Ömer TORLAK & M. Ali TİLTAY

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

TÜRKİYE’DE HAVALİMANLARINDA GÖREV YAPAN GÜVENLİK PERSONELLERİ ÜZERİNDE “MESLEĞE BAĞLILIK” ARAŞTIRMASI Yener KARDEŞ, Havalimanları Güvenlik Memurları.
Araştırmanın Evreni ve Örnekleme
Barış Sezer, Doç. Dr. Deniz Deryakulu
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları ile Öğretmen Öz Yeterliliği ve Kolektif Öğretmen Yeterliliği Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Temel.
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
ÖĞRETMENLERİN STRES DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI
MESLEKİ OLGUNLUK ÖLÇEĞİ
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
Rasyonel ve Duygusal Faktörlerin Yer Markası Sadakatine Etkileri Sibel Mutlu, M.B.A. Yrd. Doç. Dr. Berna Tarı Kasnakoğlu Prof. Dr. Zeliha Eser.
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
KURUMSAL KİMLİKTE ETİK VURGUSUNUN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK VE TÜKETİCİ EKSTRA ROL DAVRANIŞI İLİŞKİSİNE ETKİSİ   Doç. Dr. Elif Karaosmanoğlu Istanbul.
Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü
FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir.
Satış Elemanının Etik Davranışı: Tüketici Algısının Güven, Memnuniyet ve Tekrar Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi Yrd. Doç. Dr. Banu KÜLTER.
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
MELİKŞAH ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUKLARI KİTAP MİKTARI İLE KİTAP TÜRÜNÜN AKADEMİK BAŞARI ÜSTÜNE ETKİSİ NUTELLA ESRA SİVAS HABİBE NUR AMARATLICAN.
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
Grup Adı: ZAMBAK Sümeyra Nur Beştepe Merve Okandan
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
Grup Adı : CANİKOLAR Grup Üyeleri : Eda DENLİ Rabiye Merve HAYRAN
LUCID GRUBU Ekim YAPAR Hilal Nur CAN. ROMANTİK İLİŞKİLERDE KALIP YARGILARIN İLİŞKİ İSTİKRARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ.
AROMAT İ K KEK İ K YA Ğ I KOKUSUNUN DERS TUTUMU ÜZER İ NE ETK İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
Hazırlayan Abdulkadir KOÇ Serdar AVŞAR
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Grup adı : Şizoid grup üyeleri : Barış POLATTAĞ, Emine serap YILMAZ problem cümlesi: Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin bağlanma stillerinin bazı değişkenlere.
ÖĞRENME AMAÇLARI Tahmin kavramını anlamak Pazarlama araştırmacılarının regresyon analizinden nasıl faydalandığını öğrenmek Pazarlama araştırmacılarının.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
İstatistiksel Analizler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
Lefkoşa Bölgesi Madde Kullanımı Yaygınlığı ve Tutum Araştırması
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
Araş. Gör. Emine ŞENBABAOĞLU Doç. Dr. Emre Şahin DÖLARSLAN 2016
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
…………………………………………………………………………………………………
Sunum transkripti:

Ömer TORLAK & M. Ali TİLTAY BİR TÜKETİCİ DAVRANIŞI OLARAK GÖNÜLLÜ HİZMET SAĞLAMA: BAĞIŞ MOTİVASYONLARININ YARDIM KURUMLARINDA GÖNÜLLÜ HİZMET SAĞLAMA TUTUMU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Ömer TORLAK & M. Ali TİLTAY

Çalışmanın Sorunsalı Ölçümde kullandığımız araç, ölçüm amacına uygun mu? Ölçek geliştirme çalışmalarının yoğun ve zahmetli bir süreci gerektiriyor olması, araştırmacıları, daha kolay uygulanabilir olması bakımından ölçek uyarlama çabalarına yöneltmektedir. Ölçek uyarlamada ise özellikle geçerlilik başta olmak üzere güvenilirlik problemi sıklıkla yaşanmaktadır.

Türkiye yardım kurumlarında gönüllü hizmet sağlamada 135 ülke arasında 132. sırada.

Çalışmanın Sorunsalı Serbest zamanın kar amaçsız örgütlerde gönüllü olarak geçirilmesi gönüllü hizmet sağlama eylemine karşılık gelmekte ve bir çeşit çalışma biçimi olmakla birlikte aynı zamanda bir tüketim biçimi olduğu da ifade edilmektedir. Gönüllü hizmet sağlama ürün ve hizmet üretimini sağlamanın yanında boş vaktin kullanışlı değerini ve anlamlı bir neden için çalışmayı ifade ederek sembolik ürünlerin tüketilmesini de içermektedir.

