FONKSİYONEL GIDA TÜKETİMİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

DİDEM GÖRGÜLÜ ÖZGE ÇELİK ÜLKELER : AMERİKA İNGİLTERE YENİ ZELANDA ÇİN
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
THY ANALİZLERİ Ki – Kare Testi
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
TÜKETİCİLERİN İNDİRİM MARKETİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNDEN AHP YÖNTEMİ İLE TESPİTİ Yrd. Doç. Dr. Mutlu Yüksel.
TELEVİZYON REKLAMLARINA YÖNELİK TÜKETİCİLERİN ETİKSEL ALGI FARKLILIKLARI: İKİ ÜNİVERSİTE ÇALIŞANLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA Doç. Dr. Suzan ÇOBAN Yrd.
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
BÜYÜK BEŞ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ, E-WOM’A GÜVEN VE E-WOM’DAN ETKİLENME ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ Ar. Gör. Mehmet Selami ALGUR - İstanbul Üniversitesi.
Araş. Gör. Araş. Gör. Bekir EŞİTTİ Buket BULUK
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
Yrd. Doç. Dr. Murat ÖZ Öğr. Gör. Seval MUCUK
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü
Ürünün Görsel Estetiğinin İçsel Referans Fiyatlara Etkisi
FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir.
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
ÇEVRE DUYARLILIĞI ve GELİRİN YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Arş. Gör. Emre YILDIRIM Arş. Gör. Merve TÜRKMEN Sakarya ÜNİVERSİTESİ
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
TÜKETİCİ KİMLİĞİNİN KÜRESEL TÜKETİME ETKİSİ
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği
MELİKŞAH ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUKLARI KİTAP MİKTARI İLE KİTAP TÜRÜNÜN AKADEMİK BAŞARI ÜSTÜNE ETKİSİ NUTELLA ESRA SİVAS HABİBE NUR AMARATLICAN.
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
Grup adı : Şizoid grup üyeleri : Barış POLATTAĞ, Emine serap YILMAZ problem cümlesi: Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin bağlanma stillerinin bazı değişkenlere.
ÖĞRENME AMAÇLARI Tahmin kavramını anlamak Pazarlama araştırmacılarının regresyon analizinden nasıl faydalandığını öğrenmek Pazarlama araştırmacılarının.
Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Zorbalık ve İnternet Saldırganlığı Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
GİRİŞ Bağlanma doğumdan itibaren gelişen ve yaşam boyu devamlılık gösteren bir fenomendir. Bowbly bağlanmayı özellikle gerilim yaratan durumlarda bakım.
Ömer Sezai AYKAÇ Öğr. Gör. Aykut YILMAZ SAKARYA ÜNİVERSİTESİ
VİTAMİNİ KABUĞUNDA.
GRUP: VİTAMİNİ KABUĞUNDA
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
Kadınlarda iç grup yanlılığı ve iç grup yanlılığının demografik değişkenlere göre incelenmesi H.Halil Babacan1, Aleyna Nur Kaş1, Ömer Demir1, Tuğçe Erdoğru1,
Yrd. Doç. Dr. Volkan ÖZBEK Aycan KÜLAHLI
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
İSTATİSTİĞE GİRİŞ.
SPSS Uygulamaları Parametrik İstatistik
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Sunum transkripti:

FONKSİYONEL GIDA TÜKETİMİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA Öğr. Gör. Dr. Ahu ERGEN Bahçeşehir Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. Filiz BOZKURT Doğuş Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. Burcu İNCİ Nişantaşı Üniversitesi

İçerik Giriş Fonksiyonel gıdalar Kişilerarası etki Tüketici yenilikçiliği Araştırma Metodolojisi Araştırma Bulguları Sonuç ve Öneriler

Giriş Gelişmiş ülkelerde sağlıklı yaşam eğilimi hızla yaygınlaşmaktadır. Kitle iletişim araçları sağlıklı yaşamla ilgili bilinç düzeyini önemli ölçüde artırmıştır.

Giriş Sağlıklı beslenme vaadiyle pazara sunulan fonksiyonel gıda ürünleri, tüketicilere mevcut alışkanlıklarını değiştirmeden daha iyi beslenme imkânı tanımaktadır. Fonksiyonel gıda ürünleri pazarı dünyada ve Türkiye’de hızla büyümektedir. Bu nedenle bu konudaki tüketici araştırmaları önem kazanmaya başlamıştır.

