İÇERİK TEMEL İSTATİSTİK KAVRAMLARI Birim Vasıf ve Şık Kütle

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Ali ŞEN Akdeniz KARPAZ Üniversitesi
Advertisements

Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
İstatistikte Temel Kavramlar
Normal Dağılım.
İstatistik Temel Kavramlarına Giriş
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
Yard.Doç.Dr. Sertel Altun
İSTA 201 YAŞAMIN HER ANINDA KARAR VERMEK ZORUNDAYIZ. KARARLARI VERİRKEN SAHİP OLDUĞUMUZ BİLGİLERİ DÜŞÜNCE SÜRECİNDEN GEÇİRİREK SONUCA VARIRIZ. SAHİP OLDUĞUMUZ.
Ölçme Nedir ? “Bir niteliğin gözlenerek gözlem sonuçlarının sayı veya sembollerle gösterilmesine ÖLÇME denir.” Ölçmenin en az üç aşaması vardır: ölçülecek.
OLASILIK ve KURAMSAL DAĞILIMLAR
TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
İstatistik I İstatistiğin Anlamı: İstatistik kelimesinin çeşitli anlamları vardır. Her türlü kuruluşça ülke geneli veya ülkenin daha küçük bir bölümü hakkında.
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
İSTATİKSEL KAVRAMLAR İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
Biyoistatistiğe Giriş: Temel Tanımlar ve Kavramlar
ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ.
VERİLERİN TOPLANMASI, DÜZENLENMESİ VE TABLO VE GRAFİKLER YARDIMIYLA SUNUMU İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ.
DEĞİŞKEN TİPLERİ ve SPSS’ de VERİTABANI HAZIRLANMASI.
İÇERİK(2.HAFTA) Veri Toplama Hedef Kitlenin Belirlenmesi
2.HAFTA İÇERİK YER ÖLÇÜLERİ Aritmetik Ortalama Tartılı Ortalama
Veri Düzenleme Grafiksel Gösterimler ve Merkezi Eğilim Ölçüleri
Yrd. Doç. Dr. Tijen ÖVER ÖZÇELİK
İSTATİKSEL MERKEZİ EĞİLİM ÖLÇÜLERİ (ORTALAMALAR)
Tanımlayıcı İstatistikler
Sayısal Tanımlayıcı Teknikler
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği
Tek Anakütle Ortalaması İçin Test
İstatistik Bilimine Giriş
Olasılık Dağılımları ve Kuramsal Dağılışlar
Uygulama 3.
Nicel Analizlere Giriş
12.HAFTA İÇERİK VARYANS ANALİZİ Giriş Tek Faktörlü Varyans Analizi
Bölüm 03 Sayısal Tanımlama Teknikleri
İÇERİK HİPOTEZ TESTLERİ Hipotez Geliştirme Örnek Örnek 2 Örnek 3
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
Herhangi bir konuyu incelemek amacıyla çalışmanın/araştırmaların planlanmasını, verilerin toplanmasını, değerlendirilmesini ve bir karara varılmasını sağlayan.
SÜREKLİ OLASILIK DAĞILIŞLARI Standart Normal Dağılım
Tanımlayıcı Ölçütler Üzerinde durulan bir çalışmada amaç; elde edilen veri setini bir ya da birkaç ölçü ile özetlemektir. Kullanılan her ölçü dağılımın.
Sıklık Tabloları ve Sıklık Tablolarından Elde Edilen Tanımlayıcı İstatistikler.
Analitik olmayan ortalamalar Bu gruptaki ortalamalar serinin bütün değerlerini dikkate almayıp, sadece belli birkaç değerini, özellikle ortadaki değerleri.
Istatistik.
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Merkezi Eğilim Ölçüleri
MERKEZİ EĞİLİM(YIĞILMA) ÖLÇÜLERİ
İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
ANLAM ÇIKARTICI (KESTİRİMSEL) İSTATİSTİK
Veri Düzenleme Grafiksel Gösterimler ve Merkezi Eğilim Ölçüleri
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
Temel Kavramlar Değişken: Değişik değerler alabilen objelere, özelliklere yada durumlara denir. Sürekli değişken: iki ayrı ölçüm arasını kuramsal olarak.
Ölçme ve Değerlendirme
Tıp Fakültesi UYGULAMA 2
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 8. SINIF
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
İstatistik Ders Notları.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Istatistik I Sinem Yalgın.
Sunum transkripti:

