BAŞARISIZ ÇOCUK BAŞARISIZLIK NEDİR? NASIL ÖNLENEBİLİR?
Çocuk, okulda gereğince çalışmadığında, aldığı notlar kötü ya da beklenenden düşük olduğunda genellikle “tembel” olarak nitelenir. Ancak tembellik olarak isimlendirilen başarısızlığın kökeninde farklı sebepler yatmaktadır.
Unutulmaması gereken nokta başarısızlığın bir “HATA” değil, bir “SONUÇ” olduğudur.
Bu Sonucu Doğuran Sebepler: Zihinsel Gerilik Zihinsel Gerilik Sağlık Durumundaki Aksaklıklar Sağlık Durumundaki Aksaklıklar Beden Yapısındaki Özellikler Beden Yapısındaki Özellikler Çocuğun Çevresiyle Olan Çatışmaları Çocuğun Çevresiyle Olan Çatışmaları Duygusal Etmenler Duygusal Etmenler
Zihinsel Gerilik Hafif düzeydeki zihinsel gerilik Hafif düzeydeki zihinsel gerilik Ağır öğrenme Ağır öğrenme
Sağlık Durumu Sağlık kontrollerini yaptırmak çocuğa gereksiz yere “başarısız” damgasının vurulmasını engeller. Sağlık kontrollerini yaptırmak çocuğa gereksiz yere “başarısız” damgasının vurulmasını engeller.
Bedensel Özellikler Astenik Tip Astenik Tip Aşırı Hareketli (Hiperaktif) Tip Aşırı Hareketli (Hiperaktif) Tip
Çevre İlişkileri Anne – Baba ile çatışmalar Anne – Baba ile çatışmalar Kardeş çatışmaları Kardeş çatışmaları Okul ortamıyla çatışmalar Okul ortamıyla çatışmalar
Duygusal Etmenler Gelişim aşamaları Gelişim aşamaları Psikolojik sorunlar Psikolojik sorunlar Düşük Benlik Saygısı Düşük Benlik Saygısı
Benlik Kavramının Oluşumunda Ana-Babanın Rolü BENLİK: insanın kendini algılayış ve kavrayış biçimidir. BENLİK: insanın kendini algılayış ve kavrayış biçimidir. Benlik saygısı doğuştan gelmez,ana- babadan,kardeş ve arkadaşlardan öğrenilir. Benlik saygısı doğuştan gelmez,ana- babadan,kardeş ve arkadaşlardan öğrenilir. Benlik Saygısı: Bireyin kendinden memnun olma durumudur. Benlik Saygısı: Bireyin kendinden memnun olma durumudur.
Benlik saygısının yüksek olması için aile: - Özgüvenli -Aralarında ve çocukla iyi iletişim kuran -Çocuklarına karşı güven verici -Hoşgörülü ve esnek bir yaklaşım içinde olan bireylerden oluşmalıdır.
Benlik saygısını azaltan hatta yok eden, aile üyelerinin; Çocukta iç denetim mekanizması geliştirememiş olması Çocukta iç denetim mekanizması geliştirememiş olması Aşırı baskılı, otoriter yaklaşım içinde olmalarıdır. Aşırı baskılı, otoriter yaklaşım içinde olmalarıdır.
Benlik saygısı az gelişmiş çocuklar okulda: Pasif Pasif İçe kapanık İçe kapanık Korkak Korkak Kendini iyi ifade edemeyen Kendini iyi ifade edemeyen İzole edilmiş çocuklardır. İzole edilmiş çocuklardır.
Başarısız Çocuğun Tutumu Sıkılmıştır, utanmıştır, sebepleri kendine bile açıklayamaz Sıkılmıştır, utanmıştır, sebepleri kendine bile açıklayamaz Çoğunlukla başarısızlığın nedenlerini görmezden gelir, bazen de sebepleri gerçekten bilmez Çoğunlukla başarısızlığın nedenlerini görmezden gelir, bazen de sebepleri gerçekten bilmez Bazı çocuklar başarısızlıklarını gizlerler Bazı çocuklar başarısızlıklarını gizlerler Başarısızlıktan kendilerini sorumlu tutmazlar Başarısızlıktan kendilerini sorumlu tutmazlar
Başarısızlıkta anne-babanın sevgisini kaybetmekten korkarlar Başarısızlıkta anne-babanın sevgisini kaybetmekten korkarlar Bazıları ebeveyninin kendisi ile daha çok ilgilendiğini fark eder Bazıları ebeveyninin kendisi ile daha çok ilgilendiğini fark eder Bazı çocuklar başarısızlığı ile övünür Bazı çocuklar başarısızlığı ile övünür Başkalarını suçlayarak sorumluluktan kaçarlar Başkalarını suçlayarak sorumluluktan kaçarlar
Bunlar düşünülmüş, planlanmış, ebeveyne yöneltilen bilinçli tepkiler değillerdir. Bunlar düşünülmüş, planlanmış, ebeveyne yöneltilen bilinçli tepkiler değillerdir. Bunlar çocuğun henüz gelişmemiş kişiliğinin, zor bir durum karşısında geliştirdiği başarısız savunma girişimleridir. Bunlar çocuğun henüz gelişmemiş kişiliğinin, zor bir durum karşısında geliştirdiği başarısız savunma girişimleridir.
Okul Başarısızlığı Karşısında Ana- Baba Tutumları Başarısızlık kabul edilmez Başarısızlık kabul edilmez Gelecek Endişesi ile aşırı kaygı Gelecek Endişesi ile aşırı kaygı Hiç olmamış gibi görmezden gelme Hiç olmamış gibi görmezden gelme En küçük hataya bile müdahale En küçük hataya bile müdahale Her yöntemi deneme girişimleri Her yöntemi deneme girişimleri Ebeveynin tümüyle kendini sorumlu tutması Ebeveynin tümüyle kendini sorumlu tutması
Anne-Babaya Düşen Görevler: Çocuğun ilgi ve yetenekleri gözden geçirilmeli Çocuğun ilgi ve yetenekleri gözden geçirilmeli Çocuk başkalarıyla kıyaslanmamalı Çocuk başkalarıyla kıyaslanmamalı Okula karşı yanlış tutumlar içinde olunmamalı Okula karşı yanlış tutumlar içinde olunmamalı Başarısızlığın aile içinde utanç verici bir durum olmadığı kabul edilmeli Başarısızlığın aile içinde utanç verici bir durum olmadığı kabul edilmeli Çocuk katı bir dille suçlanmamalı, cezadan mümkün olduğunca uzak durulmalı Çocuk katı bir dille suçlanmamalı, cezadan mümkün olduğunca uzak durulmalı
Çocuğa kendi sorumluluklarını almayı öğretmeli Çocuğa kendi sorumluluklarını almayı öğretmeli Okul olgunluğuna ulaşmamış çocukları okula erken göndermekte ısrar edilmemeli Okul olgunluğuna ulaşmamış çocukları okula erken göndermekte ısrar edilmemeli Başarısızlık karşısında paniğe kapılmamalı Başarısızlık karşısında paniğe kapılmamalı Çocuğun kaygılarını arttıracak yaklaşımlardan kaçınılmalı Çocuğun kaygılarını arttıracak yaklaşımlardan kaçınılmalı
OKUL BAŞARISINDA ANNE-BABANIN ROLÜ