PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEĞERLİ KATILIMCILAR HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!
Advertisements

PSİKOSOSYAL KORUMA VE ÖNLEME ÇALIŞMALARI
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
MS ve Ruhsal Sorunlar Dr. Levent Tokuçoğlu 2004.
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
Orta Doğu Teknik Üniversitesi Psikoloji Bölümü
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Çağdaş Bilimler Merkezi Dershanesi
DEĞERLİ KATILIMCILAR HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!
TRAVMA SONRASI SINIF TEMELLİ PSİKOSOSYAL MÜDAHALE PROGRAMI
Rehberlik ve Araştırma Merkezi
PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
ANNE BABA SEMİNERLERİ MART 2005
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Yönetimde stres kaynakları
TRAVMATİK YAŞAM OLAYLARI VE
KIYMET NECİP TESAL İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ
HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS 2007
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
ZONGULDAK PSİKOEĞİTİM İL EKİBİ SUNAR
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
Psikososyal Okul Projesi
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
ELRAM PSİKOEĞİTİM SEMİNERİ
SINAV KAYGISI KAYGI KAYGI; üzüntü, sıkıntı, korku, başarısızlık duygusu, sonucu bilememe ve yargılanma gibi heyecanların birini veya çoğunu içerebilir.
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ANİ YAŞANAN VE YAŞAMI TEHDİT EDEN OLAYLAR
PSİKOSOSYAL VELİ SEMİNERİ
ANNELER İÇİN EVDE DİSİPLİNİ SAĞLAMA YOLLARI
Çocuk ve Yas.
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
AİLE İÇİ ŞİDDET.
TRAVMA VE ETKİLERİ.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELE
M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ PSİKOEĞİTİM UYGULAMA EL KİTABINDAN DERLENMİŞTİR.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
PS İ KOSOSYAL OKUL PROJES İ Ö Ğ RETMEN E Ğİ T İ M İ.
Travma Nedir? Post Travmatik Stres Bozukluğu.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
DİĞER TUTUMLAR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
TRAVMA Bireyin yaşamını doğrudan tehdit eden, ani, ürkütücü, korku verici boyuttaki tura yaşantılar travma yaşantısı olarak anılır. Gündelik hayatın aniden.
TRAVMA SONRASI STRES TEPK İ LER İ (PS İ KOE Ğİ T İ M)
AKRAN ZORBALIĞI HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS AKRAN ZORBALIĞI NEDİR? “Bir ya da bir grup insanın kasıtlı olarak, tekrarlayan bir biçimde diğer bir kişiye.
1 MERSİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ Okul Psikolojik Danışmanı PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ ………………………………İLKÖĞRETİM.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
PSİKOSOSYAL DESTEK EĞİTİM SUNUSU
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü Ruh Sağlığı Programları Şubesi
Rehberlik Servisi.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
STRES YÖNETİMİ
Travma Sonrası Genel Tepkiler
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Sunum transkripti:

PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ PSİKOEĞİTİM VELİ EĞİTİMİ SEMİNERİ

PSİKO EĞİTİM NEDİR? Psiko eğitim programı, 1999 ve sonrasındaki depremlerin ardından geliştirilen Psiko sosyal Okul Projesi’nin bir bölümüdür. Depremden etkilenmiş çocuklar ve yetişkinlerle uygulanmıştır. Travmatik bir olaydan sonra geliştirilmiş ve uygulanmıştır.

TRAVMA NEDİR? Hayatın normal akışı sırasında birdenbire ortaya çıkan, yaşamı tehdit edici olayların insanda yarattığı etkiye TRAVMA diyoruz.

