Selda KUTLU Ümraniye RAM Müdürü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
Advertisements

ÇOCUK VE GENÇLİK DÖNEMİNDE PSİKOLOJİK
ÖĞRENMEGÜÇLÜĞÜ © Sibel EMNİYET-Psikolojik Danışman.
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BİRİMİ
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ VE EĞİTİM
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Özören Şehit Metin Arslatürk İlköğretim Okulu
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR
SAĞLIK BAKANLIĞI T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ NEDİR?
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
DİSLEKSİ Hakkı CAN Uzm. Psikolojik Danışman
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
ÖĞRENME BOZUKLUĞU.
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖZEL EĞİTİME İHTİYACI OLAN BİREYLER VE ÖZELLİKLERİ
DİSLEKSİ(ÖZEL ÖĞRENME VE ALGILAMA BOZUKLUĞU)
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
Gülay Oğuz Saime Çağlı Aralık 2012
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
MUSTAFA ABAK KASTAMONU R.A.M
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
ÖZEL ÖĞRENME BOZUKLUĞU
Yazdırma: Yazıcınız bizim yazıcılarımız gibi yazdırmayabilir; bu nedenle birkaç deneme baskısı yaptığınızdan emin olun. Hizalama yeterince doğru olmuyorsa,
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
BURHAN ŞENOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN. Okul öncesi dönem Çocukların çoğuna kıyasla daha geç konuşmaya başlaması Telaffuzla ilgili sorunlar yaşaması Sözcük.
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ VE EĞİTİM
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
KUMLUCA RAM’DA TANILANAN ENGEL TÜRLERİ VE YÖNLENDİRME
OTİZM.
Öğrenme Güçlüğü (Özgül Öğrenme Güçlüğü)
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
DİSLEKSİ NEDİR? Disleksi ilk kez 1881 yılında tanımlanmıştır.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ DİSKALKULİ.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
Petek Batum Uzm. Klinik Psikolog
ÜSTÜN ZEKALI VE DAHİ ÇOCUKLAR
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
GÖRME ENGELLİLER.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Zeka Gerilikleri.
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
GELİŞİM.
Sunum transkripti:

Selda KUTLU Ümraniye RAM Müdürü ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Selda KUTLU Ümraniye RAM Müdürü

ÖÖG

=0 =1 =2 =3 =4 =5 =6 =7 =8 =9

ÖÖG

ÖÖG 18 259 346

algılama hızına göre grubu 3 ‘e bölüyoruz kırmızı sarı yeşil…

nasıl bir D U Y G U hissettiniz?

ÖÖG t e k o l m a k . . .

50 kişilik sınıfta 1-5 arası öğrenci…. ÖÖG Özel Öğrenme Güçlüğü’nün okul çağı çocuklarında görülme sıklığı, %2–10 (APA, 1994; Silver, 1989), Toplumda görülme sıklığı ise %5-10 (Sundheim ve Voeller, 2004) olarak belirtilmiştir. Erkeklerde kızlara oranla 3-4 kat daha fazla görülmektedir (Debray-Ritzen, 1987; Rutter ve ark., 2004). 50 kişilik sınıfta 1-5 arası öğrenci….

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN TİPİK ÖZELLİKLERİ Haftanın günlerini öğrenebilecek mi? Mars’ta yaşam üzerine konuşabiliyor ama iki ile ikiyi neden toplayamıyor? Niye okulda iyi değil? D ve B harfleri arasındaki farkı göremiyor mu? Anlamını bildiği bu kelimeleri neden okuyamıyor? Çok iyi bir çocuk çok çalışıyor ama neden başaramıyor? Her yıl aynı noktada, sanki sadece yaşı büyüyor...

