Dünden Bugüne Aile Eğitimi Anne – baba eğitimi Dünden Bugüne Aile Eğitimi Öğr. Gör. Can ÜNVERDİ
Konular Giriş Aile eğitiminin gelişimi Gelenek öncesi dönem Geleneksel dönem Modern dönem Modern dönem sonrası Toplumsal gelişimler ve aile eğitimi Yetişkin eğitimi
Giriş 16. yy İnsanın doğası Comenius: İnsan iyi olarak dünyaya gelir Locke: Boş levha Eğitimin amacı çocuğa iyi bir çevrede, iyi deneyimler kazandırmaktır.
Giriş Rousseau: Eğitim, doğaya uygun bir şekilde yapılmalıdır. İnsanın doğuştan getirdiği özellikler Çocuk çevre ile etkileşim sonucu gelişir. Çocukluk, yetişkinliği belirler. Toplum düzeni – yetişkinlik Erken eğitim
Aile eğitiminin gelişimi Aile eğitiminin tarihsel gelişimi aile ve çocuğa bakışın da tarihidir. Hiç eğitim almayan aileler Yoğun aile desteği alan aileler Teknolojik gelişmeler
Aile eğitiminin gelişimi Gelenek öncesi dönem: Aile eğitiminden bahsedilemez. Koruma, bakım, yetiştirme Toplumsal kuralların öğretilmesi Aileler ve din adamları
Aile eğitiminin gelişimi Geleneksel dönem: 16. yy Erken eğitim Annelik rolü 17. – 18. yy Puriten inanış
Aile eğitiminin gelişimi Modern dönem: 19. – 20. yy Kentleşme Kurumlar Bilimsel çalışmalar Freud Stanley Hall Watson Dewey
Aile eğitiminin gelişimi Modern dönem sonrası 20. yy – 21. yy: Yaşam boyu eğitim Eğitimin ulaşılabilirliği Aile eğitimi Fırsat eşitliği Aile terapisi Çoklu eğitim modelleri Eğitimde yaratıcılık
Aile eğitiminin gelişimi Amerika: 1887 – kamu politikaları Kırsal kesim odaklı Ev ekonomisi Yemek hazırlama Dikiş 20. yy Bahçecilik Ev konserveciliği Besin bilgisi
Aile eğitiminin gelişimi 1912: Children’s Bureau (Çocuk Bürosu) Yeni doğan ölümleri Doğum oranları Yetimhaneler Çocuk mahkemeleri Yenidoğan – çocuk bakımı
Aile eğitiminin gelişimi Sağlıklı yetişkinlik Ev ekonomisi Çocuk gelişimi İletişim becerileri Sosyal ekoloji Aile çalışmaları Aile yaşam eğitimi Aile bilimi
Aile eğitiminin gelişimi 1930’lar Alfred Adler 2. Dünya Savaşı Kadınların iş gücüne katılımı Eş kaybı Travmalar
Aile eğitiminin gelişimi The Family Development Demonstration Grant Aile Kalkınma Yardım Uygulaması Ekonomik bağımsızlığı olmayan aileler Ailelerin yaşam becerilerin arttırma Çocuk yetiştirme Çocuk eğitimi Bütçe planlama İş bulma
Aile eğitiminin gelişimi Family Health and Literacy Aile Sağlığı ve Okur – Yazarlığı Programı Sağlık ile ilgili bilgiler Çocuk sahibi genç aileler Okur – yazarlık dersleri
Aile eğitiminin gelişimi Health and Family Life Education Sağlık ve Aile Yaşam Eğitimi Gençlerin yaşam kalitesini arttırmak Obezite HIV Ergen gebeliği Şiddet İntihar Madde kötüye kullanımı
Aile eğitiminin gelişimi NuParent Ebeveyn Eğitimi Programı Çocuk ve ebeveyn eğitimi Çocuk Bürosu programı 0 – 5 yaş arası çocuğu olan aileler Öğretici Bölüm Ortak Ebeveyn – Çocuk Aktiviteleri Bölümü Sosyal Destek Bölümü Ev ziyaretleri – NuParent kulübü
Aile eğitiminin gelişimi AVANCE Anne – Çocuk Programı Risk altındaki grupları güçlendirmek 0 – 3 yaş Çocukların okula hazırlanması Düşük gelirli İspanyol aileler 2 yıl süresiyle eğitim
Aile eğitiminin gelişimi Systematic Training for Effective Parenting Healthy Steps Sistematik Etkin Ebeveyn Eğitim Programı Aile içi iletişim Stres yönetimi Problem davranışların azaltılması Sağlıklı Adımlar 0 – 3 yaş Çocuk gelişiminde tıbbi uygulamalar Ailelere ve uzmanlara bilgi sağlamak Ev ziyaretleri / Grup toplantıları
Aile eğitiminin gelişimi Avrupa Fransa – 1929 1940 – Paris Ana – Babalar okulu Almanya – Aile Eğitimi ve İşbirliği Projesi Ücretli Ailelere, çocuk yetiştirmede destek Şiddeti sonlandırma Aile içi iletişim
Aile eğitiminin gelişimi Almanya – Aile ve Komşuluk Programı Eğitim düzeyi düşük aileler Dezavantajlı gruplar Göçmen aileler Kurumlar arası işbirliği Avusturya – Çocuk Dostluğu Programı Aileleri, çocukların temel hakları konusunda bilgilendirmek Kitap okumayı teşvik etmek Çocuk merkezli politikalar Çocuk eğitimi konusunda bilgilendirme
Aile eğitiminin gelişimi Almanya – Aile Merkezleri Bütün aileyi destekleyen okul öncesi kurumlar Çocuk eğitimi Erken eğitim Aile kurma Aile danışmanlığı Almanya – Çok Nesilli Evler Programı Geniş aile prensibi Farklı yaş gruplarının bir araya getirilmesi “Her yaştan insanın başka birine sunacağı birçok şey vardır.”
