Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Advertisements

Mal ve Faktör Piyasaları
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
Pazarlama karmasında firmanın özellikle ilgilendiği eleman fiyattır
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Eksik Rekabet Piyasaları-I Monopol, Monopson ve İki Yanlı Tekel
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
15 Monopol.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
6. PİYASALAR 1 Tam Rekabet Piyasası Monopol Piyasası
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Toplam Arz, Toplam Talep ve Ekonomik Denge*
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Eksik rekabet altındaki bir firma
YENİ TİCARET TEORİLERİ
Hızlı Tüketim Ürünleri
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TALEP (demand).
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
PİYASA DENGESİ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
UluslararasI tİcaret teorİsİ Analİzlerİ
Bölüm 5 Kısım 1 Fiyat Teorisi.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
FİYAT MEKANİZMASI.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
10.OLİGOPOL PİYASASI.
8. MONOPOL PİYASASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
8. TAM REKABET PİYASASI.
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
8. MONOPOL PİYASASI.
11.OLİGOPOL PİYASASI.
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
AKSAK REKABET PİYASALARI
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 6 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BİLGİ EKONOMİSİNİN MALİYETLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN TEORİK ANALİZİ
8. MONOPOL PİYASASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
Sunum transkripti:

Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü MONOPOLCÜ REKABET Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü

Monopolcü Rekabet Piyasası Monopolcü rekabet piyasası, piyasaya giriş ve çıkışların kolay olduğu, benzer fakat farklılaştırılmış mallar üreten çok sayıda firmanın faaliyet gösterdiği ve firmaların belli ölçüde fiyat belirleme gücüne sahip olduğu piyasa yapısını ifade etmektedir. Chamberlin ve Robinson tarafından geliştirilmiştir. Bu piyasaya girişte herhangi bir engel söz konusu değildir. Tam rekabet piyasasında olduğu gibi çok sayıda alıcı ve satıcı karşı karşıyadır. Bu piyasasının en önemli özelliği mal farklılaştırmasıdır. Dolayısıyla monopolcü rekabet piyasasında üretilen mal homojen değil, heterojendir. Mal farklılaştırmasından dolayı üretilen malın çok sayıda yakın ikamesi vardır.

Monopolcü Rekabet Piyasası Monopolcü firma üreticinin gözünde farklılık imajını oluşturabildiği ölçüde monopol gücü elde eder. Yani firma kendi sattığı malın yakın ikamesi olan diğer mallardan farklı olduğu izlenimini tüketiciye inandırdığı ölçüde malın fiyatını belirleyebilme gücü elde eder. Mal farklılaştırması gerçek veya farklı mal imajı verilerek (suni) olabilir. Farklılaştırma için yalnızca tüketicilerin farklı algılamaları bile yeterli olabilir. Gerçek anlamda mal farklılaştırmasından kastedilen şey, malların fiziksel özelliklerinde yapılacak olan değişikliklerdir. Örneğin iki deterjan markasının kimyasal bileşimlerinin birbirinden tamamen veya kısmen farklı olması gibi.

Monopolcü Rekabet Piyasası Yapay anlamda mal farklılaştırmasından kastedilen ise; malda fiziksel anlamda bir farklılaşma olmamasına rağmen malın ambalajında, markasında, satış koşullarında, satış sonrası servis hizmetlerinde, garanti süresinde, reklamında ve satış yeri gibi konularda yapılan farklılaştırmadır. Örneğin benzin tüm benzin istasyonlarında aynı olmasına karşın, petrol şirketleri yaptıkları reklam ve promosyon faaliyetleri ile tüketicilere kendi sattıkları benzini farklıymış gibi gösterebilirler. Bunun dışında tüketici tarafından farklı olduğu imajını kazanmış mallar, malın ismi veya markası ile anılmaktadır. Örneğin margarin yerine Sana, kağıt mendil yerine Selpak, PVC çerçeve yerine Pimapen gibi, malların marka isimleri ile özdeşleştirilmesidir.

Monopolcü Rekabet Piyasası Farklılık imajını oluşturabilmek için monopolcü rekabetçi firma reklam yapmak zorundadır. Bu nedenle de bu piyasada önemli ölçüde reklam maliyeti söz konusudur. Piyasada çok sayıda firmanın bulunması ve her firmanın piyasa payının küçük olması nedeniyle bir firmanın fiyat politikası diğer firmaları pek etkilememektedir. Monopolcü rekabetçi firma ise mal farklılaşmasını başardığı ölçüde malın fiyatını belirleme gücü kazanacak ve talep eğrisinin esnekliği azalacaktır.

Monopolcü Rekabet Piyasası

Monopolcü Rekabette Denge Monopolcü rekabetçi firma kısa dönemde monopol piyasasına, uzun dönemde tam rekabet piyasasına benzer. Dolayısıyla monopolcü firma kısa dönemde monopolcü firma gibi aşırı kâr, uzun dönemde ise tam rekabetçi firma gibi normal kâr elde eder.

Monopolcü Rekabetçi Firmanın Kısa Dönem Dengesi

Monopolcü Rekabetçi Firmanın Uzun Dönem Dengesi Kısa dönemde aşırı kârın varlığı piyasaya yeni firmaların girmesine neden olacak ve monopolcü rekabetçi firma tıpkı tam rekabetçi firma gibi uzun dönemde normal kâr elde edecektir. Ancak monopolcü rekabetçi firma uzun dönemde tam rekabetçi firmanın aksine eksik kapasite ile çalışacaktır. Monopolcü rekabet piyasasında firmalar, ortalama maliyet eğrilerinin aşağı doğru eğimli kısımları üzerinde bir noktada üretim yapmaktadır.

Monopolcü Rekabetçi Firmanın Uzun Dönem Dengesi

Yöneltilen Eleştiriler Monopolcü rekabet piyasasında fiyat daha yüksek olduğu için gelir dağılımı olumsuz etkilenmektedir. Monopolcü rekabet piyasasında üretim daha az olduğu için kaynak dağılımı olumsuz etkilenmektedir. Monopolcü rekabet piyasasında hem kısa hem de uzun dönemde eksik kapasite ile çalışılmaktadır. Mal farklılaştırmasını sağlayabilmek için önemli ölçüde reklam maliyeti söz konusu olmaktadır