Amaç ve Hedef Türkiye gibi bağış olgusunun köklü bir geleneğe ve toplum içerisinde önemli bir yere sahip olduğu (Çarkoğlu, 2006) değerlendirildiğinde bağış yapanların hangi motivasyonlarla hareket ettikleri sorusu önem kazanmaktadır. Dünya genelinde farklı ülkelerin yardım etme davranışı üzerinde yapılan çalışmalarda yabancı birine yardım etmek, yardım kurumlarına para bağışlamak ve gönüllü hizmet sağlamak ayrı ayrı değerlendirilmektedir. Bu çalışmada Türkiye’de yardım kurumlarında gönüllü hizmet sağlayanların motivasyonlarının gönüllü hizmet sağlama tutumu üzerindeki etkisi incelenecektir.

Kavramsal Çerçeve Farklı bağış biçimleri. Paranın ve zamanın bağışlanması Bağış: Kamu yararı için yapılan gönüllü eylemler olarak tanımlamak mümkündür. Eylemler bireysel olarak yapılan parasal bağışlar, malzemeler ya da zamanını veya uzmanlığını yapılacak hizmetlerde harcama veya kullanma olarak tanımlanabilir.

Kavramsal Çerçeve Gönüllü hizmet sağlama: Bireysel zamanın serbestçe başka bir insanın, grubun, kurumun ve olayın faydası için bağışlanması. Gönüllü hizmet sağlama doğrudan ihtiyaç sahiplerine yapılabildiği gibi yardım kuruluşlarında maddi bir karşılık beklemeksizin görev almakla da gerçekleşebilmektedir. Gönüllü hizmet sağlama bireylerin zamanını ayırması, bilgi ve becerilerini paylaşması ya da fiziksel olarak emeğini kullanması şeklinde olabilmektedir. Bu çalışmada bireylerin yardım kurumlarında yaptıkları gönüllü faaliyetler üzerinde durulacaktır.

Kavramsal Çerçeve Bireysel bağış motivasyonları içsel ve dışsal motivasyonlar olarak ele alınmaktadır) Bireysel bağış sürecinde içsel motivasyonlar özgeci (altruistic) ve bencil (egoistic) motivasyonlar olarak ele alınmaktadır. Bu ikili ayrım bağış sürecinin özgeci bir motivasyonla alıcının faydasına odaklanılan bir şekilde olabileceği gibi bağış yapanın bireysel çıkarına ve tatminine odaklı bencil bir biçimde gerçekleşebileceği iddiasından kaynaklanmaktadır. Empati, özgecilik, dindarlık, gösteriş ve sosyal etki motivasyonları bu çalışmada ele alınmıştır. Empati ve özgecilik hipotezi, sosyal değişim ve sembolik etkileşimcilik teorilerinden faydalanılmıştır. Yaş, cinsiyet, gelir durumu gibi sosyo - demografik özellikler dışsal motivasyonlar olarak değerlendirilmektedir.

Kavramsal Çerçeve Çalışmayı iki bölüm şeklinde tasarladık. Çalışmanın keşfedici bölümünde odak grup ve derinlemesine görüşmeler gerçekleştirildi. Bunun sonucunda gönüllü hizmet sağlayanların hem özgeci hem de bencil motivasyonlarla hareket ettikleri ortaya çıktı.

Hipotezler H1: Empati motivasyonu gönüllü hizmet sağlama tutumu üzerinde pozitif etki göstermektedir. H2: Özgecilik motivasyonu gönüllü hizmet sağlama tutumu üzerinde pozitif etki göstermektedir. H3: Dindarlık motivasyonu gönüllü hizmet sağlama tutumu üzerinde pozitif etki göstermektedir. H3a: İçsel dindarlık motivasyonu gönüllü hizmet sağlama tutumu üzerinde pozitif etki göstermektedir. H3b: Bireylerarası dindarlık motivasyonu gönüllü hizmet sağlama tutumu üzerinde pozitif etki göstermektedir. H4: Gösteriş motivasyonu gönüllü hizmet sağlama tutumu üzerinde etki göstermektedir. H5: Sosyal etki motivasyonu gönüllü hizmet sağlama tutumu üzerinde etki göstermektedir.

Yöntem Analiz düzeyi bireydir. Araştırmada gönüllü hizmet sağlayan bireylere ulaşılması amaçlandığından, yargısal örneklem türlerinden ölçüt ve kartopu örnekleme tercih edilmiştir. Yargısal örneklemede ölçüt olarak katılımcıların gönüllü hizmet sağlamaları değerlendirilmiştir. Bu bağlamda çalışmada yalnızca yardım kurumlarında gönüllü hizmet sağlayan bireylere ulaşılmıştır. Verilerin toplandığı dönemde gönüllü hizmet sağlayan 396 kişiye ulaşılmıştır. Veriler çevrimiçi anket formuyla yardım kurumlarında gönüllü hizmet sağlayanlardan 7’li Likert tipi ölçekle (Kesinlikle Katılmıyorum…Kesinlikle Katılıyorum) toplanmıştır.