ÖÖG Bu çocuklar ‘‘çini’’ yi ‘‘ için’’ okurlar; 41’ri 14 yazarlar; P’yi D, D’yi B yazarlar ve bir kelimeyi oluşturan harfleri sırasını hatırlayamazlar. Ödevlerini tahtadan defterlerine geçiremezler. Kitaplarının yerini unuturlar. Eşyalarını kaybederler. İçinde bulundukları yılı, günü ve mevsimi ayırt edemezler, sırası ile ezberleyemez.

ÖÖG Kahvaltıya öğle yemeği diyebilirler; dün bugün ve yarını karıştırabilirler. Gördüklerini hatırlayamazlar yada zihinlerinde canlandıramazlar. Bu çocuklar sınıfta öğrenemezler, bir cümle ya da fikrin ortasından başlayabilirler ya da bir cümlenin ortasında durabilirler. Kimi zamanda matematiği sadece zihinden yapabilirler, ama yazamazlar. Kelimeleri yüksek sesle okurken harfleri ve heceleri atlayabilirler ya da ekleyebilirler.

ÖÖG Öğrenme güçlüğü olan çocukları, zihinsel yetersiz ve davranış bozukluğu olan çocuklardan ayırmak gerekir.

ÖÖG Özgül öğrenme güçlüğü (ÖÖG) bireysel olarak uygulanan standart testlerde, kişinin kronolojik yaşı, ölçülen zekâ düzeyi ve aldığı eğitim göz önünde bulundurulduğunda; okuma, matematik ve yazılı anlatımın, beklenenin önemli ölçüde altında olmasıdır.

ÖÖG Doğuştandır. Görme işitme sorununa bağlı değildir. Zeka sorununa bağlı değildir. Beyindeki bazı farklılıklar nedeniyle öğrenme süreçlerinden bir ya da birkaçında aksama olur. Her çocuğun iyi olduğu ya da zorlandığı alanlar farklıdır. Her çocuk kendine özgüdür.

ÖÖG Eşlik eden bozuklukların başında Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukuluğu (DEHB) vardır. Okuma bozukluğu olan çocukların % 25’inde DEHB olduğu, DEHB olan çocuklarda ise % 50-60 oranında öğrenme bozukluğu olduğu bildirilmektedir.

ÖÖG ÖÖG olan olan çocuklar kliniklere çoğunlukla okul başarısızlığı nedeniyle getirilmekle birlikte çok farklı bir klinik görünüm de sergileyebilmektedirler. Okul korkusu, somatik yakınmalar, sosyal fobi, gece korkuları, konuşma bozuklukları gibi nedenlerle gelen çocuklarda öğrenme bozukluğu da düşünülmeli ve ayırt edilmelidir.

ÖĞRENME BOZUKLUĞUNUN ÇEŞİTLERİ 1-DİSLEKSİ (okuma sorunları) DİSFONİK DİSLEKSİ – işitsel kavrama ve ayırt etme becerilerinde bozukluk vardır. Dil ve sözlü ifadelerde güçlük çekerler. DİSİDETİK DİSLEKSİ – zihinde canlandırma yetenekleri bozuktur. Harflerin sıralanışını karıştırır, ters çevirir, günleri ayları sırayla söyleyemez.

ÖĞRENME BOZUKLUĞUNUN ÇEŞİTLERİ 2- DİSGRAFİ (yazma sorunları) Harfleri yazarken karıştırır ve ters yazar. Bazı harfleri unutur bazılarını fazladan ekler. Ayna hali yazabilir (PİLAT=TALİP)

ÖĞRENME BOZUKLUĞUNUN ÇEŞİTLERİ 3- DİSKALKULİ (matematik sorunları) sayıları bozuk yazar sıklıkla yer değiştirir, işlemleri bozuk sırada yapar, geometrik ilişkileri kavramada zorlanır, aritmetik sembolleri tanımada zorlanır.

