GAZEL Gazel divan edebiyatının en yaygın kullanılan nazım biçimidir. Önceleri Arap edebiyatında kasidenin tegaüzzül adı verilen bir bölümü iken sonra ayrı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ŞİİR BİLGİSİ.
Advertisements

RUBAİ.
AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
TÜRKÇE ÖĞRETMENİ & EĞİTİM KOÇU
EDEBİYAT BİLGİSİ Edebi türler 2 grupta incelenir A)Düz yazı B)Şiir
TÜRKÇE / Şiir.
KAFİYE ( UYAK ) SADETTİN UYSAL.
NAZIM Duygu ve düşüncenin uyaklı ve ölçülü sözlerle anlatılmasıdır. Ölçülü ve uyaklı söylenmiş ya da yazılmış yapıtlara "manzum eser" denir. Kısabiçimde.
ŞİİRDE YAPI Her edebi yapıtta bir "iç yapı " bir de "dış yapı" söz konusudur.Toplumların gelişim sürecinde sanata bakış açılarına göre, bunlardan bire.
KAFİYE ( UYAK ) NEDİR ?.
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
Flor.
EŞ & ZIT (KARŞIT) VE EŞ SESLİ KELİMELER
ŞİİR BİLGİSİ ZEHRA YOLCU 6-A.
KAFİYE VE REDİF ÖRNEKLERİ
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
ŞİİR VE ŞİİR TÜRLERİ.
ÂŞIK EDEBİYATI’NDA NAZIM
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
ŞİİRDE ŞEKİL.
Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.
KAFİYE (UYAK) REDİF.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
ŞİİRDE ŞEKİL ÖZELLİKLERİ
ŞİİRDE AHENK.
ŞİİRDE AHENK.
KAFİYE (UYAK) KAFİYE REDİF.
Türkçe Edebiyat Bilgileri.
Aruz Vezni Ben Arap edebiyatından geldim. Divan şiiri örneklerinde hep bana rastlarsınız.Türklerin çok kullandığı bir vezinim. Ben Arap edebiyatından geldim.
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
KAFİYE ( UYAK ) : Dize sonlarındaki ses benzerliklerine “uyak” denir.Dize sonların- daki ses,anlam ve görevce farklı sözcük,ek ya da seslerden oluşur.
SÖZCÜKLERDE ANLAM İLİŞKİSİ
HALK EDEBİYATI.
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
UYAK (KAFİYE) KAFİYE ŞEMASI
HOCA DEHHANİ GAZEL-XIII. YÜZYIL SAYFA:
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
Hazırlayan: Mukaddes Alkan_s7
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
Ramazan dolaşık DİVAN EDEBİYATI.
DİVAN ŞİİRİ-GAZEL 1.Gazel 2.Necati bey
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
KASİDE Arap edebiyatından alınmıştır.
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.

Şiir: Duygu, hayal ve düşüncelerin bir düzene bağlı olarak, çekici/etkileyici bir dil ve ahenkli mısralar içinde aktarılmasıdır. EdebiyatEdebiyat türlerinin.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
Bir milletin şiiri, devirler aşırı elden ele gezen bir meş’aledir
Nazım Biçimleri (Şekilleri)
SANAT METINLERI ŞİİR. ŞIIR NEDIR? ŞIIR NEDIR? Duygu, düşünce ve hayallerin alışılmış ifade kalıplarının dışına çıkılarak sanatlı, kafiyeli, imgeli anlatımına.
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat türüdür. Türklerin.
RUBAİ Divan edebiyatında dört dizede tam bir anlam ifade eden, kendine özgü vezni olan nazım biçimidir.İran kaynaklıdır.
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI ÖLÇÜ HECE ÖLÇÜSÜ
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI SUNUSU
HAZIRLAYAN: HAZIRLAYAN: FURKAN TAFLAN FURKAN TAFLAN 10-G G 265.
DİVAN ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ VE TÜRLERİ. Divan şiiri nazım biçimleri, İslâm uygarlığı etkisindeki ulusların şiirlerinde kullandıkları ortak biçimlerdir.

KAFİYE (UYAK) REDİF.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
EDEBİYAT FUZULİ NİN HAYETI (((OĞUZ GOLIJ)))
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
Sunum transkripti:

GAZEL Gazel divan edebiyatının en yaygın kullanılan nazım biçimidir. Önceleri Arap edebiyatında kasidenin tegaüzzül adı verilen bir bölümü iken sonra ayrı bir biçim halinde gelişmiştir. Gazelin beyit sayısı 5-15 arasında değişir. Daha fazla beyitten olaşan gazellere müyezzel ya da mutavvel gazel denilir. Gazelin ilk beyti matla, son beyti ise makta adını alır.

Gazel - Fuzûlî Benî candan usandırdı cefâdan yâr usanmaz mı Felekler yandı âhımdan murâdım şem’i yanmaz mı Kamû bîmârınâ cânân devâ-yi derd eder ihsân Niçin kılmaz banâ derman benî bîmâr sanmaz mı Gamım pinhân tutardım ben dediler yâre kıl rûşen Desem ol bî-vefâ bilmen ınanır mı inanmaz mı Şeb-i hicrân yanar cânım döker kan çeşm-i giryânım Uyadır halkı efgânım kara bahtım uyanmaz mı Gül-i ruhsârına karşı gözümden kanlı akar su Habîbım fasl-ı güldür bû akar sular bulanmaz mı Değildim ben sanâ mâ'il sen ettin aklımı zâil Bana ta’n eyleyen gâfil senî görgeç utanmaz mı Fuzûlî rind-i şeydâdır hemîşe halka rüsvâdır Sorun kim bu ne sevdâdır bu sevdâdan usanmaz mı

KASİDE Kasideler, genellikle birini övmek ve yermek amacıyla yazılan şiirler, daha çok din ve devlet büyüklerini övmek amacıyla yazılan divan edebiyatı şiirlerdir Nazım birimi beyittir.Beyit sayısı 33-99 arası değişir.

