İŞİTME ENGELLİ ÇOCUKLAR kaynak:Prof.dr Bülbin Sucuoğlu Doç.dr Tevhide Kargın Mustafa ÜNSAL Tavşanlı RAM Müdür Yardımcısı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞİTMEYE YARDIMCI SİSTEMLER
Advertisements

EĞİTİM PSİKOLOJİSİ EĞİTİM PSİKOLOJİSİ.
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
YENİDOĞAN İŞİTME TARAMASI RİSKLİ BEBEKLERİN TARANMASI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİM Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da esaret ve sefalete terk eder.
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
DİL VE KONUŞMA ENGELLİLER
İŞİTME NEDİR? Elif ÖZKAN İşitme Engelliler Öğretmeni.
SAĞLIK BAKANLIĞI T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ.
Aile eğitimi.
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
Zeka. Zekanın ne olduğu ve nasıl tanımlanacağı yüzyıllardır insanoğlunu meşgul etmiş olan bir konudur. Zeka, öğrenme gücü ya da yeni durumlar karşısında.
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
İŞİTME ENGELLİ KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİ
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ORTOPEDİK ENGELLİ VE SÜREKLİ HASTALIĞI OLAN ÇOCUKLAR kaynak:Prof
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
KARESİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
DURMUŞ ÇAVDAR (Rehber Öğretmen)
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Zihinsel Yetersizlik Tanım ve Sınıflandırma
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
ÖZEL EĞİTİM SINIFI VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
DİĞER TUTUMLAR.
İşitme Engelliler Farkındalık Sunumu
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
İşitme engelliler.
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
İŞİTME ENGELLİLERDE ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
İŞİTME ENGELLİLER.
TANILAMA.
Görme Engelliler.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
GÖRME ENGELLİLER.
İşitme Engelli Çocuklar
ORTOPEDİK ENGELLİ ÇOCUKLAR
İŞİTME YETERSİZLİKLERİ
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
GÜRÜLTÜNÜN ÇEVREYLE İLİŞKİSİ
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
İŞİTME YETERSİZLİĞİNE SAHİP ÇOCUKLAR
  Özel eğitim gerektiren bireylerin, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim görme haklarını kullanabilmelerini.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
BÖLÜM 1: KAYNAŞTIRMA: TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE ve İLKELER
“. İşitme: Kulak ve beyindeki işitme merkezleri tarafından sesin algılanmasına işitme denir. İşitme Engelliliği: İşitmeyi meydana getiren yapı ve organlardan.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
İşitme yetersizliği Doğuştan veya sonradan olan problemler nedeniyle işitme duyarlılığında meydana gelen azalmadır. İşitme engeli ise işitme duyarlılığındaki.
Sunum transkripti:

İŞİTME ENGELLİ ÇOCUKLAR kaynak:Prof.dr Bülbin Sucuoğlu Doç.dr Tevhide Kargın Mustafa ÜNSAL Tavşanlı RAM Müdür Yardımcısı

İşitme engelli çocuklar,İşitme engelli çocuklar, işitmeyi oluşturan yapı ve organların biri ya da birden fazlasının hasara uğraması sonucunda işitme duyusundan yeterince yararlanamayan çocuklardır.işitmeyi oluşturan yapı ve organların biri ya da birden fazlasının hasara uğraması sonucunda işitme duyusundan yeterince yararlanamayan çocuklardır. Okul çağı nüfusunun %1 ini oluştururlar.Okul çağı nüfusunun %1 ini oluştururlar. Ağır işitenler ve hiç duymayanlar şeklinde gruplamak mümkündür.Ağır işitenler ve hiç duymayanlar şeklinde gruplamak mümkündür. (Lewis ve diğ.1999)(Lewis ve diğ.1999)

Ağır işiten çocukların işitme kalıntısı vardır.İşitme cihazı kullanarak diğerlerinin konuşmalarını anlayabilirler.Ağır işiten çocukların işitme kalıntısı vardır.İşitme cihazı kullanarak diğerlerinin konuşmalarını anlayabilirler. Hiç duymayan çocuklar ise ağır derecede işitme yetersizliği nedeniyle dil öğrenimine ilişkin bilgileri cihazla ya da cihazsız olarak alamayan ve bu nedenle eğitimsel performansları etkilenen çocuklardır.Hiç duymayan çocuklar ise ağır derecede işitme yetersizliği nedeniyle dil öğrenimine ilişkin bilgileri cihazla ya da cihazsız olarak alamayan ve bu nedenle eğitimsel performansları etkilenen çocuklardır.

