TÜKETİCİLERİN İNDİRİM MARKETİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNDEN AHP YÖNTEMİ İLE TESPİTİ Yrd. Doç. Dr. Mutlu Yüksel.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

Ahmet DABANLI.
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
PAZARIN BÖLÜMLERE AYRILMASI
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
Afet Bilgi Sisteminde Analitik Hiyerarşi Süreci (Analytic Hierarchy Process - AHP) Kullanılan Karar Destek Sistemleri Levent SABAH Bilgisayar Mühendisi.
TMMOB Makina Mühendisleri Odası Endüstri Mühendisliği Bahar Konferansları IV "Proje Yönetimi ve Süreç İyileştirme“ Kasım 2006 İZMİR Aslı KIVRAKDAL.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Hızlı Tüketim Ürünleri
ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ (AHP)
Pazarlama Yönetimi Süreci
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
VAL D’EUROPE - ETUDE CLIENTELE - Juin 2008
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
ÇEVRE DUYARLILIĞI ve GELİRİN YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Arş. Gör. Emre YILDIRIM Arş. Gör. Merve TÜRKMEN Sakarya ÜNİVERSİTESİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
1 İşletmeye Giriş Konu 12: İşletmelerde Pazarlama Yönetimi - II Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
İşletmelerin Kuruluşu, İş Planı ve Fizibilite
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Grup adı : Şizoid grup üyeleri : Barış POLATTAĞ, Emine serap YILMAZ problem cümlesi: Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin bağlanma stillerinin bazı değişkenlere.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
8 Pazar Bölümleri ve Hedeflerin Belirlenmesi
EGE TARIMSAL ENERJİ’DE TESİS BELİRLEME YERİ PROBLEMİ Yeni Kurutma Tesisi için Optimal Tesis Yerini Bulma Kuruluş Tarihi : 5 Ağustos 2005 Ana Ürün : Prina.
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
YAĞLI TOHUMLU BİTKİLER VE BİTKİSEL YAĞLAR KONFERANSI
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
TCHİBO Ağahan köse
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
ELEKTRONİK TİCARET E TİCARET NEDİR ? E-Ticaret ‘ te dikkat edilmesi gereken kurallar 1.
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Mağaza Satış Danışmanlarına Taşpınar Akademi Altın Tavsiyeler.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Açıklayıcı Bibliyografi Kütüphanesi
Anket ve Likert Ölçekler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP)
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Stratejik Gıda Hizmetleri Danışmanlığı/Tasarımı Amacımız; Hizmet Standardını sağlamak; Zincir mağaza olarak tüketicilerin gideceği diğer AUM mağazalarında.
Sunum transkripti:

TÜKETİCİLERİN İNDİRİM MARKETİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNDEN AHP YÖNTEMİ İLE TESPİTİ Yrd. Doç. Dr. Mutlu Yüksel AVCILAR Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi myukselavcilar@osmaniye.edu.tr Arş. Gör. Mehmet Fatih AÇAR mfatihacar@osmaniye.edu.tr 

Sunum İçeriği İndirim Marketleri Literatür Taraması Araştırmanın Amacı ve Önemi Araştırmanın Kısıtları ve Sınırları Araştırmanın Değişkenleri Araştırmanın Ana kütlesi ve Örnekleme Süreci Verilerin Analiz Yöntemi Bulgular Sonuç ve Öneriler

İndirim Marketleri İndirim marketleri tüketiciye düşük fiyatta ve sınırlı çeşitlilikte gıda ürünü ve genel ürün çeşidi sunan ve alışverişlerini çabuk ve verimli bir şekilde yapmaları için tüketicilere kolaylık sağlayan marketlerdir. İndirim marketlerinde sınırlı müşteri hizmetleri vardır ve minimum müşteri desteğiyle self-servis ürün sunumu gerçekleştirilir.

İndirim Marketleri Türkiye’de indirim marketlerinin sayısındaki hızlı artış, fiyat rekabetin yoğunlaşmasına yol açmış, artan rekabet nedeni ile işletmeler daha fazla tüketiciyi mağazalarına bağlama, mevcut müşterilerin alışveriş sıklığını ve miktarını artırma yarışı içine girmişlerdir.