Fonksiyonel Gıdalar “Fonksiyonel gıdalar, geleneksel gıda yerine tüketilebilecek geliştirilmiş ve zenginleştirilmiş ürünlerdir”(O’Connor ve White, 2010). “Besleyici etkilerinin yanı sıra bir ya da daha fazla etkili bileşene bağlı olarak sağlığı koruyucu, düzeltici ve/veya hastalık riskini azaltıcı etkiye sahip olan, bu etkileri bilimsel ve klinik olarak ispatlanmış gıdalardır” (http://www.tbmm.gov.tr/kanunlar/k5179.html).

Fonksiyonel Gıdalar Literatürde fonksiyonel gıdalar dört grupta ele alınmaktadır (Taş, 2012): Takviye edilmiş gıdalar: Besleyici bir vitamin, mineral gibi madde ilavesi ile (örnek; C vitamini katkılı meyve suyu), Zenginleştirilmiş gıdalar: Gıdaların içinde özel olarak bulunmayan yeni bir besin maddesi ilavesi ile. (örnek; probiyotik yoğurt), Değiştirilmiş gıdalar: Gıdanın içinde istenmeyen bir besin maddesinin uzaklaştırılıp, yeni bir maddenin ilavesi ile. (örnek; yağsız süt), Geliştirilmiş gıdalar: Özel koşullarda geliştirilerek, yetiştirilerek üretilen gıdalar (örnek; Omega 3 katkılı yumurta)

Fonksiyonel Gıdaların Gerekliliğine Yönelik Tutum Kimi tüketiciler fonksiyonel gıdaları doğal ve kaliteli olarak algılamaktadır (Krystallis, Maglaras ve Mamalis, 2008). Kimileri ise geleneksel alternatiflere göre daha az doğal oldukları için bunları riskli ve kaçınılması gereken gıdalar olarak algılamaktadır (Chen, 2011).

Kişilerarası Etki Bir bireyin tüketim davranışının en önemli belirleyicilerinden biri çevresindeki kişilerin etkisidir. Literatürde sosyal etkinin üç farklı türüne değinilmektedir: güvenilir bulunan kişilerden etkilenme, diğer kişilerin beklentilerine uyma hayranlık duyulan bir grubu taklit etme (Lord, Lee ve Choong, 2001).

Kişilerarası Etki Özellikle yeni ürünlerin benimsenmesinde ve yeniliklerin yayılmasında, kişiler arası etki önemli bir itici güçtür (Clark ve Goldsmith, 2006).

Kişilerarası Etki Türkiye’de fonksiyonel gıda ürünlerine yönelik tüketici tutumunu belirlemek için akademisyenlerle yapılan bir araştırma, bu ürün grubunda en büyük referans kaynağının tanıdıklar ve arkadaşlar olduğunu göstermiştir. Diğer kaynaklar sırasıyla firma yetkilisi, uzman (doktor/diyetisyen) ve reklamdır (Özdemir vd., 2009).

Tüketici Yenilikçiliği yeni ürünleri diğer tüketicilere göre daha erken ve daha sık satın alma eğilimine sahip olmaktır (Özoğlu ve Bülbül, 2013). bir kişilik özelliği olarak görülmekte ve tüketicilerin değişime yönelik istekliliğini yansıtmaktadır (Khan ve Khan, 2013).

Tüketici Yenilikçiliği Pazarlamacılar yeni ürünlerin başarılı bir şekilde benimsenmesini sağlamak için yenilikçi tüketicilerin ihtiyaçlarını dikkate almalıdır. Çünkü yeni ürünlerin bu grup tarafından alenen kullanımı, diğer tüketicileri aynı ürünleri satın alma konusunda motive etmektedir (Ho ve Wu, 2011).

Tüketici Yenilikçiliği 1980’lerde Japonya‘da ortaya çıkan fonksiyonel gıda kavramı, 1990’lı yıllarda ABD ve Avrupa’da tartışılmaya başlanmıştır. Türkiye’de ise fonksiyonel gıda pazarı emekleme dönemindedir (Özdemir, vd, 2009). Bu çalışmada fonksiyonel gıdaların halen birçok tüketici için “yeni ürün” sayılacağı noktasından hareketle, bu gıdaların tüketiminde tüketici yenilikçiliğinin etkili olabileceği düşünülmüştür.