Aile eğitiminin gelişimi Çek Cumhuriyeti – Ebeveyn – Çocuk Programı 0 – 1 yaş arası bebeği olan aileler Aileleri bir araya getirme Oyun Ev uygulamaları ile ilgili bilgilendirme Almanya – Güçlü Ebeveynler – Güçlü Çocuklar Programı Standart ebeveyn kursu Ailelerin sorumlulukları Çocuk eğitimi
Aile eğitiminin gelişimi Türkiye Halk Mektepleri Millet Mektepleri Temel eğitim Halk Dershaneleri Okuma – yazma Halk Evleri Yaşam becerileri Ali Okulları
Aile eğitiminin gelişimi 1922 – Halk Mektepleri Okuma – yazma Temel eğitim 1925 – Halk Dershaneleri 1926 – Halkı Okutma Mektepleri Genelgesi Birinci aşama: Okuma - yazma İkinci aşama: Temel yaşam becerileri
Aile eğitiminin gelişimi 1928 – Millet Mektepleri Okuma – yazma Yurttaşlık Dört işlem Ölçüler Sağlık Çocuk bakımı Kazalar Çevre temizliği
Aile eğitiminin gelişimi 1930 – Halk Okuma Odaları Okuma alışkanlığı Sürdürme 1932 – Halkevleri Okuma – yazma 1959 – Er Okuma – Yazma okulu 1971 – Fonksiyonel Okuma – Yazma Tarım / Hayvancılık Ev ekonomisi
Aile eğitiminin gelişimi 1981 – Okuma – Yazma Seferberliği Ulusal kalkınma Sanayileşme Tarımda modernleşme Ulusal birlik 1992 – Yetişkin Eğitimi Okur Yazarlık Projesi Doğu ve Güney Doğu Anadolu
Aile eğitiminin gelişimi 1982 – 1991 – Erken Destek Projesi Çiğdem Kağıtçıbaşı Düşük gelirli aileler Çok yönlü çocuk gelişimi Bilişsel gelişim 1993 – AÇEV Anne – Çocuk Eğitim Programı Anne destek programı Kadın üreme sağlığı Aile planlaması Zihinsel eğitim programı
Aile eğitiminin gelişimi AÇEV Anne destek programı Baba destek programı Anne – baba olmak seminerleri Aile mektupları 1989 – Ana – Baba Okulu Çocuğun gelişim özellikleri ve eğitimi İletişim Cinsel eğitim Okul, çocukta uyum ver davranış bozuklukları
Aile eğitiminin gelişimi 1998 – Evlilik Okulu Evliliğe aday gençler 1995 – Kadının İnsan Hakları Eğitimi Programı Kadın hakları Kadınlar için okur – yazarlık 1999 – Anne ve Çocuk Sağlığı Eğitim Seminerleri Genel iletişim Çocuk yetiştirme Sağlık
Toplumsal gelişmeler Tüm ailelere eğitim Gönüllülük İhtiyaç Dezavantajlı gruplar Fırsat eşitliği
Yetişkin eğitimi Öncelikle okur – yazarlık Meslek edindirme Yaşam koşullarını iyileştirme Programdan sağlanacak fayda Beklenti ve sorumlulukların açıklanması
Kişisel gelişim yolları Psikolojik ve akademik rehberlik Uygulamaların izlenmesi Program etkilerinin değerlendirilmesi
Andragoji Knowles Öğrenmeye hazır olma – yönelme Öğrenme gereksinimi Nitelikli öğrenme ortamı Amaç birliği Planlama ve uygulama sorumluluğu Etkin katılım Deneyimler Amaca yönelme
Eğitim programının değerlendirilmesi Öz denetimsel öğrenme Bilgi işlemleme kuramı Bireyin kendi öğrenmesini anlaması, kavraması Biliş bilgisi: Öğrenmedeki bilişsel süreçlerin farkında olma Öğretenin rolü Eğitim programının değerlendirilmesi
Teşekkürler… Öğr. Gör. Can ÜNVERDİ