LİTERATÜR TARAMASI Tarih Yazarlar Sonuç 2013 Eroğlu Ürün kalitesi (0.23) Fiyat uygunluğu (0.19) Ürün çeşitliliği (0.16) Hizmet düzeyi (0.11) Mağazanın kuruluş yerinin uygunluğu (0.10) Mağaza atmosferi (0.08) Marka imajı (0.08) Çalışan personel (0.06) Çakır , Çakır ve Taşdelen Diğer mağazalara yakınlık Uygun ödeme seçenekleri Genel olarak fiyatların düşük olması Ünlü markaların mevcut olması Aranan ürünlerin kolay bulunması Personelin müşteri şikayetlerine önem vermesi Marketin ismi 2011 Teller ve Gittenberger Mağazaya ulaşılabilirlik, Mağaza içinde rahat hareket edebilme Raf yönetimi Fiyat-algılanan değer uyumu Ürün çeşitliliği

LİTRERATÜR TARAMASI Tarih Yazarlar Sonuç 2011 Mortimer ve Clarke Yüksek ürün kalitesi Ürünlerin tazeliği Noyan ve Simsek Mağaza İmajı 2010 Ruiz, Zarco ve Yusta Müşteri hizmetleri Beynon, Moutinho ve Veloutsou Alışveriş kolaylığı Geliştirilmiş müşteri hizmetleri 2013 Avcılar ve Varinli Saygın bir mağaza olması Seçkin bir mağaza olması Güvenilir bir mağaza olması Çekici bir mağaza olması Eğlenceli bir mağaza olması

Araştırmanın Kapsamı ve Yöntemi Araştımanın Amacı ve Önemi Bu çalışmada, tüketicilerin indirim marketi tercihini etkileyen değişkenlerin önem ağırlıkları ve indirim market tercihlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Literatürde, indirim marketi tercihini etkileyen değişkenlerin önem ağırlıklarını tespit etmeye yönelik sınırlı sayıda çalışma olduğu görülmektedir. Çalışma sonucunda elde edilen bulguların indirim marketi yöneticilerine ve karar alıcılara, yüksek değer stratejilerini belirleme konusunda önemli katkılar sağlayabileceği düşünülmektedir.

Araştırmanın Sınırları ve Kısıtları Araştırmanın kolayda örnekleme yöntemiyle elde edilen verilere dayanması araştırmanın birinci kısıtını oluşturmaktadır. Araştırmanın ikinci kısıtı ise veriler Osmaniye il merkezinde yaşayan tüketicilerden elde edilmiştir. Son olarak, araştırma modelinde tüketicilerin hiyerarşik bir şekilde değişkenleri değerlendirdiği ve modelde yer alan değişkenleri ikili karşılaştırma yaptıktan sonra indirim marketini tercih ettiği varsayılmaktadır.

Araştırmanın Değişkenleri Araştırmanın değişkenleri yapılan literatür incelemesi sonucunda belirlenmiştir. Literatürde indirim marketlerine ilişkin çok sayıda çalışma bulunmadığı için benzer formatlar olan süpermarket ve hipermarketlere yönelik çalışmalar da literatüre dahil edilmiştir. Literatür incelemesi sonucunda, tüketicilerin indirim marketi tercihini etkilemesi muhtemel 16 değişken tespit edilmiştir.

Ekonomiklik (mağazanın fiyat düzeyinin uygunluğu) Ürün kalitesi Hizmet kalitesi Özel gün fiyat indirimleri Satış promosyonları Temizlik ve ferahlık Marka çeşitliliği Ödeme kolaylıkları Çalışan personelin ilgisi Ürün çeşitliliği Mağazanın fiziksel yakınlığı Mağazanın fiziksel şartları Mağaza markası Mağazanın kuruluş yeri Mağazanın reklamları Mağazanın kişiliği

Araştırmanın Kavramsal Modeli

Araştırmanın Ana Kütlesi ve Örnekleme Süreci Araştırmanın ana kütlesi, Osmaniye ilinde yaşayan şehir sakinlerinden oluşmaktadır. Örneklem seçiminde tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden biri olan kolayda örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Veri Toplama Yöntemi ve Aracı Veri toplama yöntemi olarak anket yönetimi kullanılmıştır. Veriler, 01.10.2014-31.12.2014 tarihleri arasında üç farklı indirim marketinden alışveriş yapan toplam 300 tüketiciden, yüz yüze anket yönteminden yararlanılarak elde edilmiştir.

Verilerin Analiz Yöntemi Araştırmada, tüketicilerin indirim marketi tercihlerini tespit etmek için Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) yönteminden yararlanılmıştır. AHP adımları: 1.Karar verme probleminin tanımlanması Literatür taramasında ağırlıklı olarak kullanıldığı tespit edilen tüketici tercihini etkileyen değişkenlerden hiyerarşik bir yapı oluşturulmuştur.