ÖÖG’nün nedeni kesin olarak bilinmiyor. Olası nedenler: NEDEN OLUR? ÖÖG’nün nedeni kesin olarak bilinmiyor. Olası nedenler: Genetik / Kalıtım: ÖÖG olan çocukların anne babalarında benzer sorunlar olma olasılığı normal popülasyondan 5-12 kat fazla. İkizlerde ÖÖG olma ihtimali yüksek (tek yumurta ikizlerinde daha yüksek). Kardeşlerde benzer sorunların olma olasılığı yüksek. Tek bir genetik geçişten çok çok farklı genetik mekanizmalar sorumlu.

Beyindeki yapısal işlevsel farklılıklar: NEDEN OLUR Beyindeki yapısal işlevsel farklılıklar: Beyin her iki yanında işitsel algılama bölgesi (PT)var. Burada duyulan sesler görsel bilgiye dönüştürülüp anlamlandırılıyor. Bu bölge normal kişilerde solda daha büyük, disleksisi olanlarda her iki taraf eşit ya da sağda daha büyük. Okuma sırasında dil ve görsel algılama ile ilgili alanlarda daha az aktivasyon oluyor, kanlanma daha az. Okuma güçlüğü olan çocuklarda ses-harf ilişkisi bozuk. “c” harfini gördüğünde “c” sesini bulamıyor.

BELİRTİLERİ Okul öncesi dönem belirtileri: Konuşmanın gecikmesi ve diğer konuşma bozuklukları Zayıf kavram gelişimi (Büyük-küçük, ince-kalın, üst-alt, iç-dış, önce-sonra gibi kavramları öğrenememe, karıştırma) Yetersiz motor gelişim

BELİRTİLERİ İlkokul dönemine Akademik başarı Okuma / Yazma Becerisi Aritmetik Becerileri Diğer alanlar: Sağ-sol, doğu-batı, kuzey-güney kavramlarını öğrenmede zorlanırlar. Zamana ilişkin kavramları (dün-bugün, önce-sonra, gün, ay, yıl, mevsim gibi) kavramlarını karıştırırlar. Hangi aydayız denilince salı, hangi mevsimdeyiz denilince şubat diyebilirler. Saati öğrenmekte zorlanırlar. Haftanın günlerini, ayları, mevsimleri doğru saysa bile aradan sorulduğunda (cumadan önce hangi gün gelir, marttan sonra hangi ay gelir, haftanın dördüncü günü hangisidir gibi) yanıtlamakta zorluk çeker ya da yanlış yanıtlarlar. Top yakalama, ip atlama, ayakkabı-kravat bağlama gibi işlerde yaşıtlarına oranla beceriksizdirler. Sakarlık vardır, sık sık düşer, yaralanır, istemeden bir şeyler kırarlar

TEDAVİSİ E Ğ İ T M E Ğ İ T M + L A Ç

ÖĞRETMENE ÖNERİLER Çocuğun bireysel özelliklerini, kapasitelerini, sınırlılıklarını bilin. Aileyle diyalog hâlinde olun. Sınıfta öğrenme etkinliklerine katılmalarını sağlayıcı sorumluluklar, görevler verin. Kullandığınız komutların basit, kısa ve net olmasına dikkat edin. Hafızaları zayıf olduğundan öğrendiklerinin bellekte kalıcı olmasını sağlamak amacıyla birden fazla duyuya hitap edin(görsel, işitsel, drama vb.)

ÖĞRETMENE ÖNERİLER Güven verici ve teşvik edici olun. Tedirginlik ve güvensizlik öğrenmeyi her durumda ve yerde olumsuz etkiler. Ön sıralara oturtun sık sık jest ve mimiklerle katılımını sağlayın. Aşırı hareketliliği varsa sınıf ortamında farklı düzenlemeler yapın. Başaramayacağı ödevler, sorular ve sorumluluklar vermeyin. Kendisinin başarabileceğine inandırın. Sosyal aktivitelere katılmasını sağlayın, iş yapma becerisi kazandırın. Gruplama, ayırt etme vb. ödevler verin. Görsel algı becerilerinin gelişimine yönelik etkinlikler yapın.