ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
ÖZEL EĞİTİM VE ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİM Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da esaret ve sefalete terk eder.
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
ÖZEL EĞİTİM NEDİR?.
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
Özel Eğitim Dersi Ayşegül KORKMAZ.
ENGELLİ BİREYLERE BAKIM
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
ÇOCUKLARDA ZEKA GERİLİĞİ
ZİHİNSEL ENGELLİ.
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
Zeka. Zekanın ne olduğu ve nasıl tanımlanacağı yüzyıllardır insanoğlunu meşgul etmiş olan bir konudur. Zeka, öğrenme gücü ya da yeni durumlar karşısında.
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
KONU BAŞLIKLARI Özel eğitimin tanımı ve önemi
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
Zihinsel Yetersizliği Olanların Değerlendirilmesi
ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde anlamlı sınırlılıklar görülen yetersizlik durumudur
İŞİTME ENGELLİ ÇOCUKLAR kaynak:Prof.dr Bülbin Sucuoğlu Doç.dr Tevhide Kargın Mustafa ÜNSAL Tavşanlı RAM Müdür Yardımcısı.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN,
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Zihinsel Yetersizlik Tanım ve Sınıflandırma
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
Zekâ zihinsel bir gücü, bir genel yeteneği ifade etmektedir.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
DİĞER TUTUMLAR.
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
SOSYAL YETERLİLİK VE SOSYAL BECERİLER
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
Zihinsel engellilerde tanımı sınıflama ve nedenleri
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ SEMİNERİ. EĞİTİM HAKKI Özel gereksinimi ve/veya engeli olan ya da olmayan tüm çocuklar eğitim hakkından yararlanma özgürlüğüne.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitime ilişkin devlet ve akademisyenler tarafından yapılan çeşitli tanımlar mevcuttur. Özel eğitime ilişkin M.E.B. tarafından.
ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MATERYALLER
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
GÖRME ENGELLİLER.
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
Sosyal Kabulün Artırılması
  Özel eğitim gerektiren bireylerin, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim görme haklarını kullanabilmelerini.
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
BÖLÜM 1: KAYNAŞTIRMA: TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE ve İLKELER
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR kaynak:Prof.dr Bülbin Sucuoğlu Doç.dr Tevhide Kargın Mustafa ÜNSAL Tavşanlı RAM Müdür Yardımcısı

Zihinsel engelli çocuklar için bir çok tanım geliştirilmiştir Zihinsel engelli çocuklar için bir çok tanım geliştirilmiştir.Bu çocuklar 573 sayılı kanun hükmünde kararnamede “zihinsel gelişim yetersizliğinden dolayı,eğitim performansı ve sosyal uyumu olumsuz yönde hafif,orta ve ağır düzeyde etkilenen çocuklar “olarak tanımlanmaktadır. Yaygın olarak kabul edilen Amerikan Zihinsel Engellilik Derneği tarafından yapılan tanımda, zihinsel engellilik,”var olan becerilerdeki belirgin derecedeki sınırlılık” olarak tanımlanmakta,bu bireyler “iki ya da daha fazla uyumsal davranışta yetersizlikle birlikte ortaya çıkan zihinsel işlevlerde belirgin derecede yetersizliği olan birey olarak” kabul edilmektedirler.Bu yetersizliklerin 18 yaştan önce ortaya çıkması gerekmektedir.

ZİHİNSEL ENGELİN 3 ÖLÇÜTÜ Zihinsel işlevlerdeki yetersizlik Bireyin zihinsel işlevlerdeki yetersizliği standart zeka testlerinden elde edilen zeka yaşı ve zeka bölümü değerleri temel olarak belirlenmektedir. Zeka yaşı bireyin işlevlerinin olduğu yaştır. Takvim yaşı 10 olan bir çocuğun zeka yaşının 5 olması,bu çocuğun 5 yaşındaki akranlarının işlevlerine sahip olması demektir.

Uyumsal Davranışlardaki yetersizlik Bu davranışlar,bireyin içinde yaşadığı toplumda günlük yaşamını sürdürebilmesi için gerekli olan ve yaşına uygun davranışlardır. Uyumsal davranışlar; İletişim,öz bakım,ev yaşamı,sosyal beceriler,toplumu kullanma,kendini yönlendirme,sağlık ve emniyet,işlevsel akademik beceriler,boş zamanlarını değerlendirme ve iş yaşamı olmak üzere 10 alanda gruplanabilir.