2. Değişkenler Arasında İkili Karşılaştırma Matrisleri Oluşturulması Katılımcılardan her bir değişken ve alternatifi birbiriyle ikili tarzda karşılaştırması istenmiştir. Bu karşılaştırmalar Saaty (1982) tarafından geliştirilen ölçekteki önem dereceleri kullanılarak yapılmıştır. Değerler Tanım Açıklama 1 Eşit derecede önemlilik İki kriter hedeflenen olaya eşit düzeyde katkı sağlar 3 Bir kriterin diğerine göre orta düzeyde önemliliği Hedeflenen olaya ilişkin tecrübe ve yargısal değerler açısından çok az fark eden bir durumda tercih edilir. 5 Güçlü derecede önemlilik Hedeflenen olaya ilişkin tecrübe ve yargısal değerler açısından kuvvetli bir oranda fark eden bir durumda tercih edilir. 7 Çok güçlü derecede önemlilik Hedeflenen olaya ilişkin tecrübe ve yargısal değerler açısından güçlü ve baskın bir oranda fark eden bir durumda tercih edilir. 9 Aşırı derecede önemlilik Hedeflenen olaya ilişkin tecrübe ve yargısal değerler açısından kesinliğe yakın çok güçlü bir güvenirliğe sahip bir durumda tercih edilir. 2-4-6-8 İki komşu kriter arasındaki ara değerler Hedeflenen olaya ilişkin tecrübe ve yargısal değerler açısından uzlaşma gereken durumlarda ara değerler olarak tercih edilir

Saaty tarafından önerilen puanlama skalasına göre ikili karşılaştırmalar şeklinde uygulanan anketin sonuçlarının analize uygun formata getirilebilmesi için, elde edilen kriter ve alternatiflerin puanları geometrik ortalama yöntemi uygulanarak sentezlenmiştir. 3. Değişkenlerin Göreli Önem Dağılımları ve Karar Noktalarındaki Sonuç Dağılımlarının Bulunması Son olarak Expert Choice 1 1 paket programı aracılığıyla değişkenlerin göreli önem ağırlıkları ve karar noktalarındaki sonuç dağılımları bulunmuştur.

KRİTERLER ve AĞIRLIKLARI ALTERNATİFLER ve AĞIRLIKLARI Bulgular Tüketicilerin indirim marketi tercihini etkileyen kriterlere ve karar alternatif ve kriterlerin önem sıralaması: KRİTERLER ve AĞIRLIKLARI ALTERNATİFLER ve AĞIRLIKLARI BİM (%35,6) ŞOK (% 34) A101 (% 30,4) Ürün Kalitesi (G: .094) 0,037 0,032 0,025 Hizmet Kalitesi (G: .085) 0,029 0,024 Temizlik ve Ferahlık (G: .084) 0,023 Marka Çeşitliliği (G: .073) 0,026 Özel Gün Fiyat İndirimleri (G: .064) 0,021 0,019 Ödeme Kolaylıkları (G: .064) 0,022 0,020 Çalışan Personelin İlgisi (G: .061) Ekonomiklik (G: .060) 0,015 Ürün çeşitliliği (G: .057) 0,017 Mağazanın Fiziksel Yakınlığı (G: .057) 0,018 Mağazanın Fiziksel Şartları (G: .057) Satış Promosyonları (G: .055) Mağaza Markası (G: .055) 0,014 Mağazanın Kişiliği (G: .049) Mağazanın Kuruluş Yeri (G: .046) Mağazanın Reklamları (G: .039) 0,013 0,016 0,010

Bulgular Duyarlılık Analizi Sonuçları:

Bulgular Duyarlılık Analizi Sonuçları:

Bulgular Duyarlılık Analizi Sonuçları:

Bulgular Duyarlılık Analizi Sonuçları:

Bulgular Duyarlılık Analizi Sonuçları:

Bulgular Duyarlılık Analizi Sonuçları:

Sonuç ve Öneriler Bu çalışmada, tüketicilerin indirim marketi tercihini etkileyen değişkenlerin önem ağırlıkları ve indirim market tercihlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ürün kalitesi (0.094), hizmet kalitesi (0.085) ve temizlik ve ferahlık (0.084) değişkenlerinin tüketicilerin tercihini etkileyen en baskın üç değişken olarak tespit edilmiştir. Mağaza kişiliği (0.049), mağazanın kuruluş yeri (0.046) ve mağaza reklamları (0.039) değişkenlerinin tüketicilerin indirim marketi seçim kararında diğer kriterlere göre düşük önem ağırlığına sahip olduğu tespit edilmiştir.

Sonuç ve Öneriler Araştırma, indirim marketi yöneticilerine tüketicilerin indirim marketi tercihlerinde en çok hangi kriterlere önem verdiklerini anlama olanağı sağlamaktadır. Gelecekte, farklı şehirlerden, farklı sosyo-ekonomik ve demografik özelliklere sahip tüketici gruplarından elde edilecek verilerle araştırma modeli test edilebilir

Teşekkürler!