Cinsel Davranış Bozukluğu Olan Hasta İle İletişim

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Advertisements

ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
Şİddet Muhammet GÜLER.
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
ANA BABA VE ERGENLİK.
Yrd. Doç. Dr. Şaziye Senem Başgül Çocuk ve Ergen Psikiyatristi
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
ŞİZOFRENİDE PSİKOSOSYAL TEDAVİLER PROJESİ
Birinci Basamakta “cinsellik ve cinsel işlev bozuklukları”
ÇOCUK İHMALİ.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Cinsel İşlev Bozukluklarına
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Sağlık Ortamlarında İletişim
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
ÜREME SAĞLIĞI Dr. Necla TUGAY AYTEKİN.
İÇERİK BOŞANMA BOŞANMIŞ ANNE OLMAK BOŞANMIŞ BABA OLMAK BOŞANMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
Çocuğun gelişim dönemine uygun bilgilendirme yapılmalıdır.
RUH SAĞLIĞI VE HASTA PSİKOLOJİSİ
Eğitimin ve Toplum.
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
ÇOCUKTA CİNSEL GELİŞİM VE SAĞLIKLI BESLENME
Cinsel Uyum Sorunları Cinsel Kimlik; Bireyin kendi bedeni ve benliğini belli bir eşeylik içinde algılayışı, kabullenişidir. Cinsel Yönelim; Bireyde duygu,
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
Logo Sağlığı Algılama- Sağlığın Yönetimi Kendini Algılama Örüntüsünde Değişim Yaşayan Çocuk ve Erişkinin Değerlendirilmesi.
ÇOCUKLARDA CİNSEL GELİŞİM
Suisit-İntihar-Özkıyım
servet akaydın ortaokulu rehberlikservisi
FARUK SEVİNDİ SOSYAL HİZMET UZMANI
KRONİK HASTALIKLI ÇOCUK VE AİLESİNE YAKLAŞIM
Hastaneye Yatmanın Çocuk ve Aile Üzerine Etkileri Yrd. Doç. Dr
KADIN SAĞLIĞI İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Psikiyatride öykü alma ve muayene
ÇOCUKLUK ÇAĞI KANSERLERİNDE PALYATİF BAKIM
İNTERNET ORTAMINDA ÇOCUĞUN CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMASININ ÖNLENMESİ
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ANA BABA VE ERGENLİK.
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
Birinci Basamakta “cinsellik ve cinsel işlev bozuklukları”
Sunum transkripti:

Cinsel Davranış Bozukluğu Olan Hasta İle İletişim

KONU İÇERİĞİ Cinsellik nedir?................................................2 Cinsel haklar nelerdir?........................................3 Cinsel uyum nedir?............................................4 Cinsel uyumu bozan başlıca etkenler nelerdir?..............5 Cinsel kimlik nedir?............................................6 Cinsel yönelim nedir?..........................................7 Cinsel rol nedir?...............................................8 Cinsel kimliğin gelişimsel belirleyicileri….....................9 Sağlıklı özdeşimi etkileyen ya da saptıran önemli engeller.10 Cinsel sağlık ve hemşirelik...................................11 Cinsel davranış bozukluğu olan hastalarla iletişim..........15 Cinsel içerikli davranışlar karşısında hemşirenin iletişimde kullanabileceği ilkeler ........................................22

CİNSELLİK Canlı olma, kendi metabolik süreçlerini yönetebilme, kendi varlığını koruyabilme ve kendine çoğaltabilme ile tanımlanmaktadır. Mikroorganizmalarda üreme mitozis yolu ile gerçekleşme ilkel canlılarda da bir dizi stereotipik davranış sergilenmektedir. Üreme amaçlı davranışlar, gelişim basamaklarının ileri aşamalarında daha karmaşık bir görünüm kazanmaktadır. İnsanda ise tasarlanan, yer ve zamana göre düzenlenen, gerektiğinde ertelenen, bir bölümünde üst yapı kurumlarının belirleyici rol aldığı, oldukça zenginleştirilmiş bir yaşam olarak ortaya çıkmaktadır. Bu yaşantı, insan sağlığını doğrudan ya da dolaylı olarak etkilemektedir.

CİNSEL SAĞLIĞIN OLUŞABİLMESİ VE SÜRÜDÜRELEBİLMESİ İÇİN HER BİREY CİNSEL HAKLARI BİLMELİ VE KORUMALIDIR. CİNSEL HAKLAR; En üst düzeyde cinsel sağlığa ulaşma Cinsel sağlık ile ilgili bilgileri arama ve alma Cinsel eğitim Beden bütünlüğüne saygı Partner seçimi Cinsel aktif olma ya da olmama kararı Cinsel ilişkide fikir birliği Çocuk sahibi olma ya da olmama, ya da zamanına karar verme Cinsel yaşamda güven, memnun olma çabası

Cinsel Uyum Cinsel uyum yalnızca fizyolojik bir olay değildir. Aslında, cinsel uyum genel uyumun parçasıdır ve birçok karmaşık ruhsal olayı içerir. Sevme, sevilme, bağlılık, dokunma, okşanma, konuşma, paylaşma ve özleme vb. gibi birçok duygu ve gereksinim cinsel uyumun içinde yer alır. öte yandan, cinsel işlev, genel olarak sağlığın önemli bir boyutudur. Örneğin sık cinsel ilişkisi olan ve cinsel yaşamdan memnun olan insanların olmayanlara göre daha uzun yaşadıkları da bilinmektedir.