TRAVMATİK OLAYLAR TRAFİK KAZASI BİR YAKINININ KAYBI DOĞAL AFETLER ŞİDDET

TRAVMA SONRASI STRES TEPKİLERİ İSTENMEDEN AKLA GELEN DÜŞÜNCE VE GÖRÜNTÜLER KAÇINMA FİZYOLOJİK UYARILMIŞLIK

OKUL ÇAĞINDAKİ (7-12 YAŞ) ÇOCUKLARDA TSS TEPKİLERİ Okul öncesindeki davranışlara gerileme Okula gitmek istememe Okul başarısının düşmesi Tekrarlanan oyunlar Saldırganlık Gevezelik Erkek çocuklarda silaha, savaş oyunlarına ilgi gösterme

Kabuslar, uyku sorunları Ayrılık kaygısı Doğal olaylardan( yağmur, rüzgâr vb.) korku Dikkat ve konuşma sorunları İsyankar davranışlar Vücutta ağrılar Yatak ıslatma

NELER YAPILABİLİR? Duygularını ifade etmelerine yardım edin, sabırlı, ilgili ve esnek davranın. Oyun oynamalarını teşvik edin, merak ettikleri şeyleri açıklayın. Dikkatleri kolayca dağılabileceğinden okulda ve evde fazla çalışmalarını beklemeyin. Basit ve yapılandırılmış görevler verin, ufak sorumluluklar almalarına fırsat verin. İlerde olabilecek başka travmatik olaylardan kendisini nasıl koruyacağını anlatın.

ERGENLERDE TSS TEPKİLERİ ( 13-18 YAŞ ) Dünya ve kendi gelecekleri hakkında olumsuz tutumlar. Kendi korkuları ve travmaya verdikleri tepkilere ilişkin endişe.( Özellikle kendilerini suçlu ve çaresiz hissetme gibi tepkilerin normal olup olmadığını merak etme) Risk alma ve duygularını davranışlarla dışa vurma( Okuldan kaçma, madde kullanımı) İştah ve uyku sorunları Günlük etkinliklere karşı ilgi kaybı Okul sorunları Anne-babalarla çatışma ve tartışmaların artması

NELER YAPILABİLİR ? Aile ve arkadaşlarıyla duygularını paylaşmalarına ve ifade etmelerine yardım edin. Kabul, hoşgörü ve destek gösterin. Gündelik faaliyetlere katılmalarını ve spor yapmalarını teşvik edin. Okul başarılarıyla ilgili beklentilerinizi azaltın. Varsa travma sonrası yeniden yapılandırma çalışmalarına katılmaları ve başkalarına yardım etmeleri için onları teşvik edin.

KAYGI VE DEPRESYON TEPKİLERİ Depresif yada sinirli bir ruh hali Tüm etkinliklere karşı ilginin azalması ve bunlardan haz almama Kilo kaybı veya artışı Kaybedilen kişiyi özleme Sevilen birinin kaybını kabullenmeme Uykusuzluk yada aşırı uyuma Aşırı huzursuzluk Aşırı yavaşlık Enerji kaybı/ azalması ve derin bir yorgunluk hissi

Değersizlik duygusu Aşırı yada duruma uymayan suçluluk duyguları Konsantre olmada; karar vermede zorluk Tekrarlayan ölüm düşünceleri Hayatın yaşamaya değmediğine dair tekrarlayan düşünceler

DİKKAT!.. Yaşanan bir travma sonrası,kişinin kaygı ve depresyon belirtileri göstermesi normal bir durumdur. Depresyon ve kaygı durumu uzun süre devam ediyorsa; birey normal yaşamına devam etmede, uyumda güçlük çekiyorsa ( normalleşme sağlanamıyorsa) rehberlik servisleri ve sağlık kuruluşlarından yardım alınmalıdır.

Travmatik Olaylara Karşı Dayanıklı Çocuklar Yetiştirmek İçin Neler Yapılabilir? Çocuğa ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın. Kendine güven ve öz kontrol duygusunu geliştirin. Tutarlı disiplin uygulayın. Problem çözme ve sosyal becerilerini geliştirin.

TRAVMADAN SONRA ÇOCUKLAR İÇİN İLETİŞİMİN ÖNEMİ Çocukların duygularını başkalarına anlatmaları onların acı veren bu yaşantıları daha kolay kabul etmelerine yol açar. Yaşantılarını ve duygularını paylaştıklarında kendilerini daha iyi hissederler. Olan bitene karşı farklı bir bakış açısı edinebilirler. Başkalarının da benzer tepkilere sahip olduğunu bilmek toparlanma sürecini başlatır yada hızlandırır. Gelecekle ilgili daha olumlu bir bakış açısı geliştirebilirler.