Yöntem Ölçeklerin geçerliliği tercüme yeniden tercüme, uzman panel ve pilot uygulama yoluyla test edilmiştir. Ölçeklerin güvenirliğinde Cronbach Alfa katsayısına bakılmış ve bir ölçek haricinde kullanılan tüm ölçeklerin alfa katsayısı 0.70 ve üzerinde bulunmuştur. Araştırmada kullanılan ölçeklerin yapı geçerliliğini test etmek ve araştırma bağlamında kullanılan değişkenler setinin temelini oluşturan faktörlerin neler olduğu ve bu faktörlerden her birinin değişkenlerden her birini açıklama derecesini görmek amacıyla açıklayıcı faktör analizi uygulanmıştır.

Yöntem Açıklayıcı faktör analizinde temel bileşenler analizi ve varimax döndürme yöntemi uygulanmıştır. Ölçeklerin KMO değerleri 0.50 ve üzerinde (Field, 2000) Bartlett Küresellik testi anlamlıdır. Araştırmada kullanılan dindarlık ölçeği haricinde tüm ölçekler tek boyuttan oluşmaktadır. Dindarlık ölçeği içsel ve bireylerarası dindarlık olmak üzere orijinal ölçeğe benzer şekilde iki alt boyuttan oluşmuştur.

Yöntem Ölçekler İfade Sayısı Yararlanılan Çalışmalar Gönüllü Hizmet Sağlama Tutumu 3 Yavas ve Riecken (1985) Gösteriş 7 Sargeant v.d. (2006) Grace ve Griffin (2009) Green ve Webb (1997) Mathur (1996) Özgecilik 5 Sosyal Etki 4 Bennett ve Choudhury (2009) Empati Schlegelmilch v.d. (1997) Dindarlık (İçsel & Bireylerarası) 10 Worthington v.d. (2003)

Bulgular Aylık Ortalama Gönüllü Hizmet (saat) 15,75 En Fazla Tercih Edilen Yardım Alanları İnsani Yardım Sağlık Çevre Eğitim Yaş Minimum= 16 Maksimum= 74 Ortalama=36,27 Cinsiyet Erkek= 234 Kadın= 143 İlköğretim= 7 Lise= 33 Üniversite Öğrencisi= 32 Üniversite= 113 Lisansüstü= 193 Çalışma Çalışıyor= 313 Çalışmıyor= 38 Emekli= 9

Bulgular Regresyon analizi sonuçlarına göre gösteriş ve sosyal etki motivasyonlarının gönüllü hizmet sağlama tutumu üzerinde etkisi olmadığı görülmektedir. Bireylerarası dindarlık, özgecilik ve empati gönüllü hizmet sağlama üzerinde pozitif etkiye sahiptir. Bireylerarası dindarlık diğer motivasyonlara göre daha fazla açıklayıcılığa sahiptir. İçsel dindarlık alt boyutu ise gönüllü hizmet sağlama üzerinde negatif ve anlamlı etki göstermektedir. Buna göre H1, H2 ve H3b hipotezleri desteklenmiş H3a, H4 ve H5 hipotezleri desteklenmemiştir.

Sonuç Bu çalışmada gönüllü hizmet sağlama üzerinde etkisi olduğu düşünülen özgeci ve bencil motivasyonlar değerlendirilmiştir. Araştırma örneklemi bağlamında değerlendirildiğinde özgeci motivasyonların (empati, özgecilik ve dindarlık) yardım kurumlarında gönüllü hizmet sağlama tutumu üzerinde etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Bağış yapmanın bencil motivasyonları olarak değerlendirilen gösteriş ve sosyal etki motivasyonları ise gönüllü hizmet sağlama tutumu üzerinde etkili değildir.

Öneri İleride yapılacak çalışmalarda farklı bağış biçimleri (parasal bağışlar, kan bağışı, doğrudan bağışlar) ve bağış motivasyonları arasındaki ilişkiler araştırılabilir. Bağış biçimlerinde motivasyonların rolünün bilinmesi sivil toplum kuruluşlarının hedef kitlelerine ulaşmasında ve bu doğrultuda faaliyetleri için kaynak yaratmada fayda sağlayabilecektir.

Kısıtlar Bu çalışma sınırlı sayıda içsel motivasyona ve yalnızca gönüllü hizmet sağlayanlar üzerindeki motivasyonlara odaklanmıştır. Bu nedenle diğer bağış biçimleriyle ilgili sınırlı ipucu sağlamaktadır. Çalışmada yer alan katılımcılar belli alanlarda gönüllü hizmet sağlamaktadırlar ve eğitim seviyeleri lisans ve lisansüstü alanlarda yoğunlaşmaktadır. Her ne kadar ilgili çalışmalar (Sargeant, 1999; Bekkers, 2010) eğitim seviyesinin artmasıyla gönüllü hizmet sağlamaya katılımında arttığını belirtmekle birlikte ortaya çıkan sonuçlar bu örneklem bağlamında değerlendirilmelidir. Bu durum sonuçların genellenebilirliğini de sınırlandırmaktadır.

Ömer Torlak & Muhammet Ali Tiltay Teşekkürler… Ömer Torlak & Muhammet Ali Tiltay matiltay@ogu.edu.tr