Kasidenin bölümleri 1. Nesip (Teşbib) 2.Girizgah 3.Methiye 4.Tegazzül 5.Fahriye 6.Tac 7.Dua

Kaside Örneği Bu şehr-i Sitanbûl ki bî-misl ü behâdır Bir sengine yekpâre Acem mülkü fedâdır Bir gevher-i-yekpâre iki bahr arasında Hurşîd-i cihân-tâb ile tartılsa sezâdır Altında mı üstünde midir cennet-i a'lâ Elhak bu ne hâlet bu ne hoş âb u hevâdır İnsâf[ı] değildir anı dünyâya değişmek Gülzâr[ı]ların cennete teşbîh[i] hatâdır İstanbul'un evsâfını mümkün mü beyân hiç Maksûd[ı] hemân sadr-ı kerem-kâra senâdır Ez-cümle Nedîmâ kulun ey Âsaf-ı devrân Müstağrak-ı lütf u kerem ü cûd u atâdır NEDİM Mef'ûlü / Mefâîlü / Mefâîlü / Feûlün

Koşma Koşma, Türk Halk edebiyatında doğa, aşk, ölüm, ayrılık, yiğitlik, toplumsal olaylar gibi konuların işlendiği en sık kullanılan şiir türü. BÖLÜMLERİ: 1.Taşlama 2.koçaklama 3.ağıt 4.Güzelleme

Koşma örneği KOŞMA Yiğidin eyisini nerden bileyim Yüzü güleç, kendi yaman olmalı Kasavet serine çöktüğü zaman Gönlünün gâmını alan olmalı. Benim sözüm yiğit olan yiğide Yiğit olan muntazırdır öğüde Ben yiğit isterim fırka dağında Yiğidin başında duman olmalı. Yiğit olan yiğit kurt gibi bakar Düşmanı görünce ayağa kalkar Kapar mızrağını meydana çıkar Yiğidin ardında duran olmalı. Sâfi güzel olan, şol bazı kötü Yiğidin densizi ey’olmaz zati Gayet durgun ister silahı atı Yiğit el çekmeyip viran olmalı. Karacaoğlan der ki çile çekilmez Hozan tarlalara sümbül ekilmez Sak yabancı ile başa çıkılmaz İçinden sıdk ile yanan olmalı.

Sone Sone, iki dörtlük ve iki üçlükten oluşan 14 dizelik bir nazım şekilidir. Batı edebiyatında kullanılan bu tür Servet-i Fünuncular tarafından Türk edebiyatına sokulmuştur.

SONE ÖRNEĞİ Rûhumu bu çarmıha kendi ellerimle gerdim: Bir nebi ızdırabı kaynıyor her yerimde. Ölüm, siyah bir tütsü yakıyor gözlerimde Aldığım her nefesi son nefes gibi verdim! Yusuf Ziya Ortaç

Şiir bilgisi MISRA (DİZE)      Ölçülü ve anlamlı, bir satırlık nazım birimidir.   BEYİT (İKİLİK)      Aynı ölçüde olan ve anlamca bir bütünlük oluşturan ve iki dizeden oluşan nazım birimidir. ÖLÇÜ (VEZİN)      Şiirde dizelerin hece sayısına veya hecelerin ses değerine göre bir uyum içinde olmasıdır. HECE ÖLÇÜSÜ:      Şiirde dizeleri oluşturan sözcüklerin hece sayılarının eşitliğine dayanan ölçüdür. Hece ölçüsüyle yazılmış dizeler okunurken belli yerlerde durulur.Durulan bu yerlere "durak" denir. Durak sözcüğün sonunda yer alır. ARUZ ÖLÇÜSÜ:      Dizelerdeki hecelerin uzunluk ve kısalığına göre, açık ya da kapalı oluşuna göre düzenlenmesidir.Kısa heceler nokta(.) uzun heceler çizgi (-) ile gösterilir. İmale: Aruz kalıbına uydurmak için kısa hecenin uzun sayılmasıdır. Zihaf: Uzun heceleri kısa okumaktır. SERBEST ÖLÇÜ:      Bu ölçüde hecelerin sayısı ya da uzunluğu kısalığı dikkate alınmaz.  REDİF      Mısra sonlarında yazılışları, okunuşları, anlamları ve görevleri aynı olan eklerin, kelime ve kelime gruplarının tekrar edilmesine "redif" denir. *........uzakta *........plakta

KAFİYE KAFİYE      Şiirde mısra sonlarındaki ses benzerliklerine denir. Kafiyeyi oluşturan eklerin ya da  kelimelerin; yazılışları ve okunuşları aynı, anlamları ve görevleri farklı olmalıdır. *...........derinden. *...........kederinden.     KAFİYE ÇEŞİTLERİ YARIM KAFİYE:      Tek ses benzerliğine dayanan kafiyedir. *............dizildi *............yazıldı. TAM KAFİYE:      İki ses benzerliğine dayanan kafiye türüdür. *.........karanlık *.........artık ZENGİN KAFİYE:      Üç ya da daha çok ses benzerliğine dayanan kafiye türüdür. *........... yolculuk *...........soluk CİNASLI KAFİYE:      Anlamları ayrı, fakat yazılış ve okunuşları aynı olan kelime ve kelime gruplarının mısra sonunda tekrarı ile oluşan kafiyedir. *...........vakit çok geç *...........nasıl geçersen geç.