Tekirda ğ - Kapaklı Anadolu Lisesi
Kişilerin belli bir e ğ itimle edindikleri ve hayatlarını kazanmak için sürdürdükleri düzenli ve kurallı faaliyetler bütünüdür.
Belli bir iş yerinde sürdürülen benzer etkinlikler bütünüdür. Mesleki bilgi ve becerilerin uygulamaya konulmasıdır. İ ş ve meslek birbiri ile çok ilintili ve sıkça karıştırılan kavramlardır. Bir kimsenin mesle ğ i olabilir ancak işi olmayabilir.
‘Hayatımızın kırk yılı aşkın bir bölümünün işte geçti ğ ini biliyorsunuz de ğ il mi ?’
► Gelir düzeyi ► Sosyal statü ► Özel yaşam ve sosyal ilişkiler ► Zamanı kullanma biçimi ► Kendimizi ifade etme, gerçekleştirme fırsatı
İ şinden memnun olmama İ steksiz Çalışma Sık sık iş de ğ iştirme Verim düşüklü ğ ü Mesleki yenilikleri takip edememe İ ş yerinde ekonomik zarar yol açma Özel hayata olumsuz yansıma
Kendimi tanımalıyım. Meslekleri tanımalıyım. Kendi özelliklerimle örtüşen mesle ğ i seçtikten sonra ‘Nerelerde e ğ itim alabilirim?’ araştırmalıyım. Bir plan oluşturmalıyım.
Yetenekler Yetenek; ö ğ renme gücü, belli bir e ğ itimden yararlanabilme gücü olarak tanımlanabilir. Yetenek, kalıtımla getirilen gizilgücün, e ğ itimden ve çevre etkisi ile geliştirilmiş kısmını ifade eder. Yapılan işlerin karmaşıklık düzeyi arttıkça gerektirdi ğ i yetenek düzeyi de artar. Örne ğ in, ilkokulda başarılı olabilmek için orta düzeyde bir genel akademik yetenek yeterli olabilirken, ortaokulda ya da lisede başarılı olabilmek için daha üst düzeyde yetenek gereklidir.
Çalışma hayatında çeşitli yetenekleri farklı düzeylerde gerektiren pek çok meslek vardır. Bir kimse bir meslek ya da onu hazırlayan bir e ğ itim programını seçerken hangi yetenek türüne ne derece sahip oldu ğ unu düşünmeli ve en çok sahip oldu ğ u yetene ğ ini kullanabilece ğ i çalışma alanını araştırmalıdır.
Gardner, bilişsel yeteneklerin geniş bir yelpazeden oluştu ğ unu söyler:
İ lgiler Herhangi bir zorlama olmadı ğ ı ya da kendisine bir ödül vaat edilmedi ğ i halde bir kimse kendili ğ inden bazı faaliyetlere girişiyor ve bundan doyum sa ğ lıyorsa bu kimsenin o faaliyete karşı ilgisinin oldu ğ u söylenebilir. E ğ er yapmaktan hoşlanmadı ğ ımız bir etkinli ğ in yer aldı ğ ı mesle ğ i seçersek ne kadar yetenekli ve çalışkan olursak olalım o mesle ğ i yaparken mutlu olamayız. Bu da bir süre sonra iş başarımızı etkiler.
Temel Bilimler İ lgisi Sosyal Bilimler İ lgisi Canlı Varlık İ lgisi Mekanik İ lgisi İ kna İ lgisi Ticaret İ lgisi İ ş Ayrıntıları İ lgisi Edebiyat İ lgisi Güzel Sanatlar İ lgisi Müzik İ lgisi Sosyal Yardım İ lgisi
De ğ erler… Meslek faaliyetlerinin sonunda beklenen doyum genellikle “ meslek de ğ eri” olarak adlandırılır. Bir kimsenin “Ben ne için çalışıyorum”, “Mesle ğ imden, hayattan ne bekliyorum” gibi sorulara verdi ğ i cevaplar o kişinin meslek de ğ erini yansıtır. Bu cevaplar “Yeteneklerimi geliştirmek için”, “Sevdi ğ im faaliyetleri yapıp mutlu olmak için” ya da “ “Çok para kazanıp zengin olmak için”... vb olabilir.
Yetene ğ i kullanma Yaratıcılık Yarışma İ şbirli ğ i De ğ işiklik Düzenli yaşam Liderlik Ün sahibi olma Kazanç
Mesle ğ in gerektirdi ğ i genel özellikler Çalışma ortamı ve koşulları Meslek e ğ itiminin verildi ğ i yerler, meslek e ğ itimine giriş koşulları E ğ itimin süresi ve içeri ğ i E ğ itim sonunda alınan diploma-belge Çalışma alanları ve iş bulma olanakları Mesle ğ in getirece ğ i kazanç
Ailenin özellikleri ve beklentileri İ çinde yaşanılan kültürün mesleklere ve cinsiyete dayalı algılamaları Politik, ekonomik, yasal ve sisteme ilişkin özellikler (ülkenin ekonomik yapısı, yasalar, e ğ itim ve sınav sistemleri, iş bulma olanakları vb.) Şans (sa ğ lık koşulları, do ğ al olaylar, beklenmeyen durumlar vb.)
Kimlerden /Nerelerden faydalanabiliriz? Ö ğ retmenler, Rehber ö ğ retmenler, anne baba, tanıdıklar, arkadaşlarımızdan, İ ŞKUR Mesleki Bilgi Merkezleri…
‘Hedefi olmayan gemiye hiçbir rüzgar yardım edemez.’
/dosyalar/2013_09/ _meslekseimi.pdf /dosyalar/2013_09/ _meslekseimi.pdf ogrenme.iskur.gov.tr/oyscontent/Courses/Course162/e- ogrenme.swf ogrenme.iskur.gov.tr/oyscontent/Courses/Course162/e- ogrenme.swf