ÇOCUKLAR NEDEN KONUŞMAK İSTEMEZLER? Çocuklar kendileri ve özel yaşantıları hakkında konuşmaya alışık olmayabilirler. Daha önce bu gibi konularda kendilerini ifade etmek için hiç cesaretlendirilmemiş olabilirler. Duygularını tanımlamakta zorlanıyor olabilirler. Travmatik olaydan bahsetmek onlara acı veriyor olabilir. Yetişkinlerden korkuyor yada onlara güvenmiyor olabilirler. Yetişkinlerin kendilerini anlamayacaklarını düşünüyor olabilirler. Yetişkinleri üzmek yada endişelendirmek istemiyor olabilirler.

TRAVMADAN ETKİLENME DÜZEYİ 1-Aşırı durumlara tanık olma : Ölümden kıl payı kurtulma, yaralanma, ölmekte olan birini görme, yaralıların taşınmasını izleme. 2-Stres yaratan durumlara maruz kalma süresi : Süre ne kadar uzunsa kişinin etkilenme düzeyi o denli artar. 3- Yaşamın tehlikeli olduğunu düşünme : Kişi deprem, sel, yangın yada kaza sonucu öleceğini düşünmüşse daha fazla etkilenir. 4- Çocuğun yada kişinin başa çıkma gücü : Kişilerde travmatik olay öncesi varolan başa çıkma gücü etkilenme düzeyini azaltır. 5- Sosyal desteğin doğası ve derecesi : Kişinin yeterli derecede sosyal desteğinin olması etkilenme düzeyini azaltır. 6- Anne-baba tepkileri : Anne-babaları güçlü olumsuz tepkiler gösteren çocuklar travmatik olaydan daha fazla etkileneceklerdir.

TRAVMATİK BİR OLAYDAN SONRA ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ DEĞİŞİKLİKLERİ Daha hareketli, saldırgan ve talep edici olabilirler. Sınıfta ve evde davranış bozukluğu gösterebilirler. Sessiz, mesafeli ve depresif olabilirler. Oyunlara karşı ilgisiz kalabilirler. Bazı davranışlarında pasif, güvensiz ve bağımlı hale gelerek gerileme davranışı gösterirler. Okula gitmeyi reddedebilirler. Bazıları geceleri altını ıslatmaya başlayabilirler.

TRAVMANIN AİLELER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Travma aile yapısını ve rollerini değiştirebilir. Akraba, arkadaş ve komşuların desteğinden uzak kalmaya yol açabilir. Aile üyeleri kendilerini birbirlerinden uzaklaşmış hissedebilirler. Aile bireylerinde travmatik olay hakkında konuşmakta güçlük ve başkalarını üzmek için konuşmaktan kaçınma görülebilir. Aile içinde tartışmalar ve aile bireyleri arasında çatışma ortaya çıkabilir. Çocukların güven gereksinimleri artabilir, daha çok ilgi görmek isteyebilirler. Ailenin birlikte olması ve hoş vakit geçirmek için koşullar uygun olmayabilir. Aile bireyleri arasında kayıplarla ilgili yas tutma tutum ve tarzlarındaki farklılıklar ve bunlara bağlı çatışmalar ortaya çıkabilir. Maddi ve manevi kaynakların azalması sorun olabilir.

TRAVMATİK OLAYLARLA BAŞA ÇIKMADA AİLELERE ÖNERİLER Stres yaratan durumun varlığını kabul etme. Sorunları hep birlikte uğraşarak çözme. Yaşamla ilgili yeni ve olumlu bir bakış açısı geliştirme. Aile içinde birlik ve şefkatin olması. Aile içinde açık ve etkili iletişim. Aile içi rol ve beklentilerde esneklik olması. Aile ortamının güven verici olması.