Annenin hamilelik döneminde alman kızamığı (rubella) geçirmesi,kalıtım,premature doğum,problemli hamilelik,travmalar,kan uyuşmazlığı gibi nedenler çocukları işitme engeli ile doğmasına neden olmakta;çocuğun menenjit,orta kulak iltihabı,yüksek ateş,enfeksiyon,travmalar ile kızamık ve kabakulak geçirmesi de işitme duyusunun doğumdan sonra kaybına yol açmaktadır.Annenin hamilelik döneminde alman kızamığı (rubella) geçirmesi,kalıtım,premature doğum,problemli hamilelik,travmalar,kan uyuşmazlığı gibi nedenler çocukları işitme engeli ile doğmasına neden olmakta;çocuğun menenjit,orta kulak iltihabı,yüksek ateş,enfeksiyon,travmalar ile kızamık ve kabakulak geçirmesi de işitme duyusunun doğumdan sonra kaybına yol açmaktadır.

Yüksek ses/gürültü de önemli işitme engeli nedeni olarak kabul edilmekte,çok yüksek ses/gürültülü ortamlarda çalışan/yaşayan bireyler de işitme kaybı açısından yüksek risk grubu oluşturmaktadırlar.Yüksek ses/gürültü de önemli işitme engeli nedeni olarak kabul edilmekte,çok yüksek ses/gürültülü ortamlarda çalışan/yaşayan bireyler de işitme kaybı açısından yüksek risk grubu oluşturmaktadırlar. Ses düzeyi 85 desibel ve üzerinde olan ortamlarda uzun süre bulunmak da işitme kaybına yol açmaktadır.Alman kızamığı ve kan uyuşmazlığı vs. nedenler ikinci bir engele de neden olmaktadır.İşitme engellilerin %25 inde 2. bir engel bulunmaktadır.Ses düzeyi 85 desibel ve üzerinde olan ortamlarda uzun süre bulunmak da işitme kaybına yol açmaktadır.Alman kızamığı ve kan uyuşmazlığı vs. nedenler ikinci bir engele de neden olmaktadır.İşitme engellilerin %25 inde 2. bir engel bulunmaktadır.

İşitme kaybının derecesi temel alınarak bir sınıflama yapıldığında;İşitme kaybının derecesi temel alınarak bir sınıflama yapıldığında; -Hafif,-Hafif, -Orta,-Orta, -İleri,-İleri, -Çok ileri derecede işitme kaybı olanlar olmak üzere 4 gruptan bahsedilebilir.-Çok ileri derecede işitme kaybı olanlar olmak üzere 4 gruptan bahsedilebilir.

İşitme engelinin ortaya çıkış zamanına göre de sınıflama yapılabilmektedir.İşitme engelinin ortaya çıkış zamanına göre de sınıflama yapılabilmektedir. -Konuşmaya başlamadan duyusunu kaybedenler,-Konuşmaya başlamadan duyusunu kaybedenler, -Konuşmayı öğrendikten sonra işitme duyusunu kaybedenler.-Konuşmayı öğrendikten sonra işitme duyusunu kaybedenler. Tüm grubunu %95 ini 1. grup teşkil etmektedir.Tüm grubunu %95 ini 1. grup teşkil etmektedir. Ayrıca işitme engeline yol açan neden görede sınıflama yapmak mümkündür.Ayrıca işitme engeline yol açan neden görede sınıflama yapmak mümkündür.

İşitme kaybı,öğrencilerin eğitim ortamlarındaki konuşmalarını anlamalarını olumsuz yönde etkiler.Çocuğun işitme yoluyla alacağı bilgiyi ne kadar anladığı işitme kaybının türü ve derecesi ile ilintilidir.(deutsch ve diğ.1998)İşitme kaybı,öğrencilerin eğitim ortamlarındaki konuşmalarını anlamalarını olumsuz yönde etkiler.Çocuğun işitme yoluyla alacağı bilgiyi ne kadar anladığı işitme kaybının türü ve derecesi ile ilintilidir.(deutsch ve diğ.1998) Kayıp desibel ise hafif,Kayıp desibel ise hafif, desibel ise orta,55-69 desibel ise orta, desibel ise ileri,70-89 desibel ise ileri, 90 desibelden fazla ise çok ileri derecede işitme kaybından sözedilebilir.90 desibelden fazla ise çok ileri derecede işitme kaybından sözedilebilir.

Hafif ve orta derecede işitme kaybı olanlar,konuşulanları anlamada güçlük çeker,işitme,konuşma ile dil gelişimi için özel desteğe,Hafif ve orta derecede işitme kaybı olanlar,konuşulanları anlamada güçlük çeker,işitme,konuşma ile dil gelişimi için özel desteğe, İleri ve çok ileri derecedekiler ise diğerlerinin yanı sıra yoğun özel eğitim hizmetleri ile ilgili servislere ihtiyaç duyarlar.İleri ve çok ileri derecedekiler ise diğerlerinin yanı sıra yoğun özel eğitim hizmetleri ile ilgili servislere ihtiyaç duyarlar.