Araştırmanın Amacı Betimsel türdeki bu araştırmanın birincil amacı, fonksiyonel gıdaların gerekliliğine yönelik tutum, kişiler arası etki ve tüketici yenilikçiliğinin fonksiyonel gıda tüketimi üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın ikincil amacı ise fonksiyonel gıda tüketiminin; cinsiyet, medeni durum ve eğitim düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesidir.

Araştırma Modeli Fonksiyonel gıdaların gerekliliğine yönelik tutum gıda tüketimi Kişilerarası etki Tüketici yenilikçiliği

Araştırma hipotezleri Hipotez 1: Fonksiyonel gıdaların gerekliliğine yönelik tutumun fonksiyonel gıda tüketimi üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi vardır. Hipotez 2: Kişiler arası etkinin fonksiyonel gıda tüketimi üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi vardır. Hipotez 3: Tüketici yenilikçiliğinin fonksiyonel gıda tüketimi üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi vardır. Hipotez 4: Fonksiyonel gıda tüketimi cinsiyete göre farklılık göstermektedir. Hipotez 5: Fonksiyonel gıda tüketimi medeni duruma göre farklılık göstermektedir. Hipotez 6: Fonksiyonel gıda tüketimi eğitim seviyesine göre farklılık göstermektedir.

Araştırmanın kısıtları Kolayda örnekleme yönteminin kullanılmış olması Fonksiyonel gıda kavramının yeniliği nedeniyle bu tür ürünlere ilişkin soruların yeterince anlaşılmamış olma olasılığı Eğitim düzeyi düşük kişilerin örneklem içindeki oranlarının düşük olması

Araştırmada kullanılan ölçekler Urala ve Lahteenmaki’nin (2007) fonksiyonel gıdalara yönelik tutumla ilgili ölçeğinin gereklilik boyutu, Bearden, Netemeyer, Teel’in (1989) kişilerarası etki ölçeğinin diğer kişilerin beklentilerine uyma boyutu Manning, Bearden ve Madden’in (1995) tüketici yenilikçiliği ölçeğinin yenilik arayışı boyutu kullanılmıştır.

Araştırma Yöntemi Ana kütle: İstanbul’da yaşayan 18 yaş üstü tüketiciler Örnekleme yöntemi: Tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme Veri toplama yöntemi: Veriler online anket formu ile toplanmış, 695 anket analize dahil edilmiştir.

Veri analizi Tüm değişkenler için faktör analizi ve güvenilirlik analizi yapılmıştır. Fonksiyonel gıdaların gerekliliğine yönelik tutum, kişiler arası etki ve tüketici yenilikçiliğinin fonksiyonel gıda tüketimi üzerindeki etkisini ölçmek için çoklu regresyon analizi uygulanmıştır. Fonksiyonel gıda tüketiminin demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını analiz etmek için t-testi ve ANOVA uygulanmıştır.

Cevaplayıcıların profili %66,3 kadın, %33,5 erkek, %41,5 evli, %58,3 bekâr, %2,3 ilkokul, %4,3 ortaokul, %38,1 lise, %38,8 lisans, %16,5 lisansüstü düzeyde eğitimlidir.

Bulgular Değişkenlerin hiç biri faktörlere ayrılmamıştır. Cronbach’s Alpha güvenilirlik katsayıları : fonksiyonel gıdaların gerekliliği için 0,700 kişiler arası etki için 0,862 tüketici yenilikçiliği için 0,836 fonksiyonel gıda tüketimi için 0,812

Bulgular H1, H2 ve H3 hipotezleri desteklenmiştir. Değişken B SEB Beta T değeri Fonksiyonel gıdaların gerekliliğine yönelik tutum Kişiler arası etki Tüketici yenilikçiliği R2 =0.24,3,* p<0.05 0,297 0,214 0,160 0,040 0,033 0.030 0,262 0,247 0,201 7,504* 6,486* 5,302* Yapılan regresyon analizi sonucu elde edilen modelin istatistiki olarak anlamlı olduğu ve tahminlerde kullanılabileceği görülmüştür. Tablo 1’de yer alan R2 değeri incelendiğinde, bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenin %24,3’ünü açıkladığı, fonksiyonel gıdaların gerekliliğine yönelik tutumun (Beta= 0,262), kişiler arası etkinin (Beta=0.247) ve tüketici yenilikçiliğinin (Beta=0.201) fonksiyonel gıda tüketimi üzerinde etkili olduğu görülmektedir. Sonuç olarak H1, H2 ve H3 hipotezleri desteklenmiştir. H1, H2 ve H3 hipotezleri desteklenmiştir.