İÇERİK TEMEL İSTATİSTİK KAVRAMLARI Birim Vasıf ve Şık Kütle Veri Tipleri ve Veri Toplama Tanımlayıcı İstatistikler İstatistikte Kullanılan İşaretler Örnek Çalışma-1 Örnek Çalışma-2     

DERSİN AMACI; Güçlü bir matematik alt yapısını kazandırmak. İnsan zihninin doğal yetilerinin sonucu yaptığı işlemleri sistematik bir düzene otuşturulması. Deneysel yada gözlemsel olarak elde edilen verilerin toplanması, düzenlenmesi ve değerlendirilmesi.Matematik ile mühendislik ve sosyal bilimler arasındaki güçlü ilişkiyi özümsetebilme.Takım halinde çalışma yeteneğini geliştirebilmek.

DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI ; 1) Model oluşturmada verileri toplama becerisi. 2) Toplanan verileri düzenleme ve değerlendirme bilgisi 3) İstatistiksel tekniklerle elde edilen sonuçlara göre tedbir alma ve gerekli düzenlemeleri yapabilme. 4) Temel bilgileri aldıktan sonra ilgileneceği konuya kolaylıkla intibak edebilme becerisi. 5) Takım çalışmalarına kolaylıkla katılabilme becerisi. 6) Teorik ve istatistiksel tekniklerle problemi çözebilme becerisi kazandırmak 3

İstatistik nedir? İstatistik, verilerin toplanması, organize edilmesi, özetlenmesi, sunulması, tahlil edilmesi ve bu verilerden bir sonuca varılabilmesi için kullanılan ilmi metotlar topluluğudur.

İstatistik Birim Yığın olay niteliğindeki her olaya birim adı verilir Ev, arsa, insan, bisiklet gibi maddesel bir varlığa sahip birimler gerçek birimlere örnek oluştururken, doğum, ölüm, evlenme, iflas gibi olay ya da fiil biçiminde ortaya çıkan birimler de gerçek birimlerdir. Kuramsal olarak oluşturulabilecek birimler de söz konusudur. Örneğin on öğrenci arasından, üçer öğrenciden oluşacak her grup da bir birim olarak görülebilir. Bu tür birimlere de “varsayımsal birimler” adı verilir. İnsan, bina, ticari bir kuruluş gibi belirli bir zaman aralığı içinde herhangi bir anda gözlenebilen istatistik birimlerine sürekli birimler adı verilir. Evlenme, boşanma, trafik kazası gibi bir olay ya da bir fiil biçiminde ortaya çıkan birimler de ani birimlerdir. Nitelikleri açısından bir bütün oluşturan, parçalanmaları yada birleştirilmeleri halinde niteliklerini kaybeden birimlere “doğal birim” adı verilir. Örneğin bir canlı parçalandığında, canlı olma niteliğini kaybeder ve her parça da daha küçük bir canlı oluşturmaz. Nitelikleri açısından bir bütün olma özelliği göstermeyen birimler ise doğal olmayan birimlerdir. Örneğin arsa. Birim Maddesel olan-olmayan Gerçek yada varsayımsal Sürekli ya da Ani Doğal olan-olmayan Yığın olay niteliğindeki her olaya birim adı verilir Birim; insan, araba gibi canlı ya da cansız maddesel bir varlığa sahip ise maddesel birim Doğum, ölüm, trafik kazası ve benzeri gibi olay niteliğindeyse maddesel olmayan birimdir.

Birim Vasıf Şık İstatistik Vasıf ve Şık Birimlerin birbirilerinden ayırt edilmelerini sağlayan özelliklere vasıf denir. Bir vasfı oluşturan bileşenler ise şıkdır. Cinsiyet vasfının kadın-erkek şıkları söz konusudur. İnsan biriminin cinsiyeti,yaşı,mesleği vb. vasıflardır. Nüfüs Kütlesinde birim insandır Birim Vasıf Şık

İstatistik Kütle Bilimsel araştırmaya konu olan ve biçimsel homojenliğe sahip birimlerin oluşturduğu topluluktur. Kütle Gerçek kütle Sürekli Süreksiz Varsayımsal Kütle Sonlu Sonsuz Örnekleri arttıracak olursak; Bir yıl içindeki Türkiyedeki Boşanma sayısı E5 deki Sakarya-İstanbul mevkiindeki trafik kazaları sayısı Sakarya Üniversitesindeki öğrencilerin transkript ortalamaları kütle için birer örnekdir. . bir yıldaki trafik kazaları doğal olmayan birimlerden oluşan kütleler parçalandıkları ya da birleştirdikleri zaman niteliklerini kaybeden kütleler henüz olmamış ancak oluşturulması mümkün olan kütleler varsayımsal kütledir bir ilde yaşayan insan sayısı bir ildeki kuşların sayısı.