Cinsel uyumu bozan başlıca etkenler : Cinsel kimlik gelişimini bozan, saptıran, kısıtlayan biyo- psikososyal etkenler Kalıtım, hormonlar, fiziksel sakatlıklar, hastalıklar Bireyin iş ve toplumsal yaşamını bozan etkenler Bireyin eşinin uygun, uyumlu olmaması; sevginin olmaması

Cinsel kimlik; Bireyin kendi bedenini ve benliğini belli bir eşeylik içinde algılayışı , kabullenişidir.

Cinsel yönelim; Bireyde cinsel duygu, istek ve davranışların belli bir eşeye ya da nesneye çekimidir.

Cinsel rol; Toplum içinde cinsellik açısından dışa vuran davranışların görünümüdür. Örneğin: Bir erkek kendini kadın kimliğinde hisseder, kabul eder; ancak bunu gizler ve dışa vuran davranışlarında, toplumsal davranışlarında erkek rolünü benimsemiş olarak görünebilir.

Cinsel Kimliğin Gelişimsel Belirleyicileri: İnsan oğlunda cinsel benlik duygusunun ve cinsel kimliğin gelişimi bir dereceye dek eşeysel iç algıların etkinliğine bağlıdır. Çekirdek cinsel kimlik çocukluğun ilk bir buçuk, iki yılında; genel olarak cinsel kimlik duygusu ise yaşamın ilk dört yılında yerleşmektedir. Bireyin ilk sevgi nesnesi annesidir. Uygun özdeşim örneklerinin bulunuşu ya da bulunmayışı, cinsel kimliğin gelişmesinde en önemli etkenlerden biridir.

SAĞLIKLI ÖZDEŞİMİ ENGELLEYEN YA DA SAPTIRAN ÖNEMLİ ENGELLER Aile içinde uygun özdeşim örneklerinin bulunmayışı, bulunsa bile çocuğa anne yada babanın yada onların yerinde olan önemli kişilerin çocukla özdeşim örneği olabilecek nitelikte ilişki kuramaması Bozuk, sapık, nevrotik, psikotik davranışlar gösteren anne- baba Anne-babanın birbirini sevmemesi, saymaması, aşağılaması Aile içinde sevgi yoksunluğu Aile içinde şiddet Aile içinde çocuğa cinsel sataşmalar, çocukla cinsel ilişkiler Annenin kendisini kızına kötülemesi, kadının aşağı, horlanan bir yaratık olarak tanıtılması Babanın kızını sevmemesi, oğlunu ileri derecede ürkütmesi yada ihmal etmesi gibi durumlar özdeşimi olumsuz yönde etkileyebilir.

CİNSEL SAĞLIK VE HEMŞİRELİK Cinselliğin değerlendirilmesi ve danışmanlık hemşirenin rollerindendir. Ancak az sayıda kişi bunu yerine getirmektedir. Ancak bu konuda bilinçlendirmeye gereksinim vardır. Cinsel değerlendirme fiziksel, psikolojik ve sosyokültürel yönü içermelidir. Kadının öyküsü alınırken , jinekolojik obstetrik öykü alınmalı.Bu sırada cinsel cevapta değişim olup olmadığı değerlendirmelidir.Kadının önceki gebeliği,doğum sonrası dönem ve riskli bir durum olup olmadığı,gebeliği önleyici yöntem kullanımı sorulmalıdır.

Psikolojik değerlendirme; beden imajı, benlik saygısı, cinselliğe bakışı, cinsellik ile ilgili kendine güveni, anksiyete ve depresyon gibi psikiyatrik sorunlar; cinsel istismar öyküsü, ilaç kullanım, eşi ile ilişkisinin kalitesi değerlendirilmelidir.

Sosyokültürel seksüel değerlendirme kadının cinselliğe ve yaşlanmaya ilişkin tutumları ve değerleri değerlendirilmelidir. Kadın ve erkek rolüne ilişkin algılarının ne olduğu öğrenilmelidir. İlk kural: Hemşire hastanın cinsellikle ilgili konuşmayı yapabilmesi için bir fırsat oluşturulmalıdır. Hastanın bu konuda gereksinim olduğunu fark etmelidir. Çünkü genellikle hastalar bu konuyu konuşmak için hazır değildirler. İkinci kural; güvenli bir ortam oluşturarak konuşabileceği bir ortam yaratmasıdır. Bu nedenle yargılamadan ,utandırmadan, ona soru sormak yerine onun soru sormasını sağlamalıdır. Bu nedenle beden dili iyi kullanılmalı ve beden ifadesi bireyde iletişime açık olduğunu yansıtmalıdır. Güvenli bir ortam ve ilişki oluşturulmalı. Hasta ilk görüşmede konuşmayabilir bu nedenle birden fazla görüşme gerekebilir.

