EMPATİ KURMA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRENCİ VE YAŞAM KOÇLUĞU PROGRAMI
Advertisements

T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
BESLENMEDE DANIŞMANLIK EĞİTİMİ Dinleme ve Öğrenme Becerileri
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
İ.Ü.İstanbul Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
Zor insanla başa çıkma yolları
İLETİŞİM.
DİNLEME.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
Yorumla-Yansıt İfadeleri (YYİ)
İLETİŞİM SORUNLARI.
İLETİŞİM.
Hasta Memnuniyeti-İletişim
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
İLETİŞİM BECERİLERİ Dr. Fatma Nur Eneç Can.
İletişim ve Empati.
EMPATİ NEDİR?.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Empati – Sempati Empatik Dinleme MDBS 116 KİŞLERARASI İLETİŞİM
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
Hekim-Hasta İletişimi
Bilgilendirme Teknikleri
MİDYAT ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Sosyal Bilgiler İletişim
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
İLETİŞİM VE EMPATİ.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
HASTA-SAĞLIK ÇALIŞANI İLETİŞİMİ
SEMPATİ.
BAŞKALARINI TANIMA VE EMPATİ
İLETİŞİM BECERİLERİNE GİRİŞ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
EMPATİ.
DİĞERGAMLIK AYŞEGÜL ŞULE KARAR.
EMPATİ.
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
En uzak mesafe ne Afrika’dır
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması,
Empati.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU
Gökçe Erinç Büyükşengür
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
ÖZGEÇMİŞ İŞ ARAMA MÜLAKAT İŞ HAYATI VİDEO KARİYER KAMPÜSTE ARA Ana SayfaAna Sayfa İş hayatı Etkili konuşmanın 7 yoluİş hayatı Etkili konuşmanın 7 yolu.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİK İLETİŞİM.
İLETİŞİM NEDİR??.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
SEMPATİ. Eroğlu, Feyzullah, 1996, Davranış Bilimleri, Beta Yayıncılık, Syf.159 Sempati, karşımızdaki kişiyle duygu ve düşünce bakımından tam bir örtüşme.
Sunum transkripti:

EMPATİ KURMA

EMPATİ Amaç Bu oturum sonunda katılımcılar, hekim hasta iletişiminde empati tekniklerini kullanır Öğrenim Kazanımları Bu oturumun sonunda katılımcılar Hekim-Hasta iletişiminde; Hastayı görebilmeli, Hastayı duyabilmeli, Hastayı kabul edebilmeli Hastayı önemsediğini hissettirebilmelidir.

EMPATi Empati, Kişinin; Olaylara karşısındakinin bakış açısıyla bakabilmesi, Karşısındaki kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, Anladığını karşısındaki kişiye ifade etmesidir.

EMPATİ Karşıdaki kişinin duygu ve düşüncelerini farketmesi, onun yaşadıklarını anlaması ve tekrar ona iletmesidir Hem başkalarının hem de kendi duygularımızı fark etmek için önemli bir beceridir (Dökmen, 1995).

İnsanlar Farkına varılmak, Dinlenmek, Kabul edilmek ister.

EMPATİ “Ben onun yerinde olsaydım, ……….. duygular içinde olurdum”. Empati, yukarıdaki cümleyi tamamlama niyeti ve becerisidir. 6

EMPATİNİN AŞAMALARI Farkına Vardığını Bildirme Etkin Dinlenme Kabul Ettiğini Farkettirme

ÖĞRENİLEBİLİR…  Tıpkı diğer özellik ve beceriler gibi empati becerisi de her insanda farklı düzeyde bulunur. Bazı insanlar bu beceriye daha ileri düzeyde sahipken, bazıları daha az düzeyde sahip olabilir. Çaba ve eğitimle herkes iletişim için gerekli olan bu beceriyi arttırabilir (Pişkin, 1999).

Empati İçin Gerekli Olan Öğeler Empati kuracak kişi kendisini karşısındakinin yerine koymalı, olaylara onun bakış açısı ile bakmalıdır. Bunu gerçekleştirmek için de o kişinin rolüne girmeliyiz, olaylara onun gözlüklerinin gerisinden bakmalıyız.

