Kriz Yönetimi ve Kriz Döneminde İletişim Halkla İlişkiler -6 Kriz Yönetimi ve Kriz Döneminde İletişim
Kriz nedir? Bir kurumun üst düzey hedeflerini tehdit eden Kurumun sürekliliğini tehlikeye sokan Paydaşlarla ilişkileri orta ve uzun vadede etkileyebilecek Öngörme mekanizmalarının yetersiz kaldığı durumlar
Beklenmeyen ve önceden sezilmeyen gerilim durumları
Kriz Sorunun çözümü için çok kısa süreniz var ACİL TEPKİ VER (DOĞRU TEPKİ) Buhran, bunalım
Kriz Yönetimi – Kriz İletişimi Yönetimi Krizlere hazırlıklı olma Önceden planlama yapma Stratejik hareket etme
Neler krizdir? Siyasi gelişme Çalışanların hatası Yöneticilerin bir beyanı Çevre felaketi Üretim hatası Dedikodu Şiddet içeren bir olay (gasp, tecavüz, cinayet)
Kriz Örnekleri Bir Dönem İtalyan Şirketleri Kuş Gribi ve Tavuk Şirketleri Bakanlık açıklamasıyla teşhir edilen firmalar Leyla Zana Krizi ve LCW KFC Çalışanı (Tükürük ve İdrar karıştırma) Burger King (Lavaboda banyo yapma) Mey İçki (Sahte Rakılar) Gezi Parkı Olayları GermanWings kazası
Kriz Oldu Ne Yapacağız ŞİMDİ? Önleyici Aksiyon Stratejileri Saldırgan Karşılık Stratejileri Savunmacı Karşılık Stratejileri Oyalayıcı İletişim Stratejileri Sesli Üzüntü Bildirme Stratejileri Düzeltici Davranış Stratejileri
Önleyici Aksiyon Stratejileri Önceden yanlış olduğunu kanıtlama Bir araştırma yapılmış, kamuoyuna sızacak Bu gece işletmede cinayet oldu yarın tüm basında İLK BİZ KONUŞALIM
Saldırgan Karşılık Stratejileri Ne yap ne et…. KARŞI TARAFI KÖTÜ DURUMDA BIRAK
St.1: ATAK Onlar kötü niyetli Abartıyorlar Apikoğlu Sucukları % 100 DANA İçerikte «Tavuk» da olabilir TARAFSIZ YORUM YAPTIRMA: Ali Atıf Bir Makineler değişiyor zaten
St.2:Utandırma ve Şok Karşı tarafı aşağılıyoruz beyler Onlar yanlış biliyor Onlar ne kadar cahilllll Duygusal tespitler yap
St.3:TEHDİT Kötü haberlerin kaynağını bulup gereğini yapacağız DAVA AÇACAĞIZ Sürüm sürüm süründüreceğiz
SAVUNMACI KARŞILIK STRATEJİLERİ İnkar Mazaret Temize Çıkarma
Str.4: İNKAR Bize suç atıyorsunuz. Böyle bir olay hiç yaşanmadı ki!!!!!!! Biz yapmadık (ONLAR YAPTI) Yazılım firması (Korsan yazılımlar etkiledi)
Str.5: MAZARET Dış etkenlerden kaynaklandı Hava koşulları gibi mesela Ekonomik krizin etkileri…. Amaç: Kendi sorumluluğumuzu minimuma indirmek Kimsenin kontrolünde olmayan faktörler PROBLEMİ oluşturdu
Str.6:Temize Çıkarma Yaptım ama sor bakalım niye yaptım HEP BİR GÜZEL NEDEN VARDIR İyi niyetle başka bir şey yapmaya çalışırken ortaya çıktı NAPALIMMM Lütfen bir de bizim bakış açımızla olaya bakınnn NE YÜCE AMAÇLAR İÇİN BU oldu bir bilseniz Hafifletici sebepler bulma yarışı stratejisi
Oyalayıcı İletişim Stratejileri Taviz Verme Sokulganlık İlgi Kesme Yeniden Etkileme
Str.7: Taviz Verme Hedef kitleye birşeyler sun, iletişimi kuvvetlendir Verilen taviz: DEĞERLİ OLMALI Hediyeler de sunulabilir
Str.8: SOKULGANLIK Hedef kitleye ilgisiz tavizler verme İlgisiz hediyeler sunma ELEŞTİRİDEN KAÇIP, KRİZDEN UZAĞA ÇEK Etik DEĞİLLLLLLL
Str.9:İLGİ KESME Krizi oluşturanları uzaklaştır BİZ DEĞİLDİK Kİ ZATEN, ONLARDI CEO’yu kov Şef ya da ustabaşını AT! Hata bizim değil, onların
Str.10: YENİDEN ETİKETLEME Söylenti çıkan ürünü bıraktık (SUPER SIZE) Skandal şubeyi kapattık Sessizce İSİM değiştirdik KRİZLE hatırlanan ad KÖTÜYDÜ
Sesli Üzüntü Bildirme Stratejileri Kaygı Bildirme Başsağlığı Pişmanlık Özür Dileme
Str.11: KAYGI BİLDİRME Üzüldük, ama çoooook üzüldük Suçu itiraf etmek YOKKK ama Kamuoyuna Saygıyla Bildiririz
Str.12: Başsağlığı Taziyeleri bildir Suçu İTİRAF etmek yokkk AMA Asıl Yıldönümünde birşeyler yaparsan paydaşlar yanında olur SAMİMİYET için devamlılık ŞART
Str.13: PİŞMANLIK Davaları engellemek için…. Derin pişmanlık duyulduğu Bol makyajlı İFADELERİ kullan Düşmanlık duygusunu azaltabildiğin kadar azalt
Str.14: ÖZÜR DİLEME Suçu kabul ettttt İçten özür dile Af dile PAYDAŞLARDAN AÇIK AÇIK SUÇLUYSAK bu strateji kullanılır
Düzeltici Davranış Stratejileri Soruşturma Düzeltici Hareket Zararı Karşılama Tövbe Etme
Str.15: SORUŞTURMA Hasarı onarmak için… Problemi kabul ediyoruz Sorunu ciddiye alıyoruz SORUŞTURUYORUZ, ANALİZ EDİYORUZ Genelde ilk kullanılan STRATEJİDİR
Str.16: DÜZELTİCİ HAREKET Problem analiz edilir, Bir daha olmaması için DEĞİŞİM yapılır Ürünü piyasadan toplatma Teknolojiyi değiştirme Fabrika binasını taşıma Yönetim kurulunu tümüyle değiştirme SEKTÖRDE KRİZ VAR: trans yağları kaldırdık, meyve – sebzeyi menülere ekledik Bizim sahte olmayan içkileri toplattık bile Yeni güvenlik önlemlerini aldık
Str.17: Zararı Karşılama Zararları tazmin edeceğiz Hukuki süreçten önce yapılması önemli PARAYI ÇOK ÖNE ÇIKARMA: ölümlerin bedeli
Str.18: Tövbe Etme Durum Çok Kötüyse Kurum % 100 suçluysa: PAYDAŞLAR ÖYLE GÖRÜYORSA Yeninin avukatı olma Güven verme önemli
Stratejik Hareketsizlik Sessiz Kalma Duyarsız hareketler (Açılış Kokteyllerine Katılma)
Str.19: SESSİZ KALMA Sessiz kal, kriz süresini kısalt Sessiz kalırsak, insanlar unuturlar BAZILARI: suçlu olduğumuz için değil, İNSANLARA saygımızdan susuyoruz
Krizsiz Yaşayamaz Olduk…