Öykü alırken genel konulardan, kapalı uçlu sorulardan ve basitten başlayarak daha karmaşık ve açık uçlu sorulara doğru gidilebilir. Öykü alınırken tıbbi terminoloji yerine onun anlayabileceği ve kendisini rahat hissedeceği bir dilde konuşmalı. Böylece iletişim başlatılabilir. Örneğin; daha fazla anlatabilir misin? Bu durumda neler hissettin? Benim nasıl yardım edebileceğimi düşünüyorsun? Gibi .

Cinsel Davranış Bozukluğu Olan Hastalarla İletişim Cinselliğin hemşirelik bakımının önemli bir parçası olması gerektiği bilindiği halde hemşirelerin bu konuyu ele almada güçlük yaşadıkları görülmektedir. Sağlık profesyonellerinin cinselliği tartışmamasının birçok nedeni olabilir. Cinsellik ve cinsel eğitim konusundaki bilgi açıkları, iletişim sıkıntıları, cinsellikle ilgili inanç ve tutumları nedeniyle çoğu zaman hemşireler cinselliği bakımın dışında düşünmektedirler.

Hastaların cinsel organlarını teşhir, cinsel içerikli konuşma gibi davranışları genellikle yetişkin cinselliğinin ifadesi değildir.

Bu tür davranışlar, hastalığın şiddetine karşı kontrolsüz dürtüsel tepki, cinsiyet olarak erkeklik/kadınlık gücüne dikkatini çekerek hastalığa yenik düşme endişesini inkar etme bağımlı olmaya bağlı regresyon sonucu ortaya çıkabilir. Bu tür davranışlar gösteren hastalara empati yapmak güçtür. Bu davranışlar karşısında geleneksel tepki “yargılama”, “hastayı reddetme” olabilir.

Erkek hastanın hemşireye, kadın hastanın hekimlere cinsel içerikli davranışları hastanın ahlaki değerlerinin zayıflığı olarak nitelendirebilir. Hastanın güçsüzlüğünün telafisi olarak değerlendirilebilecek bu sağlıksız savunma mekanizmasının profesyonelce ele alınması gereklidir. Cinsel davranışın profesyonelce ele alınamadığı iletişim örnekleri yer almaktadır.

10 yıl önce ilk kalp krizini geçirip sürekli ilaç kullanan 48 yaşındaki erkek hasta, ikinci kalp krizi nedeniyle yatırılmıştı. Hasta yaşamını taksi şoförlüğü yaparak kazanıyordu. Hasta mutlak yatak istirahatını reddediyor, yiyecek kısıtlamasına uymuyor, sigara içiyordu. Yatakta temizliğine yardım edilirken cinsel organını teşhir ediyor, konuşmalarının çoğu “orgazm” olabildiği konusuna yoğunlaşıyordu. Hemşireler onun bu davranışları nedeni ile odasına girmeyi bile istemiyorlardı.

Ortopedi servisinde, yatağa bağımlı, evli, erkek hasta bana sürekli bir şeyler ikram etmeye çalışıyor, ben de teşekkür edip almıyordum. Yatışına çeki-düzgün vermiyor, çok sık üzerini açıyordu, üzerini örtmesi için birkaç kez uyardım. Odadaki diğer hasta ile konuştuğumda bozuluyor, bakışlarını üzerimden ayırmıyordu. Odaya giren diğer hemşirelere de aynı şekilde davranıyor, odadan çıktıklarında “hoş kızlar, ama hiç birinde iş yok” gibi rahatsız edici şeyler söylüyordu. Ona kızdığımı belli etmeden iyi bakım vermeye çalışıyordum. Sadece arkadaşlarının arkasından konuştuğunda “hiçbir hemşireye benim yanımda böyle sözler söylememesi gerektiğini bundan rahatsız olduğumu” söyledim. Hasta güldü ve beni cevaplamadı…

Cinsel içerikli davranışlar karşısında hemşirenin iletişimde kullanabileceği ilkeler ; Hastanın ölüm korkusu, işini sürdürememe, bağımlı olma gibi kaygı yaratan duygularına yoğunlaşma. Cinsel içerikli konuşma ya da davranışların üzerinde durmaksızın üçüncü şahıs ifadesi kullanarak endişelerini konuşma. Hastanın dürtüsel denetiminin kalkması nedeni ile gereksinimi olan dış denetimin sağlanması (yargılamaksızın davranışlardan rahatsız olduğunun iletilmesi vb yollarla) Hastanın gücünü, saygınlığını hissedebilmesinin sağlanması ( bu amaçla hastanın planlara katılımı, kısıtlamalar konusunda onayının alınması gibi yöntemlerin izlenmesi)