Empati İçin Gerekli Olan Öğeler Karşımızdaki kişinin rolüne girerek empati kurduğumuzda, o kişinin rolünde kısa bir süre kalmalı, daha sonra bu rolden çıkarak kendi yerimize geçebilmeliyiz. Aksi halde empati kurmuş sayılmayız. Karşımızdaki ile özdeşim kurmak veya ona sempati duymak, empatiden farklı şeylerdir.

Empati İçin Gerekli Olan Öğeler Empati tanımındaki son öğe ise, empati kuran kişinin zihninde oluşan empatik anlayışın karşıdaki kişiye iletilmesidir. Karşımızdaki kişinin duygularını ve davranışlarını tam olarak anlasak bile, anladığımızı ona ifade edemezsek empati kurma sürecini tamamlamış sayılmayız. Karşımızdaki insanlara empatik tepki vermek yüzümüzü ve bedenimizi kullanarak onu anladığımızı ifade etmektir.

SÖZCÜKLER Mİ? DUYGULAR MI? İnsanlar genelde söylenenlere o kadar odaklanırlar ki, çoğu zaman sözcüklerin arkasında yatan duygular ikinci plana itilir, hatta bazen tamamen gözden kaçırılır. Böylece iletişim, gerçek duygusal iletişim anlaşılmadığından başarısız bir biçimde devam eder (Pişkin, 1999).

DERİN ANLAM! Empatik tepkide "söylediklerinin sadece görünen yönünü değil, senin için önemi olan derindeki nedeni de anladım" mesajı verilir. Empati karşıdaki kişiyi yoğun ve etkili bir şekilde dinlemeyi, duygu ve düşüncelere özel dikkat sarf etmeyi gerekli kılar. Karşıdaki kişinin verdiği bilgiyi anlama, akılda tutma ve daha önce verilen bilgiler arasında ilişki kurabilme yeteneğini kapsar (Eisenberg ve Delaney, 1993).

Aynı Düşünmek veya Duymak? Karşımızdakini anladığımızı göstermek her zaman onunla aynı düşünmek veya duymak anlamına gelmez. Empati, karşımızdaki kişiyi anlama ve anladığımız şeye saygı duyma sürecidir (Kasatura, 2003).

1. Hasta Farkına Varıldığını Hissetmeli Yeni hastaları muayeneye geçmeden önce görün, Hastayı kabullenin, Yüz ve vücut ifadelerini, Giyiniş ve fiziksel görünümünü, Belirgin fiziksel özelliklerini, Hasta ile aranızdaki fiziksel engel olmasın, Aynı anda dinleyip yazmayın, Başlar aynı hizada olsun. Aynı senaryo bu öneriler ışığında işlenir

2. Hasta Dinlenildiğini Hissetmeli Öyküyü dinleyin, Hastanın duygularını, Değer yargılarını, Düşünce yapısını anlamaya çalışın, Anladığınızı belli edin, Kelimelerle, Vücut dilinizle, Hastanın sizin anladıklarınızı düzeltmesine izin verin. Aynı senaryo bu öneriye uygun devam ettirilir

3. Hasta Kabul Edildiğini Hissetmeli Kişiyi değil davranışı değerlendirin Hastanın içinde bulunduğu durumun hastalığı için normal olduğunu belirtin Uygun bir şekilde açıklama yapın Bu üç öneri slaytından sonra aynı senaryoyu bir başka ikiliye yaptırın

Başarılı Bir Empatinin Faydaları Nelerdir? Soruları interaktif olarak ele alın

Başarılı Bir Empati Sonucu Hekim hasta bağı artar ve karşılıklı tatmin oluşur Hekimin ve hastanın beklentileri karşılanır Hastanın endişesi azalır