İstatistiksel Değişken Verileri Değişken tipi Örnek soru cevap Dağılış şekli Kalitatif Bigisayarınız var mı? Evet-Hayır Ki-kare Kantitatif Kesikli Kaç öğrenci? ….adet Binom, Poisson Sürekli Öğrencilerin ağırlıkları ne kadar? ….kg Normal Kalitatif veriler; sınıflandırılabilen veriler olup her sınıfa düşen gözlem sayısı şeklinde gösterilirler. Kantitatif veriler ise; kesikli ve sürekli olmak üzere ikiye ayrılır. Kesikli veriler bir bireyin sayma sayıları ile ifade edilebilen özelliklerini, sürekli veriler ise bir ölçüm veya tartım ile ölçülebilen özelliklerini yansıtan verilerdir

Tanımlayıcı İstatistikler Sınıflama; incelenen vasfın aynı şıkkına sahip birimlerin kümeler halinde ayrılması şeklinde tanımlanabilir. Sınıflama sonucunda elde edilen her bir şıkkın tekrarlanma sayısı ise “frekans” olarak adlandırılır. Örneğin bir okuldaki öğretmenler cinsiyetlerine göre sınıflandırıldıklarında erkek ve kadın öğretmen miktarları her bir şıkkın frekansını verecektir. Gruplama; bir vasfın homojen şıklarının bir araya getirilmesi işlemidir. Aritmetik Ortalama; birimlerin toplanması ve elde edilen sonucun toplam birim sayısına bölünmesi ile bulunur. Medyan; bir ölçeğin orta noktasıdır. Medyanın üzerinde ve altında eşit miktarda değer bulunur. Mod; bir dizideki diğer değerlerden daha yüksek frekansa sahip değerdir. Standart Sapma; değişkenlerin aritmetik ortalamadan sapmalarının kareli ortalamasıdır.

İstatistik sınıf oluşturma örneği Örnek Çalışma 500 kişinin çalıştığı bir işyerinde çalışanları departman vasfının şıklarına göre sınıflamak isteyelim. Departmanlar (Şıklar) Çalışan sayısı(frekans) Üretim 390 Pazarlama 45 Personel 12 Kalite kontrol 20 Muhasebe 25 Satın alma 5 Planlama 3 Toplam 500

İstatistik sınıf oluşturma örneği Örnek Çalışma Sınıflama tasnifin birden fazla şıkkına göre yapılabilir. Tablo buna ait bir örnektir: Departmanlar (Şıklar) Erkek Kadın Çalışan sayısı(frekans) Üretim 345 45 390 Pazarlama 20 25 Personel 2 10 12 Kalite kontrol 18 Muhasebe 15 Satın alma 3 5 Planlama 1 Toplam 400 100 500

İstatistik sınıf oluşturma örneği Örnek Çalışma Aynı dalda faaliyet gösteren firmaları çalıştırdıkları işçi sayısına göre gruplamak istiyoruz. İşçi sayısı İşletme sayısı (frekans) 10-24 3925 25-49 2438 50-99 1252 100-199 802 200-499 627 500-999 241 1000+ 160 Toplam 9445 Kaynak:Türkiye İstatistik Yıllığı,1991,DİE,Yayın no:1528, Ankara,1992,syf:345

Örgün eğitim saatimizde, hazırlanmış bazı istatistik tabloları inceleyip örnek bir istatistik tabloyu Microsoft Excel ve Microsoft Word programlarından yararlanarak hazırlayacağız.

Kaynaklar 1.M.,Akar, S.Şahinler, İstatistik, Ç.Ü.Ziraat Fakültesi ,Genel Yayın no:74,Adana,1997. 2. F.,İkiz, H.Püskülcü, Ş.Eren,İstatistiğe Giriş, EÜ Basımevi,İzmir,1996. 3. Ö.,Serper, Uygulamalı İstatistik, Ezgi Kitapevi, Bursa, 2000. 4. Y.,Özkan, Uygulamalı İstatistik I, Alfa Yayınları, İstanbul,1999. 5.N.,Çömlekçi,İstatistik,Bilim Teknik Yayınevi, Eskişehir,1984.