Eksik rekabetçi bir firma

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Advertisements

Mal ve Faktör Piyasaları
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
Pazarlama karmasında firmanın özellikle ilgilendiği eleman fiyattır
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
15 Monopol.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
Kâr Maksimizasyonu.
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Bölüm 10 Monopol ve Monopson 1.
MİKRO-İKTİSAT Ders 9 Tekelci Rekabet ve Oligopol
Eksik rekabet altındaki bir firma
ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4
OLİGOPOL PİYASALAR: OYUN TEORİK YAKLAŞIM
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
8 Kısa Dönem Maliyetler ve Çıktı Kararları B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
MİKRO İKTİSAT PROBLEM ÇÖZÜMLERİ 24 Aralık 2008
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
AKSAK REKABET PİYASALARI
EŞ ÜRÜN ANALİZİ.
İŞLETMELER ARASI ANLAŞMA VE BİRLEŞMELERİN TÜRLERİ
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. 2 ENDÜSTRİ YAPISINI BELİRLEMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLER: TALEP VE MALİYET ile ÖLÇEK EKONOMİLERİ YÖNTEMİ Bu.
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
4.ESNEKLİKLER.
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
Sekizinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
FİYAT MEKANİZMASI.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
10.OLİGOPOL PİYASASI.
8. MONOPOL PİYASASI.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
ARZ, ARZ FONKSİYONU VE ARZ EĞRİSİ
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
Oligopol.
8. TAM REKABET PİYASASI.
OLİGOPOL VE OYUN TEORİSİ Dr. Hakan BAKKAL
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
8. MONOPOL PİYASASI.
11.OLİGOPOL PİYASASI.
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
AKSAK REKABET PİYASALARI
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
8. MONOPOL PİYASASI.
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

6. Hafta Piyasa Yapısı ve Eksik Rekabet

Eksik rekabetçi bir firma Çoğu piyasa iki uçta bulunan tekel ve tam rekabet piyasaları arasında yer alır Eksik rekabetçi bir firma mevcut fiyatdan mümkün olduğunca çok satmak isteyecektir negatif eğimli talep eğrisi ile karşı karşıyadır çıktı fiyatının üretilip satılan mal miktarına bağlı olduğunu bilir See the introduction to Chapter 9 in the main text.

Eksik rekabet Oligopol piyasa Tekelci rekabet piyasası az sayıda üreticinin bulunduğu sanayidir her biri kendi fiyatının hem kendi hem de rakiplerinin davranışlarına bağlı olduğunu bilir. Tekelci rekabet piyasası piyasada birbirine yakın (ikame) ürünler üreten çok sayıda üretici vardır firmaların kendi fiyatını etkilemede gücü sınırlıdır. See the introduction to Chapter 9 in the main text.

Piyasa Yapısı See the introduction to Chapter 9 in the main text, and Table 9-1.

Tekelci rakabet Özellikleri: çok sayıda firma giriş engeli yok ürün farklılaştırması Giriş-çıkış serbestliği ve uzun dönemde sıfır kar See Section 9-2.

Tekelci rakabet (2) MC TL AC F D MR Q1 Firma F noktasında dengededir ve normal kar yapar P> MC Tam rekabetin aksine, firma piyasa fiyatından mümkün olduğunca çok satmak ister. TL AC F P1=AC1 See Section 9-2, and Figure 9-2. D MR Q1 Çıktı

Oligopol Az sayıda satıcı vardır Birinin kararı diğerlerini de etkiler Oligopol piyasa anlaşma ya da işbirliksiz davranış olarak karakterize edilebilir. See Section 9-3.

Anlaşma ve Karteller ANLAŞMA KARTEL birbirleriyle rekabetin önüne geçmek için firmaların gizli ya da açıktan yaptıkları anlaşma KARTEL Firmalar arasındaki yasal anlaşmalar ör. OPEC See Section 9-3.

Anlaşma şu hallerde zordur: Endüstirideki firma sayısı çoksa Ürünler homojen değilse Talep ve maliyet koşulları sürekli değişiyorsa Giriş engeli yoksa Firmalar tekelci rekabet altında çalışıyorsa See Section 9-3.

Kırık talep eğrisi Oligipol altında firmanın talep eğrisi şöyle olabilir. Q0 P0 Çıktı TL Mevcut fiyat ve çıktıyı gözlemler, See Section 9-3, and Figure 9-4. ve fiyat değişmelerine rakiplerinin tepkisini tahmin etmeye çalışır.

Kırık talep eğrisi (2) D Fiyatı düşürürse rakiplerinin cevap vereceğini görür, Q0 P0 Çıktı TL D … bu durumda fiyatdaki değişmeye talep esnek değildir See Section 9-3, and Figure 9-4. Talep eğrisi P0 ‘ın altında büyük eğime sahiptir

Kırık talep eğrisi (3) D …ancak fiyatlar arttığında rakiplerin tepkisi daha azdır, D Q0 P0 Çıktı TL bu durumda talep eğrisi daha yatıktır See Section 9-3 in the main text, and Figure 9-4. bu firma kırık talep eğrisine sahiptir.

Kırık talep eğrisi (4) D Bu yüzden fiyatlar artsa da azalsa da firmenın gelirleri düşecektir, D Q0 P0 Çıktı TL o yüzden en iyisi P0 fiyat düzeyinde kalmak See Section 9-3 in the main text, and Figure 9-4.

Oyun Teorisi Oyun Strateji Baskın strateji akıllı kararların muhakkak birbirlerine bağımlı olduğu durum Strateji oyuncunun her durumda nasıl oynayacağını gösteren oyun planları Baskın strateji oyuncunun en iyi stratejisinin diğerlerinin kararlarından bağımsız olduğu durum See Section 9-4 in the main text.

Mahkumlar çıkmazı oyunu Düopol, iki firma üretim seviyesini belirlemeye çalışıyor: See Section 9-4 in the main text, and Figure 9-5.

Mahkumlar çıkmazı Her iki firma için de baskın strateji yüksek seviyede üretmek (Nash) o yüzden ikiside 1 birim kar ediyor her ikiside düşük üretseler daha iyi durumda olacaklar tek şartla: diğer firmanında düşük üreteceğinden emin olurlarsa. anlaşma iki tarafıda memnun edecek ancak ikisininde hile yapması mümkün See Section 9-4 in the main text.

Tehdit Mevcut firma Potansiyel firma Tehditin itibar görmesi? See Section 9-4 in the main text.

Stratejik giriş engeli Bazı engeller mevcut firma tarafından bilerek konulur: yıkıcı fiyat yedek kapasite bulundurma reklam ve A&G ürünü arttırabilme yeteneği Yüksek giriş maliyetleri See Section 9-7 in the main text.

Özet İki uçtaki tam rekabet ve tekel gerçek hayatda sık rastlanan şeyler değildir Eksik rekabet yaygın olanıdır Potansiyel rekabet mevcut firmaların davranışını etkiler Birçok piyasa ilişkisi stratejik rekabet üzerine kurulmuştur See Section 9-8 in the main text.