Bulgular Araştırmada fonksiyonel gıda tüketim sıklığı ortalaması 5 üzerinden 1,90 olarak hesaplanmıştır. t-testleri sonucunda, kadın ve erkeklerin fonksiyonel gıda tüketimi arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, bekârların tüketim sıklığının (2,00), evlilerden (1,78) anlamlı derecede yüksek olduğu görülmüştür. Dolayısıyla H4 hipotezi desteklenmemiş, H5 hipotezi ise desteklenmiştir. A.B.D, Tayvan ve Hollanda’da fonksiyonel gıda ve besin destek ürünü kullanıcı profillerine yönelik araştırmalarda gelir ve eğitim seviyesi yüksek kişilerin, Hollanda’da ise evli kişilerin tüketim sıklığının daha yüksek olduğu bulgusuna ulaşılmıştır (De Jong et. al, 2003; Chen et. al, 2011; Ervin et. al, 1999). Bir başka çalışmada ise, gelişmiş ülkelerde cinsiyet, yaş ve eğitim gibi demografik değişkenlerin fonksiyonel gıda tercihleri üzerindeki açıklayıcı etkisinin giderek azaldığı belirtilmektedir (Ares ve Gambaro, 2007).

Bulgular ANOVA testi sonucunda ise, lisansüstü mezunları (ort. 1,60) , üniversite mezunları (ort. 1,84), lise mezunları (ort. 2,05) ve ortaokul mezunlarının (ort. 2,47) ortalamaları arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiş ve H6 hipotezi desteklenmiştir.

Sonuç ve Öneriler Türkiye’de fonksiyonel gıda pazarı zaman içinde büyüme gösterse de, tüketim henüz düşük seviyededir. Bu alanda faaliyet gösteren işletmelerin; bu ürünlerin gerekliliğini rasyonel ve duygusal öğelerle desteklemeleri, olumsuz tutuma sahip tüketicilerin tutumlarının altında yatan inanç ve deneyimleri belirleyip ortadan kaldırmaya yönelik çalışmalar yürütmeleri, pazarlama iletişiminde kişiler üzerinde etki yaratacak kanaat önderleri, etkin bloggerlar, ünlü isimler, kampüs temsilcileri gibi kişileri kullanmaları, yenilikçi tüketicilere ulaşabilecekleri bir pazarlama karması tasarlamaları ve bu konuda trend yaratmaya yönelik adımlar atmaları önerilmektedir.

Sonuç ve Öneriler Bu araştırmada bekar ve daha az eğitimli tüketicilerin fonksiyonel gıda tüketiminin daha yüksek olduğu görülmüştür. Bekâr kişilerin tüketiminin daha yüksek olmasının, düzensiz beslenme nedeniyle fonksiyonel gıdalara daha çok yönelme ihtiyacı ile, eğitim düzeyi arttıkça tüketimin azalmasının ise eğitimli ve bilinçli kişilerin bu tür ürünleri doğal bulmamasıyla ya da daha sağlıklı beslendikleri için bu tür ürünlere ihtiyaç duymamasıyla ilişkili olabileceği düşünülmektedir.

Sonuç ve Öneriler Bu ürünleri kullanan bireylerle yapılacak nitel araştırmalar konuyu daha derinlemesine incelemeye yardımcı olacaktır. Farklı değişkenlerin ve demografik özelliklerin fonksiyonel gıda tüketimine etkisinin daha kapsamlı incelenmesi önerilmektedir.

Sonuç ve Öneriler Fonksiyonel gıda tüketimine yönelik çalışmalar henüz çok sınırlıdır. Çalışmanın bu alanda faaliyet gösteren firmalara ve akademisyenlere fonksiyonel gıda tüketicisinin profilini ve satın alma davranışını etkileyen unsurları anlama yönünde katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

İletişim için: ahu. ergen@vs. bahcesehir. edu. tr fbozkurt@dogus. edu İletişim için: ahu.ergen@vs.bahcesehir.edu.tr fbozkurt@dogus.edu.tr burcu.inci@nisantasi.edu.tr