Yetersizliğin Gelişimsel Dönemlerde ortaya Çıkması Bir bireye zihinsel engelli tanısı koyabilmek için yetersizliğin 18 yaşından önce çıkması gereklidir. Toplumda görülme sıklıkları %1 ile 3 arasındadır. Okul çağı nüfusunun %2.3’ünü oluşturur.

zihinsel engelliler olarak 3 grupta toplanmaktadır. Zihinsel engelli bireyler yetersizlik dereceleri,diğer bir deyişle zeka bölümleri temel alınarak hafif, orta , ağır, zihinsel engelliler olarak 3 grupta toplanmaktadır.

Hafif derecede zihinsel engelli bireyler 50 ila 70 arasında zb olan çocuklardır. Zihinsel engelli bireylerin % 85 ini oluştururlar.(salend,1998) Bu çocuklar akranlarından daha yavaş öğrenirler. Nedeni bilinmemektedir. İlkokul çağına kadar fark edilmeyebilir. Genellikle okul çağı geldiğinde AKADEMİK BECERİLERİN öğreniminde problem ortaya çıkar.

Sosyal beceri yetersizlikleri de ortaya çıkar. Okul dönemlerinde yaklaşık 6.sınıf düzeyinde akademik becerilere sahip olmakta, Yetişkin olduklarında bir işte çalışabilmek ve en az düzeyde bağımlı yaşayabilmek için gerekli olan sosyal ve akademik becerileri kazanabilmektedirler. Okul çağı çocuklarının %2 si hafif derece zihinsel engele sahiptir. Öğrenme hızlarının yavaşlığına rağmen genel eğitim sınıfındaki bir çok öğretim etkinliğinden yararlanabilirler.(lewis ve ddorlag1999)

(Günümüzde ICF rakamları 35-49) Orta derecede zihinsel engelli olan çocuklar ise zeka bölümleri 30 ile 50 arasında olan; (Günümüzde ICF rakamları 35-49) Zihinsel engelli bireylerin % 6-10 unu oluşturan çocuklardır.Akademik becerileri öğrenmede güçlük yaşayan bu çocuklar günlük yaşam becerilerine odaklaşan programlardan çok yararlanamamaktadır.Eğitim programları iletişim,günlük yaşam,işlevsel akademik beceriler ile iş becerilerine odaklanmaktadır.(akt:Salend1998)

(Günümüz ICF rakamları 19-34) Grubun % 4 lük bölümünü oluştururlar. Ağır derecede zihinsel engelli olan çocuklar zeka bölümü 30’un altında olan çocuklardır. (Günümüz ICF rakamları 19-34) Grubun % 4 lük bölümünü oluştururlar. En iyi ve özelliklerine en uygun eğitim aldıkları zaman bile bağımsız olamayacakları kabul edilmekte,temel öz bakım,motor ve iletişim becerileri programların odak noktasını oluşturmaktadır. Orta ve ağır derece zihinsel engelli çocuklar genellikle özel eğitim okullarına devam etmekte,yetişkin oldukları zaman korumalı işyerlerinde çalışabilmektedirler.

Bireyin gereksinim duyabileceği destek miktarları Son yıllarda zihinsel engelliliğin tanımlanması ve gruplanmasında zeka bölümünden daha az damgalayıcı sistemler kullanılmakta;1992 tanımında bu bireyler gereksinim duydukları destek miktarına göre gruplanmaktadır. Destek Modeli olarak tanımlanan bu modele göre bireyin işlev düzeyinin, çocuğun özellikleri ve çevrenin özelliklerinin etkileşimi sonucunda ortaya çıktığı, çevreden sağlanan destekler arttıkça bireyin işlev düzeyinin arttığı kabul edilmektedir. Bireyin gereksinim duyabileceği destek miktarları Aralıklı,sınırlı,yoğun ve yaygın destek olarak gruplanabilir.

Lewis ve doorlag’a göre(1999) Akranları gibi öğrenebilirler, Akranlarından temel farkları öğrenmenin hızındadır. Yetersizlik gelişimin tüm alanlarında ortaya çıkar. Bir çok beceri de akranlarına göre başarısız olurlar. Dikkat süresi kısalığı ve hafıza problemleri vardır. Son yıllarda çocuk hakları için çalışan gruplar bütün çocukların genel eğitim sınıflarında akranları ile birlikte eğitim görmelerinin gerekliliğini kabul etmektedirler.