Derslerden bunaldığını, derslerin çok yüklü olduğunu, sosyal yaşamına hiç vakit ayıramadığını söyleyen bir arkadaşınıza onun duygularını anlamaya çalışmadan şu yanıtların verildiğini düşünelim: Sen öğrencisin. Öğrenciler çalışmadan nasıl geçebilirler? Sosyal yaşamı düşünmenin sırası mı şimdi? Hiçbir çözüm getirmeyen bu akıl vermeler onu rahatlatmayacaktır. Bunların yerine onun anlaşıldığını ortaya koyan yanıtlar vermek ona daha iyi gelecektir. Bu ara çok çalışmak zorunda kaldın. Çalışmaya bu kadar odaklaşmak seni yoruyor. Ders çalışmaktan sosyal yaşamına hiç vakit ayıramamak sanırım seni öfkelendiriyor.

Başkalarının duygularını anlamak özellikle de düşünceyi duygudan ayırmak bazen çok güç olabilmektedir. Kişinin ifade etmediği duygusunu anlayabilmek için önce ifadelerinin içeriğini anlamak gerekir. Bu nedenle karşıdaki kişi dikkatle dinlenmeli ve yalnızca ne söylediği değil, nasıl söylediğine de dikkat edilmelidir. Ses tonuna, konuşma temposuna, duruşuna, jest ve mimiklerine de dikkat etmek gerekir.  

Etkili Empatinin Basamakları Birinci basamak ifade edilen duyguyu belirleyebilmektir. Bu belirleme sürecinde sözsüz davranışlar ve sesin kalitesi genellikle bazı ipuçları verirler. Aynı durumda biz ne yaşardık ne hissederdik, anlamaya çalışmak gerekir. Başlangıç olarak sadece ifade edilen duyguya odaklanılır. Örnek; Nihayet istediğim işi elde ettim. Yarın başlıyorum. Duygu: Heyecan Önümüzdeki yıl beni işten çıkaracaklarını söylediler. Duygu: Korku

İkinci basamakta ise belirlenen duygular cümleye dönüştürülür, bunu yaparken de geçici bir giriş ifadesi kullanılır. Örnek; Nihayet istediğim işi elde ettim. Yarın başlıyorum. Tepki: İşe başlayacağın için heyecanlı görünüyorsun. Önümüzdeki yıl beni işten çıkaracaklarını söylediler. Tepki: Sanırım senin için önemli olan bir şey kaybedeceğinden korkuyorsun 

EMPATİDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR Karşıdaki kişinin ifade ettiği duygu tepkisine uygun duygu tepkisi verilmektedir. Çok güçlü ya da çok zayıf duygu tepkisinde bulunmak karşıdaki kişinin kendini anlaşılmamış hissetmesine yol açabilir. Sınavım iyi geçmedi. YANLIŞ - Kendini çok kötü hissediyor olmalısın. DOĞRU - Sınavdan dolayı biraz canın sıkılmış.

Ahmet bana kızdığında bozuldum. 2. Verilen tepkiler başka bir kişinin duygularına değil, iletişim içinde olunan kişinin duygularına yönelik olmalıdır. Ahmet bana kızdığında bozuldum. YANLIŞ- Ahmet senin davranışından çok rahatsız olmuştu. DOĞRU - Sana kızmasından rahatsızlık duyuyorsun.

Duyguları kişiselleştirme genellikle “hissediyorsun" diye tamamlanır. Ancak bunun bir duygu tepkisi olabilmesi için bir duygu kelimesi ile tamamlanması gerekmektedir. Düşünmek ve inanmak kelimeleri hissetmek yerine kullanılıyorsa ve tepkinin anlamını değiştirmiyorsa, bir duygu tepkisi değildir. Her şeyi yapabilmek için hiçbir zaman yeterli zamanım olmuyor. YANLIŞ - Öyle hissediyorsun ki yapman gereken çok şey var. DOĞRU - Bütün bu işlerin altında ezildiğini hissediyorsun.

Empati kurduğumuz zaman karşımızdaki kişinin o güne kadar yeterince önem vermediği yönüne dikkatini çekmiş ve onun üzerinde düşünmesini sağlamış oluruz. Yoruma kaçmadan verilen empatik tepkiler kişiler arası ilişkilerimizi olumlu etkiler.