TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
Tedarik Zinciri Nedir? Hammadde temini yapan, onları ara mal ve nihai ürünlere çeviren, nihai ürünleri müşterilere dağıtan, üretici ve dağıtıcıların oluşturduğu bir ağdır.
TARLADAN MARKETE
Tedarik Zinciri Yönetimi Hammadde temininden üretime ve dağıtımla son müşteriye kadar bir malın ulaşabilmesi için bir değer zincirinde yer alan tedarikçi, üretici, dağıtıcı, perakendeci ve müşteriler arasında malzeme/ürün, para ve bilginin yönetimidir. Zincirdeki her firma hem tedarikçi hem de müşterdir (talep edendir). Bir firma birden çok tedarik zincirinin parçası olabilir.
Malzeme akışı Tedarikçi Üretici Toptancı Perakendeci Müşteri Bilgi akışı
Amaç; Müşteri tatminini artırmak, Çevrim zamanını azaltmak, Stok ve stokla ilgili maliyetlerin azaltılmasını sağlamak, Ürün hatalarını azaltmak, Faaliyet maliyetini azaltmak
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ SÜREÇLERİ. 1) Müşteri İlişkileri Yönetimi (Customer Relationship Management) 2) Müşteri Hizmet Yönetimi (Customer Service Management) 3) Talep Yönetimi (Demand Management) 4) Sipariş İşleme (Order Fulfillment) 5) İmalat Akış Yönetimi (Manufacturing Flow Management) 6) Satın alma (Procurement) 7) Ürün Geliştirme ve Ticarileştirme (Product Development&Commercialization) 8) İadeler (Returns)
Tedarik Zinciri Yönetiminin Faydaları Daha düşük stok Daha yüksek verimlilik Daha çevik bir yapılanma Daha kısa tedarik zamanı Daha yüksek kar Daha fazla müşteri bağımlılığı
Tedarik Zinciri Yönetiminin Sakıncaları. Organizasyonların bütünleştirilmesindeki engeller Üst yönetimin tedarik zincirinin faydalarına inandırılması Küçük firmaların tedarik zincirine girişte tereddüt etmesi Değişkenlik ve belirsizlik Uzun tedarik zamanları
Tesisler; Depolar Fabrikalar İşleme merkezleri Dağıtım merkezleri Satış mağazaları Ofisler
Tedarik Zinciri Yönetimine Neden İhtiyaç Duyulur? 1) Operasyonların iyileştirilmesi 2) Dış kaynak kullanım seviyelerinin artması 3) Taşıma maliyetlerinin artması 4) Rekabet baskılarI 5) Küreselleşmenin artması 6) E-ticaretin öneminin artması 7) Tedarik zincirinin karmaşıklığı 8) Stok yönetimi ihtiyacı
Tedarik Zinciri Yönetiminde Kırbaç Etkisi Kırbaç etkisi bir tedarik zincirinde son tüketiciden üreticilere doğru gidildiğinde talebin varyansının giderek artması durumudur.
Kırbaç Etkisinin Yansımaları Envanter : Daha fazla emniyet stoğuna ihtiyaç duyulur. Nakliye : Araçların daha verimsiz kullanımına neden olur. Depolama : Gereğinden fazla depolama alanı kapasitesine gerek duyulur. Üretim : Kapasitenin verimsiz kullanımına neden olur. Müşteri Memnuniyeti : Düşük hizmet seviyesi ile birlikte kayıp satışlara sebep olur.
Kırbaç Etkisinin Başlıca Nedenleri; Sipariş Senkronizasyonu Ticari Promosyonlar ve Ön Sipariş Yığın Sipariş Tepkisel Sipariş Yoksunluk Riski
Kırbaç Etkisinin Azaltılması Yığın sipariş miktarının azaltılması Çoklu talep tahmini güncellemelerinden sakınmak Fiyat dalgalanmalarının durağan fiyatlar haline getirilmesi Tedarik kıtlığının ver abartılı siparişlerin ortadan kaldırılması
SAYGILARIMLA… Hazırlayan ve Sunan; Geldi KAKJYKOV Sabri Burak ATICI Muzaffer KOCAMAN Berna KOCA
Kaynakça: http://www.baskent.edu.tr/~tderya/END%20401/Tedarik%20zinciri%20yonetimi%20ve%20lojistik%20yonetimi. http://tr.wikipedia.org/wiki/Tedarik_zinciri_y%C3%B6netimi http://www.endustrimuhendisligim.com/tedarik-zinciri-yonetiminde-lojisti-kamci-etkisi http://www.capital.com.tr/capital-dergi/isletme-stratejisi http://www.academia.edu/5601219/Tedarik_zinciri_y%C3%B6netimi http://www.lojistikci.com/wp-content/uploads/2010/11/kamci_etkisi.htm