İleri ve çok ileri derecede işitme kaybı olan çocukların akademik becerileri ek özel eğitim almadıkları sürece akranlarından (kaybın derecesine bağlı olarak) belirgin derecede geridir.İşitme yetersizliğine bağlı olarak konuşma ve iletişim becerileri sınırlıdır.İleri ve çok ileri derecede işitme kaybı olan çocukların akademik becerileri ek özel eğitim almadıkları sürece akranlarından (kaybın derecesine bağlı olarak) belirgin derecede geridir.İşitme yetersizliğine bağlı olarak konuşma ve iletişim becerileri sınırlıdır. Grubun % 45’ten daha azı anlaşılır konuşmaya sahiptir,Konuşmanın anlaşılırlığı işitme engelinin derecesine bağlı olarak artar ya da azalır.Grubun % 45’ten daha azı anlaşılır konuşmaya sahiptir,Konuşmanın anlaşılırlığı işitme engelinin derecesine bağlı olarak artar ya da azalır. İleri derecede işitme kaybı olanlar konuşmayı uzun süreli sistematik eğitim ile kazanabilirler.İleri derecede işitme kaybı olanlar konuşmayı uzun süreli sistematik eğitim ile kazanabilirler.

İşitme kaybı çok fazla olan çocuklara çok farklı yöntemlerle iletişim kurabilme becerileri kazandırılabilmektedir.İşitme kaybı çok fazla olan çocuklara çok farklı yöntemlerle iletişim kurabilme becerileri kazandırılabilmektedir. Öğretim YöntemleriÖğretim Yöntemleri 1-Sözel iletişim(Oral) Yöntemi1-Sözel iletişim(Oral) Yöntemi 2-İşaret dili Yöntemi,2-İşaret dili Yöntemi, 3-Dudak okuma Yöntemi,3-Dudak okuma Yöntemi, 4-Total Yöntem şeklinde gruplandırılır.4-Total Yöntem şeklinde gruplandırılır.

İşitme engelli bireylerin zihinsel becerileri engelli olmayan akranlarından farklı değilidir.Ancak konuşma ve işitmenin olmaması nedeniyle bu çocukların bilgi almada yetersizlikleri vardır.Bu yetersizlikler çocukların gerçek performanslarını gizler.İşitme engelli bireylerin zihinsel becerileri engelli olmayan akranlarından farklı değilidir.Ancak konuşma ve işitmenin olmaması nedeniyle bu çocukların bilgi almada yetersizlikleri vardır.Bu yetersizlikler çocukların gerçek performanslarını gizler. İletişim problemleri duygusal gelişimi olumsuz yönde etkiler.Utangaçlık ve içine kapalılık ortaya çıkabilir.İletişim problemleri duygusal gelişimi olumsuz yönde etkiler.Utangaçlık ve içine kapalılık ortaya çıkabilir. İşitme kalıntılarını kullanarak bu çocuklar eğitimlerini normal okullarda sürdürebilirler.İşitme kalıntılarını kullanarak bu çocuklar eğitimlerini normal okullarda sürdürebilirler.

Bazı çocukların özellikle hafif derecede işitme kaybı olanların işitme engelleri okula başlayana dek fark edilmeyebilir.Bazı çocukların özellikle hafif derecede işitme kaybı olanların işitme engelleri okula başlayana dek fark edilmeyebilir. ÖğretmenlerÖğretmenler sınıf içi ya da dışında verilen yönergelere uymayan,sınıf içi ya da dışında verilen yönergelere uymayan, ders anlatılırken dikkat etmeyen,ders anlatılırken dikkat etmeyen, sınırlı sözcük dağarcığı olan ve telaffuzunda farklılık olan,sınırlı sözcük dağarcığı olan ve telaffuzunda farklılık olan, sık sık kendisine söylenenlerin tekrar edilmesini isteyen,sık sık kendisine söylenenlerin tekrar edilmesini isteyen, dinleme ve konuşma gereken etkinliklere katılmayan,dinleme ve konuşma gereken etkinliklere katılmayan, yüksek sesle müzik dinleyen,yüksek sesle müzik dinleyen, televizyon seyreden,televizyon seyreden, yüksek sesle konuşan,yüksek sesle konuşan, gürültülü ortamlarda konuşmaları güçlükle anlayan çocukların işitme ile ilgili problemleri olabileceğini düşünmelidirler.gürültülü ortamlarda konuşmaları güçlükle anlayan çocukların işitme ile ilgili problemleri olabileceğini düşünmelidirler.