilgisayar,Müzik;TV izlemeyi çalışma sonunda ödül olarak sunmasını sağlayın. Düzenli olarak okul hayatını takip edin.

88 MOTİVASYON VE AİLE

89 Gencin yaşadığı dönemin zorluklarını anlamaya çalışın ve bu zorlukları ona yansıtmamaya çalışın.
Gencin yapamadıklarının değil yapabildiklerinin üzerinde durulmalıdır ki,takdir edildiğini,desteklendiğini gören genç o davranışı daha sık sık göstersin. Başarısını başkalarıyla kıyaslamayın. LYS’yi kazanamamayı felaket olarak sunmayın. Hedef koymasına yardım edin. Ödüllendirmelerde bulunun. ( Maddi değil) “Bireysel beceri ve ilgilerini destekleyin.”Bu onun kendine olan saygısını artıracaktır.

90 MESLEK SEÇİMİNDE AİLENİN ROLÜ
MESLEK; SADECE PARA KAZANMA VE EKONOMİK İHTİYAÇLARI KARŞILAMA ARACI DEĞİLDİR.

91 MESLEK SEÇİMİ Birey yeteneklerini, becerilerini kullanarak üretir,
Başarılı olur, Toplumda yer edinir, Bir işe yaradığı duygusunun yol açtığı doyumu yaşar. Gizil güçlerini keşfeder ve kendini gerçekleştirir. ( Yaşamımızın 1/3 )

92 1- GENCİN İLGİ VE YETENEKLERİ TANINMALI
MESLEK SEÇİMİNDE ÖNCE 1- GENCİN İLGİ VE YETENEKLERİ TANINMALI İlgi Alanları Nelerdir? Hangi derslerde daha başarılı? Kişilik özellikleri nelerdir? Fiziksel özellikleri seçmeyi düşündüğü meslek için uygun mu? Yaşamdan beklentileri nelerdir? Akademik başarısı yeterli mi?

93 2- MESLEKLERİN ÖZELLİKLERİ ARAŞTIRILMALI
Mesleğin gerektirdiği özellikler nelerdir? Eğitim süresi ne kadardır, zorunlu hizmet gibi koşulları var mıdır? Çalışma ortamı, koşulları nasıldır? Kariyer olanakları nasıldır? Kazanç durumu,iş bulma olanakları nelerdir? Önümüzdeki 10 yıl içinde mesleğin ülkemizdeki durumu nasıl olacaktır? Olumlu ve Olumsuz yönleri nelerdir?

94 GENCİN KİŞİSEL ÖZELLİKLERİ VE YETENEKLERİ İLE MESLEĞİN NİTELİKLERİ ARASINDAKİ UYGUNLUK,PARALELLİK ARAŞTIRILMALI. BU KONUDA REHBERLİK SEMİNERLERİ DÜZENLİ OLARAK TAKİP EDİLMELİDİR.

95 DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ. SEVGİYLE KALIN….


"AİLE SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları